Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@08:58:16 GMT

اینستکس؛ شیطنت غرب برای ضربه زدن پنهان به اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۴۲۸۳

اینستکس؛ شیطنت غرب برای ضربه زدن پنهان به اقتصاد ایران

سروش کیانی قلعه سرد گفت: اینستکس روایت یک ناکارآمدی از پیشنهاد غربی برای بهبود معیشت زندگی که منجر به تحریم داخلی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سروش کیانی قلعه سرد؛ دکترای اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، بیان کرد: پس از خروج یک طرفه آمریکا از برجام و تشدید تحریم های ظالمانه بر علیه ایران، سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا با هدف حفظ و نگهداشت برجام و در عین حال ایجاد شرایطی برای تجارت شرکت های اروپایی با ایران بدون در معرض تحریم گرفتن توسط دولت آمریکا از "ابزار حمایت از مبادلات تجاری" یا اینستکس رونمایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی افزود: ابزاری مالی که قرار بود با یک سازوکار تهاتری ارتباط میان تجار ایرانی و اروپایی برقرار کرده و آسیب های اقتصادی ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام را کاهش دهد.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این طرح که مورد نقد بسیار از کارشناسان قرار گرفت تصریح کرد: این سازوکار که از همان ابتدای طرح توسط بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مورد نقد جدی قرار داشت، چه به لحاظ راهبرد و چه به لحاظ نحوه عملکرد فاقد هرگونه سازوکار اجرایی مشخص بود و از همان ابتدای امر به نتیجه نرسیدن آن به هیچ وجه دور از ذهن نبود. امری که یک سال پس از آن به وقوع پیوست و این سازوکار نیز هرگز نتوانست گرهی از مسائل تجاری کشور باز کند.
 
وی ادامه داد:  اما سوی دیگر ماجرا نحوه مدیریت داخلی تیم اقتصادی دولت و سیاست گذارانی بود که هیچ برنامه مشخص جایگزینی با سناریوی دیگری برای نحوه مواجهه با شرایط تحریمی و عدم اجرای چنین سازوکارهایی نداشتند.
 
کیانی اظهار کرد: این تصور در میان دولت مردان ما که شرکت های کشورهای اروپایی به مانند بسیاری از شرکت های موجود در کشور ما تحت دستور و کنترل دولت های خود هستند و با ایجاد سازوکار توسط دولت های خود با ایران رابطه تجاری برقرار کرده و ریسک تحریم شدن توسط آمریکا را به جان می خرند استراتژیک ترین اشتباه بود.
                        
وی گفت: به همراه نداشتن برنامه جایگزین توسط دولت منجر به تحریم دولت از ظرفیت های دیگر خارجی و همچنین قابلیت های داخلی شد امری که به نحوی می تواند تحریم داخلی نام گذاری شود.
 
کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم ورود ساختار تولید و رفع موانع اذعان کرد: عدم ورود به اصلاح اساسی ساختار تولید در کشور و رفع موانع تولید، ساختار اسف بار ایجاد کسب و کارهای جدید، عدم اصلاح اساسی نظام پولی و بانکی، عدم چابک سازی دولت، تاکید مستمر بر سیاست های دستوری اقتصادی، عدم بکارگیری نیروهای جوان و نخبه در ساختار مدیریتی کشور، عدم برقراری ارتباط موثر اقتصادی با کشورهای همسایه و مواردی از این دست به همراه بدعهدی کشورهای غربی سبب گردید تا وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: با این وجود مجموع این شرایط باعث شده است چه به لحاظ مواجهه با سازوکارهای بین المللی و جه به لحاظ لزوم تغییر رویکرد داخلی، اقتصاد ایران درس عبرت تاریخی بیاموزد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۴۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند

روزنامه دولتی ایران در مطلبی به انتقاد شدید از کریمی قدوسی پرداخت.

این روزنامه نوشت: کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دو پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشور‌های غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است.

در چنین شرایطی چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات نسنجیده و خارج از مسئولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟

پر واضح است که این قبیل اظهارات خلاف واقع همواره و به راحتی از سوی دشمنان مردم ایران دستمایه تحریم و ایران‌هراسی قرار گرفته است. تفکیک مسئولیت‌ها در کشور نیز نشان می‌دهد که ادعا‌های این چنینی از سوی یک نماینده، مشروعیت نداشته و جز آسیب، ثمری ندارد.

دیگر خبرها

  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد
  • وزیر امور اقتصاد و دارایی: پرسپولیس به کنسرسیومی از بانک ها واگذار شد
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری