Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام رضا (ع) طی حدیثی درباره فضیلت عید غدیر، رفتار اهل آسمانها و ملائک در این روز با برکت را تشریح فرموده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا عید غدیر به عنوان مهم‌ترین عید مسلمانان به ویژه شیعیان است؛ دلیل این امر انتصاب امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عنوان خلیفةاللهی از سوی خداوند و ابلاغ پیامبر گرامی اسلام (ص) به استناد آیه بلاغ است؛ آنجا که خداوند فرمود: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى رسالتش را به انجام نرسانده‌ای.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این انتصاب به قدری نزد خداوند متعال جایگاه داشت که این روز را روز اکمال دین و اتمام نعمت قرار داد؛ از این جهت این نوع دینداری را دین مرضی خود قرار داد و فرمود: اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را برای شما دین مرضی قرار دادم.» هرچند مسلمانان در صدر اسلام از پیام غدیر رویگردان شدند،‌ اما خداوند همواره مسلمانان را از برکات این روز بهره‌مند کرده است؛ روایات اهل‌ عترت(ع) درباره اعمال و آداب و نیز فضیلت سالروز عید غدیر حاکی از تداوم نعمات و برکات غدیر است. 

محمد بن ابی‌نصرمی‌گوید روزی در مجلسی که پر از مردم بود از روز غدیر صحبت به میان آمد. یکی از افراد آن را انکار کرد. امام رضا علیه‌السلام  فرمود:

پدر من از پدرش روایت کرده است که روز غدیر در آسمان‏ها مشهورتر است از روى زمین، خداوند تعالى در بهشت فردوس قصرى دارد که یک خشت آن نقره، و یک خشت آن از طلاست و در آن صدر هزار قبه (اطاقى که سقف آن به شکل گنبد مستدیر است) و صد هزار خیمه از یاقوت سبز است، خاک آن مشک و عبیر است، و در آن چهار نهر است: نهرى از شراب (بهشتی) و نهرى از آب و نهرى از شیر و نهرى از عسل. إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ إِنَّ لِلَّهِ فِی الْفِرْدَوْسِ الْأَعْلَى قَصْراً لَبِنَةٌ مِنْ فِضَّةٍ وَ لَبِنَةٌ مِنْ ذَهَبٍ فِیهِ مِائَةُ أَلْفِ قُبَّةٍ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ وَ مِائَةُ أَلْفِ خَیْمَةٍ مِنْ یَاقُوتٍ أَخْضَرَ تُرَابُهُ الْمِسْكُ وَ الْعَنْبَرُ فِیهِ أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ نَهَرٌ مِنْ خَمْرٍ وَ نَهَرٌ مِنْ مَاءٍ وَ نَهَرٌ مِنْ لَبَنٍ وَ نَهَرٌ مِنْ عَسَلٍ

در اطراف و جوانب آن قصر، درختانى است که همه گونه میوه‌ها را دارند و بر آنها پرندگانى است که بدن‏های‌شان از مروارید و بالهایشان از یاقوت است و به انواع نغمه‏‌ها و آوازها نغمه‏‌سرائى دارند. زمانی که روز غدیر شود، اهل آسمان‏ها داخل این قصر مى‏‌شوند و خداوند را تسبیح و تقدیس می‌کنند و تهلیل مى‌گویند. سپس این مرغان به پرواز در مى‌‏آیند و خودشان را در آب می‌اندازند و سپس از آب بیرون آمده، بدن‏هاى‌ تر و تازه خود را در آن مشک و عنبر مى‌‏مالند. حَوَالَیْهِ أَشْجَارُ جَمِیعِ الْفَوَاكِهِ عَلَیْهِ طُیُورٌ أَبْدَانُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ وَ أَجْنِحَتُهَا مِنْ یَاقُوتٍ وَ تَصُوتُ بِأَلْوَانِ الْأَصْوَاتِ فَإِذَا كَانَ یَوْمُ الْغَدِیرِ وَرَدَ إِلَى ذَلِكَ الْقَصْرِ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ یُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ یُقَدِّسُونَهُ وَ یُهَلِّلُونَهُ تَتَطَایَرُ تِلْكَ‏ الطُّیُورُ فَتَقَعُ فِی ذَلِكَ الْمَاءِ وَ تَتَمَرَّغُ عَلَى ذَلِكَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ

و زمانی که فرشتگان جمع شوند، همه این مرغان به پرواز مى‌‏آیند و آن مشک و عبیر بدن خود را، بر آنان مى‏‌پاشند  و آن ملائکه در آن روز آنچه نُثار فاطمه1 ، براى همدیگر به رسم هدیه مى‌‏برند. فَإِذَا اجْتَمَعَتِ الْمَلَائِكَةُ طَارَتْ فَتَنْفُضُ ذَلِكَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّهُم‏ فِی ذَلِكَ الْیَوْمِ لَیَتَهَادَوْنَ نُثَارَ فَاطِمَةَ ع

چون روز غدیر به پایان مى‌‏رسد، ندایى به آنان مى‌‏رسد: برگردید و در منازل و مراتب خود مستقر شوید؛ خداوند به جهت گرامى داشتى که براى محمد و على کرده است، شما را از هر خطرى و از هر لغزشى، تا سال دیگر چنین روزى در مصونیت و امن قرار داده است‏؛ ِ فَإِذَا كَانَ آخِرُ ذَلِكَ الْیَوْمِ نُودُوا انْصَرِفُوا إِلَى مَرَاتِبِكُمْ فَقَدْ أَمِنْتُمُ الْخَطَاءَ وَ الزَّلَلَ إِلَى قَابِلٍ فِی مِثْلِ هَذَا الْیَوْمِ تَكْرِمَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ ع الْخَبَرَ. (مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص42 و 43؛ إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص468)

حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم (ع)

----------------------------------
نُثار فاطمه: همان میوه‌های درخت طوبی است که در شب زفاف حضرت به امر الهی از آن درخت در آسمانها پخش شد و ملائکه آنها را به عنوان یادگار برداشتند. (بحارالأنوار، ج43، ص109)

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط عید غدیر خم امام علی (ع) بیشتر بخوانید... پیام‌های غدیر| بازتاب جریان غدیر در ماجرای سجده بر آدم (ع) حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم (ع) قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... پیام‌های غدیر| بازتاب جریان غدیر در ماجرای سجده بر آدم (ع) حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم (ع) واژه های کاربردی مرتبط عید غدیر خم امام علی (ع) پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ یادداشت| تکلیفی که رهبری روشن کردند ۲ سریال "صفر بیست و یک" به پخش نرسید!/ "زمین گرم" سریال جدید شبکه سه؟ ۳ انتظامی از طالب‌زاده تمجید کرد ۴ یادداشت | نبض بی‌رمق "شاهرگ" در قهرمان‌سازی/ آیا مردم، انقلابی بی‌حال را باور می‌کنند؟ ۵ سوابق کارگردانان اول منتشر شد ۶ آزادی سهام بانک دی ۶۰۰ هزار ایثارگر از هفته آینده/از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم ۷ واکنش مداحان به سخنان رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم/ فرمایش رهبری فصل‌الخطاب است ۸ اعلام نامزدهای بخش مستند بیستمین جشن حافظ مهمترین اخبار فرهنگی واکنش مدیر شبکه ورزش به تقطیع یک ویدئوی حاشیه‌ای/ طرح‌هایی برای تولید برنامه داریم اما منتظر اوضاع ورزشی جهانیم اثبات علمی و قرآنی معجزه بزرگ پیغمبر اسلام(ص)/ چگونه ماه در دوران صدر اسلام شکافته شد؟ از بازجویی اسرای عراقی تا یک قدمی دستگیری صدام؛ انتشار خاطراتی از جنگ در «الفرار» پناهیان: تعظیم شعائر الهی منجر به فاجعۀ انسانی نشود/ پروتکل‌های محرم زودتر اعلام شود مهمترین اخبار تسنیم افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+تصاویر گزارش تسنیم| «خودکفایی»، راهبرد ۳۰ساله رهبری که کشور را نجات داد طرح‌های مجلس برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر‌‌/ کالابرگ‌ کالاهای اساسی ویژه ‌دهک‌های پایین جامعه ‌تنظیم شد‌ در نشست صمیمی فرماندهان ارتش و سپاه تاکید شد: وحدت ارتش و سپاه ناگسستنی است نماهنگ| "ستاره‌ها مرز ندارند" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عید غدیر خم امام علی ع عید غدیر خم امام علی ع پیام غدیر حدیث غدیر روز غدیر عید غدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حدیث نصب شده در محل سخنرانی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه رهبر انقلاب در دیدار کارگران به شرح زیر است:

رسول خدا(ص):

رَحِمَ اللّٰهُ امْرَأً عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأَتقَنَهُ

معنی حدیث: خداوند فردی را که کار نیکویی انجام دهد و آن را محکم و متقن گرداند مورد رحمت قرار می دهد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899071

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته
  • حدیث روز | تشویق به محاسبه نفس
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • عکسی از حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!