Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل امینی گسترش محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌ها را گامی مؤثر در گسترش عدالت فرهنگی دانست و گفت: کتابخانه‌ها با تشکیل محافل ادبی می‌توانند به کشف، پرورش و شکوفایی استعدادهای ادبی جوان گمنام در نقاط محروم و دوردست کشور کمک کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از فعالان  شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی، درباره ضرورت توجه و تقویت محافل ادبی در کشور گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد نوعی غفلت در توجه به اهمیت محافل ادبی بودیم که این موضوع کم‌کم به اقداماتی پراکنده در فضای مجازی تقلیل یافت که البته هیچ‌گاه نمی‌توانند کارایی محافل ادبی را داشته باشند؛ زیرا اولاً در فضای مجازی هویت بسیاری از افراد شناخته شده نیست و مشخص نیست که چقدر از آثاری که ارائه می‌دهند معتبر و متعلق به خودشان است. دوم اینکه در جلسات محافل به خصوص به صورت حضوری، تبادل تجربه اتفاق می‌افتد.

صالحی: بودجه نهاد کتابخانه‌ها کفاف پرداخت حقوق پرسنل را نمی‌دهدناصری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران شد/ مشکلات قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومیمدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های کشور: کتابداران طلایه‌داران رفع جهل از چهره جامعه هستند‌

وی ادامه داد:‌ معمولاً در محافل ادبی یک استاد و بزرگتر حضور دارد که راهنمای سایرین است و علاوه بر انتقال دانش ادبی، منش، اخلاق و آداب هنرمند بودن، شاعر بودن و نویسنده بودن را هم به مخاطبان منتقل می‌کنند. اما در فضای مجازی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد تشویق و تحسین‌ها محدود به لایک کردن می‌شود که اعتباری هم ندارد.

این منتقد ادبی با ابراز خرسندی از اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راه‌اندازی محافل ادبی در استان‌های مختلف با محوریت کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌های عمومی به دلیل اینکه محل رفت و آمد دوستداران فرهنگ و ادب بوده، از گذشته تاکنون چه به صورت محافل رسمی ادبی و چه به صورت محافل غیررسمی، محل دیدار مولفان با علاقه‌مندان مطالعه، دانش‌آموزان و دانشجویان و سایر مخاطبان بوده است.

امینی ادامه داد: به عنوان مثال جلسات دفتر شعر جوان که با حضور قیصر امین‌پور، ساعد باقری، فاطمه راکعی، محمدرضا عبدالملکیان و سیدحسن حسینی و محمدرضا محمدی‌نیکو راه‌اندازی شده بود از کتابخانه پارک‌شهر آغاز شد. این روند در سال‌های پیش از انقلاب هم به همین شکل بوده که در کتابخانه‌های بزرگ در کنار حلقه‌های کتابخوانی جلسات ادبی تشکیل می‌شد و چهره‌های ادبی بزرگی از دل آنها بیرون می‌آمدند.

وی گسترش محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌ها را گامی مؤثر در گسترش عدالت فرهنگی دانست و گفت: ظرفیت ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در میان دیگر دستگاه‌های فرهنگی باعث می‌شود که اقدامات و ابتکارات این چنینی در گستره جغرافیای وسیع‌تری به وسعت تمام ایران ارائه و اجرا شود؛ چراکه در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده، کتابخانه به عنوان تنها محل فرهنگی آن منطقه، ایفای نقش می‌کنند و بسیار امیدوارم که با پاگرفتن محافل ادبی در کتابخانه‌ها این کاستی بزرگ و غفلتی که طی سال‌های اخیر نسبت به محافل ادبی ایجاد شده بود، جبران شود.

امینی افزود: در بسیاری از مناطق جوان‌هایی را داریم که هم علاقه‌مند به حوزه شعر و ادب هستند و هم توانمندی آن را دارند، اما اغلب به دلیل اینکه کسی برای آنها انگیزه ایجاد نمی‌کند و جایی نیست که از آنها حمایت کند، معمولا پس از مدتی در گیر و دار اشتغالات روزمره آن استعدادشان از بین می‌رود. اما با این اقدام این بچه‌ها می‌توانند در این محافل گردهم بیایند و با طرح‌های انگیزشی از جمله حمایت چهره‌های شاخص استانی و انتشار آثارشان، مورد تشویق قرار بگیرند.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط نهاد کتابخانه‌های عمومی بیشتر بخوانید... فراخوان طرح‌های پژوهشی سال ۹۹ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... فراخوان طرح‌های پژوهشی سال ۹۹ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد واژه های کاربردی مرتبط نهاد کتابخانه‌های عمومی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ یادداشت| تکلیفی که رهبری روشن کردند ۲ سریال "صفر بیست و یک" به پخش نرسید!/ "زمین گرم" سریال جدید شبکه سه؟ ۳ انتظامی از طالب‌زاده تمجید کرد ۴ یادداشت | نبض بی‌رمق "شاهرگ" در قهرمان‌سازی/ آیا مردم، انقلابی بی‌حال را باور می‌کنند؟ ۵ سوابق کارگردانان اول منتشر شد ۶ آزادی سهام بانک دی ۶۰۰ هزار ایثارگر از هفته آینده/از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم ۷ روحانی درگذشت «خسرو سینایی» را تسلیت گفت ۸ واکنش مداحان به سخنان رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم/ فرمایش رهبری فصل‌الخطاب است مهمترین اخبار فرهنگی واکنش مدیر شبکه ورزش به تقطیع یک ویدئوی حاشیه‌ای/ طرح‌هایی برای تولید برنامه داریم اما منتظر اوضاع ورزشی جهانیم اثبات علمی و قرآنی معجزه بزرگ پیغمبر اسلام(ص)/ چگونه ماه در دوران صدر اسلام شکافته شد؟ از بازجویی اسرای عراقی تا یک قدمی دستگیری صدام؛ انتشار خاطراتی از جنگ در «الفرار» پناهیان: تعظیم شعائر الهی منجر به فاجعۀ انسانی نشود/ پروتکل‌های محرم زودتر اعلام شود مهمترین اخبار تسنیم افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش تسنیم| «خودکفایی»، راهبرد ۳۰ساله رهبری که کشور را نجات داد طرح‌های مجلس برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر‌‌/ کالابرگ‌ کالاهای اساسی ویژه ‌دهک‌های پایین جامعه ‌تنظیم شد‌ در نشست صمیمی فرماندهان ارتش و سپاه تاکید شد: وحدت ارتش و سپاه ناگسستنی است نماهنگ| "ستاره‌ها مرز ندارند" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهاد کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور محوریت کتابخانه ها نهاد کتابخانه ها محافل ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل طرح‌ها در استان خبر داد و گفت: اکنون ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حیدر راهب ظهر امروز در آیین امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی استان بوشهر با هدف خدمات‌رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان اظهار داشت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی از لحاظ کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه 79 باب کتابخانه عمومی در استان به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهد تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی علاوه بر خدمات کتاب محور، خدمات فرهنگی و ترویجی نیز انجام می‌شود و این رویکردی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های اخیر به آن توجه بیشتر کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه در برخی کتابخانه‌ها خدمات ویژه نیز به نابینایان و ناشنوایان پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: در استان بوشهر، کتابخانه شهید بهشتی برازجان در بخش‌های ناشنوایان و نابینایان و کتابخانه خلیج فارس بوشهر نیز در بخش نابینایان فعال است.

راهب ضمن ابراز امیدواری در انعقاد این تفاهمنامه، گفت: امید می‌رود در طول مدت تفاهم‌نامه با پیگیری مجدانه طرفین، گام‌های مثبت برای کتاب‌خوان کردن و آگاهی بیشتر جامعه هدف بهزیستی برداشته شود.

حیدر عزیزنژاد نیز با بیان آمار تعداد افراد جامعه هدف مستقیم و غیرمستقیم بهزیستی در استان بوشهر، انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین جامعه هدف را امری مبارک دانست و خواستار تحقق مفاد این تفاهم‌نامه شد.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: انعقاد این تفاهمنامه در موضوعات ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح علمی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح توانایی‌های افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد.

از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه را می‌توان به عضویت جامعه تحت پوشش بهزیستی در کتابخانه‌های عمومی استان، مشارکت در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری دوره آموزشی، همکاری در تأمین منابع ، همکاری در ایجاد پیشخوان کتاب در سرای سالمندان، همکاری به منظور بهسازی امکان ورود معلولین به کتابخانه‌های عمومی و همکاری برای ایجاد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی نام برد.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد