Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت تا پایان سال گذشته ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش یارانه بلیت اتوبوس و مترو به شهرداری تهران بدهکار است اما آیا میدانید با این رقم چه تعداد قطار و اتوبوس می‌توان برای تهران خریداری کرد؟! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ از زمانی که تهران یک دهکده کوچک بود، به چند دروازه محصور می‌شد و جمعیت اندکی داشت، 100 سال می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن سال‌ها تهرانی‌ها برای تردد روزانه خود دغدغه‌ای نداشتند، نه از آلودگی هوا خبری بود و نه ترافیکی وجود داشت اما با روند رو به رشد جمعیت، ایجاد حمل و نقل عمومی و گسترش آن به امری ضروری تبدیل شد.

با گذشت زمان به تعداد خطوط اتوبوسرانی افزوده و راه‌اندازی مترو به نقطه عطفی در حوزه حمل و نقل عمومی تبدیل شد اما در حال حاضر خطوط 10 گانه اتوبوس‌های بی.آر.تی، خطوط متعدد اتوبوس‌‌هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و هفت خط مترو، جوابگوی نیاز جمعیت 9 میلیونی پایتخت‌نشین‌ها و افرادی که به صورت روزانه از شهرها و شهرستان‌های اطراف مهمان این کلانشهر هستند، نیست.

اگرچه رکن اصلی توسعه حمل و نقل عمومی عزم و اراده و صرف فعل «خواستن» توسط مسئولان مربوطه است اما رکن مهم و اساسی دیگر، تأمین منابع مالی است؛ طبق تعریف قانونگذار، شهرداری در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی تنها نیست و تکالیفی برای دولت نیز تعیین شده تا ضمن گسترش حمل و نقل عمومی و ایجاد رفاه برای شهروندان به کاهش آلودگی هوا و ترافیک که سال‌هاست در صدر دغدغه‌های مردم قرار دارد، دست یابد.

به جز انتقاداتی که به عملکرد مدیریت شهری فعلی وارد است، کمبود منابع مالی و عمل نکردن دولت به وظایف قانونی اش در قبال حمل و نقل عمومی به یک چالش برای ابَر شهر تهران تبدیل شده، حدود 10 سال است که شهرداری این مسیر را به تنهایی پشت سر گذاشته و دولت در انجام تکالیف قانونی خود کمترین کمک را به این حوزه داشته است. اظهارات مسئولان مربوطه نیزمؤید این ادعا و حقیقتی غیرقابل کتمان است.

«برای تکمیل خطوط ده‌گانه مترو و تجهیزات آن حدود 200 هزار میلیارد تومان نیاز است»؛ این جمله را محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرده و می‌گوید: تا دو سال پیش یک واگن مترو 5 میلیارد قیمت داشت که امروز این رقم به حدود 20 میلیارد تومان رسیده است! در هر قطار هفت واگن وجود دارد که با درنظر گرفتن این رقم یک رام قطار 140 میلیارد تومان هزینه در بردارد.

                                                                                   

این درحالی است که متروی تهران به حدود 3 هزار واگن نیاز دارد و با درنظر گرفتن قیمت مذکور، حدود 100 هزار میلیارد تومان فقط برای تامین واگن ها نیاز داریم!

این رقم چند برابر بودجه سالانه شهرداری است و قطعاً شهرداری تهران و سایر کلانشهرها قادر به تأمین این هزینه ها نخواهند بود؛به همین دلیل است که قانونگذار تکالیف و وظایفی برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه تهران که به واسطه پایتخت بودن و بالا بودن جمعیت دارای وضعیت متفاوتی است، تعیین کرده است.

در بخش اتوبوسرانی هم نیازها فراوان است و اوضاع آشفته؛ از حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس تهران، بالغ بر 70 درصد آنها فرسوده هستند و این در حالی است که تهران باید 9 هزار اتوبوس داشته باشد اما با وضعیت کمکهای ناچیز دولت، کلانشهر تهران مانده است و 4 هزار اتوبوس فرسوده و دست کم نیاز به 3 هزار اتوبوس جدید.

                                                                                  

با این وضعیت، طبق اظهارات علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، دولت در سال گذشته حدود 25 میلیارد تومان در بخش یارانه بلیت مترو  اتوبوس پرداخت کرده در حالی که مجموعاً تا پایان سال گذشته 7 هزار و 300 میلیارد تومان در این بخش بدهکار است که رقم بالایی محسوب می‌شود.

اگرچه مشکلات اقتصادی، شرایط فعلی کشور و تحریم‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت اما توان داخلی و مهمتر از آن عزم و اراده‌ای که نشان‌دهده تلاش دولت به‌ویژه شخص رئیس جمهوری برای تحقق وعده‌هایی که به مردم داده، وجود ندارد؛ بی‌مهری و بی‌توجهی دولت به شهرداری تهران بیش از 7 هزار میلیارد تومان بدهی به بارآورده، حال این پرسش مطرح می‌شود که با این رقم چه تعداد اتوبوس و واگن مترو می‌توان خریداری کرد؟!

با در نظر گرفتن اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان و هر رام قطار 140 میلیارد تومان است با بدهی دولت فقط در بخش یارانه بلیت، می‌توان 4 هزار و 294 دستگاه اتوبوس یا 52 رام قطار برای حمل و نقل عمومی تهران خریداری کرد!

تحقق رویای خرید 4 هزار دستگاه اتوبوس با بدهیهای شهرداری یعنی خداحافظی با اتوبوسهای فرسوده پایتخت و خرید 52 رام قطار یعنی انجام سفری آسوده با کمترین معطلی در ایستگاهها و کاهش تجمع مسافران در قطارها که در این روزهای کرونایی می‌تواند به اجرای بهتر فاصله‌گذاری اجتماعی کمک و چندین میلیون مسافر به ظرفیت سالانه مترو اضافه کند.

اگرچه در صورت پرداخت این بدهی قرار نیست همه آن به تنهایی صرف خرید واگن یا اتوبوس شود اما پرواضح است که با پرداخت این بدهی نیازهای اولیه حوزه حمل و نقل عمومی برطرف خواهد شد و دیگر لازم نیست شهروندان با اتوبوس‌های فرسوده که هزینه برای سرپا نگهداشتن آنها به نوعی «آفتابه خرج لحیم» است، دست و پنجه نرم کنند و در واگن‌های مترو آنقدر مهربان کنار یکدیگر بایستند که جا برای تکان خوردن نباشد و انتقال "کرونا" از مسافری به مسافر دیگر حکایت تلخ پرتکرار هر روز خطوط مترو!

پرداخت بدهی دولت به شهرداری به یک رویا تبدیل شده اما هنوز هم شهروندان امیدوارند دولت گوشه چشمی به حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشد و حداقل در راستای تحقق وعده‌هایشان باری از دوش شهر، شهروندان، شهرداری و حتی ترافیک و آلوگی هوا بردارند.

کوتاهی دولت در اجرای تعهداتش در احداث متروی تهران2 رام قطار "4 میلیون مسافر" به ظرفیت سالانه مترو اضافه می‌کندتعهدات انجام شده دولت درباره خطوط متروی تهران؛ فقط 3 درصد در 2 سال!

انتهای پیام/

R1014144/P/S2,25/CT7 واژه های کاربردی مرتبط دولت دوازدهم شورای شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران بیشتر بخوانید... خرید اتوبوس برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست/ عدم کمک دولت برای جبران کاهش درآمدهای اتوبوسرانی تعهدات انجام شده دولت درباره خطوط متروی تهران؛ فقط ۳ درصد در ۲ سال! قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... خرید اتوبوس برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست/ عدم کمک دولت برای جبران کاهش درآمدهای اتوبوسرانی تعهدات انجام شده دولت درباره خطوط متروی تهران؛ فقط ۳ درصد در ۲ سال! واژه های کاربردی مرتبط دولت دوازدهم شورای شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ نمکی: به‌تعویق‌انداختن کنکور به‌امید روزهای بهتر کار درستی نیست/ کنکور سراسری سوهان روح مردم ۲ برای پرداخت "پاداش پایان خدمت معلمان" مدارس را نمی‌فروشیم!/ پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان از شهریور ۳ توضیحات سازمان غذا و دارو درباره واردات احتمالی "واکسن کرونای روسی" ۴ ۸۸۰۰ استاد و مدرس کشور: ۲ حزب اصلی آمریکا بخش بزرگ مشکل ایرانیان‌اند/ ظرفیت میهن معطل پیروزی یا شکست آن‌ها نشود ۵ زورگیری سارقان جوان از پسر ۱۴ ساله/ کشف قمه آغشته به خون از متهمان ۶ سرپرست جدید دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت منصوب شد ۷ برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دچار استیصال شده‌ایم/ نه امکان واردات داریم و نه خرید از داخل! ۸ تشریح جزئیات آغاز فعالیت مدارس در سال تحصیلی کرونایی دانش‌آموزان مهمترین اخبار اجتماعی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دچار استیصال شده‌ایم/ نه امکان واردات داریم و نه خرید از داخل! گزارش// با ۷ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهران چند قطار و اتوبوس می‌توان خرید؟! لزوم پاسخگویی وزارت بهداشت درباره محل هزینه‌کرد "بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی زوجین نابارور" برای پلیس فرقی بین تخلف راننده خودروی لاکچری و غیرلاکچری وجود ندارد مهمترین اخبار تسنیم افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش تسنیم| «خودکفایی»، راهبرد ۳۰ساله رهبری که کشور را نجات داد طرح‌های مجلس برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر‌‌/ کالابرگ‌ کالاهای اساسی ویژه ‌دهک‌های پایین جامعه ‌تنظیم شد‌ در نشست صمیمی فرماندهان ارتش و سپاه تاکید شد: وحدت ارتش و سپاه ناگسستنی است نماهنگ| "ستاره‌ها مرز ندارند" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دولت دوازدهم شورای شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران دولت دوازدهم شورای شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران هزار میلیارد تومان شهرداری تهران دولت به شهرداری حمل و نقل عمومی دستگاه اتوبوس متروی تهران بدهی دولت خطوط مترو شورای شهر تهران شهر شهر تهران رام قطار تبدیل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

چهارمین قطار مسافربری ۵ ستاره قم - مشهد و بالعکس با تکیه بر توان و تولید داخل راه اندازی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، غلامحسین دباغ با اشاره به راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری 5 ستاره قم - مشهد و بالعکس گفت: صفر تا صد آن تولید داخلی بوده و گامی در جهت رشد تولیدات داخلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت این قطار افزود: این قطار 4 تخته و 5 ستاره بوده که ظرفیت آن 320 نفر است.

مدیرکل راه‌آهن استان قم عنوان کرد: زمان حرکت قطار مذکور از قم ساعت 15:45 و از مشهد ساعت 20:45 خواهد بود و حرکت آن به‌صورت یک روز در میان است.

وی با اشاره به ویژگی زائرپذیری قم، عنوان کرد: راه‌آهن قم ظرفیت بالایی در افزایش قطارهای مسافربری به خصوص در بین شهرهای زیارتی دارد.

به گزارش تسنیم، راه‌آهن قم بیش‌از 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه‌آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع‌شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی‌های راه‌آهن قم است.

قرار داشتن ایستگاه راه‌آهن قم در مرکز شهر در فاصله نزدیک به حرم حضرت معصومه(س) و عبور خط راه‌آهن از داخل شهر و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در راستای توسعه خدمات شهری از دیگر ویژگی‌های راه‌آهن قم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • ورود ۵ هزار اتوبوس نو به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • زمان آغاز به کار تاکسی‌های برقی/ تسهیلاتی برای تاکسی‌رانان
  • دانش‌آموزان یک دبستان بدهی ۲ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • ورود ۵ هزار اتوبوس فعال به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در سوم اردیبهشت‌
  • وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی
  • قطار ملی مترو در حال طی کردن مراحل آزمایشی برای ورود به ناوگان
  • قطار ملی مترو در انتظار ورود به چرخه خدمت‌رسانی
  • مژده چمران به تهرانی ها: واگن های قطار جدید و ملی به مترو می آیند