Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@20:12:05 GMT

سالم پیر شدن یک هنر است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۵۵۲۰

سالم پیر شدن یک هنر است

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد صالحی فدردی عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه بازتوانی و توانبخشی شناختی امری ضروری است، گفت: برگزاری فراخوان و چالش سالمندی از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشانه اهداف راهبردی و نقش این ستاد درقبال افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به سلامت مغز و حفظ و ارتقای توانمندی‌های شناختی به ویژه در دوران سالمندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک زندگی سالم

او با بیان اینکه افزایش آگاهی‌های اجتماعی در قبال سلامت مغز، حفظ و ارتقای توانبخشی‌های شناختی از راه‌های پیشگیری از عملکرد‌های شناختی در میان افراد جامعه به خصوص در دوران سالمندی است، اظهار کرد: سالم پیر شدن یک شانس نیست بلکه یک هنر است و در کنار یک سبک زندگی سالم، فعالیت‌های فکری مانند مطالعه، فراگیری زبان دوم یا فراگیری یک ابزار سازنده و مفید نیز به عنوان فعالیت‌های موثر شناختی می‌تواند در ارتقای عملکرد‌های شناختی موثر باشد.

فدردی همچنین بیان کرد: مغز مثل یک عضله است و باید تمرین ببیند تا تناسب یا توانمندی آن حفظ شود و حفظ و ارتقا سلامت مغز و توانمندی‌های شناختی باعث جلوگیری از کاهش افت مغز و عملکرد شناختی می‌شود. هر فردی با توجه به علایق خود می‌تواند با استفاده از راه‌های مختلف از جمله مطالعه کتب مورد علاقه و فراگیری مهارت‌های جدید نسبت به افزایش توانمندی شناختی اقدام کند.

حرکت به سوی تربیت شهروندان

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین تحول در نظام آموزشی و پرورشی و حرکت به سوی تمرکز بر تربیت شهروندان موثر از طریق انتقال مهارت‌های شناختی نظیر مدیریت زمان، حل مساله، مسوولیت پذیری، تنظیم هیجانات را از جمله برنامه‌های درازمدت پیشگیری از افت شناختی در طول زندگی افراد به خصوص تحلیل شناختی ناشی از سن برشمرد و خواستار همکار و مشارکت تمامی مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی برای حفظ و ارتقای توانمندی‌های شناختی و سلامت مغز در جامعه شد.

صالحی فدردی گفت: این ستاد علاوه برحمایت از توسعه علمی و فناوری درحوزه‌های دانش شناختی، امرضروری و حیاتی ارائه مشورت و کمک به سیاستگذاری در این حوزه را نیز بر عهده دارد تا سلامت مغز به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی و ملی حفظ شده و توانمندی‌های شناختی درجامعه افزایش یابد.

او ادامه داد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ماموریت‌های خود به دنبال افزایش سرمایه شناختی جامعه، پیشگیری و کاهش عملکرد‌های شناختی با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی است که برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در این زمینه، برگزاری فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در زمینه ارتقا و توانبخشی شناختی و نیز چالش توسعه محصولات و خدمات شناختی سالمندان در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه علم بازتوانی و توانبخشی شناختی دانشی درحال پیشرفت است، افزود: در حال حاضر علم توانبخشی و بازتوانی شناختی از فناوری‌های نوین سخت افزاری و نرم افزاری و هم از دانش آموزش مهارت‌های شناختی بهره می‌برد و خوشبختانه در کشور ما دوره‌های دانشگاهی تخصصی در زمینه علوم شناختی برقرار شده است. حمایت جدی از دانشمندان و دانشجویان این حیطه می‌تواند در بروز رسانی فنون بازتوانی و توانبخشی شناختی و حتی ابداع فنون جدید و توسعه آن‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سبک زندگی روانشناسی خانواده توانمندی های شناختی توانبخشی شناختی سلامت مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، طی حکمی از سوی محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «محمد دوستار» به عنوان سرپرست دانشگاه گیلان منصوب کرد.

در حکم انتصاب خطاب به دوستار سرپرست دانشگاه گیلان تاکید شده است: انتظار می‌رود با اتکا به خداوند متعال و استعانت از حضرت ثامن الائمه (ع) و با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش‌محور، پژوهش آموزش‌محور، مهارت‌افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرید.

گفتنی است، دکتر محمد دوستار (زاده رشت ،۱۳۵۰) دانش‌آموخته رشته مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با مرتبه دانشیار است که از سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان گیلان، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دفتر برنامه و بودجه دانشگاه گیلان اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات دکتر فرید نجفی رئیس سابق دانشگاه گیلان در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

نجفی از آذر ۱۴۰۰ به سمت سرپرستی دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

کد خبر 6080206

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • دنیا متوجه قدرت کشورمان شده است + فیلم
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن