Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:39:09 GMT

پروژه های عمرانی به پیمانکاران بومی سپرده می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۵۶۷۷

پروژه های عمرانی به پیمانکاران بومی سپرده می شود

غلامرضا رحیمی روز دوشنبه با  بیان اینکه  تعداد پیمانکاران و مشاوران  مورد نیاز  را در استان داریم ، اظهار داشت : سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای فنی استان  برای سازماندهی مشاوران و پیمانکاران  جلسات مختلفی را  برگزار  کرده  تا براساس  ماده ۴۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین تامین الزامات نظام فنی و اجرایی شورای فنی استان و ابلاغیه های مرتبط این سازمان و به منظور زمینه سازی و حمایت از ایجاد و شکل گیری شرکت های محلی، ارتقاء سطح دانش فنی و تجربی شرکت های موجود، بهره گیری از حداکثر توان نیروهای متخصص شرکت های بومی مد نظر قرار  داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی تصریح کرد: به منظور  افزایش فرصت های شغلی برای جوانان تحصیلکرده استان، کاهش هزینه های اجرا ، خدمات مشاوره و حمایت از پیمانکاران و مشاوران بومی با توجه به کسب تجربه های مفید آن ها در فازهای مختلف پروژه های عمرانی و آشنایی بیشتر با اقلیم و شرایط استان و با عنایت به وجود پیمانکاران و مشاوران تشخیص صلاحیت شده کافی در استان در اکثر رشته ها و تخصص ها، تمامی دستگاه های اجرایی استان موظف هستند در ارجاع کارها به عوامل نظام فنی و اجرایی(پیمانکاران و مشاوران )شرکت های بومی را در اولویت قرار دهند.

وی بیان کرد:  بر اساس مصوبه شورای فنی استان در  تیرماه سال گذشته  با اشاره به اینکه در انجام معاملات کوچک و متوسط براساس بندهای الف و ب ماده ۱۱ قانون برگزاری مناقصات و ارجاع کار به روش ترک تشریفات مناقصه و همچنین ارجاع خدمات مشاوره بر اساس ماده ۲۴ آیین نامه خرید خدمات مشاوره، دستگاه اجرایی در انتخاب عوامل نظام فنی و اجرایی و دعوت از آن ها مخیر است،  دستگاه های اجرایی استان  باید در ارجاع کارهای پیمانکاری به روش ترک تشریفات مناقصه و استعلام بها و همچنین ارجاع خدمات مشاوره در معاملات کوچک و متوسط به روش استعلام بها و ماده ۲۴ آیین نامه خرید خدمات مشاوره، صرفا از پیمانکاران و مشاوران بومی دعوت و انعقاد قرارداد کنند.

رحیمی اضافه کرد: البته این موضوع در سنوات گذشته نیز در شورای فنی مطرح و کارشناسی شد و  اهتمام بر انجام این امر است  که  این  موضوع منافاتی با قانون مناقصات ندارد؛  چرا که در قانون مناقصات در مباحث ترک تشریفات برای واگذاری کار به پیمانکار و یا انجام معاملات متوسط برای استعلام، کارفرما می تواند خودش این کار را انجام دهد.

 مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه تعدادی از افراد در  این استان تعیین صلاحیت شده، ثبت شرکت و فعالیت می کنند،  ادامه داد: با توجه به تعداد کافی مشاوران و پیمانکاران در استان  ، تشخیص داده شده که بهتر است از ظرفیت پیمانکاران و مشاوران بومی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه برای شرکت های پیمانکاری گواهینامه چهار ساله صادر می شود. اظهار داشت: پیمانکاران  بعد از سپری شدن چهار سال ، دوباره باید تعیین صلاحیت شده و گواهینامه ها تمدید شود، چراکه در غیر این صورت از لیست پیمانکاران فعال خارج می شوند.

رحیمی تعداد پیمانکاران فعال در گیلان را یک هزار و ۵۵  شرکت پیمانکاری فعال عنوان و بیان کرد:البته اگر تعداد پیمانکارانی که در این بازه زمانی ممکن است گواهینامه های آن ها از درجه اعتبار ساقط شود به این جمع اضافه کنیم در مجموع تعداد آنها به یک هزار و ۵۰۰  پیمانکار  می رسد.

وی با بیان اینکه در استان گیلان ۸۵ شرکت مشاور  نیز فعال است ، اظهار داشت:در چندین سال اخیر بر استفاده از پیمانکاران و مشاوران بومی در پروژه های استانی تاکید شده است؛ ضمن آنکه کنترل  و نظارت در توزیع کار باید توسط دستگاه های اجرایی  انجام شود  یعنی قبل از انعقاد قرار داد، دستگاه ها باید بر اساس فرمتی که طراحی شده چگونگی انجام کار را در مباحث مختلف از جمله استعلام و ترک تشریفات ارایه دهند و چنانچه مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود کار را آغاز کنند.

 مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ادامه داد: چنانچه نقصی هم در کار وجود داشته باشد تایید صورت نخواهد گرفت و تا زمانی که تایید نشود دستگاه اجرایی نمی تواند قرارداد ببندد و کارفرما هم نمی تواند کار را شروع کند.

وی با تاکید بر اینکه هدف استفاده بهینه از توانمندی های داخل استان است ، افزود:  بخشی از اشتغالزایی در کشور از طریق همین فعالیت ها و پروژه های عمرانی که پیمانکاران در آن ها دخیل هستند شکل می گیرد؛ ضمن آنکه استفاده از پیمانکاران و مشاوران بومی در جهت حفظ اشتغال استان نیز موثر است. بنابراین  تمامی دستگاه های اجرایی و شهرداری های استان مکلف به اجرای این مصوبه هستند.

برچسب‌ها نعمت الله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی÷ رشت گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت گیلان رشت گیلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستگاه های اجرایی نظام فنی و اجرایی خدمات مشاوره ترک تشریفات شورای فنی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در 20 کشور جهان توسط مهندسان بومی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آن‌هاست، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز به وقت محلی، در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ابرپروژه چندمنظوره «اومااویا» در سریلانکا، به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی، بهره‌برداری از این پروژه را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست.

رئیس‌جمهور نمایش همبستگی، همدلی و همراهی دو کشور و دو ملت آسیایی را از ویژگی‌های مهم این پروژه دانست و اظهار کرد: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب نماد، تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تأمین مالی این طرح از سوی سریلانکا و تأمین و انتقال خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران، تأمین آب شرب و آب کشاورزی برای ۵ هزار هکتار اراضی جدید و آغاز به کار یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی را از دستاوردهای این پروژه برای مردم سریلانکا دانست و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آن‌هاست، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای عالی‌قدر ما از جمله شهید سلیمانی «ما می‌توانیم» را به ملت ما آموختند. دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ایران اراده کرد که پیشرفته باشد؛ خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق یافت و دشمن ناکام ماند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در پیشرفت سریلانکا شریک شده و تمام تجربیات خویش را که نتیجه ۴۵ سال مجاهدت و تلاش مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد و با صدور خدمات فنی و مهندسی در پیشرفت سریلانکا مشارکت داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی، همسایه و کشورهای مستقل خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط بین ما و شما و دیگر کشورهای همسو و مستقل می‌تواند آینده‌ای درخشان برای دو کشور و دو ملت رقم بزند. بدانید با توکل بر خدا و اعتماد به داشته‌های بسیار خودمان می‌توانیم مسیر پیشرفت را به سرعت طی کنیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: برخی کشورهای و نظام سلطه موافق تقویت روابط ما با یکدیگر نیستند و می‌خواهند به ما القا کنند که نمی‌توانیم با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کنیم، اما ما در عمل این نظر و القای نظام سلطه را باطل کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در پایان از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه عظیم در سریلانکا، تشکر کرد.

پیش از آیت‌الله رئیسی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار داشت: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید.

رئیس‌جمهور سریلانکا با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید. امروز کشورهای ما به‌عنوان کشورهای جنوب، به دنبال اثبات هویت‌های خودشان هستند و چنین پروژه‌های هویت و توانایی‌های ما را به جهانیان اثبات می‌کند.

کد خبر 747513

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • پروژه های عمرانی منطقه 12 تهران
  • مسئولان مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور را پیگیری کنند
  • در زمینه حجاب کار اجرایی نمی‌کنیم؛ دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در 20 کشور جهان توسط مهندسان بومی
  • آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم
  • پیگیری قرارداد‌های مشاوران املاک در اصفهان
  • خداحافظی با نخستین سامانه تحت وب سمات پس از ۱۶ سال