Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین اکبری، سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز دوشنبه گفت: نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و به تلف‌شدن تعدادی کل‌ و بز وحشی منجر شد. با انجام اقدام همه‌جانبه نیروهای محیط زیست اصفهان بیماری در بخش محدودی از پارک مهار و بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه کنترل شد اما با شروع تابستان و آغاز فصل گرما که وحوش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین ‌دست و آبشخورها می آیند بیماری بار دیگر در کلاه ‌قاضی مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محیط‌بانان اواسط خردادماه چند لاشه کل ‌و بز وحشی را مشاهده کردند و نمونه‌گیری از لاشه‌ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شد و نتیجه آزمایش‌ها شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد. پس از اعلام نتیجه آزمایش، نیروهای حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام‌های جامعی را با همکاری همیاران و فعالان محیط زیستی و اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بیماری آغاز کردند. ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقدام‌هایی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اکبری گفت: تا امروز حدود ۱۸۰ کل ‌و بز وحشی بر اثر ابتلا به این بیماری در کلاه‌قاضی از بین رفته است و با توجه به صخره‌ای و سخت‌گذر بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه‌قاضی احتمال می‌رود تعدادی نیز ازبین رفته و لاشه‌های آن‌ها توسط اکیپ‌های پایش مشاهده نشده باشد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که بیشتر گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­‌شوند. از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است که در نهایت به مرگ حیوان منجر می‌شود. این بیماری  از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می‌شود.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است؛ مساحت  این بیش از ۴۷ هزار  هکتار است.

کد خبر 536931 برچسب‌ها استان اصفهان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان محیط زیست ایران استان اصفهان کلاه قاضی محیط زیست بز وحشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شده‌اند که نخستین تولد از این گونه در سال جاری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار در این خصوص به رسانه‌ها گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و باعث شده نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شوند.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال 1393 باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، این اداره کل با برنامه های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر به‌صورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از پنج راس در سال 1398 به 12 راس در سال 1402 راس رسید که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری سه تا 4 گوساله به این جمعیت اضافه شود.

براساس این گزارش گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل های دز و کرخه خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • واکسیناسیون بیش از ۲۴۷ هزار رأس دام در زنجان
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گلستان علیه طاعون نشخوارکنندگان
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق