Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از شاعران کشور در روزهای اخیر برای کمک به حفظ سلامتی جامعه و به خصوص کادر درمانی کشور، اقدام به راه‌اندازی پویش شعر طنز با عنوان «اقتراح ماسک» کردند که با استقبال خوبی همراه بوده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، طی ماه‌های اخیر پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، راه‌های مختلفی در جهت تشویق مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی و زدن ماسک صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌هایی که تلاش دارند تا با استفاده از تبلیغ و تشویق، دایره شیوع این بیماری را محدودتر کنند.

شاعران کشور از همان روزهای ابتدایی شیوع این بیماری نیز با سروده‌های خود در جهت فرهنگسازی در این زمینه کوشیدند. در چند روز اخیر جمعی از شاعران با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به راه‌اندازی پویش «اقتراح ماسک» کردند که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است. اقتراح که در لغت به معنای خواستن و طلب کردن است، یک اصطلاح ادبی است که آن را «بی‌اندیشه سخن گفتن و به قریحه خود امری تازه آوردن» تعریف کرده‌اند.

در روزهای اخیر شبکه‌های اجتماعی پر است از سروده‌هایی که با بهره‌گیری از ابیات بزرگان ادب فارسی مانند حافظ، سعدی، بابا طاهر، فخرالدین عراقی، رهی معیری، فریدون مشیری و ...بر زدن ماسک تأکید دارند. بخش‌هایی از این سروده‌ها را می‌توانید در ادامه بخوانید:

محمدعلی یوسفی:

چنین گفت فردوسی پاکزاد:
«چو خواهی که هر دم بیابی مراد

بزن ماسک بر چهره، دستت بشور
سر و کار تو تا نیفتد به گور»

***

حمید حمزه‌نژاد:

ای دوست تو را به هر مکان می‌جستم
هر دم خبرت ازین و آن می‌جستم

دیدم که بدون ماسک حاضر شده‌ای
خجلت زده‌ام کز تو نشان می‌جستم

***

عبدالجبار کاکایی نیز در سروده‌ای با بهره‌گیری از شعر «عقاب» ناصر خسرو و با تحریف قافیه به استقبال این پویش رفته است:

 روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاسک‌
بهر طلب طعمه پر و بال بیاراسک

بر بال و پر خود ژل و الکل زد و فرمود
امروز دهان همه‌مان صاف شد از ماسک

پایین‌تر از این گر بروم از نظر تیز
بینم سرموی وزغی سوخته در جاسک

ناگه ز کمینگاه یکی ناقل پنهان
زد عطسه تندی و بیفکند بر او راسک

اینش عجب آمد که ز یک بینی کوچک
این تیزی و این تندی عطسه ز کجا خاسک

بر خاک فرود آمد و با خس خس سینه
لختی نظر خویش گشاد از چپ و از راسک

چون نیک نظر کرد به منقار بلندش
گفتا ز که نالیم؟ بزن ماسک، بزن ماسک

***

سعید بیابانکی:

ناگهان ماسک برانداخته‌ای یعنی چه؟
«مست از خانه برون تاخته‌ای یعنی چه؟»

***

علیرضا قزوه:

«دوش می‌آمد و رخساره برافروخته بود»
بینی‌اش بر اثر ماسک زدن سوخته بود

***

زهرا میریان کریمی:

تن محنت کشی دیرم خدایا
بدون ماسک می میرم  خدایا

ز سوز واکسن و درد کرونا
همیشه ماسک می‌گیرم خدایا

ابیات زیر نیز نمونه‌های دیگری از استقبال شاعران برای شرکت در این پویش است:

از لحظه پیدا شدنت از دل ووهان
بی ماسک پشیمانم و با ماسک پریشان

***

«تنت به ناز طبیبان »نمی شود محتاج
اگر به ماسک بپوشانی آن رخ زیبا

***

«اشک خونین بنمودم به طبیبا گفتند»
ماسک را چاره ی درد کرونا باید کرد

***

«دی گفت طبیب از سر حسرت چو مرا دید»
یک ماسک بزن تا نشوی اینهمه بیمار


«هر آن کسی که در این حلقه ماسک می‌نزند»
برو نمرده به فتوای من نماز کنید

شعر و حکایات طنزآمیز در جامعه ایرانی همواره کارکردی اجتماعی و سیاسی داشته است. بسیاری از مسائل و مصائب اجتماعی با بهره‌گیری از طنز سالم امکان رفع شدن دارند. این گونه ادبی که سابقه طولانی در ادبیات فارسی و فرهنگ مردم ایران دارد، جنبه‌های بد رفتاری‌ها و ضعف‌های اخلاقی و فسادهای اجتماعی را همواره به شیوه‌ای طنازانه و اغلب غیر مستقیم بازگو می‌کند و هدف آن همواره اصلاح امور بوده است. در سال‌های اخیر نیز جامعه ایران به طنز چه در گونه‌های ادبی آن و چه در کارهای سینمایی و تلویزیونی اقبال خوبی نشان داده است؛ هرچند که گاه متأسفانه در برخی از این آثار ساحت طنز، گاه با هزل و تمسخر کردن دیگران اشتباه انگاشته شده است. 

کرونا نیز فرصت جدیدی برای فعالان این حوزه فراهم کرد تا با در نظر گرفتن آسیب‌های اجتماعی در این برهه، به بیان این مسائل بپردازند و بدون فضل‌فروشی و با زبانی ساده، سهمی داشته باشند در محدود کردن شیوع این بیماری. طی روزهای اخیر در کنار پویش اقتراح ماسک، سروده‌های طنز دیگری نیز در این زمینه منتشر شده که نمونه‌هایی از آن را می‌توانید در ادامه بخوانید:

محمود اکرامی‌فر:

این من که خراسانی‌ام و ساکن تهران
بی‌ماسک پریشانم و با ماسک پریشان

تا چند پیامک بدهم، گل بفرستم
تا چند به یا تو دهم آب به گلدان

تاکی بنویسم غزلی با با دل زخمی
تا کی بنشینم تک و تنها لب ایوان

چشمان تو با ماسک غزالی‌ است که خفته‌ است
در  خاطره‌ی خاک غزل‌خیز خراسان

هر چند که دلتنگ  نگاه توام، اما‌
بی ماسک نیا پیش من ای پسته خندان ...

***

سروده ذیل نیز نمونه دیگری از این اشعار است که با الهام گرفتن از غزلی از حافظ سروده شده است:

ماسک را خوب بزن تا ندهی بر بادم
عطسه بی‌ماسک مکن تا نَکَنی بنیادم

بوسه بر هرکس و ناکس مده، جان در خطر است
دستکش دست بکن تا نکنی ناشادم

به عروسی مرو، از ختم و عزا دوری کن
غره بر خویش مشو کز کرونا آزادم!

داخل جمع مشو ورنه بسوزی ما را
نرو در دورهمی تا نروی از یادم

ماسکِ آلوده میانداز به هر کوی و گذر
عقل شیرین منما تا نکنی فرهادم

رحم‌کن بر من مسکین و نیا منزل ما
به کجا می‌رسد از دست شما فریادم؟

تو رعایت کن و در زمرۀ یارانم باش
گر رعایت کنی از لطف تو بس دلشادم

حافظ از روی تو شرمنده‌ام اما چه‌کنم؟
که رسیده به فلک نالۀ استمدادم

خاطرات این پرستار را در روزهای کرونایی بخوانید

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات طنز ویروس کرونا بیشتر بخوانید... خاطرات این پرستار را در روزهای کرونایی بخوانید قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... خاطرات این پرستار را در روزهای کرونایی بخوانید واژه های کاربردی مرتبط ادبیات طنز ویروس کرونا پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ سریال "صفر بیست و یک" به پخش نرسید!/ "زمین گرم" سریال جدید شبکه سه؟ ۲ یادداشت| تکلیفی که رهبری روشن کردند ۳ پناهیان: تعظیم شعائر الهی منجر به فاجعۀ انسانی نشود/ پروتکل‌های محرم زودتر اعلام شود ۴ انتظامی از طالب‌زاده تمجید کرد ۵ نماهنگ| "ستاره‌ها مرز ندارند" ۶ یادداشت | نبض بی‌رمق "شاهرگ" در قهرمان‌سازی/ آیا مردم، انقلابی بی‌حال را باور می‌کنند؟ ۷ روحانی درگذشت «خسرو سینایی» را تسلیت گفت ۸ آزادی سهام بانک دی ۶۰۰ هزار ایثارگر از هفته آینده/از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم مهمترین اخبار فرهنگی واکنش مدیر شبکه ورزش به تقطیع یک ویدئوی حاشیه‌ای/ طرح‌هایی برای تولید برنامه داریم اما منتظر اوضاع ورزشی جهانیم اثبات علمی و قرآنی معجزه بزرگ پیغمبر اسلام(ص)/ چگونه ماه در دوران صدر اسلام شکافته شد؟ از بازجویی اسرای عراقی تا یک قدمی دستگیری صدام؛ انتشار خاطراتی از جنگ در «الفرار» چگونه مدافعان سلامت «در حکم شهید» محسوب می‌شوند؟ مهمترین اخبار تسنیم افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش تسنیم| «خودکفایی»، راهبرد ۳۰ساله رهبری که کشور را نجات داد نهادهای وابسته به دولت ارزهای صادراتی را برنمی‌گردانند/ آل اسحاق: بازگشت ارز صادراتی «سیاسی» شد سفر ‌به مازندران اکیدا ممنوع / وضعیت قرمز در ۲۰ شهرستان / موارد بستری و ابتلا به کرونا ‌۴ برابر افزایش پیدا کرد‌ نماینده سازمان بهداشت جهانی:‌ ‌ایران را برای تامین اقلام بهداشتی پشتیبانی ‌می‌کنیم / با کمبود وسایل حفاظتی مواجه‌ایم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ادبیات طنز ویروس کرونا ادبیات طنز ویروس کرونا بی ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قروه درباره «جشنواره شعر نفس پاک» گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره هفته اول تیر برگزار می‌شود، دو ماه برای اجرای آن زمان داریم و پایان مهلت فراخوان هم ۱۵ خرداد است. این اولین جشنواره‌ای است که با خروجی مفید و یک کتاب ماندگار برگزار می‌شود.

وی افزود: پیش از این جشنواره‌های مختلفی با مشارکت نهاد‌های مختلف برگزار کرده ایم، از جمله جشنواره ستاد اقامه نماز جمعه، نماز و جشنواره‌ای با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای که کتابی هم به یادگار از آن جشنواره منتشر شد. همایش بزرگ شعر غزه را داشتیم که مشارکتی در سطح ملی و بین المللی داشت.

رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما گفت: در جشنواره شعر نفس پاک، سعی می‌کنیم از شاعران کشور‌های فارسی زبان دعوت کنیم تا اشعار خود را در مورد پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر ارائه کنند.

قزوه افزود: جشنواره شعر نفس پاک یکی از کار‌های جدی ماست و اهمیت آن را به شاعران یادآوری می‌کنیم تا از این برنامه، کتابی هم به یادگار منتشر شود. این آمادگی را داریم که در سال‌های بعد این جشنواره را ادامه دهیم.

وی گفت: دوست داریم جشنواره باشکوهی داشته باشیم، اما برنامه طوری است که ۱۴ برگزیده دارد که از بین آنها پنج نفر اول ۱۵ میلیون تومان، پنج نفر دوم ۱۰ میلیون تومان و چهار نفر سوم هشت میلیون تومان جایزه می‌گیرند.

رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با اشاره به دعوت از شاعران بنام و مدعو در جشنواره شعر نفس پاک افزود: محمود اکرامی فر، مصطفی محدثی خراسانی و مرتضی امیری تیم سه نفره داوری جشنواره هستند، البته مرحله داوری اولیه را هم تیم دیگری برعهده دارد. کتاب جشنواره هم همزمان با مراسم اختتامیه در همان هفته اول تیر رونمایی می‌شود.

قزوه گفت: تلاش می‌کنیم گروه‌های سرود و موسیقی را هم در این جشنواره ببینیم تا کیفیت بیشتری به آن دهد تا جشنواره متمایزی نسبت به قبل داشته باشیم.

وی درباره فراخوان جشنواره شعر نفس پاک افزود: اعتیاد و عواقب زیان بار در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، آگاهی بخشی در خصوص عواقب ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، گفتمان سازی و ترغیب و تشویق برای انتخاب سبک زندگی سالم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت (تقدیم ۴ هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر) چهار محور اصلی این جشنواره هستند.

رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با بیان اینکه اینکه شعر بسیاری از مشکلات ما را در طول تاریخ رفع کرده است، گفت: حکیمان زیادی، چون فردوسی، نظامی و شعرای دیگر با اشعار خود در تاریخ تاثیرگذار بوده اند. مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تمایل دارد با سازمان‌ها و مراکز مختلف کار کند. این مرکز با شاعران زیادی از کشور و خارج از ایران هم در ارتباط است.

قزوه با اشاره به برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» شبکه چهارم سیما افزود: یکی از کار‌های ما برنامه سرزمین شعر بود که استقبال خوبی از آن شد و باز هم دنبال چنین برنامه‌هایی هستیم. جشنواره‌ای داشتیم که در آن پانصد شاعر حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • جنجال جدید ماسک؛ «میلیاردر متکبر»!
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • شاعران ۱۰ کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند
  • گفت و شنود/ بابا نداشت!
  • جزئیات سفر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود
  • بابا، چرا ما هوادار رئال مادرید نیستیم!
  • انتقاد تند و تیز به شوخی‌های سریال نون خ ۵
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (2 اردیبهشت)
  • ایلان ماسک با ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا مخالفت کرد