Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:45:15 GMT

درگیری عشایری در بصره به شبکه های اجتماعی کشیده شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۶۸۳۱

درگیری عشایری در بصره به شبکه های اجتماعی کشیده شد

به گزارش ایرنا، فردی موسوم به «حجی حمید الخفاجی» از سران عشایر «خفاجه» در بصره در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، عشیره «السعدون» را تهدید کرد که جنگ عشایری را تا انتقام گیری ادامه می دهد.
وی در این ویدئو در حالی که تعدادی از افراد عشیره اش با حمل سلاح جنگی در یک دست و شمشیر در دست دیگر اطرافش حلقه زده اند، وعده انتقام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمید الخفاجی می گوید که شش ماه پیش یکی از فرزندان عشیره السعدون به خانه پیرزنی از عشیره اش در منطقه «الزبیر» (جنوب غرب بصره) حمله کرده و بعد از اینکه این زن پیر را با چاقو زدند، تمامی طلاهایش را دزدیده است.
رییس عشیره خفاجه در انتهای ویدئو، شمشیر را از غلافش بیرون کشیده و می گوید: سنت قطع سرها را دوباره احیا می کند.
فرمانده عملیات امنیت بصره متعاقب انتشار این ویدئو در شبکه های اجتماعی از عشایر بصره خواست برای حل مشکلات عشایری به شبکه های اجتماعی متوسل نشوند.
سرلشکر «اکرم صدام» با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که تهدیدهای این عشیره در شبکه های اجتماعی بدون مجازات نخواهد بود.
به گفته وی، نیروهای امنیتی تعدادی از عوامل این درگیری عشایری را در منطقه الزبیر دستگیر کرده و در حال بازجویی از آنها هستند.
وی بر ضرورت اعمال قانون و بازگشت به عقلانیت برای حل همه مشکلات از جمله درگیری های عشایری تاکید کرد.
در عین حال حجی حمید الخفاجی در ویدئو دومی با کندن سربند خود که در عرف عشایری نشانه جدیت در انتقام گیری است، گفته است که برای گرفتن حق عشیره اش ساکت نمی نشیند.
وی ادامه داده که هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند مانع او شود و در این راه اگر کشته شود، کسانی هستند که خونخواه او باشند.
نزاع عشایری این دو عشیره در طول ماه های گذشته در مواردی منجر به قطع راه اصلی بغداد – بصره شده است.
با وجود میانجیگری ها در بصره، هنوز نزاع عشایری بین دو عشیره ادامه دارد.
نزاع های عشایری در عراق یکی از عوامل ایجاد ناامنی در این کشور به شمار می رود که در اغلب موارد، نیروهای دولتی از مهار آن ناتوان می مانند.  
استانداری بصره سال گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که تعداد قربانیان درگیری عشایری در این استان در طول هشت ماه ۳۰ کشته و ۵۰ زخمی بوده است.
عشایر عراق بر اساس عرف خود، مجهز به انواع سلاح هستند و در مواردی دیده شده که در نزاع ها از سلاح های سنگین و نیمه سنگین مانند تانک و خمپاره استفاده کرده اند.
دولت «مصطفی الکاظمی» یکی از برنامه های خود را جمع آوری سلاح های غیر مجاز از جمله اسلحه موجود در دست عشایر عنوان کرده اما کارشناسان معتقدند با توجه به عرف ریشه دار عشایر عراق، دولت مشکل بتواند، در اجرای این برنامه خود موفق شود.

برچسب‌ها زندگی عشایری درگیری بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری درگیری بغداد زندگی عشایری درگیری بغداد شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی

حاتم طهماس‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر با اهداف و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات جامعه عشایری و حفظ و احیا و معرفی فرهنگ، هنر، آداب و سنن و صنایع دستی و نمایش جایگاه بی بدیل جامعه عشایری در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم ساختن آشنایی اقوام و تبادل افکار و تجارب عشایر کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: جشنواره با حضور و مشارکت ۷ استان گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و کرمانشاه اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: در این جشنواره ۷ کشور شامل افغانستان، مغولستان، ترکمنستان، عراق قزاقستان، ترکیه، پاکستان و نیجریه حضور خواهند داشت.

طهماس پور گفت: در جشنواره دو روزه شهر جعفرآباد صنایع دستی، پخت غذای سنتی، محصولات عشایر، لباس سنتی، آیین‌های موسیقی، رقص و عاشیق و بازی‌های بومی و محلی شامل چلینگ آغاجی، قییش کوتی، اسب سواری، شتر کوچ برتر برای عموم به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 6088139

دیگر خبرها

  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد