Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه هشت هزار و ۳۰۰ تن خیار گلخانه‌ای در ۷.۵ هکتار از گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی عزیز امانی افزود: در ۷۷ واحد گلخانه‌ای در استان خیار تولید می‌شود و شهرستان ارومیه با ۳۴ واحد بیشترین سطح زیر کشت خیار گلخانه‌ای در استان را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: عمده رقم کشت شده در این واحدها رقم "ناگین" است و در مجموع در حدود ۲۱ هکتار از مساحت واحد گلخانه‌ای استان خیار کشت شده‌است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی افزود: عمده شهرستان‌های تولیدکننده خیار گلخانه‌ای به ترتیب ارومیه، نقده، بوکان، خوی و مهاباد هستند.

وی اضافه کرد: ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین برای احداث و توسعه گلخانه ها، قرار دادن بذر و کود یارانه دار در اختیار گلخانه داران و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه گلخانه ها اقدامات مهم برای توسعه صنعت گلخانه در آذربایجان‌غربی است.

امانی اظهار داشت: در کنار فراهم بودن بستر صادرات و تولید در استان، صرفه جویی در مصرف آب و نهاده های کشاورزی، سالم سازی محیط کشت، دارا بودن استاندارد لازم در کنار کاهش هزینه های تولید و خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی از علل توجه بهره برداران و مسوولان به کشت های گلخانه‌ای است.

وی اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در اقتصاد آذربایجان‌غربی مطرح بوده که افزایش سهم آن در بخش کشاورزی توام با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب و افزایش چندین برابری تولید است.

افزون بر ۱۱۰ گلخانه به مساحت ۳۴ هکتار در سطح استان فعال است و سالانه بیش از  پنج هزار و ۱۶۳ تُن انواع محصولات و بیش از پنج میلیون شاخه گل و نهال در آنها تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خیار جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشت گلخانه ای خیار گلخانه ای آذربایجان غربی خیار گلخانه ای گلخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۷۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این همایش ضمن تقدیر از زحمات فعالان زنجیره تولید نان از مرحله داشت تا سر سفره مردم در استان، اظهارکرد : با اقداماتی از جمله اجرای الگوی کشت، اجرای کشت قراردادی و جهش تولید در دیمزارها، افزایش قابل توجه تولید گندم در برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی گذشته در سطح کشور و استان اتفاق افتاد و آذربایجان غربی به رتبه 5 کشوری در تولید گندم ارتقا یافت.

شهبازی تصریح کرد: شرایط محیط زیستی ثابتی برای تولید گندم ضرورت دارد که در بسیاری از کشورها وجود دارد و به رشد بالاتر تولید سالانه منجر می‌شود که بر اساس آمار فائو کشور چین بالاترین رکورد تولید گندم جهان را دارد و ایران نیز در رده 17 جهان با تولید بیش از 10 میلیون تن گندم قرار گرفته است.

 سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی جاری 303 هزار هکتار و گندم آبی 105 هزار هکتار است و در حال حاضرمزارع از وضعیت سبز مطلوبی برخوردارند.

وی تاکید کرد: برای دست یابی به گندم با کیفیت باید برنامه ریزی جامعی برای کنترل آفت سن غلات در طول سال داشت و در این راستا ترویج و ترغیب زارعان در امر مبارزه با سن گندم الزامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و راندمان تولید و توجه ویژه به انبارداری این محصول در سیلوها، افزایش ضریب نفوذ دانش در بین زارعین و افزایش ضریب مکانیزاسیون در مزارع غلات تاکید کرد.

وی افزود : اجرای روش های به زراعی با محوریت مدیریت مصرف آب در مزرعه واصلاح الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها با ایجاد پایگاه های نو آوری دیم برای افزایش راندمان تولید و ترویج ارقام جدید گندم وجو برای افزایش تولید در دیمزارهای استان در جهت تحقق شعارسال با مشارکت بهره برداران در سال زراعی جاری در دستور کار قرار دارد.

برپایی نمایشگاهی از فرآورده های نان و گندم و سیاه چادر عشایری و پخت نان تازه توسط بانوان عشایری و تجلیل از زحمات فعالان زنجیره تولید نان از برنامه های جانبی این همایش بود.

شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت از جمله "روز ملی گندم و نان" در ضمیمه تقویم رسمی کشور بنا بر جشن‌ها و آئین‌های شکرگزاری محصولات کشاورزی با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از چند واحد تولیدی در ارومیه