Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@17:58:34 GMT

هند، روسیه و چین در خط مقدم کنار گذاشتن دلار

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۷۲۹۶

هند، روسیه و چین در خط مقدم کنار گذاشتن دلار


به گزارش تابناک به نقل از پایگاه خبری اورسیا تایمز، به علت یکجانبه گرایی آمریکا و مناقشه بر سر توافق‌های تجاری با کشور‌های مختلف، جهان به دو اردوگاه تقسیم شده است: آن‌ها که هنوز از کاربرد دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی حمایت میکنند و کشور‌هایی که در مبادلات تجاری منطقه‌ای و جهانی جایگزینی پول ملی و دیگر ارز‌ها را به جای دلار آغاز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین: مناقشه جاری تجاری بین آمریکا و چین و همچنین تحریم‌های اعمال شده علیه شرکای جاری بزرگ چین این کشور را مجبور کرده که گام‌هایی به سمت کاهش وابستگی به دلار بردارد.

در سبک خاص قدرت نرم چین، دولت این کشور هیچ اعلامیه پر سر وصدایی درباره این موضوع صادر نکرده است، اما "بانک خلق" چین بطور منظم در حال کاهش سهم چین در خزانه داری آمریکا بوده است. چین همچنان نگهدارنده شماره یک بدهی آمریکا است، اما سهم خود را به پایین‌ترین میزان از ماه مه ۲۰۱۷ کاهش داده است.

بعلاوه، چین بجای کنار گذاشتن فوری دلار در تلاش است تا پول خود – یوان – را به پولی بین المللی تبدیل کند. یوان در سبد صندوق بین المللی پول در کنار دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو و پوند انگلیس قرار دارد. پکن بتازگی اقدامات مختلفی برای تقویت یوان از جمله تجمیع ذخایر طلا، راه اندازی معاملات نفتی آتی بر پایه یوان و استفاده از یوان در تجارت با شریکان بین المللی انجام داده است.

چین به عنوان بخشی از ابتکار بلندپروازانه کمربند و جاده در نظر دارد که سواپ را در کشور‌های مشارکت کننده ایجاد کند تا از این طریق کاربرد یوان را ارتقا بدهد. بعلاوه، این کشور فعالانه در حال پیشبرد توافق تجارت آزاد "مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه ای" (RCEP) ایجاد کند که در بر گیرنده کشور‌های جنوب شرقی آسیا خواهد بود. این پیمان تجاری می‌تواند به آسانی جانشین "مشارکت ترانس پاسیفیک" (TPP) شود؛ توافق تجاری پیشنهادی که ترامپ پس از به قدرت رسیدن آن را از بین برد. مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه‌ای شامل ۱۶ کشور است و این پیمان بالقوه می‌تواند اتحادیه‌ای شامل نزدیک به ۳.۴ میلیارد از جمعیت جهان با اقتصاد مجموع ۴۹.۵ تریلیون دلاری تشکیل دهد که این رقم نزدیک به ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است.

هند: هند که به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان رده بندی شده است یکی از بزرگترین واردکنندگان کالا‌های تجاری است. جای تعجب نیست که این کشور بطور مستقیم تحت تاثیر بسیاری از مناقشه‌های ژئوپلتیک جهان قرار می‌گیرد و تحریم‌های علیه شریکان تجاری هند نیز تاثیر زیادی بر این کشور می‌گذارد.

پیشتر در سال جاری به علت تحریم‌های تجاری آمریکا علیه مسکو، از پرداخت به روبل برای تامین سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه استفاده کرد. این کشور همچنین پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجبور شد برای خرید نفت از ایران از روپیه استفاده کند.

هند و امارات در ماه دسامبر یک موافقتنامه سواپ (مبادله) ارزی برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری بدون دخالت پول ثالث امضا کردند.

با در نظر گرفتن اینکه هند سومین کشور جهان از لحاظ برابری قدرت خرید است، گام‌هایی از این نوع می‌تواند نقش دلار در تجارت جهانی را تا حد زیادی تقلیل دهد.

ترکیه: پیشتر در سال جاری، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طرح‌هایی برای پایان دادن به انحصار دلار آمریکا از طریق یک سیاست جدید با هدف تجارت غیردلاری با شریکان بین المللی این کشور اعلام کرد. این رهبر ترکیه بعدا اعلام کرد که آنکارا در تدارک تجارت از طریق پول‌های ملی با کشور‌های چین، روسیه و اوکراین است. ترکیه همچنین درباره جایگزینی احتمالی دلار آمریکا با پول‌های ملی در معاملات تجاری با ایران بحث و بررسی کرد.

علت این گام دلایل و عوامل سیاسی و اقتصادی بود. روابط بین آنکارا و واشنگتن از زمان کودتای نافرجام برای برکناری اردوغان در سال ۲۰۱۶ رو بو وخامت بوده است. گزارش شده است که اردوغان به مداخله آمریکا در آن قیام (کودتای نافرجام) مظنون است و واشنگتن را به پناه دادن به فتح الله گولن روحانی تبعیدی که آنکارا او را مغز متفکر کودتا می‌داند متهم می‌کند.

اقتصاد ترکیه پس از تحریم‌های آمریکا به علت بازداشت "اندرو برانسون" کشیش مسیحی به اتهام تروریستی در ارتباط با کودتا، ضربه خورد.

اردوغان مکررا واشنگتن را به علت جنگ تجاری جهانی، تحریم ترکیه و تلاش برای انزوای ایران مورد نکوهش قرار داده است. تصمیم این عضو "ناتو" برای خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ روسیه بر آتش این اختلافات دمید.

بعلاوه، ترکیه در تلاش است تا برای حمایت از پول ملی خود دلار را کنار بگذارد. لیره ترکیه در سال گذشته نزدیک به نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. کاهش ارزش لیره به علت تورم شدید و افزایش قیمت کالا و خدمات بدتر شد.

ایران: بازگشت پیروزمندانه ایران به عرصه تجارت جهانی زیاد طول نکشید. ترامپ اندک زمانی پس از پیروزی در انتخابات از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۶ با ایران خارج شد. این کشور نفتی بار دیگر هدف تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفته است.

تحریم‌ها موجب شده که تهران به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا به عنوان پرداختی برای صادرات نفت خود باشد. ایران به توافقی با هند برای دریافت پول نفت به روپیه رسید و همچنین برای یک توافق پایاپای با عراق مذاکره کرد. این شریکان همچنین در نظر دارند از دینار عراق برای معاملات دوجانبه به منظور کاهش وابستگی به دلار آمریکا در بحبوحه مشکلات بانکی مرتبط با تحریم‌های آمریکا استفاده کنند.

روسیه: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که آمریکا از طریق مخدوش کردن اعتمادبه دلار یک اشتباه راهبردی بزرگ مرتکب می‌شود. پوتین هیچگاه خواستار محدودسازی معاملات یا ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا نشده است، اما آنتون سیلانوف وزیر دارایی روسیه پیشتر در سال جاری گغت که این کشور باید ذخایر خود از دارایی‌های آمریکا را کاهش دهد و به سمت دارایی‌های ایمن‌تر مانند روبل، یورو و فلزات گرانبها برود.

این کشور اقدامات مختلفی برای دلار-زدایی اقتصاد خود در بحبوحه فشار تحریم‌ها انجام داده است. روسیه در پی تهدید تحریم‌های شدیدتر آمریکا علیه نظام مالی روسیه، یک سیستم پرداخت ملی به عنوان جایگزینی دربرابر "سوئیفت" و "ویزا" و "مسترکارت" ایجاد کرد.

مسکو تاکنون موفق شده است که تا حدی دلار را از صادرات خود کنار بگذارد و توافق‌های مبادله ارزی با کشور‌هایی مانند چین و هند و ایران امضا کرده است. روسیه بتازگی همچنین پیشنهاد کرده که در معامله با اتحادیه اروپا بجای دلار از یورو استفاده کند.

روسیه که زمانی یکی از ۱۰ بدهکار بزرگ به آمریکا بود تا حد زیادی ذخایر آمریکایی را کاهش داده و از این پول برای تقویت ذخایر خارجی خود و ایجاد ذخایر طلا برای تقویت روبل استفاده کرده است.

منبع: ایرنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح ترافیک 99 جمشید شارمهد گروه تروریستی تندر خسرو سینایی مهرداد بذرپاش چین هند روسیه دلار طرح ترافیک 99 جمشید شارمهد گروه تروریستی تندر خسرو سینایی مهرداد بذرپاش دلار آمریکا برای تقویت بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۷۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه

طبق بررسی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های دفاعی جهانی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲، به طور کلی ۶.۸ درصد افزایش یافته که تقریبا نیمی از آنها در آمریکا و چین صرف شده، روسیه در رتبه سوم و اوکراین در رتبه هشتم قرار دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در سال 2023، هزینه‌های نظامی بطور کلی در سراسر جهان 6.8 درصد رشد کرد و به رکورد 2.443 تریلیون دلار یا 2.3 درصد از تولید ناخالص جهانی رسید.

در بررسی سالانه Trends In World Military Expenditure، آمده است که این رشد بالاترین میزان از سال 2009 بوده و هزینه‌های دفاعی جهانی به بالاترین سطحی رسیده که مؤسسه تاکنون ثبت کرده است. کارشناسان یادآور شده‌اند: "افزایش هزینه‌های نظامی جهانی در سال 2023 را می توان در وهله نخست با جنگ جاری در اوکراین و همچنین تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه توضیح داد."

آنها این روند را در هر پنج منطقه جغرافیایی مشاهده کرده  که قوی ترین آن در اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بود. پنج کشوری که بیشترین هزینه دفاعی را دارند، مانند سال 2022  بدون تغییر باقی مانده‌اند: ایالات متحده آمریکا با 916 میلیارد دلار یا 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی است، بعد از آن چین  با صرف 296 میلیارد دلار یا 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی. سپس روسیه که 109 میلیارد دلار یا 5.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف کرده و هند با 83.6 میلیارد دلار یا 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی و عربستان سعودی با 75.8 میلیارد دلار یا 7.1 درصد از تولید ناخالص داخلی در رده های بعدی قرار دارند.

ایالات متحده و چین روی هم تقریبا نیمی از هزینه‌های دفاعی جهان را به خود اختصاص دادند که به ترتیب 37 و 12 درصد از کل رقم جهانی است.

هزینه های ایالات متحده سه برابر چین است. حوزه اولویت واشنگتن تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی ( research, development, test and evaluation- RDT&E) است که در آن 9.4 درصد بیشتر از سال 2022 سرمایه گذاری کرده است.

هزینه دفاعی پکن نسبت به سال 2022 ، حدود 6 درصد افزایش یافته و در مجموع چین نیمی از کل هزینه‌های نظامی در آسیا و اقیانوسیه را به خود اختصاص داده است. پکن در 29 سال گذشته به طور مداوم هزینه‌های خود را افزایش داده، اما این سرعت در ده سال گذشته کمی کاهش یافته که به گفته تحلیلگران به دلیل کندی رشد اقتصاد چین است.

افزایش 24 درصدی هزینه‌های نظامی روسیه

هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2023 نسبت به سال 2022 24 درصد و نسبت به سال 2014 57 درصد افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که این ارقام به دلیل عدم شفافیت فزاینده سیستم مالی روسیه "بسیار نامشخص" هستند. در این بررسی آمده است: «افزایش هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2023 عمدتاً ناشی از عملکرد اقتصادی روسیه بود که با وجود کاهش قابل توجه درآمد نفت و گاز این کشور، فراتر از حد انتظارات بوده است.»

موسسه SIPRI با استناد به بودجه دولتی روسیه برای سال‌های 2024-2026 پیش بینی کرده که مسکو همچنان به افزایش هزینه های نظامی خود در سال های آینده ادامه خواهد داد.

ده کشور برتر در صرف هزینه‌های دفاعی در سال 2023 شامل چهار کشور اروپایی و ژاپن نیز می شود که به ترتیب شامل: انگلستان با 74.9 میلیارد دلار یا 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی. آلمان - 66.8 میلیارد دلار یا 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی. اوکراین - 64.8 میلیارد دلار یا 37 درصد از تولید ناخالص داخلی.فرانسه - 61.3 میلیارد دلار یا 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی. و ژاپن - 50.2 میلیارد دلار یا 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی، است.

در مجموع، ده کشور نخست در این جدول 74 درصد از هزینه‌های جهانی یا 1.799 تریلیون دلار را تشکیل می دهند. علاوه بر این، مجموع هزینه های 31 عضو ناتو (سی و دومین عضو - سوئد، در سال 2024 به این اتحاد ملحق شد) بالغ بر 1.341 تریلیون دلار یا 55 درصد از هزینه‌های جهانی است که 68 درصد از این سرمایه گذاری تنها مربوط به ایالات متحده است.

اسرائیل که در بحبوحه جنگ با حماس در سال 2023 در رتبه پانزدهم قرار دارد، 24 درصد بیشتر از سال 2022 در زمینه دفاع سرمایه گذاری کرد و هزینه‌های نظامی خود را در این زمینه به 27.5 میلیارد دلار رسانده و بدین ترتیب پس از عربستان سعودی، اسرائیل در منطقه خاورمیانه بیشترین هزینه نظامی را دارد. 

پیش از این، در اواسط آوریل، رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت که بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا از سال 2022 تا 20 درصد افزایش یافته است. به گفته او، این بودجه شروع به جبران کمبود بودجه در حوزه نظامی می‌کند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد تفاوت هزینه‌های نظامی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده اظهار نظر کرد و یادآور شد که  بودجه نظامی آمریکا تقریباً 10 برابر بیشتر است و تقریبا 40 درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان در ایالات متحده صرف می شود.

در اوایل همان ماه، کاخ سفید پیشنهاد بودجه سال مالی 2025 خود را منتشر کرد. دولت آمریکا از کنگره خواست تا درخواست کمک 61.4 میلیارد دلاری به اوکراین را تایید کند. مجموع هزینه‌های دفاعی ایالات متحده در سال 2025 باید 850 میلیارد دلار باشد که 34 میلیارد دلار بیشتر از میزان تصویب شده در بودجه سال 2024 این کشور است.

بایدن بودجه نظامی 886 میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرددرخواست وزیر دفاع انگلیس برای افزایش بودجه نظامی اعضای ناتودرخواست مجدد دبیر کل ناتو از اعضاء برای افزایش بودجه نظامی

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • کلید ۹۵ میلیارد دلاری برای دو جنگ؟
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • نفت خط مقدم رشد اقتصادی
  • نفت خط مقدم رشد اقتصادی/ موفقیت دولت سیزدهم در صاردات نفت در شرایط تحریم
  • واکنش مدودف به تصویب بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین
  • واکنش مدودف به تصویب بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین