Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@02:03:45 GMT

تحلیل آمار جدید وزیر نفت درباره صادرات گاز ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۸۲۶۳

تحلیل آمار جدید وزیر نفت درباره صادرات گاز ایران

تحقق صادرات روزانه ۷۵ میلیون مترمکعبی گاز، در صورت استمرار به عنوان میزان متوسط صادرات روزانه گاز، به معنای تحقق صادرات حدود ۲۷ میلیارد مترمکعبی گاز در سال است؛ اما اینگونه نیست.

به گزارش مشرق، امروز اولین روز از آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم است. زمان مناسبی است که بررسی کنیم دولت در بخش های مختلف چقدر به وعده های خود عمل کرده و چه میزان از برنامه های دولتمردان در آغاز دولت دوازدهم، در آغاز سال پایانی فعالیت دولت جامعه عمل پوشانده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان آماری از صادرات روزانه گاز کشور ارائه داد. این مقام مسئول در آیین افتتاح گازرسانی به 77 روستا و آغاز به‌کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد، اظهار داشت: "گازرسانی به شهرها و روستاها و همچنین صادرات گاز کشور به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است و هم اکنون روزانه 75 میلیون مترمکعب گاز صادر می‌شود."

بیشتر بخوانید: فرصت طلایی ایران برای انتقال گاز ترکمنستان و آذربایجان خاویار صنعت پتروشیمی چیست؟ خلف وعده ۵ ساله زنگنه در صادرات گاز به عمان

تحقق صادرات روزانه 75 میلیون مترمکعبی گاز، در صورت استمرار به عنوان میزان متوسط صادرات روزانه گاز، به معنای تحقق صادرات حدود 27 میلیارد مترمکعبی گاز در سال است؛ اما اینگونه نیست و ایران درحال حاضر سالانه حدود 17 میلیارد مترمکعب گاز صادر می کند.

پس با این اوصاف، چطور به صادرات روزانه 75 میلیون مترمکعبی در روز رسیده ایم؟ نکته اول اینجاست که صادرات روزانه 75 میلیون مترمکعبی، متوسط صادرات روزانه گاز کشور نیست؛ بلکه بیشترین میزان صادراتی است که اکنون، در میانه تابستان که مصرف گاز طبیعی در کشور نسبت به فصل سرد سال پایین آمده، محقق شده است.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه دو مشتری عمده خرید گاز از ایران در حال حاضر ترکیه و عراق هستند، تحلیل و تشریح این صادرات 75 میلیون مترمکعبی را باید در فروش گاز به این دو کشور جست‌وجو کنیم. صادرات روزانه گاز ایران به ترکیه 30 میلیون مترمکعب در روز است و سالانه این کشور باید از ایران حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز تحویل بگیرد و بر اساس ماده  take or pay در صورتی که ترکیه این میزان گاز را از ایران تحویل نگیرد، باید پول آن را بپردازد. حال با توجه به اینکه با انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در سال جاری و تعلل ترکیه در ترمیم این خط، حدود 80 روز ترکیه سهم 30 میلیون مترمکعبی گاز را از ایران تحویل نگرفته، احتمال دارد این روزها صادرات روزانه گاز ایران به ترکیه از رقم 30 میلیون مترمکعب (بنا به درخواست ترکیه) فراتر رفته باشد و بخشی از این صادرات 75 میلیون مترمکعبی نیز مربوط به افزایش موقت صادرات گاز ایران به ترکیه برای جبران 80 روز عدم خرید گاز توسط ترکیه باشد.

از سوی دیگر عراق با مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌های خود در تابستان مواجه است و با توجه به ظرفیت بالقوه صادرات 70 میلیون مترمکعبی گاز به عراق و ظرفیت بالفعل شده صادرات روزانه 35 میلیون مترمکعبی گاز به این کشور تا پیش از تابستان، احتمال درخواست عراق برای افزایش صادرات و عبور حجم صادرات گاز به عراق از مرز 35 میلیون مترمکعب در روز در روزهای میانی تابستان امسال وجود دارد؛ تا بخش دیگری از آمار صادرات 75 میلیون مترمکعبی گاز که توسط وزیر نفت بیان شده، توجیه پذیر شود.

درحالی که سال پایانی فعالیت دولت دوازدهم آغاز شده، صادرات گاز کشور با تحقق بخشی از برنامه صادرات گاز به عراق، حدود 17 میلیارد مترمکعب در سال است و این رقم با 70 میلیارد مترمکعب هدفگذاری شده در برنامه وزیر نفت در سال 96، اختلاف فاحشی دارد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت قرارداد ایران و چین ایران نفت ترکیه عراق دولت دوازدهم گاز ایران صادرات گاز روزانه 75 میلیون مترمکعب میلیون مترمکعبی گاز صادرات روزانه گاز میلیارد مترمکعب ایران به ترکیه تحقق صادرات صادرات گاز گاز ایران گاز کشور وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۸۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

وزیر نفت عراق اعلام کرد بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عراق نیوز، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات از شمال این کشور هستند.
عبدالغنی گفت:«ما صادرات نفت از میادین نفتی کردستان عراق را از سر می‌گیریم».
وی اضافه کرد اخیراً قراردادی بین وزارت برق عراق و یک شرکت فعال در بخش گاز این کشور در منطقه کردستان بسته شده است.

وزیر نفت عراق تاکید کرد هدف این قرارداد تسهیل انتقال 100 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

اقتصاد و سیاست عراق روی پایه چاه نفتتمدید 5ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

عبدالغنی توضیح داد دولت فدرال بغداد از دولت اقلیم کردستان خواسته نفت تولید شده در شمال این کشور را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تحویل دهد تا بتوانند صادرات نفت شمال را از طریق ترکیه از سر بگیرند.
وی گفت:«ما با دولت اقلیم کردستان برای تحویل نفت تولید شده در شمال به سومو صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم آن را از طریق بندر جیهان ترکیه و خط لوله‌ای که عراق و ترکیه را با هم متصل می‌کند صادر کنیم».

ترکیه از 25 مارس 2023 صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت عراق را از این خط لوله که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، متوقف کرده است.
این تصمیم ترکیه برای توقف صادرات نفت عراق به دنبال رای اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس گرفته شد.
طبق این رای، ترکیه باید 1.5 میلیارد دلار غرامت به بغداد به خاطر آسیب‌های ایجاد شده توسط صادرات نفت کردستان بدون اجازه دولت فدرال عراق بین 2014 و 2018، پرداخت می‌کرد.
کردستان در 2013 صادرات مستقل نفت خام را آغاز کرد که از نظر بغداد غیرقانونی بود.
انتهای پیام/42

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات
  • وزیر نفت: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید
  • اوجی همراه با رئیس‌جمهوری عازم پاکستان شد