Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسن طالبیان با اشاره به بحث تشکیل مجمع تمدن‌های کهن با حضور کشورهای صاحب تمدن همچون ایران، یونان و چین با موضوع اصلی مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی و استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی با تکیه ‌بر دیپلماسی فرهنگی، گفت: ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در استرداد بیش از ۳۴۰۰ اثر تاریخی‌فرهنگی به‌ویژه از سال ۱۳۹۳ بوده، اقدامات ایران موجب ناامن شدن بازار جهانی برای قاچاق و فروش اموال فرهنگی‌تاریخی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این نشست به اقدامات انجام شده از سوی کشورمان در بازگرداندن اموال فرهنگی‌تاریخی کشورهایی همچون عراق، افغانستان و برخی کشورهای همسایه پرداخت و افزود: با توجه به اینکه ایران نیز همچون یونان با غارت، سرقت و قاچاق اموال تاریخی طی دو قرن اخیر مواجه بوده است امیدواریم بتوانیم با همکاری و اتخاذ راهکارهای مناسب، زمینه بازگشت گنجینه‌های سرقت شده را فراهم کنیم.

طالبیان در این نشست از پیشنهاد ارائه‌شده از سوی معاونت میراث‌فرهنگی مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مجمع در آغاز جنبشی مبنی بر همکاری‌های هدفمند بین‌المللی با تمرکز بر استرداد اموال تاریخی‌فرهنگی مسروقه در چارچوب بیانیه‌ها و در قالب طرح مشترک خبر داد و اظهار کرد: این پیشنهاد با اعلام موافقت وزیر فرهنگ یونان و درخواست او برای بازدید از ایران در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر و برگزاری وبینار با مسئولان یونان در صورت ادامه شرایط کرونا همراه بوده است.

او در ادامه با معرفی اقدامات انجام شده همچون فراهم‌سازی بازدیدهای مجازی از موزه‌ها و آثار تاریخی جهانی، وبینارهای پایگاه‌های جهانی با دیگر مراکز جهانی در شرایط محدودیت‌های کرونا و پرونده‌های مشترک میراث ناملموس، آمادگی ایران را برای همکاری‌های موزه‌ای و نمایشگاهی به‌صورت مجازی اعلام کرد.

پیشنهاد برگزاری سمیناری با تمرکز بر تخت جمشید و اکروپلیس

دیمیتری الکساندر اکیس سفیر یونان نیز با تأکید بر اینکه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جهان پر چالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت‌هاست از علاقه‌مندی کشورش در استفاده از تجربیات ایران و همکاری در استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی خبر داد.

به‌گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، او با اشاره به اینکه در یونان، امور گردشگری و فرهنگی چارچوب‌های جداگانه‌ای دارند و وزارت فرهنگ یونان صرفاً به موضوعات فرهنگی می‌پردازد، افزود:به منظور گسترش همکاری‌های فرهنگی در اموری همچون ایجاد موزه‌های مجازی، میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، انعقاد تفاهم‌نامه جامع با موضوع میراث‌فرهنگی پیشنهاد می‌شود.

برگزاری یک سمینار با تمرکز بر تخت جمشید و اکروپلیس با هدف گسترش مشترکات فرهنگی دو ملت به‌ویژه در این دو مکان مهم از دیگر پیشنهادها سفیر یونان در این دیدار بود.

برچسب‌ها یونان محمدحسن طالبیان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یونان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یونان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اموال فرهنگی تاریخی استرداد اموال میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۸۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت
  • آمادگی استانداری تهران در انعقاد تفاهمنامه فرهنگی،اجتماعی و سلامت
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟