Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@17:38:42 GMT

عوامل خارجی و داخلی استعفای وزیر خارجه لبنان

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۸۹۴۷

عوامل خارجی و داخلی استعفای وزیر خارجه لبنان

خبرگزاری مهر: «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان امروز دوشنبه استعفای خود را تقدیم «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور کرد. وی حتی پس از تقدیم استعفای خود بدون اینکه سخنی بگوید ساختمان نخست وزیری لبنان را ترک کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت کنونی لبنان و نیز فشار فرانسه را عامل استعفای احتمالی وزیر خارجه لبنان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت خبرنگار مهر گفتگویی را با «طراد حماده» وزیر کار سابق لبنان ترتیب داده که در ادامه می‌آید.

دلایل داخلی و خارجی استعفای «حتی»

طراد حماده درخصوص استعفای «ناصیف حتی» اظهار داشت: این امر به خاطر پاره‌ای اختلافات با «جبران باسیل» و «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در رابطه با نحوه اداره دستگاه دیپلماسی صورت گرفت. نوع تعامل نخست وزیر با وزیر خارجه فرانسه و انتصابات دیپلماتیک، همگی مسائلی بود که وزیر خارجه را در تنگنا قرار داد تا جایی که فشار‌ها بر وی برای اینکه از سمت خود استعفا کند تشدید شد تا از این طریق دولت لبنان دچار چالش شود.

گرایش به سوی بلوک شرق به ویژه عراق و ایران و روی آوردن به راه ابریشم و تکامل اقتصادی میان سوریه و لبنان از جمله روش‌های ایستادگی در برابر قانون سزار است
وی در تکمیل صحبت‌های خود درخصوص دلایل استعفای «ناصیف حتی» گفت: این استعفا هم دلایل داخلی و هم دلایل خارجی داشت. در رابطه با دلایل داخلی باید بگویم که اختلاف نظر با جبران باسیل درباره عزل و نصب‌های دستگاه دیپلماسی از جمله علت‌های اصلی استعفای «ناصیف حتی» بود و درخصوص دلایل خارجی نیز باید بگویم فشار‌های فرانسه و آمریکا و برخی کشور‌های عربی علت اصلی به شمار می‌روند.

وزیر کار سابق لبنان اعلام کرد: این کشور‌ها با سیاست‌های دولت لبنان موافق نیستند و آشکارا بر ضرورت تغییر سیاست‌های کنونی تاکید دارند چرا که بر این باور هستند دولت فعلی لبنان دولت حزب الله است. این موضوع صحت ندارد، زیرا دولت کنونی با مشارکت گروه‌های مختلف لبنانی از جمله حزب الله تشکیل شده است و حتی برخی وزیران کابینه دارای تابعیت خارجی از جمله آمریکایی و اروپایی هستند.

قانون سزار و راه‌های مقابله با آن

طراد حماده افزود: به هر حال دولت لبنان اکنون به خاطر اوضاع اقتصادی، بیماری کرونا، اختلافات داخلی، فساد، مبارزه با فساد و قانون ظالمانه سزار در وضعیت دشوار و پیچیده‌ای بسر می‌برد. دولت لبنان از آمریکا خواسته است برای اجرای قانون سزار، استثنائاتی قائل شود، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

وی درباره راه‌های مقابله با قانون سزار از سوی لبنان نیز گفت: گرایش به سوی بلوک شرق به ویژه عراق و ایران و روی آوردن به راه ابریشم و تکامل اقتصادی میان سوریه و لبنان از جمله روش‌های ایستادگی در برابر قانون سزار است. از نظر من ملت‌ها قادر به مقابله هستند و باید در چنین شرایطی به همبستگی در برابر استبداد امپریالیسم جهانی اعتماد کرد.

وزیر سابق لبنانی بیان کرد: مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا با همبستگی میان ملت‌ها و بازگشایی بازار جهانی موازی با سرمایه داری و گرایش به چین، ایران و کشور‌های غرب آسیا محقق می‌شود. نباید از رحمت خدا ناامید شد و مؤمن همواره باید خوشبین باشد ما قوی و پایدار هستیم و ایران و لبنان به یاری خداوند در برابر فشار‌های آمریکا پیروز خواهند شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر خارجه لبنان قانون سزار وزیر خارجه دولت لبنان نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۸۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال گفت: ۴ گزینه داخلی و ۵ مربی خارجی برای هدایت تیم ملی بسکتبال مشخص شده‌اند که در نشست بعدی این کمیته مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، سعید تابش‌نیا در خصوص نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال با هدف معرفی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی اظهار داشت: در این نشست ۴ گزینه داخلی و ۵ مربی خارجی مطرح شدند، رزومه مربیان خارجی دریافت و قرار شد در کمیته فنی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد، نفرات داخلی هم سرشناس بوده و همه از آنها شناخت کاملی دارند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که مد نظر داریم در پایان این هفته نشستی دیگر را خواهیم داشت تا کمیته فنی نظر خود را در خصوص نفرات مطرح کند. برنامه ما این است که در نهایت به یک گزینه داخلی و خارجی برسیم تا بعد از بررسی در کمیته فنی و هیات‌ رئیسه، سرمربی جدید انتخاب و معرفی شود.

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در واکنش به اینکه ۲ مربی سرشناس لیگ برتری هم در بین این نفرات حضور دارند یا خیر، گفت: با توجه به این که لیگ در حال برگزاری است فعلا در این خصوص اظهار نظری نمی‌کنم،‌ اما در مورد گزینه‌های خارجی می‌توانم این را بگویم که آنها از مربیان مطرح بسکتبال و از کشورهای اسپانیا، صربستان و ایتالیا هستند.

تابش‌نیا در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به افزایش هزینه‌های ارزی شانس مربیان داخلی بیشتر از گزینه‌های خارجی است، تاکید کرد: در انتخاب سرمربی تیم ملی باید به همه موارد توجه داشت، در این خصوص هم در نشست کمیته فنی بحث و تبادل نظر شد که اگر به گزینه خارجی رسیدیم با چه شرایطی باید اقدام کرد. در این خصوص مشکلی وجود ندارد و صحبت‌های ابتدایی نیز با این نفرات صورت پذیرفته تا در صورت رسیدن به یک نقطه نظر مشترک، وارد مرحله جدیدی از مذاکرات شویم.

وی با تاکید بر نقش کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در تصمیم‌گیری و ادامه این روند خاطر نشان کرد: تصمیم بر این شد برای سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران وظایف و مسئولیت کمیته فنی بیان شود چراکه این کمیته موظف است اطلاعات و روند فعالیت تیم ملی را به رئیس فدراسیون ارائه دهد که بر این اساس در تمامی پیروزی‌ها و شکست‌های احتمالی این کمیته دخیل است و باید پاسخگو باشد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • کلاف سر در گم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • ۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
  • توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس
  • اسپانیا: نگران گسترش جنگ غزه به لبنان هستیم
  • قانون «عوامل خارجی»دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟-بخش پایانی