Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@07:25:40 GMT

راهکارهای ساماندهی آشفته بازار خودرو

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۹۳۱۹

راهکارهای ساماندهی آشفته بازار خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: بسیاری از کالا‌ها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و ... و حتی بسیاری هزینه‌ها ارتباطی با نرخ ارز ندارند. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها ارتباطات معنی‌داری بین قیمت خودرو و نرخ ارز مشاهده می‌شود، به‌طوری که فروشندگان خودرو با اطلاع از نرخ ارز در هر روز به ارائه قیمت دلخواه خود به مشتریان می‌پردازند و کلاف سردرگم موجود بیش از پیش پیچیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شرایط به گونه‌ای شده که کارشناسان معتقدند هرچقدر خودرو از سوی خودروسازان تولید شود، برای آن مشتری وجود خواهد داشت و حتی با افزایش تولید و عرضه نیز آرامش به بازار بر نمی‌گردد.

به اعتقاد کارشناسان، این موضوع علاوه بر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، ناشی از حجم زیاد سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان موجود در سطح جامعه است.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در این زمینه می‌گوید: اگر موضوع را به درستی ریشه‌یابی نکنیم، به جواب صحیح نمی‌رسیم.

به گفته این مقام صنفی، در موضوع یاد شده سه چرا و یک چگونه وجود دارد؛ اینکه چرا قیمت خودرو افسارگسیخته رو به بالا است؟ چرا اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود دارد؟ چرا شورای رقابت در قیمتگذاری‌ها دخالت می‌کند؟ و اینکه چگونه باید این مشکلات حل شود؟

وی افزود: شورای رقابت می‌خواهد خودروساز محصول خود را به قیمت بالا به مردم نفروشد، اما نتیجه کار آشفته شدن هر چه بیشتر بازار و اختلاف فاحش بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار است.

نجفی‌منش یادآورشد: وقتی اختلاف قیمت وجود داشته باشد، همیشه انگیزه برای تقاضا هست، زیرا افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بر این اساس باید اختلاف قیمت موجود را از بین ببریم.

وی اظهارداشت: برای رفع اختلاف قیمت موجود چند راهکار وجود دارد، باید قیمت را در حاشیه بازار تعیین کرد، یا در بورس کشف قیمت کرد یا به خودروسازان بسپاریم تا بر مبنای ارقام واقعی قطعات و تجهیزات را تعیین قیمت کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به دهه ۷۰ اشاره کرد که هر چند در آن زمان سالیانه تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد، اما آشفته بازاری را شاهد نبودیم، دلیل آن نیز تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار بود.

وی تاکیدکرد: بسیاری از کالا‌ها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و ... و حتی بسیاری هزینه‌ها ارتباطی با نرخ ارز ندارند، اما از آن تبعیت می‌کنند، در نتیجه برای رهایی از آشفته بازار باید بازار ارز سر و سامان یابد.

نجفی‌منش ادامه‌داد: از آنجایی که کنترل، تنظیم و رگولاتوری قیمت همه این کالا‌ها دشوار است، بهترین راه در شرایط کنونی تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است و به این ترتیب، هجوم کاذب به بازار تا اندازه زیادی کاهش می‌یابد.

وی بیان‌داشت: راهکار دیگر رهایی از آشفته بازار خودرو، افزایش تولید است. اگر قیمت‌ها درست شود، خودروساز مطالبه قطعه‌ساز را به موقع بپردازد و قطعه‌ساز نیز بتواند برای تهیه و تدارک مواد اولیه به موقع اقدام کرده و دستمزد کارگران را به موقع پرداخت کند، توان تولید تا سالیانه دو میلیون دستگاه نیز وجود دارد.

این مقام صنفی یادآوری‌کرد: در سال ۹۰ تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز تولید شد، اما به زحمت به فروش می‌رفت و حتی برنامه‌های فروش اعتباری پیش‌بینی شد، این در حالی است که امروز تیراژ تولید به ارقامی به مراتب پایین‌تر رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد: پرداخت نشدن به موقع مطالبات، تامین نشدن ارز مورد نیاز و تعدیل نشدن به موقع قیمت‌های خودرو و قطعات، عوامل اصلی کاهش شمارگان تولید در سال‌های گذشته بوده است که باید اصلاح شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فروشندگان خودرو قطعه سازان اختلاف قیمت آشفته بازار قیمت ها نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران

صبح روز پنجشنبه 30 فروردین 1403، جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو؛ شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران و کریمی سنجری ،مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، قرارداد تحویل 2000 خودرو برقی آریزو 5 به ناوگان تاکسیرانی پایتخت را امضا کردند. طی این قرارداد شرایط خرید 2000 خودرو برقی ام وی ام آریزو 5 موسوم به Arrizo 5 ev در دو بخش هزارتایی طی طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی برای رانندگان ناوگان تاکسیرانی کشور فراهم خواهد شد.

جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو در مراسم امضای این قرارداد، ضمن تشکر از تلاش شهرداری تهران و وزارت صمت برای ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور، اعلام کرد: «مدیران خودرو اولین شرکتی است که خودروهای انرژی پاک و الکتریکی را در ایران تولید و به بازار عرضه کرد. ما به دنبال این بودیم که هرچه سریع‌تر واردات و تولید خودروهای برقی در بازار ایران به مرحله اجرا برسد و از اراده وزارت صمت برای این امر با خبر هستیم.»

مدیران خودرو، اولین تولیدکننده خودرو برقی در کشور

جک لی، مدیرعامل شرکت مدیران خودرو، با اشاره به آغاز تولید مدل آریزو 5 برقی از دوسال گذشته، تاکید کرد: «ما با تولید اولین خودرو برقی در ایران حسن نیت خود را نسبت به خواسته‌ها و راهبردهای وزارت صمت اثبات کردیم.»

مدیران خودرو همچنین 6 ماه پیش مدل فونیکس تیگو 8 پلاگین هایبرید را تولید و روانه بازار کرد و فونیکس تیگو 7 پلاگین هایبرید هم به زودی وارد بازار ایران می‌شود. همچنین تا پایان سال 1403 نسخه ev خودرو فونیکس FX و نسخه پلاگین هایبرید خودرو لوکس آریزو 8 نیز وارد بازار می‌شوند. البته مدیران خودرو در اهداف میان مدت و بلند مدت خود، اهدافی مانند تولید نسخه‌های پلاگین هایبریدی و الکترونیکی محصولات فعلی و همچنین تولید محصولات انرژی پاک متعددی را دنبال می‌کند.

مدیران خودرو رهبر بازار خودروهای الکتریکی ایران

جک لی تاکید کرد که مدیران خودرو رهبر در بازار خودروهای برقی و انرژی پاک در ایران است و این شرکت برنامه‌های گسترده‌ای برای تولید، عرضه و فروش این نوع خودروها در بازار ایران دارد. وی متذکر شد که اهداف دولت و شرکت مدیران خودرو در زمینه عرضه خودروهای انرژی پاک در بازار ایران برابر است و ما به دنبال آن هستیم تا شرایط فروش این خودروها برای خریداران تسهیل پیدا کند.

ارائه تسهیلات ویژه برای رانندگان و کمک به برقی شدن موازی ناوگان تاکسیرانی کشور و بازار خودرو ایران از اهداف مهم و ویژه مدیران خودرو بوده که ورود حداقل سه خودرو با انرژی پاک تا پایان سال 1403 خود سند محکمی بر این موضوع است.

فراهم آوردن شرایط پس از فروش مناسب

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این رویداد اعلام کرد: «خدمات پس از فروش این خودروها یکی از دغدغه‌های رانندگان تاکسی است که گفت‌وگو مفیدی در این خصوص با شرکت مدیران خودرو داشتیم. در این طرح رانندگان خودرو که از زمان ساخت آن‌ها بیش از 10 سال می‌گذرد، می‌توانند برای خرید این خودروها اقدام کنند. بسته‌های حمایتی و شرایط خرید مناسبی نیز از سمت شهرداری برای همه خریداران در نظر گرفته شده است.»

جک لی در این مراسم اعلام کرد که خدمات پس از فروش مناسب برای خودروهای برقی از جمله اهداف مهم شرکت مدیران خودرو است. همچنین مدیران خودرو امیدوار است تا در آینده همکاری‌های بیشتری با شهرداری، سازمان تاکسیرانی با وزارت صمت داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898297

دیگر خبرها

  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  •  قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران
  • بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است
  • فولکس واگن تی راک؛ وارداتی جدید بازار ایران
  • پنج دهه تلاش، 14 هزار نفر اشتغال و تولید سالانه 58 میلیون قطعه خودرو در کروز
  • فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!
  • خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی فروخته می‌ شوند!
  • سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • آخرین وضعیت ساماندهی آبشوران
  • صف طویل تعمیر خودروهای مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟