Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: دادگاهی در انگلیس به «بن والاس» وزیر دفاع این کشور دستور داد درخصوص مخفی کردن پرونده کشتار ۳۳ غیرنظامی در افغانستان توضیح دهد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، والاس تا فصل پاییز فرصت دارد توضیح دهد چرا ایمیل‌ها و اسناد مهمی که افشا می‌کنند سرویس ویژه نیروی هوایی انگلیس تنها در یک شب، چهار مرد عضو یک خانواده را به قتل رسانده‌اند، تا کنون مخفی نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسناد مربوط به این جنایات جنگی برای اولین بار توسط روزنامه «ساندی تایمز» و برنامه «پانوراما» شبکه «بی‌بی‌سی» منتشر شد. طبق این اسناد یکی از مقامان سرویس ویژه نیروی هوایی انگلیس در ایمیلی به وزارت دفاع، قتل چهار عضو یک خانواده با عنوان «جدیدترین کشتار» یاد کرده است.

یکی دیگر از این اسناد نشان می‌دهد که بازبینی محرمانه‌ای بر روی چند قتل مشکوک توسط این بخش از نیروی هوای انگلیس انجام شده است. در این بررسی‌ها آمده است این نیروهای ویژه تنها در سه عملیات، ۲۳ نفر را کشته‌اند. در گزارش بازبینی این پرونده آمده است: «از دید من، [شواهد] به قدر کافی در اینجا وجود دارد که مرا متقاعد کند یه جای کار اشتباه است».

اسناد دیگری از این پرونده نشان می‌دهد که یکی از فرماندهان بخش ویژه نیروی دریایی در گزارشی به مافوق خود در لندن درخصوص «سیاست عامدانه احتمالی» داده است که طبق آن نیروهای ویژه «رفتار غیرقابل دفاعی» را پیش گرفته‌اند که می‌توانند «جنایت‌کارانه» قلمداد شوند.

تنها در یکی از این تخلفات، شماری از سربازان نیروی هوایی انگلیس به خانه «صدام یار» مظنون به عملیات تروریستی یورش برده و پدر، پسرعمو و دو برادر وی را به قتل می‌رسانند. در گزارش مربوط به این عملیات آمده است که افراد این خانواده قصد داشتند با نارنجک و مسلسل به سربازان حمله کنند اما به گفته اعضای این خانواده، چنین سلاح‌هایی در خانه آن‌ها وجود نداشته است.

وکلای دولت انگلیس مدعی هستند که وزارت دفاع تا سال ۲۰۱۳ که خانواده یار اولین شکایت قانونی خود را تنظیم کردند، از این پرونده اطلاعی نداشته است. اما ادعای این وکلا، کاملاً با اسنادی که اخیراً افشا شده‌اند در تناقض کامل است.

پلیس نظامی انگلیس در سال ۲۰۱۴ تحقیقاتی را در ارتباط با شکایت خانواده یار انجام دادند اما نهایتاً هیچ فردی در این ارتباط مورد بازداشت قرار نگرفت.

«استوارت مک‌دونالد» سخنگوی امور دفاعی «حزب ملی اسکاتلند» در این باره گفت، والاس باید درخصوص اتخاذ سیاست عامدانه کشتار غیرنظامیان افغان در حملات شبانه از سوی واحد ویژه نیروی هوایی انگلیس توضیح دهد.

مک‌دونالد افزود:‌ «اکنون مشخص است که چرا زمانی که وزرای دولت مرتب به پارلمان می‌گفتند شواهد موثقی در این باره وجود ندارد، این شواهد موثق وجود داشته‌اند اما در وزارت دفاع مخفی نگه داشته می‌شدند».

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در این باره پاسخ داد این‌ها شواهد جدیدی نیستند و از سوی مقامات دادستانی ارتش و پلیس نظامی انگلیس، کافی و موثق شناخته نشده‌اند. با این حال وزارت دفاع از هرگونه شواهد جدید در این زمینه استقبال می‌کند.

در حال حاضر وزرای دولت انگلیس در حال تدوین لایحه‌ای هستند که به کهنه‌سربازانی که در افغانستان و عراق و هر جنگ دیگری تا پنج سال پیش از آن حضور داشته‌اند، مصونیت قضایی اعطا کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: افغانستان کشتار غیرنظامیان نیروی هوایی انگلیس وزارت دفاع ویژه نیروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان انگلیسی را همراه با یک جنگنده یوروفایتر تایفون به لهستان اعزام و مستقر خواهد کرد.

سوناک با بیان اینکه این جنگنده برای گشت‌زنی در حریم هوایی لهستان در این کشور مستقر خواهد شد، گفت: ورشو و لندن برای همیشه متحد خواهند بود و ما همکاری خود را در همه حوزه‌ها تقویت خواهیم کرد.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه ورشو و لندن در حال بررسی امکان همکاری در زمینه تولید تسلیحات هستند، تاکید کرد: لهستان نقشی حیاتی در تضمین امنیت اروپا به عهده دارد.

نخست‌وزیر لهستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سوناک، گفت: لهستان و انگلیس قصد دارند به ایجاد یک سیاست امنیتی هماهنگ کمک کنند که تمام اروپا و بریتانیا را پوشش دهد.

 انگلیس و لهستان پیش‌تر در راستای آنچه تقویت امنیت اروپا در پی جنگ اوکراین نامیدند معامله‌ای را به ارزش ۱.۹ میلیارد پوند برای تجارت موشک امضا کرده بودند.

طرف انگلیسی متعهد شده است تا موشک‌های پیشرفته از نوع زمین به هوا CAMM ساخت شرکت MBDA را که هم در ارتش و هم در نیروی دریای انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد را در اختیار طرف لهستانی قرار دهد.

این موشک‌ها بر اساس گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس می‌تواند با اهداف هوایی و موشکی پیشرفته تا فاصله ۲۵ کیلومتری و به یک جسم به اندازه توپ تنیس که فراتر از سرعت صوت حرکت می‌کند، برخورد کند.

دولت انگلیس این قرارداد را یکی از بزرگترین معاملات دوجانبه دفاعی اروپا، در چاچوب ناتو توصیف کرده است که اوج همکاری نزدیک میان بریتانیا و لهستان را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • پارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه
  • محاصره شرکت صهیونیستی البیت در انگلیس توسط معترضان
  • افشای جزئیاتی از طرح اسرائیل برای حمله به رفح