Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@09:17:11 GMT

نرخ سود بانکی در کشورهای دیگر چه وضعیتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۹۴۵۷

نرخ سود بانکی در کشورهای دیگر چه وضعیتی دارد؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، معمولا نرخ بهره سالم برای یک حساب پس‌انداز تقریباً 2درصد است و در بسیاری از موارد چنین سودی توسط بانک‌های آنلاین ارائه می‌شود. در خارج از ایران، مالیات سود سالانه‌ای که از بانک به‌دست آورده‌اید، از شما دریافت می‌شود؛ درست مثل اینکه این سود، درآمد حاصل از یک کار پاره وقت بوده است؛ در نتیجه به حساب‌های پس‌انداز معمولاً به‌عنوان محلی نگاه می‌شود که با خیال راحت پول خود را ذخیره کنید و به راحتی در مواقع لزوم به آن دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک حساب پس‌انداز نه به‌عنوان درآمد بلکه به‌عنوان محلی برای رفع نیازهای کوتاه‌مدت مالی و اهدافی مانند پس‌انداز برای مواقع ضروری، پیش‌پرداخت خرید خانه، خریدهای بزرگ مثل خودرو یا سفر و ذخیره برای دانشگاه استفاده می‌شود.

در این زمینه بخوانید

نرخ سود بانکی چه تأثیری در جابه‌جایی سپرده‌ها دارد؟

خانواده‌ها معمولا با این قانون زندگی می‌کنند که حداقل هزینه‌های 3 تا 6‌ ماه زندگی را در یک حساب کنار بگذارند. اگرچه ممکن است رسیدن به این مبلغ چالش‌برانگیز به‌نظر برسد اما اضافه‌کردن مبالغ اندک در هر هفته در رسیدن به این هدف آنها را کمک می‌کند. طبق یک نظرسنجی در ایالات‌متحده آمریکا در سال2019، حدود 40درصد از پاسخ‌دهندگان از حساب پس‌انداز خود به‌عنوان صندوق ذخیره اضطراری استفاده کرده‌اند.

هدف دوم آنها از حساب پس‌انداز، ذخیره مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت خانه است که در اواسط سال2018 این مبلغ به‌طور میانگین معادل 19هزار و 900دلار بود. یک وام متعادل 300هزار دلاری خرید خانه با مدت بازپرداخت 30سال در کالیفرنیا نرخ بهره ثابت 3.5درصد را دارد. همچنین بازپرداخت 15ساله این وام، نرخ بهره 3درصد دارد و خریدار باید 20درصد پیش‌پرداخت داشته باشد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها در کشورهای مختلف.

در آمار منتشرشده توسط بانک جهانی، میانگین نرخ سپرده در سوئیس منفی 0.21درصد قرار داده شده است؛ به این معنی که بسیاری از سرمایه‌گذاران برای حفظ پول خود در سوئیس به بانک‌ها پول هم پرداخت می‌کنند البته نرخ بهره منفی بیشتر برای حساب‌های پس‌انداز حاوی 100هزار فرانک یا بیشتر اعمال می‌شود.

 بیشتر حساب‌های پس‌انداز در سوئیس مقدار کمی سود یا هیچ سودی را ارائه نمی‌کنند. البته بانک‌های پس‌انداز منطقه‌ای، بیشترین مقدار سود را ارائه می‌کنند و بانک‌های بزرگ مثل کردیت سوئیس و سورچر کانتونال بانک، معمولاً به مشتریان خود نرخ سود معقولی می‌دهند که در بعضی موارد تا 0.7درصد می‌رسد.

سنگاپور یکی از باثبات‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین محیط‌های سرمایه‌گذاری در آسیا به‌شمار می‌آید اما بازدهی ارائه‌شده توسط بانک‌های این کشور به سختی از میزان سود بانک‌های سوئیس فراتر می‌رود. جالب است که توجه داشته باشید که بانک‌های سنگاپور معمولاً برای مدت معینی، نرخ‌های سود خاصی ارائه می‌دهند.

برای سپرده‌های بلندمدت پنج‌ساله نیز در بهترین حالت در سنگاپور نرخ بهره 1.2درصد در سال پرداخت می‌شود. با این حال ثبات نسبی قیمت دلار در سنگاپور باعث می‌شود که سپرده‌های کوتاه‌مدت در سنگاپور گزینه‌ای جالب برای سرمایه‌گذارانی باشد که به‌دنبال تنوع جغرافیایی در سرمایه‌گذاری‌های خود هستند.

آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی در دنیا به شمار می‌آید که بیشترین نرخ سود سالانه را پرداخت می‌کند. دارندگان حساب پس‌انداز در کشور آفریقای جنوبی می‌توانند حداقل 2.6درصد و حداکثر 7.5درصد از حساب‌های خود در بانک‌ها سود سالانه به‌دست آورند. بانک‌های کوچک‌تر به‌طور مداوم بالاترین نرخ بهره را ارائه می‌کنند و بانک‌های بزرگ‌تر نیز نرخ بهره تقریباً مناسبی دارند. سپرده‌های بلندمدت نیز در آفریقای جنوبی نسبت به دیگر کشورها نرخ بازدهی بسیار بالایی دارند. اکنون بانک‌های کوچک‌تر برای سپرده‌های ثابت پنج‌ساله نرخ بهره به میزان 10.75درصد ارائه می‌دهند. بانک‌های بین‌المللی این کشور اکنون برای سپرده‌های ثابت پنج‌ساله نرخ سود بیش از 8درصد می‌دهند.

انگلستان، یکی از رقابتی‌ترین بانک‌های اروپایی را دارد و نرخ سود نسبتاً خوبی توسط بانک‌های انگلستان ارائه می‌شود. تعدادی از انواع مختلف حساب پس‌انداز در انگلیس موجود است. بعضی از بانک‌ها، نرخ بهره بیش از یک درصد را پرداخت می‌کنند. سپرده‌های بلندمدت نیز غالبا به‌عنوان اوراق قرضه با نرخ ثابت شناخته می‌شوند که نرخ بهره آنها حداکثر 2.7درصد برای یک سپرده پنج‌ساله درنظر گرفته می‌شود. بیشتر بانک‌های انگلستان نیز به افراد غیرمقیم خدمات ارائه نمی‌کنند.

وسعت بازار آلمان و افزایش تعداد خدمات مالی خلاقانه، گزینه‌های سرمایه‌گذاری در آلمان را نسبتا جذاب نگه داشته است. سودی که برای حساب‌های پس‌انداز در آلمان ارائه می‌شود چندان سخاوتمندانه نیست و حتی بانک‌هایی که خدمات خود را جذاب نگه داشته‌اند، برای حساب‌های پس‌انداز سودی بیشتر از بانک‌های سوئیس ارائه نمی‌کنند. برای سپرده‌های ثابت، بانک‌های آلمانی از همتایان سوئیسی خود پیشی می‌گیرند. تعدادی از سپرده‌های ثابت آلمان ارزش این را دارند که مشتریان به آنها توجه کنند. در این حالت نیز برای یک سپرده ثابت پنج‌ساله، حداکثر نرخ سود سالانه 1.45درصد خواهد بود. بانک‌های آلمانی که به افراد غیرمقیم اجازه بازکردن حساب سپرده می‌دهند، بسیار اندک هستند، با این حال برخی شعب در شهرهای نزدیک مرز سوئیس بازکردن حساب پس‌انداز را برای ساکنان سوئیس در دسترس قرار داده‌اند.

روزگاری بود که آمریکا روی سپرده‌ها سود بالای 10درصد ارائه می‌کرد اما خیلی وقت است که دیگر چنین سودهایی ارائه نمی‌شود و یک سرمایه‌گذار در آمریکا باید خیلی خوش‌شانس باشد که بتواند به سختی روی سپرده خود یک درصد سود دریافت کند. با این حال نرخ بهره در سال‌های اخیر صعود کرده و در مقایسه با نرخ بهره ارائه‌شده توسط بانک‌های سوئیسی، اکنون بانک‌های آمریکایی بیشتر معرفت به خرج می‌دهند! 

اکنون بعضی بانک‌های آمریکایی روی حساب‌های پس‌انداز نرخ سود سالانه 2.27درصد ارائه می‌کنند. روی سپرده‌های بلندمدت نیز که متداول‌ترین شیوه سرمایه‌گذاری در این کشور است، متوسط سود سالانه در سال‌های گذشته یک درصد بوده است اما اکنون بانک‌ها و بعضی صندوق‌های اعتباری‌ای وجود دارند که تا 4درصد بهره ارائه می‌کنند.

پربیننده ترین شرط عجیب امارات برای پذیرش مسافر ایرانی ثروتمندترین افراد جهان در کدام کشورها هستند؟ انتخابات آمریکا و پایان تنش‌های سیاسی/ اهرم فشار بر ایران تا برگزاری انتخابات آمریکا میزان درآمد ترامپ فاش شد ماهیگیری از آب گل آلود کرونا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلمان بانک مرکزی نرخ سود بانکی آمریکا قیمت دلار نرخ بهره سوئیس سنگاپور نرخ سود سپرده اقتصاد جهانی بانک های اروپایی اقتصاد آمریکا اقتصاد انگلیس بانک آلمانی بانک انگلیسی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط و نحوه دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی طرح مهربانی

بانک ملی ایران در راستای حمایت از مشتریان و رفع نیاز‌های ضروری آنها، طرح “مهربانی ملی” (وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی) را ارائه می‌کند. این طرح، فرصتی استثنایی برای دریافت وام قرض الحسنه تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با شرایطی آسان و در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

مزایای طرح مهربانی ملی (وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی)

وام در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون تشریفات اداری طولانی به شما پرداخت می‌شود.

تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنید و نیاز‌های ضروری خود را برطرف کنید.

فقط با یک ضامن و با کارمزد ۲ تا ۴ درصد می‌توانید وام دریافت کنید.

متناسب با نیاز و شرایط خود، می‌توانید دوره بازپرداخت وام را انتخاب کنید.

بدون ارائه چک، سفته و گواهی کسر از حقوق.

صرفاً امکان انتقال قسمت و یا تمامی امتیاز به افراد درجه یک خانواده وجود دارد.

محاسبه امتیاز دریافت وام، بر اساس میانگین کارکرد روزانه حساب می‌باشد.

تمامی اشخاص حقوقی (شرکت‌ها/سازمان‌ها و …) می‌توانند نسبت به افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ریالی اقدام و با معرفی کارکنان خود امتیاز کسب شده را به آنان انتقال داده و با احراز امتیاز لازم، شرایط دریافت وام را فراهم نمایند.

افتتاح حساب غیر حضوری در سامانه بام.

شرایط دریافت وام مهربانی بانک ملی:

داشتن حساب قرض‌الحسنه در بانک ملی ایران

ارائه یک ضامن معتبر

دارا بودن سابقه و عملکرد مناسب در بانک

عدم استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه در سایر بانک‌ها در ۶۰ روز گذشته

نحوه دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی:

مراجعه به شعبه: به یکی از شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه کنید و با ارائه مدارک و تکمیل فرم درخواست، وام خود را دریافت کنید.

غیرحضوری: از طریق سامانه بام به صورت آنلاین افتتاح حساب کرده و برای دریافت وام اقدام کنید.

tags # وام ، بانک ملی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب‌های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
  • مخبر: کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • شرایط و نحوه دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی طرح مهربانی
  • جزئیات و شرایط وام فوری بانک ها در سال 1403 | کدام بانک‌ها وام فوری می‌دهند؟
  • نوجوان همدانی پس انداز خود را صرف آزادی یک زندانی کرد