Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:30:17 GMT

سرمایه‌گذاری ۱۳۶ هزار میلیارد تومانی در صنعت گاز

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۹۷۰۴

سرمایه‌گذاری ۱۳۶ هزار میلیارد تومانی در صنعت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مجموع سرمایه‌گذاری دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ در حوزه گاز را ۱۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، حسن منتظرتربتی امروز  در آیین افتتاح گازرسانی به ۷۷ روستا و آغاز به‌کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: خوشبختانه با تمامی مشکلاتی که بوده تاکنون بیش از ۹۰۰ روستا برای گازرسانی آماده شده که افتتاح آنها آغاز می‌شود و تا هفته دولت ادامه می‌یابد و به بهره‌برداری می‌رسند و تا پایان امسال هم پروژه‌های گازرسانی به ۲ هزار روستای دیگر در دو نوبت آماده بهره‌برداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دامه داد: اما چه اتفاقی افتاد که گازرسانی به اینجا رسید؟ قانون خوب و اجرای خوب سبب این نهضت گازرسانی شد. با تصویب قانون بند «ق» تبصره یک در مجلس نهم به ما اجازه داده شد از منابع حاصل از صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی بتوانیم سرمایه‌گذاری‌ها را بازپرداخت کنیم و این مقدار تولید سبب شد برای توسعه گازرسانی به روستاها پشتوانه داشته باشیم. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تقریباً ۹ هزار و ۸۷۷ میلیون دلار صرفه‌جویی حاصل از طرح‌های بند ق و ماده ۱۲ شرکت ملی گاز از ابتدا تاکنون بوده و طرح‌های گازرسانی به روستاها، واحدهای صنعتی و تولیدی، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به نیروگاه‌های کهنوج و ماهشهر از همین منابع انجام شده است.

تربتی یادآور شد: تا سال ۹۱ و ۹۲ هر ساله به دلیل اینکه تولید گاز کم شده و مصرف زیاد بوده، بخش نیروگاهی سوخت مایع مصرف می‌کرد و تا ۲۷ میلیارد مترمکعب سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد و ۲۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی بود، اما هم‌اکنون این مصرف به ۲۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۹ میلیارد مترمکعب سوخت مایع رسیده و این به مدد افزایش تولید در کشور بوده است.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های گازرسانی به استان خراسان رضوی اظهار کرد: گازرسانی روستایی در استان خراسان رضوی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته، به‌طوری که از ۳ هزار و ۳۲۹ روستای این استان، در ابتدای سال ۹۲، ۹۴۹ روستا از گاز طبیعی برخوردار بودند که ۵۵ درصد بهره‌مندی داشته، اما اکنون به ۹۲ درصد رسیده و گازرسانی به ۳۵۰ روستا هم در دست اجرا است که با اتمام کار آنها درصد بهره‌مندی روستاهای خراسان رضوی از گاز طبیعی به ۹۸ درصد می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به همراهی مجلس و  استانداری در زمینه گازرسانی به روستاها، گفت: در خراسان رضوی حدود 1500 میلیارد تومان برای عملیات گازرسانی هزینه شده است که استانداری‌ها معنای این رقم هزینه را خوب می‌دانند، زیرا مجموع اعتبار استانی در بسیاری از استان‌ها کمتر از مقادیری است که شرکت ملی گاز هزینه می‌کند. از سویی مزیت این پروژه‌ها استفاده از توان و کارگاه‌ها و کالای داخلی است که همین سبب افزایش اشتغال هم شده است. به این ترتیب هم‌اکنون طرح گازرسانی به ۳۹ روستا در خراسان رضوی نیز آماده کلنگ‌زنی است و ۸۲ روستای دیگر باقی می‌ماند.

تربتی با اشاره به روند گازرسانی در کشور، تصریح کرد: در مجموع از هزار و ۴۸ شهر در کشور به هزار و ۲۳۹ شهر گازرسانی خواهد شد و فقط هشت شهر می‌ماند که قابلیت گازرسانی ندارند. عمده شهرهای باقی‌مانده در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان است که عملیات گازرسانی عظیمی هم در آن مناطق در حال انجام است. 

وی افزود: تا پایان هفته دولت امسال ۳۲ هزار و ۱۹۷ روستا در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند بود و تعداد کل روستاهای باقیمانده قابل گازرسانی به ۹ هزار و ۵۲۷ روستا می‌رسد و بنا بر این است که تا پایان سال آینده گازرسانی به روستاها به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: مجموع سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، ۱۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است. گاز طبیعی در سبد سوخت کشور از سهم ۷۵ درصدی برخوردار است و ۲۴ میلیون مشترک وجود دارد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گازرساني صنعت گاز گازرسانی به روستاها شرکت ملی گاز ایران میلیارد مترمکعب سرمایه گذاری خراسان رضوی گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است

میهن: پرورش کرم‌ ابریشم که به‌ عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته، با پیشینه 4500 ساله در جهان، از دیر باز در کشور ما رواج داشته است.

نوغانداری در ایران تاریخ پر فراز و نشیبی را پیموده است که دوره فراز آن در عهد صفویه و فرود آن در عهد قاجاریه مشهود بوده است. در واقع به‌ لحاظ اقتصادی و فرهنگی، کرم‌ ابریشم رنسانس هنر و صنعت آسیا را پایه‌گذاری کرد. در ایران نیز کرم‌ ابریشم از آنچنان اهمیتی برخوردار بود که جمشید (پادشاه هخامنشی) رواج و توسعه پرورش کرم‌ ابریشم در ایران را بخشی از اقدامات مهم خویش می‌شمرد یا اینکه در قرون اخیر بخش عظیمی از نوشته‌های غربی‌ها در مورد ایران طی سده نوزدهم به ابریشم (ابریشم گیلان) اختصاص یافته است. صنعتی که با این قدمت هنوز با مشکلات عدیده ای مواجه است.

به گفته رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم ،بعد از دو دهه رکود در تولید، طی چند سال گذشته با اجرای سیاست های حمایتی دولت مردمی سیزدهم، این صنعت با استقبال دو برابری بهره برداران برای تولید پیله مواجه بوده است تا جایی که در سال گذشته میزان تولید از 4هزار جعبه به 8600 جعبه تخم نوغان داخلی افزایش داشته است.که با توزیع این مقدار تخم نوغان تقریبا 1700 تن پیله و معادل 270 تن نخ ابریشمی تولید شده است  و حاکی از ارتقاء خوداتکایی تولید نخ برای رفع نیازهای صنعت فرش کشور است.

ضرورت ورود بخش خصوصی

بخشدار بابلکنار ضمن اشاره به لزوم ورود تکنولوژی به این صنعت گفت: نوغانداری نیازمند جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

عیسی نصرالهی اظهار کرد:  ۲۸ روستا از ۴۲ روستای بخش بابلکنار در صنعت نوغانداری فعالیت دارند که بیشتر شامل روستاهای بالادست منطقه می‌شود و در این راستا بیش از 12 دوره آموزشی در سطح بخش بابلکناربه منظور رونق و بهبود کیفیت تولید پیله ابریشم جهاد کشاورزی در حوزه قلمه زنی نهال توت، کلیات پرورش نوغان و نخ ریسی پیله‌ها برگزار شده است.

وی از حمایت مالی ۱۰۵ پروژه احداث و تجهیز تلنبار نوغانداری و کارگاه تولید نخ ابریشم خانگی با جذب اعتبار بیش از ۶۷ هزار میلیون ریال با همکاری صندوق کارآفرینی امید، بنیاد برکت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی چند سال اخیر در این حوزه خبر داد.

نصرالهی از توزیع ۷۰۰ جعبه بین پرورش دهندگان منطقه بابلکنار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: ۲۰ تن پیله در این طرح جمع آوری شد.

وی یکی از مشکلات تولیدکنندگان را عدم توزیع نهال به موقع برای کاشت برشمرد و گفت: توزیع نهال بی کیفیت و بی‌هنگام سبب خشک شدن این نهال‌ها شده و یا بازدهی لازم را ندارد.

بخشدار بابلکنار با اشاره به اینکه درصدد رایزنی برای جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه جهت اجرای مراحل خشک کردن پیله و نخ ریسی هستیم گفت: برای این مهم قول مساعد برای همکاری جهت مهیا کردن سوله سه هزار متری مناسب برای این امر هم داده شد.

وی افزود: سرمایه گذار عنوان کرده برای احداث چنین کارخانه‌ای نیازمند ۱۰۰ تن پیله در سال است که با این امر نیز موافقت شد زیرا این ظرفیت وجود دارد از بخش لفور، بابلکنار و بندپی شرق  وغرب این میزان را فراهم کنیم منتهی سرمایه گذار به دنبال تضمین بانکی برای تحقق این امر است که در حال حاضر مذاکرات ما به بن‌بست خورده است.

وی ادامه داد: اگر فرماندار بابل و استانداری مازندران در این حوزه به ما کمک کنند و رایزنی لازم انجام شود؛ ما نیز قول آماده کردن این میزان پیله را خواهیم داد.

نصرالهی گفت: این سرمایه گذار که خود در صنعت فرش فعالیت داشته و از فرزندان این منطقه است عنوان کرده که آمادگی دارد در صورت قبول تضمین بانکی چندین میلیارد تومان هزینه کرده و کارخانه را به دستگاه خشک کن و نخ ریسی بدون درخواست ریالی از دولت تجهیز کند منتهی این اقدام وی به تدریج و در چند مرحله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این صنایع تبدیلی در همین استان و این منطقه فعال شود؛ می‌تواند از کل مازندران و گیلان و گلستان آورده داشته و پرورش دهندگان دیگر مجبور نمی‌شوند پیله را با قیمت کمتر به‌واسطه‌ها بفروشند.

بخشداربابلکنار یادآور شد: این صنعت گذشته از کاربرد در حوزه صنعت فرش کاربرد مهمی در تولید پارچه‌های ابریشمی دارد با توجه با اینکه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ارتباط داریم کارهای ابریشمی تقاضای زیادی دارند و عربها خریداران خوبی برای پارچه‌های ابریشمی هستند.

وی افزود: تقاضا هست اما بازار در استان وجود ندارد لذا  فرآوری آن به استان‌های دیگر می‌رود.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی که منطقه بابلکنار در این صنعت دارد اگر چنین ظرفیتی باشد مردم به این صنعت دوباره رجوع می‌کنند. اگر اقتصاد خوب باشد این حوزه کمک درآمد خانوار خواهد شد؛ امروزه چون امکانات و حمایت مناسب نیست؛ استقبال کم است.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ۱۴۰۲
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی سال در صنعت نساجی اصفهان
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر