Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:54:03 GMT

ودیعه مسکن به عنوان خرید کالا ارائه خواهد شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۹۸۲۷

ودیعه مسکن به عنوان خرید کالا ارائه خواهد شد

قائم مقام بانک مرکزی ضمن توضیح جزئیات طرح اعطای تسهیلات بانکی به مستأجران (کمک ودیعه مسکن)، از تغییر عنوان این وام خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بانک‌مرکزی، اکبر کمیجانی در پاسخ به این سوال که اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن در قالب کدام یک از عقود اسلامی امکان‌پذیر است، گفت: تسهیلات یاد شده اغلب به مستأجرانی که از اقشار نیازمند و دهک‌های پایین اقتصادی بوده و در نتیجه شیوع ویروس کرونا و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به دلیل تحریم‌های ظالمانه اخیر آسیب دیده‌اند، پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، بانک مرکزی با این دیدگاه که این اقشار برای تامین هزینه مسکن خود ناگزیر به حذف برخی از نیازهای زندگی خود شده‌اند، به دنبال راهکاری در زمینه پرداخت این تسهیلات بود تا به لحاظ شرعی و قانونی امکان جبران هزینه‌های پرداختی از سوی این اقشار بابت تامین مسکن خود فراهم شود.

وی افزود: براساس جلسه هشتم مرداد ۱۳۹۹ شورای فقهی بانک مرکزی تشکیل شد و باتوجه به اعلام شبهه فقهی از سوی تعدادی از مراجع و پس از مشورت با سایر صاحبنظران، موضوع این تسهیلات از عنوان «ودیعه مسکن» خارج و مصوب شد که بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی بتوانند به مستأجرانی که براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در شرایط کنونی دچار مشکلات اقتصادی برای تامین مخارج خود از جمله هزینه مسکن شده‌اند، تسهیلات «مرابحه خرید کالا و خدمات» اعطا کنند.

کمیجانی اضافه کرد: تسهیلات یاد شده، پس از پالایش اطلاعات و شناسایی اقشار هدف توسط وزارت راه و شهرسازی، از سوی بانکهای عامل و در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات پرداخت خواهد شد که دستورالعمل اجرایی آن نیز اعلام می شود.‏

وی، پیرامون جزئیات این وام با تاکید بر اعطای آن از محل منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: براساس تصمیم های «ستاد ملی مقابله با کرونا» مقرر شد، تسهیلات یاد شده در سقف‌های ۵۰۰ میلیون ریال درشهر تهران، ۳۰۰ میلیون ریال در سایر کلانشهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت شامل مشهد،اصفهان، کرج، شیراز،تبریز،قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵۰ میلیون ریال در سایر شهرها با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت یکساله (به نحوی که مستأجر در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات را پرداخت کند و اصل تسهیلات در سررسید تسویه شود) یا با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه (به نحوی که مستأجر در هر قسط اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند)، با هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره‌های مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در سال جاری اعطا شود.

قائم مقام بانک مرکزی در ارتباط با نحوه ثبت‌نام و شیوه پالایش و معرفی متقاضیان به منظور دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن به بانک عامل، گفت: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و رفاه حال متقاضیانی که قصد دریافت کمک‌هزینه ودیعه مسکن را دارند، ثبت‌نام متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی وزارت راه‌وشهرسازی انجام گرفت.

به گفته وی، متقاضیان واجد شرایط از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه چهارم مرداد ماه با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ بوسیله تلفن همراه شخصی خود تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه نهم مردادماه نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کرده‌اند. 

وی افزود: پس از بررسی اولیه و ارسال پیامک به متقاضی در زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات بانکی از سوی این وزارت لازم است در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir ثبت نام کنند. آن‌گاه مشخصات متقاضیان واجد شرایط از سوی وزارتخانه یادشده به بانک‌مرکزی و بانک‌ها منعکس و سپس دستورالعمل اجرایی به بانکهای عامل ابلاغ می‌شود. 

برچسب‌ها ویروس کرونا تسهیلات مسکن وزارت راه و شهرسازی مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تسهیلات مسکن وزارت راه و شهرسازی مسکن ویروس کرونا تسهیلات مسکن وزارت راه و شهرسازی مسکن وزارت راه و شهرسازی بانک مرکزی ودیعه مسکن ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل بانک ملی ایران با آیات عظام و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد

امتداد - مدیر عامل بانک ملی ایران، در اولین سفر استانی خود در سال ۱۴۰۳ به‌منظور ارائه گزارش عملکرد در بخش حمایت از اقشار مختلف جامعه و به‌منظور کسب رهنمودهای لازم با مراجع عظام آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مکارم شیرازی و علمای برجسته قم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، آیت الله سید محمد سعیدی، آیت الله علیرضا اعرافی و آیت‌الله سید جواد شهرستانی دیدار و گفتگو کرد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  ابوالفضل نجار زاده در این دیدارها با ارائه گزارش در خصوص اقدامات بانک ملی ایران در حوزه اعطاء تسهیلات و گره‌گشایی از اقشار مختلف جامعه، گفت: بانک ملی ایران با توجه به حجم خدماتی که ارائه می‌دهد، بانک مورد اعتماد مردم ایران است و همواره در خدمت مردم و دولت بوده است.

نجار زاده: اهتمام ویژه بانک ملی ایران در خروج از بنگاه‌داری در سال ۱۴۰۲

وی افزود: فعالیت‌های بانک ملی ایران به اقدامات بانکداری محدود نیست و این بانک در سایر حوزه‌های مختلف از قبیل: اجتماعی، فرهنگی و … هم فعالیت دارد. 

مدیر عامل بانک ملی ایران عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ بانک ملی ایران به بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی تسهیلات قرض الحسنه اعطاء کرده است.

نجارزاده درتشریح طرح «مهربانی» عنوان کرد: بانک ملی ایران در راستای توسعه ارائه تسهیلات قرض الحسنه در سال ۱۴۰۲ طرح «مهربانی» را کلید زد که در این طرح امکان افتتاح حساب تا دریافت تسهیلات به‌صورت کاملا غیر حضوری انجام می‌شود.  

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ که این طرح رونمایی شد با استقبال کم نظیر مردم روبه‌رو شد و حجم جذب سپرده‌ها از طریق این طرح قابل توجه بود. همچنین این منابع برای اعطاء تسهیلات خرد قرض الحسنه قابل استفاده است.

نجارزاده گفت: بانک ملی ایران با توجه به سیاست‌های دولت در راستای تأمین مالی طرح‌های زیر ساختی، گام‌های مؤثری برداشته است و در سال ۱۴۰۲ منابع خوبی به بخش راه، آب و فاضلاب و … تخصیص داده شده است. در سال ۱۴۰۳ نیز چندین طرح توسعه‌ای زیرساختی به‌منظور تأمین مالی در برنامه‌های بانک قرار دارد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص خروج از بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: در سال ۱۴۰۲ بزرگترین واگذاری دارایی مازاد را عملیاتی کردیم تا بتوانیم توان اعطاء تسهیلات بانک را ارتقاء دهیم و امسال نیز در راستای خروج از بنگاه‌داری اهتمام ویژه داریم.

نجار زاده به اصلاح ساختار مالی بانک ملی ایران اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که صورت دادیم موفق شدیم زیان‌دهی بانک را متوقف کنیم و با بهره‌گیری از  ظرفیت‌های قانونی اقدامات لازم برای افزایش سرمایه ۲۵ همت را اجرایی کنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر اقتصاد سالم باشد سربلند می‌شویم

در دیدار مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره بانک ملی با  آیت الله العظمی جوادی آملی، ایشان ضمن تبریک اعیاد گذشته توفیقات بهتر و برتر در خدمت‌رسانی برای حاضرین را مسألت کردند و افزوند: در کشور بعد از مسائل اعتقادی و دینی مساله اقتصادی حرف اول را می‌زند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرالمونین (ع) گفتند: هیچ تازیانه‌ای بدتر از فقر نیست، باید در امور اقتصادی به‌نحوی عمل شود که بدانیم چه داریم، چقدر مصرف داریم و چه باید بکنیم تا نیازها برطرف شود؛ چرا که اگر نتوان در امور معیشتی رضایت مردم را تأمین کرد و گرفتار فقر شوند، دینداری سخت می‌شود. باید علمی کار کنید و اگر اقتصاد سالم باشد سربلند خواهیم بود.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: فلسفه تأسیس بانک حفظ سرمایه مردم است

در ادامه دیدارهای یک روزه مدیر عامل بانک ملی ایران و هیأت همراه آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز پس از گزارش مدیر عامل بانک ملی ایران گفتند: فلسفه تأسیس بانک، حفظ سرمایه مردم است. بانک‌ها نیز برای کسب منفعت منابع را وام می دهند، اما باید توجه داشت که این منابع باید در چرخه اقتصادی فعال شوند تا اگر سودی به مردم می‌دهند در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی در چرخه تولید باشد، نه سود ناشی از پرداخت تسهیلات، که اگر این قدم برداشته شود خوب خواهد بود.

آیت الله شهرستانی:باید خودباوری داشته باشیم تا در مسیر پیشرفت گام برداریم،بانک ملی دراین مسیر موفق بوده است

آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در دیدار با مدیرعامل بانک ملی ایران رهنمودهایی ارائه داده و گفتند: خوشبختانه همه امکانات برای پیشرفت و توسعه در کشور وجود دارد و باید بدور از حواشی برنامه های راهبردی را اجرایی  کنیم، باید خودباوری داشته باشیم  تا در مسیر پیشرفت و توسعه گام های موثری برداریم.

وی در ادامه افزود: باید به دور از حواشی به فکر خلق ارزش باشیم و بانک ها می توانند در این راه موثر باشند.

آیت‌الله سعیدی: بانک‌ها باید تسهیل‌گر کار مردم باشند

آیت الله سید محمد سعیدی در ادامه این دیدارها ضمن اشاره به مواردی مانند توجه به نرخ کارمزدها و تمایز آن با سود گفتند: بانک‌ها باید براساس قوانین و مقررات اسلامی فعالیت کنند، این قوانین را بشناسند و در عملکرد خود جاری کنند.  باید طوری عمل کنند که تسهیل‌گر کار مردم در اجتماع باشند و در کنار این موضوع  در راستای تأمین مالی برای پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنند.

ایشان افزوند: از موارد مهمی که باید مدنظر بانک‌ها باشد، این است که باید به نحوی ریل‌گذاری کنند تا از مسئولیت اصلی خود منحرف نشوند و کسی نتواند در راستای مطامع شخصی و مطالبات غیر مشروع این ریل را منحرف کند.

آیت‌الله اعرافی: بانک ملی ایران در خدمت مردم و نظام است

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم نیز در ادامه این دیدارها بانک ملی ایران را دارای جایگاه ویژه ای دانستند و گفتند: این بانک همواره در خدمت مردم و نظام اسلامی است.

آیت‌الله حسینی بوشهری: اصلاح ساختار مالی در بانک ملی ایران نشان از هنر مدیریتی مدیران بانک است

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه موقت قم نیز عنوان کردند: اصلاح ساختار مالی  در بانک ملی ایران نشان از هنر مدیریتی مدیران این بانک است. این بانک برای مردم چهره آشنا و مورد اعتماد است و تنوع‌دهی به خدمات در بانک ملی ایران از نکات مثبتی‌ست که به آن توجه شده است.

گفتنی‌ست؛ در دیدار مدیر عامل بانک ملی ایران با حضرات آیات و روحانیون در استان قم که با حضور محمود شایان و صمد عزیز نژاد اعضای هیأت مدیره بانک ملی ایران و مدیران امور بانک انجام شد، پس از ارائه گزارش نجارزاده رهنمودهایی ارائه شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان+فیلم
  • تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی پرداخت شد
  • پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی
  • وزیر راه‌ و رئیس بانک مرکزی مسئول اجرای تعهدات دولت در عرضه زمین و تسهیلات مسکن هستند
  • پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به ۴۵۰ هزار متقاضی
  • بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد
  • مدیرعامل بانک ملی ایران با آیات عظام و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد
  • ارائه تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان