Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-16@23:03:17 GMT

رمزگشایی از تنش پارامتر هابل در «چرخ»

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۹۹۲۲

رمزگشایی از تنش پارامتر هابل در «چرخ»

ششمین قسمت فصل هفتم «چرخ» به بررسی تنش پارامتر هابل اختصاص دارد. این برنامه ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹ از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در این قسمت از برنامه، حافظ آهی، مجری-کارشناس «چرخ» با دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری، استاد پژوهشکده‌ی فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفتگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
قانون هابل قانونی در اخترفیزیک و کیهان‌شناسی است که فرض می‌کند که جهان با سرعتی ثابت که برای تمام زمان‌ها ثابت است، در حال گسترش است. زمانی که کیهان‌شناسان اجرام نجومی مانند برخی تپ‌اختر‌ها (ستاره‌های نوترونی چرخان) را رصد می‌کنند، جهانی را می‌بینند که سریع‌تر و با ثابت هابل بزرگتری انبساط پیدا می‌کند. این اختلاف که به‌عنوان «تنش هابل» شناخته می‌شود، علی‌رغم دقیق‌تر شدن تمام اندازه‌گیری‌ها باقی مانده است. برخی از ستاره‌شناسان به این بحث ادامه می‌دهند که آیا ممکن است این تنش چیزی جز خطایی در اندازه‌گیری نباشد. اما اگر این اختلاف واقعی باشد، به این معناست که مدل دانشمندان از جهان چیزی کم دارد. دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری در گفتگو با «چرخ» این مفاهیم را تشریح و اختلاف نظر‌ها درباره‌ی این موضوع را بررسی می‌کند.
فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویداد‌های علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شبکه چهارم سیما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه چرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استناد به نتایج سایت اسپیدتست که امروز منتشر شد، سرعت اینترنت ثابت و همراه کشور نسبت به ماه گذشته افزایش یافت.

میانه سرعت اینترنت موبایل کشور از ۳۴.۷ مگابیت بر ثانیه در ماه قبل به ۳۶.۱۶ مگابیت بر ثانیه در ماه جاری رسیده است. بر اساس داده‌های این مرجع رسمی، سرعت اینترنت همراه کشور نسبت به دی ماه گذشته که ۳۱.۳ مگابیت بر ثانیه بوده است ۱۷ درصد رشد داشته است.

همچنین میانه سرعت ارتباطات ثابت نیز در یک ماه گذشته از ۱۳.۵ به ۱۳.۸ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

کد خبر 6079243 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • عملیات ایران ثابت کرد رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد
  • رمزگشایی ۹ فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری
  • تلفن ثابت ۴ هزار مشترک در زنجان وصل شد
  • قیمت‌ روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار ثابت ماند
  • افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
  • سود سپرده های بانکی در سال ۱۴۰۳
  • انتخابات مجلس دوازدهم عبور از قوم‌گرایی و خوش مدگویی به شایسته سالاری بود
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار ثابت ماند
  • ایران بار دیگر خود را ثابت کرد
  • خطر بزرگ برای پرسپولیس |‌ رمزگشایی از ضعف تیم اوسمار