Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:36:13 GMT

پویش‌های مجازی؛ حلقه وصل خیّران و محرومان

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۰۰۰۹

پویش‌های مجازی؛ حلقه وصل خیّران و محرومان

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در چند سال گذشته، در اغلب عرصه‌های زندگی روزمره، تاثیراتی جدی و عمیق گذاشته‌اند. یکی از این تاثیرات، تغییر شکل روش‌های گردآوری کمک‌های مردمی به محرومان، آسیب‌دیدگان و مستضعفان بوده است. شبکه‌های اجتماعی اکنون تبدیل به بستری برای گردآوری کمک‌های مردم و تبلیغ برای نیکوکاری شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی می‌توانند با حضور در این شبکه‌های اجتماعی و حمایت چهره‌های مورد اعتماد جامعه کمک‌های مردمی را گردآوری و در میان محرومان جامعه توزیع کنند. 

هشتگ‌های حمایتی برای زلزله‌زدگان؛ کمک‌هایی که چشمگیر شد

اگرچه روند تبلیغ کمک به محرومان و حمایت از مستضعفان در فضای مجازی از زمان ابداع شبکه‌های اجتماع آغاز شده‌ است، اما زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ به نقطه عطفی برای گردآوری کمک‌های مردمی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل شد. پیام‌های تبلیغاتی برخی از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و اعلام شماره حساب برای گردآوری کمک‌های مردمی از سوی آنان، با موجی از استقبال عمومی روبرو شد و همین چهره‌ها اعلام کردند که ظرف مدت کوتاهی، مبالغی کلان از سوی مردم به حساب آنان واریز شده است.

هرچند در مورد نحوه صرف کمک‌های گردآوری شده از سوی این چهره‌های مشهور، بحث‌های بسیاری طرح شده است؛ اما پویش‌های مردمی که برای گردآوری این کمک‌ها در شبکه‌های اجتماعی و به صورتی خودجوش ایجاد شدند، تبدیل به موضوعی شدند که توجه‌ مسئولان، کارشناسان و خیران را به خود جلب کردند. می‌توان گفت گردآوری کمک‌های مردمی در حادثه زلزله به نقطه عطفی در نحوه گردآوری کمک‌های مردمی در ایران تبدیل شد.

این شبکه‌ها نشان دادند که می‌توانند تبدیل به بستری برای اهدای کمک خیر به محرومان و نیازمندان جامعه شوند و مراجع تقلید، مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران، ائمه جماعات، شخصیت‌های فرهنگی یا سیاسی، اساتید دانشگاه و دیگر گروه‌های مرجع می‌توانند با حضور در شبکه‌های اجتماعی و انتشار فراخوان‌ها در این زمینه پیشگام شوند. شبکه‌های اجتماعی این ظرفیت را دارند که بتوان از طریق آن فراخوان‌هایی را برای مشارکت گسترده مردمی منتشر کرد و ظرف مدتی کوتاه، همراهانی بسیار به دست آورد.

کمک‌های مجازی و اما و اگرهای آن

  مسئله جلب کمک‌های مردمی از طریق شبکه‌های اجتماعی، اما و اگرهایی نیز دارد. یکی از این اما و اگرها، شفافیت در گردآوری کمک‌ها و نحوه صرف آن‌ها است. در چند سال گذشته، بسیاری از افراد با ادعای گردآوری کمک‌های مردمی برای امور خیر، از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند. همچنین افرادی هم هستند که هم اکنون از طریق این شبکه‌ها کمک‌های مردمی را برای امور مختلفی دریافت می‌کنند، اما درباره نحوه خرج کمک‌های گردآوری شده، هیچ‌گونه اطلاعات شفافی را منتشر نکرده‌اند.

از سوی دیگر مسئله گردآوری کمک‌های مردمی از طریق شبکه‌های اجتماعی، هنوز خلاء‌های قانونی بسیاری دارد و به نظر می‌رسد ابهامات موجود و تخلفات پراکنده، در صورت عدم تصویب قوانین مشخص و شفاف، در آینده می‌تواند موجب بی‌اعتمادی عمومی مردم به فراخوان‌های منتشر شده شود. از همین رو به نظر می‌رسد انتقال این کمک‌ها به نیازمندان، از طریق سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد مورد اعتماد، ثمرات بهتری داشته باشد و در عین حال بار روانی و حقوقی این اقدام را از دوش چهره‌های مشهور برخواهد داشت.

دهه‌ی امامت و ولایت، فرصتی برای حمایت از محرومان

فرارسیدن ایام دهه «امامت و ولایت» از دهم مردادماه تا بیستم مردادماه، برابر با دهم تا بیستم ذی‌الحجه، فرصتی است که چهره‌های مشهور با همراهی عموم شهروندان می‌توانند با تاسی به سیره امام علی (ع) به گردآوری کمک برای نیازمندان و محرومان بپردازند. بطور حتم شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند به بستری برای این اقدام تبدیل شوند. شهروندان می‌توانند با شرکت‌ در پویش‌های مختلف مردمی، کمک‌های خود را به محرومان اهدا نمایند و سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد هم بطور حتم در اینگونه پویش‌ها با مردم همراهی خواهند کرد و باعث ثمربخشی بیشتر در این اقدام خداپسندانه خواهند شد.

گردآوری کمک‌های مردم در دوره‌های زمانی خاص، امکان تمرکز و انباشت این کمک‌ها و سپس بازتوزیع گسترده آن‌ها را فراهم خواهد کرد و بدین ترتیب می‌توان با تجمیع این کمک‌ها و هدایت آن‌ها، گره‌های بسیاری از مشکلات محرومان جامعه باز کرد. این ایام فرصتی است تا سازمان‌هایی همون «بهزیستی»، «هلال احمر» و «کمیته‌ امداد امام‌خمینی (ره)» با همراهی مردم بتوانند به سیره امیرالمومنین تاسی کرده و بار دیگری موجی مردمی را برای حمایت  از محرومان آغاز کنند. علاوه بر سازمان‌هایی که به صورت مستقیم وظیفه حمایت از محرومان را عهده‌دارند، نهادها و سازمان‌های فرهنگی نیز می‌توانند گام‌هایی موثر در این راه بردارند.. بطور مثال «بنیاد بین‌المللی غدیر» یکی از سازمان‌هایی است که می‌تواند برای ایجاد این پویش‌های مردمی اقدامات ارزشمندی را انجام دهد و با آغاز این پویش‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، باعث ایجاد شور و شوقی عمومی در جامعه شود.

گردآوری کمک‌های مردمی از طریق شبکه‌های اجتماعی در شرایط امروز، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باعث شود تا شهروندان با کمک نهادهای دولتی و عمومی و همکاری یکدیگر از مشکلات و گرفتاری‌ها عبور کنند. با این حال باید به یاد داشت که لزومی ندارد که این کمک‌ها، حتما مالی یا نقدی باشند. شیوع بیماری کرونا در کشور، نشان داد که حتی می‌توان شکل کمک‌ها را با توجه به نیاز عمومی جامعه تغییر داد. امروزه اهدای اقدام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش نیز می‌توانند گره از مشکلات برخی افراد نیازمند بردارند و به حفاظت آن‌ها در برابر ویروس کرونا کمک کنند. با این حال باید دانست که کمک به هم نوع و حمایت از نیازمندان، به هر شکل و صورتی که باشد، علاوه بر اجر معنوی آن، باعث حل مشکلات گروهی از شهروندان خواهد شد و به بهبود وضعیت کشور کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها بنیاد بین المللی غدیر شبکه های مجازی شبکه های اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد بین المللی غدیر شبکه های مجازی شبکه های اجتماعی بنیاد بین المللی غدیر شبکه های مجازی شبکه های اجتماعی گردآوری کمک های مردمی شبکه های اجتماعی گردآوری کمک ها چهره های مشهور برای گردآوری فضای مجازی کمک ها سازمان ها پویش ها چهره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۰۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰ میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان در ۱۴ روز نخست ماه رمضان

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد از توزیع ۱۰ میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان در ۱۴ روز نخست ماه رمضان خبر داد.

به گزارش ایسنا، حبیب‌اله آسوده با اعلام این خبر افزود: پویش ملی اطعام مهدوی از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده است و تاکنون ۴۲۰۰ آشپزخانه برای طبخ و توزیع غذای گرم به این پویش پیوسته‌اند.

وی افزود: در ۱۴ روز نخست ماه رمضان بیش از ۱۰ میلیون وعده غذای گرم طبخ و میان نیازمندان توزیع شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خاطرنشان کرد: راه‌اندازی ۸۰۰۰ آشپزخانه و توزیع حدود ۳۰ میلیون وعده غذای گرم تا پایان ماه رمضان پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، آسوده اظهار کرد: شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۴۰۲۰ برای جذب کمک‌های مردمی و کد دستوری #۱۲* برای سهولت بیشتر در ارائه کمک‌ها از طریق تلفن همراه در پویش اطعام مهدوی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشتگ یونایتد: حمله فضای مجازی به فوتبال واقعی!‏
  • پویش مشهد مهربان با مشارکت مردم
  • تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش مشهد مهربان
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • پویش مردمی «مشهد مهربان» برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • دستگیری هتاک انتقام جو در سمنان
  • توزیع ۱۰ میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان در ۱۴ روز نخست ماه رمضان
  • ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی برای زیر ۱۴ سال
  • ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی حتی با اجازه والدین!