Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته رئیس اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی ارتش نظام جمهوری اسلامی، آنگونه که باید و شاید حق مطلب بویژه حق ارتش در تبلیغات جنگ ادا نشده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن صادق نیا مسئول انتشارات سوره سبز و رئیس اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با «رادیو گفتگو» به موضوع ادبیات دفاع مقدس، خاطره گویی و جمع آوری آثار در حوزه دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: قالب داستان و رمان یکی از بهترین قالب‌ها در انتقال مطالب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع داستان اهرمی است در اختیار نویسندگان که می‌توانند مفاهیم مورد نظر خورد را به مخاطب و به بهترین نحو منتقل کنند.

وی افزود: در حوزه دفاع مقدس که انتشارات سوره سبز در آن فعالیت ویژه دارد، در زمینه داستان و رمان در حوزه دفاع مقدس اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است. کتاب "هفت" که براساس زندگی شهید سرلشکر مصطفی پژوهنده نگارش شده است ظرف مدت کمتر از ۴سال به چاپ دهم رسیده است. یا کتاب "من زنده‌ام" که براساس زندگی مرد نامیرای جنگ سرتیپ احمد دادبین منتشر شده و به چاپ پانزدهم رسیده است و کتاب "کیمیای مجنون" براساس زندگی شهید اقارب پرست، کتاب "داستان اسماعیل" براساس زندگی قهرمان دفاع از خرمشهر ارتش، کتاب اسماعیل زارعیان، کتاب "روایت یک مرد" بر اساس زندگی شهید نصرت زاد به زینت طبع آراسته شده و بسیاری از کتاب‌های دیگر از منشورات انتشارات سوره سبز است. با تمام این تفاصیل نمی‌توان گفت که وضعیت خوب است و این‌ها تنها قطره‌ایی از دریاست.

سرهنگ صادق نیا در ادامه گفت: نیرو‌های مسلح و بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰نفر نیروی وظیفه و سرباز را آموزش دادند و در قالب یگان‌های سربازی در جنگ شرکت دادند و با این تعداد کتاب این مفاهیم در تاریخ ماندگار نخواهد ماند. بنده معتقدم آنگونه که باید و شاید حق مطلب بویژه حق ارتش در تبلیغات جنگ ادا نشده است و باید بتوانیم زحمات این دسته از رزمندگان ارتش را هم ادا کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس و استخراج این گنج و خاطره‌ها معمولا رزمندگانی که در ارتش حضور داشتند، بویژه فرماندهان کمتر همکاری می‌کنند، ارتش جمهوری اسلامی ایران پایبندی‌هایی به لحاظ مسائل حفاظتی دارد و گرفتن خاطرات از فرماندهان ارتش مقداری مشکل است و می‌توان گفت که یکی از دلایل موفقیت ارتش در طول دوران دفاع مقدس پایبندی نسبت به اصول حفاظتی بوده است.

صادق نیا همچنین درباره تاثیرگذاری فیلم در عرصه دفاع مقدس گفت: کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس باید منبع اقتباس قرار بگیرند و از آن آثار تلویزیونی و سینمایی ساخته شود. اگر رویکرد ناشران و فعالین عرصه دفاع مقدس در حوزه آثار مکتوب از بخش دولتی به بخش خصوصی و برون سپاری تغییر پیدا کند این موضوع تا حد زیادی می‌تواند حل شود.

وی در خصوص آسیب شناسی حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: مشکلات اقتصادی مردم در این برهه از زمان، یکی از موارد است که از همه بیشتر در بحث کتاب و کتابخوانی تاثیرگذار بوده است. هر چند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است، ولی به هر حال اقتصاد یک موضوع پایه‌ای است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس مشکلات اقتصادی حوزه دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس جمهوری اسلامی براساس زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سعید خیرالهی با بیان این که هنر مردمی و انقلابی بر اساس زیست بوم، محور برنامه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی در ایلام است، اظهار کرد: در آیبن گرامی داشت هفته هنر انقلاب اسلامی از ۷۰ هنرمند استان تجلیل شد.
وی با اشاره به اجرای عملیات وعده صادق با هدف پاسخ قاطع و مشروع ایران اسلامی به جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در سوریه، شهادت سردار زاهدی و جمعی از مستشاران، اذعان کرد: ریشه این کودک کشی و نگاه ظالمانه به بشریت که مصداق آن رژیم صهیونیستی است باید از بین برود.
سعید خیرالهی با بیان این که هنر انقلاب اسلامی با حلاوت نام شهید سید مرتضی آوینی در سطح استان برگزار می‌شود، ابراز کرد: شهید آوینی تلاش کرد که با هنر و کلامش، اندیشه و فلسفه وجودی دین، انسان و هنر را نشان بدهد و حرکتی انقلابی را در دنیای هنر امضاء کرد و به یادگار گذاشت.
مدیر حوزه هنری استان ایلام با اشاره به این که تلاش شده است ناشناخته‌ها و نقاط قوت هنر انقلاب اسلامی در استان شناسایی شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، سهم استان از زیرساخت‌های هنری از جمله سینما، گالری‌ها و سالن‌های نمایش است و باید با نگاه ویژه‌ای به مقوله زیرساخت‌های هنری در استان انجام شود، تأکید کرد: توجه و گسترش زیرساخت‌های هنری در استان باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان این که تقویت نیروی هنری متخصص و جریان ساز در ساختار حوزه هنری انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های این نهاد در استان است، ابراز کرد: بُرج هنر یکی از نیاز‌های زیرساختی در حوزه هنر استان به شمار می‌رود که لازم است که این طرح با نگاه مسئولان ارشد استان و کشور به سرانجام برسد و مکانی برای حضور هنرمندان باشد.
واحد‌های تجسمی، شعر، عکس، موسیقی، آموزش، پژوهش، هنر‌های تصویری، نمایش، آفرینش‌های هنری و ادبیات پایداری در حوزه هنری انقلاب اسلامی فعال است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • شهدای شاخص ارتش در مازندران
  • فراخوان ششمین جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی 
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس