Web Analytics Made Easy - Statcounter

آستان قدس رضوی روز دوشنبه به نقل از مهدی برادران گزارش داد: نصب سایه‌بان‎ها در حرم مطهر حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) پاسخی به مطالبه به حق و چندین ساله زائران این آستان ملائک پاسبان است.

وی افزود: با صدور دستور تکمیل مطالعات مربوط به این موضوع توسط تولیت آستان قدس رضوی، طی یک و نیم سال گذشته متخصصان امر بررسی های گسترده‎ای را درباره امکان سنجی و طراحی احداث سایه بان در صحن‎های مختلف حرم مطهر رضوی انجام داده و به نتایج قابل توجهی دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به بررسی طرح‎ها و ایده‎های مختلف داخلی و خارجی و نمونه‎های اجرا شده در مسجدالنبی (ص) و عتبات عالیات ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و شرایط اضطراری پیش آمده که منجر به محدودیت خدمت رسانی در رواق‎های حرم مطهر رضوی شده، مطالبه ایجاد سایه بان در اماکن متبرکه را تشدید کرد و از این رو مسوولان آستان قدس رضوی تصمیم گرفتند یکی از طرح‎های دریافت شده با قابلیت اجرای فوری را در مدت محدود پیاده کنند.

وی گفت: حفظ سلامتی زائران یکی از اولویت‎های اصلی آستان قدس رضوی است لذا نصب سایه بان با هدف حفظ سلامتی و ارتقای آسایش و رفاه زائران اجرا شد و براساس منویات و تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی با تکمیل مطالعات و تحقیقات، طرح‎های دیگری نیز با ابعاد بزرگتر در این زمینه اجرا خواهد شد.

برادران با تاکید بر کیفیت و کارایی سایه بان افزود: اعمال کمترین آسیب به آرایه‎های معماری حرم مطهر رضوی، کمترین اشغال فضای تردد زائران، مطابقت با شرایط اقلیمی مشهد در فصول مختلف و قابلیت اجرای فوری، مهم ترین مولفه‎های مورد توجه در انتخاب سایه بان‎های اجرا شده بود.

وی ادامه داد: کارشناسان فنی حرم مطهر رضوی از ابتدا، الگوی مدینه منوره را در دستور کار قرار دادند اما به دلیل معماری خاص حرم مطهر رضوی و نبود زیرساخت های لازم در صحن ها، نصب سایه‌بان‌هایی همچون مسجد النبی (ص) مقدور نیست زیرا در طراحی معماری و تأسیسات حرم مطهر رضوی نصب چنین چادرهایی در نظر گرفته نشده و در حال حاضر ایجاد این زیرساخت با توجه به توسعه فضاهای زیرسطحی حرم مطهر اعم از رواق‎ها، زیرگذر و بهشت ثامن ممکن نیست.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: همچنین شاهکار معماری غنی اسلامی ایرانی که در صحن‌های متبرک رضوی به کار رفته در مدینه منوره وجود ندارد لذا نصب سایه‌بان‌هایی به آن شکل می‌تواند از حس روحانی و زیبایی بصری فضای صحن‌های حرم مطهر رضوی بکاهد.

وی با بیان اینکه نصب سایه بان‌ها در صحن‌های مرکزی گام نخست است، افزود: تسریع در اتمام طرح، استفاده از فناوری روز و افزایش بهره مندی از ظرفیت متخصصان داخلی در مراحل بعدی کار مورد نظر آستان قدس رضوی است.

مساحت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی، بیش از هزار متر مربع در سطح و بیش از یک میلیون متر مربع  در زیربنا است. ۹ صحن در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) وجود دارد که بزرگترین آن صحن جامع رضوی است.

برچسب‌ها حرم امام رضا تولیت آستان قدس رضوی 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم امام رضا تولیت آستان قدس رضوی حرم امام رضا تولیت آستان قدس رضوی آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی سایه بان صحن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۲۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند + فیلم

دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) همزمان با شب رحلت این محدث والامقام از میدان شهرری به سمت سیدالکریم (ع) حرکت کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، همزمان با شب رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) دسته عزاداری خادمان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) از میدان شهرری به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) حرکت کردند.

خدام آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با نوحه‌خوانی برای ادای احترام به سیدالکریم (ع) همراه با مردم ولایتمدار شهرری روانه حرم شدند.

برنامه‌های رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) تشریح شد

همچنین به مناسبت سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) امروز بعد از نماز مغرب و عشاء، زیارتنامه آن حضرت در اعتاب مقدسه و مساجد کشور به صورت سراسری قرائت می‌شود.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی 
  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند + فیلم
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد