Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-19@08:10:13 GMT

دلیل کاهش عرضه روغن پایه در بورس اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۳۵۳۷

به گزارش اکوفارس، محمدرضا کلامی در گفتگو با بخش خبری شبکه یک سیما افزود: سران محترم سه قوه در سال 1397 و 1398 سه ابزار برای تنظیم بازار در اختیار ستاد تنظیم بازار قرارداده بودند که این سه ابزار شامل وضع عوارض صادراتی یا اعلام ممنوعیت صادرات، جمع آوری محصولات خاص در زمان افزایش تولید و عرضه آن در زمان افزایش مصرف و همچنین قیمت گذاری کالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت ارز، تمایل برای صادرات افزایش می‌یابد به سئوالات مطروحه در خصوص میزان تولید لوب‌کات و روغن پایه در کشور پاسخ داد و تاکید کرد: در شرایط کنونی با افزایش نرخ ارز تمایل برای صادرات افزایش یافته است.

دبیر ستاد تنظیم بازار در توضیح این مطلب بیان کرد: لوب‌کات ماده اولیه تولید روغن پایه است و سالانه یک میلیون و 700 هزار تن لوب‌کات در کشور تولید می‌شود که این ماده در چهار پالایشگاه روغن‎سازی به روغن خام(روغن پایه) تبدیل می‌شوند.

کلامی میزان تولید روغن پایه در کشور را برابر با 850 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: یکی از چهار پالایشگاهی که فعلا 90 درصد روغن خام کشور را تولید می کنند، یعنی شرکت نفت سپاهان در شرایط کنونی به جای آنکه اولویت خود را تامین بازار داخلی قرار دهد، صادرات را اولویت کاری خود تعریف کرده است .

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی سیاستگذار باید وارد عمل شده و این وضعیت را تغییر دهد، گفت: ستاد تنظیم بازار در سال 97 و 98 این اختیار را برای وضع عوارض صادراتی یا ممنوعیت داشت، اما حالا در انتظار ابلاغ این اختیارات هستیم تا وارد عمل شویم و از صادرات روغن خام پیشگیری کنیم .

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به حجم تولید روغن موتور از روغن پایه نیز تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد از 850 هزار تن روغن پایه‌ای که در کشور تولید میشود، 500 هزار تن به روغن موتور تبدیل می شود و باقیمانده صادر می‌شود این در حالی است که بررسی سهم شرکت‎ها از روغن تولیدی نیز نشان می‌دهد 90 درصد از 500 هزار تن روغن موتور تولیدی کشور در 4 پالایشگاه و 10 درصد باقیمانده در 60 شرکت کوچک کشور تولید می‌شود.

کلامی اضافه کرد: در چنین شرایطی می‌توان حتی 350 هزار تن روغن خام صادراتی را به شرکت‌های کوچک برای تولید روغن موتور تحویل داد چرا که صادرات روغن موتور سی درصد ارزآوری بیشتر برای کشور داشته و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالاتر را در بردارد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا عرضه روغن پایه در بورس به اندازه کافی نیست و عرضه به صورت قطره چکانی اتفاق می‌افتد؟ گفت: علت به رفتار نامتعارف یکی از همین چهار شرکت باز می‎گردد .همین شرکت 750 هزار تن لوب‌کات خریداری می‌کند و از این مقدار لوب‌کات می توان 350 هزار تن روغن خام تولید کرد. از این میزان 270 هزار تن روغن خام صادر می‎شود و در نتیجه مقادیر عرضه روغن پایه در بورس کاهش می‌یابد از این رو اگر اختیار لازم به ستاد تنظیم بازار داده شود مانع از خروج روغن پایه به این صورت می‌شود .

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ستاد تنظیم بازار روغن پایه هزار تن روغن روغن موتور تولید روغن روغن خام لوب کات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۳۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان رتبه نخست تولید شیر خام کشور را دارد / صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان گفت: استان اصفهان، استانی برجسته و پیشران در صنعت دام و طیور کشور و رتبه نخست تولید شیر خام کشور با تولید روزانه ۶ هزار تن شیر خام، رتبه نخست تولید گوشت بوقلمون و رتبه نخست تولید تخم‌مرغ با تولید روزانه ۴۸۰ تن را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا موسوی امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند_ در نشست خبری اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست‌ها، انعکاس تلاش‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات فرزندان این سرزمین برای رسیدن به اهداف، رسالت‌ها و مأموریت‌ها در اداره‌کل دامپزشکی است.

وی افزود: انعکاس این تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در سازمان، منجر می‌شود که نگاه مردم به شرایط موجود استان و کشور، نگاهی امیدبخش و آگاهانه باشد و همکاری تنگاتنگی از سمت مجموعه آحاد مختلف جامعه در خصوص سرنوشت خود در مقوله امنیت غذایی، سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام و نحوه ارتقای فرهنگ بهداشت عمومی با این اداره‌کل رقم بخورد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان، استانی برجسته و پیشران در صنعت دام و طیور کشور و رتبه اول تولید شیر خام کشور با تولید روزانه ۶ هزار تن شیر خام، رتبه نخست تولید گوشت بوقلمون، رتبه نخست تولید تخم‌مرغ با تولید روزانه ۴۸۰ تن، رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ، رتبه پنجم تولید گوشت مرغ، رتبه سوم تولید عسل و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز در کشور را به خود اختصاص داده است.

موسوی با بیان اینکه استان اصفهان جایگاه بسیار خاصی در تولید فرآورده‌های خام دامی در کشور دارد، ادامه داد: این استان با داشتن ۴۴۰ هزار رأس دام سنگین، ۲.۸ میلیون رأس دام سبک گوسفند و بز، ۵۷۰ رأس اسب و تک سمی، ۴۸۰ نفر شتر و ۸ هزار واحد اماکن دامی در ۲۸ شهرستان، ۱۲۱ شهر و حدود ۲ هزار روستا، ۸ درصد جمعیت دامی کشور را در خود تعریف کرده است.

وی گفت: ارزش تولیدات دام و طیور کشور بالغ بر ۷۰۰ همت و این ارزش در استان برابر با ۷۰ همت ارزیابی می‌شود، از همین رو می‌توان گفت که ۱۰ درصد کل صنعت دام، طیور و آبزیان و صنایع وابسته در استان اصفهان مستقر هستند و این استان مأموریت صیانت از ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان صنعت را در سطح کشور بر عهده دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به استقرار ۱۲ درصد واحد پرورش طیور کشور در اصفهان ادامه داد: مأموریت خود را صیانت از سرمایه دامی می‌دانیم و بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در طول سال و سم‌پاشی ۲.۷ میلیون متر مربع اماکن دامی انجام می‌شود و اقدامات برجسته‌ای در خصوص پیشگیری از بیماری‌های مشترک بیماری‌های دام و انسان در دستور کار خود داریم.

بیش از ۴۰ درصد پست‌های سازمانی خالی است

موسوی اضافه کرد: استان اصفهان ظرفیت ۶۹ میلیون قطعه ماهی زینتی، ۷۵۰۰ تن ماهی سردآبی و ۴۲۰۰ تن ماهی گرم‌آبی دارد و شاهد فعالیت ۵۴۲ مرکز پرورش آبزیان در کشور هستیم؛ با توجه به اقدامات انجام شده برای پنجمین سال متمادی شاهد بروز نکردن بیماری VHS و کاهش ۷۰ درصدی بیماری نکروز عفونی پانکراس قزل‌آلا در استان هستیم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۴۸۴۸ زنبورستان، ۸۵۸ هزار و ۵۵۰ کلونی زنبور عسل وجود دارد و در سال ۷۵۶۶ تن عسل تولید می‌شود و در سال جاری ۲۹۸ تن عسل به کشورهای دیگر صادر شده است، افزود: نقش دیگر فعالان حوزه دامپزشکی در امنیت و ایمنی غذایی، حمایت از تولید با اعمال نظارت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای است که مساوی امنیت ملی برآورد می‌شود.

وی گفت: ۱۰ درصد از صنعت دام و طیور کشور در استان اصفهان وجود دارد و انتظار می‌رود ۱۰ درصد از نیرو و اعتبارات این حوزه نیز در استان وجود داشته باشد، این موضوع در صورتی که است که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پست‌های سازمانی این اداره‌کل خالی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: برآوردها نشان می‌دهد ۴.۴ درصد نیرو در استان مستقر و اعتبار هزینه‌ای این اداره‌کل حدود ۴ درصد است، اما با این وجود ۱۰ درصد از مأموریت‌های کشوری در اصفهان انجام می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت راندمان کاری در نیروهای دامپزشکی استان برابر با ۲۵۰ درصد ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به سختی‌های شغل دامپزشکی و مجروح شدن شش نفر طی سال جاری حین انجام مأموریت مایه‌کوبی تصریح کرد: ۲۵ واحد آزمایشگاه دولتی و ۲۵ واحد آزمایشگاه بخش خصوصی در استان فعال است که این مراکز اداره‌کل دامپزشکی استان را در ماموریت‌هایی از جمله مراقبت و پیشگیری آزمایشگاهی همراهی می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تعداد نظارت‌های انجام شده بر کیفیت داروها طی سال جاری افزایش و تعداد تخلفات این حوزه روند کاهشی داشته است، ادامه داد: یکی از افتخارات استان، پیشتاز بودن در تولید فرآورده‌های خام دامی صادرات‌محور است؛ در سال ۱۳۰۲ تاکنون ۵۵ میلیون دلار صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور انجام شده که بیشترین صادرات به کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، افغانستان، ویتنام و تاجیکستان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: سیاست‌های دامپزشکی استان شامل اصلاح ساختار واحدهای تحت پوشش، کاهش تلفات در واحدهای تولید کننده و افزایش کیفیت فرآورده‌های خام دامی است و به دنبال ظرفیت‌سازی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دامپزشکی هستیم و افق‌های جدید و نوینی را در راستای عمق‌بخشی به مجموعه دامپزشکی پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 737265

دیگر خبرها

  • عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  • اعلام رسمی سازمان مالیاتی برای افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از اولین روز ۱۴۰۳
  • ارزش صادرات تخم مرغ به ۱۷۰ میلیون دلار رسید
  • در تولید تخم‌مرغ سیر صعودی داشتیم/ آماده‌سازی بستر صادرات تخم‌مرغ به روسیه
  • اصفهان رتبه نخست تولید شیر خام کشور را دارد / صادرات فرآورده خام دامی به ۳۵ کشور
  • افزایش تولید داخلی و کاهش واردات غلات از بندر امام خمینی
  • مخبر: امسال به اهداف‌مان در کاهش تورم، پایه پولی، رشد نقدینگی و کاهش بیکاری رسیدیم
  • زیان سنگین سالانه صنایع از خرابی ماشین‌آلات | نقش مخرب روغن آلوده در خرابی ماشین آلات
  • عرضه ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق در کشور/ صادرات به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • گزارش بورس امروز شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲