Web Analytics Made Easy - Statcounter

طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی درخصوص خلق پول و خلق نقدینگی در ساختار اقتصادی کشور گفت: در این موضوع نظارت بر بانک‌ها و نظام بانکی یکی از کار‌های اصلی و اولویت ما در کمیسیون است و در جلسات یک ماه اخیر با مسئولین بانک مرکزی نیز خیلی جدی به این موضوع ورود کرده‌ایم.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی، برای نخستین‌بار اقداماتی برای اصلاح بودجه‌نویسی کشور شده که می‌تواند در بلندمدت و در صورت اجرای مناسب با وجود هزینه‌هایی که دارد باعث بهبود استخوان‌بندی اقتصادی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش عمده بودجه سالانه کشور، وابستگی بخشی از منابع عمومی به درآمدهای نفتی است که با توجه به شرایط جدید تامین درآمدهای ارزی نفتی، با اما و اگرهای مختلفی روبه‌رو شده است.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم، عزم جدی در اجرایی شدن اصلاح ساختار بودجه بین نمایندگان مردم در مجلس بوجود آمد. از این رو با «مهدی طغیانی» نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درخصوص اصلاح نظام مالیاتی، تعارض منافع پزشکان، بهبود فضای کسب و کار تولید و... گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید؛

سوال: برای اصلاح ساختار بودجه ریزی در کشور چه برنامه هایی را مجلس پیگیری خواهید نمود؟

طغیانی: بودجه باید از نفت محوری به سمت مالیات محوری برود و افراد به نسبتی که متنفع از اقتصاد کشور هستند مالیات خود را پرداخت کنند. داخل کمیسیون الان‌ چندین طرح در همین رابطه مطرح است یک بخش لایحه دولت است برای اصلاح مالیات های مستقیم بخش دیگر طرح هایی است که خود مجلس پیگیر آن می باشد مانند طرح مالیات بر خانه های خالی یا همان ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات مستقیم. هم چنین مالیات بر عایدی سرمایه که دو سه هفته پیش خبرساز شد و قرار است در کمیسیون بررسی پیرامونش صورت گیرد یا مالیات بر مجموع درآمد البته همه این موارد علاوه بر آن که جزء برنامه های مجلس برای پیگیری است در لایحه خود دولت هم مطرح شده است این لایحه هنوز به صورت رسمی توسط دولت تحویل مجلس نگردیده است.

سوال: مهم ترین مشکل نظام مالیاتی ما در شرایط فعلی چیست؟

طغیانی: ما باید نظام مالیاتی را اصلاح کنیم متاسفانه این نظام عملاً متمرکز بر تولید است در کشور ما. بر خلاف نظام مالیاتی کشورهای پیشرفته که متمرکز است بر درآمد افراد ما هم باید از نظام مالیاتی مبتنی بر تولید و حقوق گمرکی فاصله گرفته و بریم به سمت مالیات بر درآمد. به قول معروف هر که بامش بیش برفش بیشتر هر که درآمد بیشتری دارد و از اقتصاد بیشتر متنفع میشود به همان میزان باید مالیات بیشتری پرداخت کند این اصلاحات ساختاری انشاءالله به احتمال زیاد از مجلس عبور خواهد کرد این موضوعات هم چیز جدیدی در دنیا نیست. مالیات بر عایدی سرمایه را تنها ۳۰ کشور در دنیا ندارند. خیلی عجیب است که در سالیان گذشته کشور ما به این سمت نرفته است تا این مالیات را در نظام قانونگذاری کشور تصویب کند.

سوال: در اصلاح نظام مالیاتی آیا مانند آنچه در گذشته شاهدش بودیم مثل تعارض منافع پزشکان در مجلس قبل در مجلس یازدهم هم این موضوع در به سرانجام نرسیدن این طرح ها رخ میدهد؟

طغیانی: این مسائل حقیقتش بحث کمیسیونی نیست که بگوییم اصل طرح مربوط به یک کمیسیون یا قشر خاص است مالیات بر مجموع درآمد شامل همه افراد و مشاغل میشود مثلاً ممکن است یکی از ۱۰ کانال درآمد داشته باشد او هم مشمول این پلکان می شود در این مالیات همه افراد مشمولند. نه بر خلاف شرایط فعلی که مالیات بر دستمزد از افراد حقیقی ای که از یک کانال درآمد دارند مانند کارمندان و کارگران و ...گرفته میشود اما سایر افرادی  که درآمدهای بالایی هم دارند مالیات به نسبت در آمدشان پرداخت نمی کنند.  مثلا همین پزشکانی که شما مثال زدید، ممکن است مجموع درآمد شان بالا باشد و از مثلاً مطب خود، بیمارستان و ...کسب درآمد کنند آن ها هم باید مالیات بر عایدی در آمد خود را پرداخت کنند.

سوال: برای کنترل نقدینگی و مسئله ی خلق پول قرار است چه اقداماتی انجام شود؟

طغیانی: یکی از مسائل مهم در این رابطه  بحث خلق پول و خلق نقدینگی است. که در این موضوع نظارت بر بانک‌ها و نظام بانکی یکی از کارهای اصلی و اولویت ما در کمیسیون است و در جلسات یک ماه اخیر با مسئولین بانک مرکزی نیز خیلی جدی به این موضوع ورود کرده ایم. مثلاً بانک‌های خصوصی ما اغلب ناترازند و روز به روز به بدهی خودشان به بانک مرکزی اضافه می‌کنند بانک مرکزی هم برای اینکه مشکل بانک‌های خصوصی را حل کند اجازه می‌دهد آنها از ذخایر این بانک استفاده کنند. موضوع ناترازی بانک ها منجر به خلق پول بانکی می‌شود. در شرایط فعلی۶۰ درصد خلق پول و نقدینگی در کشور ما مربوط به بانک هاست مخصوصاً بانکهای خصوصی خوب برای کنترل این شرایط دنبال قوانین نظارتی جدی در کمیسیون هستیم و داریم قدم به قدم جلو می رویم.

سوال: درمورد هدایت نقدینگی چطور؟

طغیانی: در مورد هدایت نقدینگی گمان می‌کنم اصلاح نظام مالیاتی می‌تواند مکمل عمل کند همین مالیات بر عایدی سرمایه که خدمتتان عرض کردم سبب بسته شدن مسیرهای ورود سرمایه به بخش های غیر مولد مانند ارز ملک بازار طلا و سکه و غیره می شود و سرمایه را می تواند به بخش های تولیدی سرازیر کند. البته در کنارش بحث اصلاح نظام بانکی را هم داریم که به یاری خدا در مجلس یازدهم پیگیری می کنیم. بررسی این طرح ها در مجلس نیمه تمام نخواهد ماند

سوال: برای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید چه کارهایی قرار است انجام شود؟

طغیانی: بحث دیگری که داریم مربوط است به تسهیل فضای کسب و کار در این مورد چند قانون خیلی خوب داریم و دنبال این هستیم که در مورد این قوانین وارد فضای نظارتی شویم مانند قوانین مربوط به سیاست های کلی اصل ۴۴ یا قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار. مجلس دائم پیرامون اجرایی شدن این قوانین گزارش های نظارتی از دستگاه‌های مختلف باید بگیرد.

مسئله دیگر بحث زمان صدور مجوز هاست که الان داریم یک طرح می آوریم در مجلس تا صدور مجوز برای دولت زماندار شود یعنی اگر ظرف ۱۵ روز از زمانی که فرد مدارکش کامل می شود دولت مخالفت خود را اعلام نکند این سکوت به معنای موافقت تلقی شده و باعث گردد مجوز برای کسب و کار فرد صادر شود.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اصلاح ساختار بودجه تعارض منافع مجلس یازدهم اصلاح نظام مالیاتی مالیات بر عایدی فضای کسب و کار نظام مالیاتی بانک مرکزی اصلاح نظام خلق پول بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۳۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله اعرافی: بانکداری ایران باید پاکیزه شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: لازم است کار بانکداری به صورت پاکیزه، درست، با انضباط و مطابق فرایند فقهی که در نظام اسلامی تعریف شده است انجام شود و حتماً به دغدغه های مراجع عظام تقلید در مباحث بانکداری توجه جدی شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد اظهار داشت: اعمال خوبی که انسان انجام می دهد با رعایت چند اصل ارزش مضاعف پیدا می کند، کاری که در نظام اسلامی انجام می شود با رعایت اخلاص حتماً ارزش و منزلتش در نزد خدای متعال افزایش خواهد داشت، البته اموری همچون برنامه ریزی دقیق و انضباط نیز کار خوب را بهتر و خوبتر می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: اینکه انسان کار خوب را در چه موردی و با چه بردی انجام دهد خود مسئله مهمی است؛ اینکه تسهیلات برای پروژه های حیاتی کشور مصرف شود بسیار با ارزش بوده و دنیا و آخرت انسان را آباد می کند.

ضرورت توجه به مباحث فقهی و شرعی در بانک ها

آیت الله اعرافی در ادامه توجه به مباحث فقهی و شرعی در بانک ها را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: لازم است کار بانکداری به صورت پاکیزه، درست، با انضباط و مطابق فرایند فقهی که در نظام اسلامی تعریف شده است انجام شود و حتماً به دغدغه های مراجع عظام تقلید در مباحث بانکداری توجه جدی شود.

جوانان حمایت شوند

عضو مجلس خبرگان رهبری توجه به محرومان جامعه را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تامین نیازهای خرد مردم در قالب قرض الحسنه بسیار مهم است؛ توجه به جوانانی که به تازگی تشکیل خانواده داده اند و حمایت از آنان بسیار کار ارزشمندی است.

آیت الله اعرافی تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را مهم دانست و تصریح کرد: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و حمایت از آنان امر مبارکی است که باید ادامه داشته باشد.

مدافع مردمی‌سازی و بخش خصوصی هستم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه توجه جدی به پروژه های راهبردی و اهتمام بیشتر به خصوصی‌سازی را بسیار مهم دانست و ابراز داشت: امروز ما در مسئله خودرو زمین‌گیر هستیم و حال آنکه اگر این صنعت به خود مردم واگذار شود بسیاری از مشکلات حل می شود. من مدافع بخش خصوصی هستم و اگر در اموری همچون خودرو، راه، فرودگاه و ... که همه از آن بهره مند می شوند و در آبروی کشور و نظام موثر است بهتر عمل شود و از آنها گره گشایی شود، تأثیر و برکات زیادی نصیب مردم می شود.

در اجرای سیاست های اصل44 به خوبی عمل نشد

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی در شعار امسال همچون گذشته بر نقش مردم تاکید داشتند، چرا که مشارکت مردم بسیار مهم است، البته در اجرای سیاست های اصل44 قانون اساسی به خوبی عمل نشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان توجه بیشتر به امر مولدسازی را خواستار شد و گفت: بانک ها امر مولدسازی را که مصوبه سران قوا است را جدی تر از قبل بگیرند چرا که به آن چیزی که مد نظر بود نرسیدیم.

در ابتدای این دیدار ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران به ارائه گزارشی از برنامه ها و فعالیت های انجام شده در این بانک در راستای خدمت به مردم پرداخت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • آیت‌الله اعرافی: بانکداری ایران باید پاکیزه شود
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • بانک‌ها در تله آفساید
  • دست انداز تازه برای واگذاری سرخابی ها به بانکها / مال بد،بیخ ریش صاحبش ماند!
  • پرسپولیس و استقلال واگذار شدند اما خصوصی نشدند! / پرسپولیس به ۴بانک و استقلال به پتروشیمی فروخته شد
  • شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است
  • ارزش آفرینی رویکرد مهم در مشتری محوری بانک صنعت و معدن