Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:40:51 GMT

خبرنگاری در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۴۱۵۵

خبرنگاری در روزهای کرونایی

در اسفند ماه سال ۹۸ زمانی که صدای پای ویروس کرونا در ایران شنیده شد این خبرنگاران بودند که در کنار مسوولان با احساس مسوولیت بالا پیگیر اخبار پیرامون کرونا شدند و حال در استانه ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار لازم است  از این فعالان و مجاهدان مبارزه با کرونا یادی کنیم.

روزهایی که هنوز مردم خیلی از خطرات ویروس کرونا مطلع نبودند، لنز دوربین خبرنگاران و قلم توانمند آنها بود که از کرونا و خطرات ناشی از آن می گفتند و گاها در روزهای نخست با بی مهری و بی توجهی برخی مسوولان مواجه می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قطعا انتشار این خبر که پای ویروس کرونا به ایران رسید برای هیچ خبرنگاری مسرت بخش نبوده و زمانی که این خبر را مخابره میکند کوهی از نگرانی و استرس بر او حاکم می شود .

در روزهای ابتدای ورود کرونا به کشور که نمی خواستیم باور کنیم کشور ما هم درگیر کرونا شده همان روزهایی که آمار مبتلایان انگشت شمار بود خبرنگاران از یک سو باید اطلاع رسانی می کردند تا مردم بهوش باشند و خطر را جدی بگیرند و از سوی دیگر به گونه ای اخبار را بیان کنند که ترس و وحشت در بین مردم ایجاد نشود.

وقتی در اسفند ماه خبر "پای کرونا به به بروجرد رسید " را مخابره میکردم  اندوه و غمی عجیب وجودم را فرا گرفته بود   و در بهت فرو رفتم از سویی فکر بیماری و خطر انتشار این بیماری آزارم میداد  و از سوی دیگر احساس مسوولیت ما را در انجام رسالت خطیر خبرنگاری بیشتر می کرد.

از همان روزهای ابتدایی محتوای اخبار تغییر کرد و در کنار موضوعات عادی و روزمره بحث اصلی و محور همه خبرها مصاحبه ها و گزارشها کرونا شد  .

اخباری که روح خبرنگار را چون سوهان صیقل می داد و اینجا سختی کار خبر ر ا می شد بیشتر درک کرد که استرس و اضطراب ناشی از ان جسم و روح خبرنگار را با هم تخریب می کند .

شنیدن ابتلای خبرنگاران به کرونا ، فوت خبرنگاران به دلیل ابتلا به کرونا،  تهیه گزارش خبرنگار از بخش ها ی کرونا و دیدن و شنیدن درد دل بیماران کرونایی روح خبرنگار را صدمه می زند اما خبرنگار محکم دست به قلم می برد و به وظیفه خود عمل می کند . 

  همه خوب میدانند در روزهای سخت قرنطینه خانگی ، روزهایی که همه جا برای جلوگیری از انتشار ویروس تعطیل بود و ممنوعیت ورود و خروج در شهر های مختلف دایر بود این خبرنگاران بودند که همچون مدافعان سلامت شبانه روز در راستای تنویر افکار عمومی مردم، آٍِگاهی دادن از نحوه انتشار و پیشگیری از ویروس فعالیت  داشتند.

در این روزهای سخت کرونا ، قلم و دوربین خبرنگار است که   در سطح شهر و بیمارستانها به چرخش درمی آٍِید  تا مردم محتاط عمل کرده و با تاکید بر زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از ابتلا به این ویروس جلوگیری شود.

خبرنگاران در روزهای سخت کرونا از یک سو اخبار کرونا، شرایط اقتصادی جامعه رعایت کردن و نکردن پروتکل ها را بیان می کنند و از سوی دیگر اخبار و اطلاعات جدید و بهروز انتشار و جهش کرونا را رصد و بیان می کنند.

 در میان اخبار جمع آوری شده از مسوولان بهداشت و درمان برای خبرنگاران شنیدن افزایش خبر تعداد مبتلایان و افزایش آمار فوت شدگان برایشان از هر چیز درد اورتر است.

 دیدن جسم خسته و بیحال پرستاران و کادر پزشکی برایشان زجر اور است اما آنچه بر دردآنها بیشتر می افزاید بی تفاوتی برخی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی است .

اینکه خبرنگاری در دوران سخت کرونا و تلاش بی وقفه کادر پزشکی برای نجات جان بیماران بخواهد خبر از شب نشینی مردم در پارکها، برگزاری مراسم های عروسی تولد و عزا بده و یا شاهد تور گردشگری در شهر باشد برایش قابل هضم نبوده و بسیار بی تفاوتی مردم عذاب آوراست.

شیوع کرونا اگرچه بسیاری از شهرها ی کشور را به تعطیلی کشاند و مشکلات بزرگی از نظر اقتصادی برای واحدهای صنعتی و صنفی، بازاریان ،صاحبخانه و مستاجران و همه اقشار جامعه ایجاد کرد  اما نشان داد که در حوزه خبر کار تعطیل نبوده و رسانه ها و خبرنگاران حتی با دورکاری به تعهد و احساس مسوولیت خود پابند بودند.

در ۶ماهه جاری  بخشی از رسانه‌ها و خبرنگاران بروجرد  با تولید گزارش و اخبار مختلف و عکس  از اوضاع کرونا در شهر در مرحله هشدار ، سهم خود را در مقابله با کرونا، اجرایی می‌کنند و شاید ۷۰درصد تولیدات انها به نوعی پیرامون کرونا باشد.

آری شیوع کرونا کار خبرنگاران را نه تنها  تعطیل نکرد بلکه  علاوه بر مسائل روزانه و همیشگی،  بحران کرونا را نیز پوشش داده و این افراد  خود را موظف می‌دانند به رسالت خود خوب عمل کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: خبرنگاران و رسانه ها در ایام مقابله با ویروس کرونا حضور فعال و پرشوری داشتند که قابل تقدیر است.

دکتر محمد کاکاوند افزود: ما به نقش رسانه‌ها در ایجاد نظام اجتماعی، ثبات جامعه و همراهی مسئولان و مردم ِآگاه بوده و همگان به خوبی میدانند  نقش رسانه در توسعه کشور به چه میزان بااهمیت است.

وی بیان کرد: خبرنگاران بروجرد در کنار سایر اصحاب رسانه در مدت شیوع کرونا با رعایت اخلاق رسانه‌ای و اصل امانتداری به درستی در کنار مسئولان برای مقابله با بیماری کرونا قرار گرفتند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد فرمانداری بروجرد ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران گفت:  یک خبرنگار از سه ویژگی عشق به کار، آگاهی و تخصص کاری و مسئولیت اجتماعی برخوردار است و با توجه به این ویژگی‌ها در تمامی مسایل جامعه در زمان جنگ و مشکلات ورود کرده و نقش خود را در پیشرفت، توسعه و ترقی کشور ایفا می‌کند.

احمد گودرزیان فعالیت خبرنگاران در دوران کرونا را قابل تقدیر دانست و گفت: اگر رسانه‌ها و خبرنگاران در خصوص کاستی‌ها و کمبودها در این مدت دست به قلم می‌بردند و جامعه را ملتهب می‌کردندشاهد این ارامش و نظم در توزیع نیازهای کرونا مانند توزیع ماسک،الکل،کمکهای مومنانه نبودیم.

وی گفت: اصحاب رسانه در ایام کرونا با اطلاع رسانی هایی که انجام دادند، نقش بسزایی در مقابله و کنترل شیوع ویروس کرونا داشتند .

وی تاکید کرد :  ۱۷ مرداد که مصادف با روز خبرنگار و سالروز شهادت خبرنگار شجاع شهید محمود صارمی   است فرصت مناسبی است تا  از تلاش های اصحابه رسانه در مبارزه با کرونا  تقدیر شود.
بدرستی تلاش خبرنگاران در روزهای مبارزه با کرونا مانند تلاش آنها در همه عرصه های مختلف مانند هشت سال جنگ، دوران سازندگی، دوران طلایی رسیدن به قله های علم و دانش، روزهای پر خطر  سیل و زلزله و حمایت از مردم بل تقویت روحیه وحدت و همدلی است.

برچسب‌ها ویروس کرونا بروجرد روز خبرنگار لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بروجرد روز خبرنگار لرستان ویروس کرونا بروجرد روز خبرنگار لرستان روز خبرنگار ویروس کرونا رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد