Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت فرش دستباف که مستقیم و غیرمستقیم برای 13 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده این روزها تار و پودش از هم گسیخته و دیگر نمی‌تواند وارد خانه‌های مردمان ایران‌زمین بشود و این موضوع را باید در تصمیمات و نظرات رانت‌زای برخی مسئولین در سازمان‌های متولی دانست، تصمیماتی که مانع از فعالیت جدی فرش‌بافان و صادرکنندگان این صنعت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ قدمت فرش دستباف ایران به سالیان دور می رسد و بسیاری از کشور ها ایران را با نام فرش می شناسند، اما امروزه صنعتی که 100 درصد تولید داخلی است و ارز آوری دارد در سایه بی تدبیری ها و سنگ اندازی ها به فراموشی سپرده شده است.

ناکارآمدی، اعمال سلایق و نظرات غیرکارشناسی، رانت بازی های مسئولین تنها برخی از عوامل به فراموشی سپردن و نابود شدن صنعت فرش ایران است این در حالی است که فرش ایران بعنوان یکی از تولیدات داخلی همواره در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و نماد صنعت کشور محسوب می شده است.

تکیه به ظرفیت های داخلی و استفاده از مزیت های داخلی از الزامات اقتصاد مقاومتی است که در صنعتی بنام فرش ایرانی نمود کاملی دارد و بی توجهی مسئولین به این صنعت در واقع نابود کردن اقتصاد مقاومتی و بنییه اقتصادی کشور است.

سیاست های اشتباه دولتمردان در حوزه های بانکی و مالی و واردات و صادرات همواره یکی از موانع اصلی این صنعت بوده و بسیاری از صادر کننده فرش را با مشکلاتی روبرو کرده است.

دولت با تجار فرش کار نداشته باشد تاجر خودش توانایی مدیریت دارد

در این خصوص علیرضا محمدی خلیق، یکی از تولید کنندگان فرش دستباف است که حدود 30 سال هنر دست مردمان سرزمینمان را به سایر کشورها صادر می کند در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه تنها صنعتی که 99 درصد تولیدش مربوط به داخل است فرش دستباف می باشد، گفت: متاسفانه این صنعت بنابر شرایط موجود و عدم همکاری مسئولان در حال از بین رفتن است.

محمدی خلیق با اشاره به اینکه تولید کنندگان و صادر کنندگان از دولت تقاضا دارند هیچ اقدامی در این راستا نکند و فقط با تاجر کاری نداشته باشد، افزود: مدت 9 ماه است در شرایطی هستیم که سیستم بانکی برای انتقال ارز به داخل کشور نداریم.

این تولید کننده فرش دستباف با تاکید براینکه هیچ تاجری برای کار خود از بانک ها وام نمی گیرد، تصریح کرد: وام بانکی هیچ تسهیلاتی برای تاجر درنظر ندارد و فقط ضرر تاجر را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه طبق آمار 13 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بازار فرش درآمد دارند، اظهار کرد: با توجه به کارآفرینی که دراین صنعت وجود دارد انتظار می رود مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند چرا که همه جای دنیا از صنایع دستی کشورشان حمایت می کنند.

محمدی خلیق در پاسخ به اینکه چرا قیمت فرش دستباف که تولید داخل است با قیمت ارز افزایش می یابد، گفت: افزایش قیمت اجناس مربوط به سیستم اقصادی و تورم است، حال مهم نیست یک محصول تولید داخلی باشد یا خارج.

این تولید کننده فرش دستباف با بیان اینکه در کشور از ارز آوری حمایت نمی شود و حتی سنگ اندازی می شود، خاطر نشان کرد: قیمت فرش از سال گذشته با امسال بیش از پنجاه درصد افزایش داشته و از نظر ما هم اکنون ایده آل ترین زمان برای صادرات است.

وی با اشاره به اینکه اگر کشوری بخواهد صادرات موفق داشته باشد به هیچ وجه نباید طی چندین سال قانونش عوض شود، عنوان کرد: تغییر قراردادهای کالای سرمایه ای باعث از دست رفتن خریدار می شود.

محمدی خلیق با اشاره به اینکه در کشور چین انبار فرش داریم، افزود: یکی از مشکلات اساسی تجار فرش آن است که اجازه نداریم فرش هایی را که در انبار چین داریم به کشور خود برگردانیم و باید فکری به حال این موضوع شود.

این تولید کننده فرش دستباف با تاکید براینکه قانون کپی رایت در خصوص نقشه فرش ها در جهان رعایت نمی شود، خاطرنشان کرد: پی گیری این موضوع وظیفه دولت است و باید همه نقشه های فرش ایرانی ثبت ملی و جهانی شوند.

بازار فرش جایگاه خود را از دست داده است

در ادامه بهروز مظاهری، فروشنده و کار شناس فرش در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه هزینه های بالا و نداشتن توان تولید کسبه یا صادر کننده ها، باعث کم رونق شدن بازار فرش شده است، گفت: عدم حمایت دولت از بازار فرش باعث شده این صنعت جایگاه خودش را از دست بدهد.

وی با اشاره به کاهش تولید فرش افزود: مواد اولیه تولید فرش در خارج از کشور فراوری می شود و این گرانی دیگر صرفه ای برای تولید کننده های اصلی این بازار ندارد.

مظاهری یکی دیگر از معضلات تولید فرش را به روز نبودن نقشه ها وعدم رعایت استانداردهای بازار جهانی عنوان کرد و افزود: خامه ها به سبک قدیم ساخته می شود. رنگ ها، بافت ها و نقشه ها متعلق به سال های پیش است و این نوع فرش ها بازدید کننده زیادی ندارند.

این کارشناس فرش ادامه داد: متاسفانه رعایت نکردن استاندارد های تولید فرش در سطح بین المللی باعث می شود نتوانیم به سفارشاتی که ازاروپا داریم پاسخ گو باشیم.

مظاهری با بیان اینکه تحریم ها مانع صادرات هستند و دولت هم برنامه ریزی و نظارت خوبی برای این صنعت ندارد، گفت: مدتی است مردم به سمت فرش ماشینی رفتند اما دولت می تواند با حمایت هایش دوباره فرش دست باف را به خانه ایرانی برگرداند.

صنعتی که بیشترین تناسب را با اقتصاد مقاومتی دارد مغفول مانده است

در ادامه عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه فرش دستباف از لحاظ نیروی کار،  تامین مواد اولیه، ارزآوری، اشتغال تنها کالای 100درصد ایرانی است که تمام آیتم های اقتصاد مقاومتی در آن است، افزود: اما این کالا که با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و اشتغال تناسب دارد، مدت هاست نادیده گرفته شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف تاکید کرد: جای تاسف دارد تنها برند 100 درصد ایرانی که همه در جهان آن را می شناسند مغفول بماند.

وی با بیان اینکه جایگاه فرش ایران از اول به سوم در جهان تنزل پیدا کرده است، گفت: به طور حتم تاکنون اسم فرش مصری را نشنیده باشید ولی الان رتبه دوم جهانی را دارد.

بهرامی با بیان اینکه صادرات موتور محرکه تولید است، اظهار کرد: صادرات فرش ایران در طول قرون از یک و نیم میلیارد دلار، در بدترین شرایط تحریم  در سال های قبل به  480 میلیون دلار رسیده و درسال 98 این میزان 70 دلار شد که پیش بینی می شود در سال جاری کمتر هم بشود.

سنگ اندازی دولت جلوی پای صادرکنندگان فرش

وی به بیان مشکلات اساسی در خصوص صادرات فرش دستباف پرداخت و گفت: تحریم کشور یکی از مشکلات است و بعد از موشک دومین کالایی که تحریم شده  فرش دستباف بود، یعنی اتاق فکر دولت  آمریکا می دانست که فرش دستباف چه  جایگاه استراتژیکی در  بعد اقتصادی و امنیت اجتماعی  دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ادامه داد: مشکل بعد دولت است که به جای اینکه از صادرکنندگان فرش حمایت کند، نقطه مقابلش را در نظر گرفتند و بانک مرکزی طی یک مصاحبه ای  بعد از تحریم آمریکا مصوب کرد هر کسی فرش ایرانی صادر کند باید تعهد ارزی بدهد و این یعنی صادرکننده فرش تعهد می دهد من این میزان فرش را که صادر کردم ظرف دوسه ماه آینده براساس قانون، ارز آن را به ارز نیمایی دولت برگردانم که این امکان پذیر نیست.

وی افزود: این امر به 2 دلیل امکان پذیر نیست چراکه ابریشمی که وارد کشور می شود با ارز آزاد است و حمایت دولتی نداشتیم که بگوییم صادرکننده براساس این قیمت تمام شده ارز دولتی، ارز حاصل از فروش را برگرداند.

بهرامی ادامه داد: بخش دیگر این است که فرش طلا نیست که به تاجر خارجی بفروشیم و سریع دلار بدهد، این پروسه بین چندین سال ارتباط بین صادر کننده و تاجر خارجی برقرار شده و برخی فرش ها امانی است و از کشوری به کشوری دیگر جابه جا می شود.

وی عنوان کرد: من بارها خدمت آقای جهانگیری عرض کردم شما باید برای من تولید کننده و صادرکننده کار را تسهیل می کردید که به ریال تولید کنم و به دلار بفروشم و این را هر عقل ناقصی می فهمد، اما شما با مصوبه اخیرتان صادرات فرش را کاهش دادید.

صادرکنندگان فرش، جهادگران صنعت فرش هستند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه صادرکنندگان فرش، جهادگران صنعت فرش هستند، خاطرنشان کرد: آیا درست است بانک مرکزی کمبود ارزی اش را از صادرکننده فرش جبران کند. صادر کننده فرش ارز را چکار می کند مگر غیر از این است که دوباره به بازار برمی گرداند.

وی به بیان مشکلات تولیدکنندگان فرش در تهیه مواد اولیه پرداخت و گفت: ایران بهترین پشم را دارد ولی چون در داخل امکانات فراوری آن نیست به صورت خام از مبادی غیر قانونی صادر می شود و بعد از فرآوری همان را با قیمت بالایی به ارزش دلار دوباره به تولید کننده می فروشند.

بهرامی ادامه داد: ایران در قدیم جز صادر کنندگان ابریشم دنیا بوده ولی الان سالانه حدود 500 تن ابریشم وارد می کنیم، چون تولید کنندگان ابریشم حمایت نشدند و دست و پایشان را بستند.

معاون اشتغال وزارت کار بر چه مبنایی می گوید فرش دستباف ارزش افزوده ندارد!

وی اظهار کرد: معاون اشتغال وزارت  کار صراحتا اعلام کرده فرش توجیهی ندارد و به آن تسهیلات هم نمی دهیم. اینجا باید این سوال را پرسید که آیا فرشی که 80 درصد ارزش افزوده دارد و 95 درصد صادراتی است ارزش افزوده ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به اشتغالزایی صنعت فرش دستباف برای زنان سرپرست خانوار گفت: اگر مسئولین  بدانند چقدر این فرش در سبد درآمدی خانوارها  به خصوص روستاها و حاشیه شهرها اثر دارد واقعا دیدگاه هشان تغییر پیدا می کند ولی فقط سنگ اندازی می کنند.

وی با اشاره به بیمه قالی باف ها، عنوان کرد: از سال 93 به بعد بیمه قالی باف ها را قطع کردند تا آن سال، 470 هزار نفر را بیمه کردیم ولی از زمان دولت تدبیر و امید علاوه بر اینکه  بقیه 1 میلیون نفر که ماندند عمرشان دارد تلف می شود و هنوز از این مزیت قانونی بهره مند نشدند، بیمه 250هزار نفر را هم به علت کمبود بودجه قطع کردند.

بهرامی با بیان اینکه ناکارآمدی و مصوبات غیرکارشناسی مسؤلین تیشه به ریشه فرش ایران زده، گفت:  دیگر کسی جرات نمی کند در صنعت فرش سرمایه گذاری کند و در بخش زمین و مسکن وارد شده اند.

وی به بیان راهکارهایی جهت احیای صنعت فرش دستباف پرداخت و گفت: برای این کار ابتدا باید پیمان ستانی را بردارند که همان لغو مصوبه تعهد از بانک مرکزی برای فرش دستباف است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ادامه داد:  راه حل بعدی این است بیایند برای مصرف کننده های فرش دستباف تسهیلات قرض الحسنه بدهند تا مردم خودمان از موهبت آن بهره مند شوند.

چون در فرش دستبافت رانت نیست دولتی ها حمایت نمی کنند

بهرامی در پایان تاکید کرد: در فرش دست باف رانت وجود ندارد به همین علت در هیچ زمانی مورد حمایت دولت نبوده است.

به گزارش عصر همدان؛ با توجه به سابقه کهن ایران در صنعت فرش دستباف و نقش مهم آن در اقتصاد مقاومتی، شاهد به فراموش سپرده شدن آن هستیم که گویا دست هایی پشت پرده مانع از احیای این صنعت می شود و جلوی تولید تنها برند معروف ایرانی که در رشد اقتصادی کشور نقش موثری دارد را می گیرد

ناکارآمدی و نظرات و اعمال سلایق غیرکارشناسی مسئولین تیشه به ریشه فرش ایران زده و مانع از فعالیت جدی فرش بافان و صادرکنندگان صنعت فرش شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کنندگان فرش دستباف صادرکنندگان فرش صنعت فرش دستباف اقتصاد مقاومتی فرش دستباف تولید کننده صادر کننده سنگ اندازی تولید فرش بازار فرش عصر همدان فرش ایران کننده فرش فرش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره بها در استان مدیریت شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مهران فاطمی در نشست شورای مسکن استان گفت: اجاره بهایی که هر کسی بدون حساب و کتاب مشخص می‌کند، متاسفانه فشار بیش از حدی را به مردم وارد کرده است.   وی افزود: می‌طلبد تا بازرسان و مراجع زیرربط این موضوع را به طور جد در دستور کار خود قرار دهند.   استاندار یزد با اشاره به اینکه قریب به ییکسال دیگر تا عمر دولت سیزدهم بیشتر باقی نمانده است، افزود: یکی از خدمات رسانی این دولت مسئله مسکن بود که باید این موضوع به خوبی به سرانجام برسد و تحویل متقاضیان شود.   بالاترین مقام اجرایی استان در ادامه از مدیران بانک‌ها خواست تا هر چه سریع‌تر وضعیت پرداخت تسهیلات مسکن را بررسی و نتیجه را به ما اعلام کنند.

دیگر خبرها

  • پایش ظرفیت تولید ۲ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی تهران
  • نگاه مبهوت ریکاردو به قیچی رحمان! (عکس)
  • رئیسی: گذشت زمانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و برجام 3 روی موشک‌ها و توانایی‌های ما معامله کنند/ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که روی توانایی‌های ملت ایران که به برکت خون شهیدان به دست آمده، معامله شود
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • اجاره بها در استان مدیریت شود
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • پای صنعت باید در دانشگاه باز شود
  • برنامه های مدیرعامل شرکت مدیریت صنعت شوینده در سال ۱۴۰۳
  • انتصاب جدید در صنعت برق/ مدیرعامل مدیریت شبکه برق منصوب شد