Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@10:25:01 GMT

وابستگی نفتی اقتصاد ایران را بیمار کرده است

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۵۱۲۷

وابستگی نفتی اقتصاد ایران را بیمار کرده است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وابستگی ایران به درآمدهای نفتی همواره یکی از مشکلات اساسی دولت‌ و مردم بوده است. اقتصاد بدون نفت در چند سال اخیر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است اما تخمین درستی از میزان موفقیت صادرات غیرنفتی در دست نیست.

علی قاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وابستگی اقتصاد ایران به نفت بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل جنگ و فشارهای کشورهای غربی و شاید کم کاری دولت‌ها نتوانستیم اقتصاد خود را در ابعاد مختلف شکوفا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پرورش ندادن اقتصاد در حوزه‌ها مختلف به دلیل فروش و درآمد خوب نفت بود که باعث شد مسئولان هیچ زمانی گمان نگنند که روزی در تنگنای اقتصادی قرار بگیرند و نتوانند نفت خود را بفروشند.

مسئولان تازه متوجه اقتصاد بیمار ایران شدهاند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان با بیان اینکه وابستگی به اقتصاد تک محصولی نظیر نفت آسیب‌های بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه داشته است، گفت: در چند سال گذشته و پس از تحریم نفت ایران توسط آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی همچنین جبران میزان تولید نفت ایران در اوپک توسط برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مسئولان گویا تازه متوجه اقتصاد بیمار و وابسته کشور شدند.

وی با انتقاد از نبود سیاست‌های کلان اقتصادی برای جایگزینی درآمدهای نفتی بیان کرد: ایران کشوری پهناور و با ظرفیت‌های زیست بومی فراوان است و تکیه کردن به سرمایه‌های فسیلی که پایان پذیر هستند امری بدون تفکر از سوی مسئولان است.

به گفته قاری؛ کشورهای همسایه ایران با توجه به نداشتن آب و هوای متناسب با کشاوزی و کشت برخی از محصولات، بهترین گزینه برای صادرات کشاورزی هستند. مسئولان جهاد کشاورزی و وزراتخانه‌های مرتبط در این سال‌ها با اخذ سیاست‌های درست ‌باید صنعت کشاورزی را به قدری گسترش می‌داند که ایران قطب صادرات محصولات کشاورزی در خاورمیانه و منطقه باشد.

این فعال دانشجویی با تاکید بر درآمد زایی صنعت توریستی در جهان عنوان کرد: ایران کشوری غنی از سازه‌ها و بناهای تاریخی است که می‌تواند منبع خوبی برای جذب ترویست و درآمد ارزی باشد.

وابستگی نفتی باعث موضع پایین ایران در مذاکرات هسته‌ای بود

وی ادامه داد: کشورهای غربی و آمریکا تلاش زیادی کردند تا ایران را در سطح بین‌المللی و شهروندان خود نا امن جلوه دهند که این موضوع در سفر توریست‌ها به کشور بی‌تاثیر نبوده است؛ اما با این تفاسیر صنعت توریسم می‌تواند در کشور جایگزین خوبی برای فروش نفت باشد.

قاری در تکمیل سخنان خود گفت: فروش نفت به صورت خام اشتباه بزرگ مسئولان بوده است چراکه باید زیرساخت‌ها و پالایشگاه‌های تبدیل نفت خام به فراورده‌های و مشتقات نفتی در سال‌های گذشته فراهم می‌شد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان اضافه کرد: ایران در فراورده‌های نفتی نظیر بنزین به کشورهای دیگر وابسته است که این موضوع برای کشوری که دارای ذخایر نفتی بوده پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه اقتصاد وابسته به نفت باعث شکنندگی کشور در برابر تحریم‌های ظالمانه می‌شود، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا زمانی که پی به وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت بردند اقدام به تهدید تحریم صنعت نفت ایران کردند. حال این سوال مطرح می‌شود اگر اقتصاد ایران وابسته به نقت نبود و صادرات غیر نفتی خوبی داشت در مذاکرات هسته‌ای و معاهده برجام دست پایین را می‌گرفت؟

قاری در پایان خاطرنشان کرد: دولت‌های آینده باید اقتصاد بدون نفت را در اولویت برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهند و رشد اقتصادی و صادرات را در حوزه‌های دیگر نظیر خودروسازی، کشاورزی، انرژی پاک، جهانگردی قرار دهند.

انتهای پیام/

300 / 320 اقتصاد بدون نفت صنعت جهانگردی فروش نفت اوپیک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اقتصاد بدون نفت صنعت جهانگردی فروش نفت اقتصاد ایران فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد

ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با تبیین ابعاد مفهومی خودکفایی گفت: خودکفایی به معنای قطع ارتباط اقتصادی با خارج نیست بلکه مقصود از خودکفایی استقلال اقتصادی و رفع وابستگی به بیگانگان است.

وی افزود: موضوع تحریم‌ها نقطه عزیمت این سازمان برای قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان بود و تلاش‌های همکاران سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه‌های مهم اقتصادی شد.

فخاری با برشماری حوزه‌های متنوع کسب و کاری سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی واردات دستگاه جوجه‌کشی که نقش بزرگی در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دارد تحریم شد و این دستگاه را دیگر به ایران نفروختند، این اتفاق باعث شد همکاران ما تصمیم بگیرند که این وابستگی را قطع کنند، لذا از دل تهدید و تحریم تلاش‌ها برای کسب خودکفایی شکل گرفت و همکاران سازمان با نوآوری و خلاقیت نه تنها دستگاه جوجه‌کشی مرغ بلکه دستگاه جوجه‌کشی بوقلمون را نیز تولید کردند و مایه خرسندی است که دستگاه ایرانی تولید شده راندمان تولید را بهبود بخشیده و در بخش خصوصی نیز مورد استقبال واقع شده است.

وی همچنین گفت: مثال دیگر خودکفایی‌های استراتژیک سازمان تولید «لاین مرغ آمین» است، مرغ دارای چهار رده ژنتیکی است که بالاترین رده این سلسله «لاین» است که عالی‌ترین صفات و خالص‌ترین ویژگی‌های ژنتیکی را دارد. رده پایین‌تر مرغ اجداد و در مرتبه بعدی مرغ مادر و در حلقه آخر از این زنجیره، جوجه‌های به دست آمده از مرغ مادر یا جوجه یک روزه است که از آن مرغ گوشتی پرورش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و فرمان مقام معظم رهبری در زمینه توسعه امنیت غذایی کشور تصریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برد و به جرأت می‌گوییم امروز تمام مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می‌شود و در تامین این کالای راهبردی که تولید گوشت مرغ به آن بستگی دارد دیگر نیازی به واردات از کشور‌های دیگر نداریم.

فخاری در مورد خودکفایی در حوزه صنعتی اشاره کرد: شرکت جمکو توانست با تولید سه الکتروموتور عمودنصب، ضدانفجار و فوق سنگین سنکرون ضمن شکستن انحصار تولید این چند کالای پر اهمیت رکود و توقف در برخی صنایع مانند معادن نفت و گاز آب و برق را از چهره تولید ملی بزداید و موجب بهره‌وری و خودباوری شود، به گونه‌ای که میتوان ادعا کرد، در کشور هیچ الکتروموتوری مورد نیاز نیست.

وی با بیان توانمندی‌های جمکو افزود: حتی جمکو توانسته تعمیر الکتروموتور‌های پیچیده نیروگاه هسته‌ای را هم با موفقیت انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد!
  • نفتی نفت! | وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • آشکار شدن وابستگی بالای آلمان به چین در سفر شولتز به پکن
  • تصاویری جدید از آتش سوزی ساختمان بورس (فیلم)