Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه شریف در خصوص تمامی موضوع های زندگی سرخط های روشن و راهگشایی دارند یکی از این مهارت ها توقع نداشتن و راضی بودن به داشته ها است که در حکمت ۶۹ مطرح شده است.

خبرگزاری شبستان- البرز: تنها چهار روز تا عید سعید غدیر خم باقی مانده است، روزی که حضرت رسول اکرم(ص) در بخشی از خطبه غدیر می فرمایند: « به خدا قسم که سوره والعصر درباره علی(ع) نازل شده است، به نام خداوند بخشنده مهربان، یقینا انسان در زیان است، مگر علی(ع) که ایمان آورده و به حق و صبر راضی گشته است، ای مردم! من خدا را گواه گرفتم که رسالت خود را انجام دادم، ای مردم! سوگند به خدا از این آیه قصد نشده است مگر گروهی از اصحاب ام که آنان به اسم و نصب هایشان می شناسم ولی مأمورم که پرده پوشی کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ای مردم! نور از جانب خداوند در من و سپس در علی و در نسل او تا حضرت مهدی(عج) نهادینه شده است»
.

با توجه به اهمیت خطبه غدیر و جایگاه امامت و ولایت که در این خطبه عظیم مطرح می شود، می توان گفت که کتاب « نهج البلاغه شریف» تا حدودی بسیار زیادی روشنگری از حقانیت امامت و ولایت حضرت علی(ع) است. چرا که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه شریف در خصوص تمامی موضوع های زندگی ما در تمامی حوزه ها سرخط های روشن و راهگشایی در این کتاب گوهربار دارند.

« حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه فضای مجازی که در شامگاه هفت مردادماه سال جاری در قالب شرح حکمت 69 مطرح شد گفت: یکی از مواردی که امروزه به آن نیازمند هستیم، موضوع مهارت های زندگی است.

امام علی علیه السلام می فرماید:

إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلَا تُبَلْ مَا كُنْتَ .

اگر به آنچه كه مى خواستى نرسيدى، از آنچه هستى نگران مباش.

زندگی امری ساده و در عین حال سخت است

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: اگر مهارت زندگی درست و صحیح را داشته باشیم زندگی بسیار شیرین و روان است ولی اگر دانایی لازم را برای زندگی نداشته باشیم هم زندگی را برای خودمان و هم برای دیگران تلخ و سخت می کنیم.

به گفته مفسر نهج البلاغه خوانی، حضرت علی(ع) یکی از از جزئیات این نوع نگرش و مهارت زندگی را بیان می کنند؛ انسان در زندگی خودش برای آینده برنامه ریزی و چشم اندازی ترسیم می کند و سپس براساس این توقع تلاش، برنامه ریزی و تعامل دارد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد: در موارد بسیاری انسان ها به آن هدف خود به صورت کامل و جامع نمی رسند، گاهی انسان فراموش می کند که ویژگی دنیا این است که او را در بسیاری از مواقع ناکام می گذارد، اگر انسان ها با این ویژگی آشنا باشند و خودشان را آماده کرده باشند، زندگی برای آن ها شیرین می شود ولی اگر این امر را نپذیرند، ناکامی و شکست آن ها را از پا در می آورد.

توقع رسیدن به همه آرزوها و خواسته ها غلط است

وی توضیح داد: مولا علی(ع) در نامه 31 نهج البلاغه که مخاطب آن امام حسن مجتبی(ع) است در ابتدای کار ویژگی زندگی در این دنیا را به بهانه توصیف حقیقت جوانی این چنین بیان می کنند که این نامه پدری است به فرزندش که آرزوی رسیدن به چیزهایی دارد که نخواهد رسید ( یعنی انسان تلاش خودش را باید انجام دهد ولی توقع رسیدن به همه آن آرزوها غلط است).

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: امیرالمومنین(ع) در ادامه یک راهبرد هم ارائه می فرمایند و آن اینکه اگر به آنچه می خواستی برسی و نرسیدی، از آن چه هستی دلخور نباش. به این نگاه کن که تا چه اندازه جلو آمده ای. این اشارت تربیتی حضرت علی(ع) قابل توجه است. ما نسبت به فردا در یک مبدا و نسبت به روز قبل یک مقصد است.

شاکر شدن و راضی بودن در حکمت ۶۹ نهج البلاغه شریف

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به اهمیت راهبرد هدایتی و تربیتی نهفته در نامه ۳۱ نهج البلاغه شریف و حکمت ۶۹ مطرح کرد: شاکر شدن و راضی بودن یکی از راهبردهای تربیتی در جهت مهارت های زندگی است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع توضیح داد: یکی از دلایل شکنندگی برخی نوجوانان و جوانان این نسل همین است که خیلی رویایی زندگی می کنند و در حقیقت زندگی تصور می کنند که باید همه چیز درجه یک باشد.

وی مطرح کرد: کنار آمدن با واقعیت ها یکی از ضرورت های زندگی امروز است این که خدا را شاکر باشیم به تلاش و دارایی که داریم که متفاوت از روز گذشته است.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی مطرح کرد: در نامه ۶۱ این حس و درک ما را براساس این حقیقت بیشتر می کند و آن نکته در نهج البلاغه شریف عبارت است.

این مفسر نهج البلاغه خوانی ادامه داد: انسانی که تلاش می کند و واقعیت دنیا اجازه نمی دهد به آنچه می خواهد برسد، دست یابد حال شکرگذاری کند؛ چرا که مشمول این جریان می شود که خداوند می فرماید: اگر مرا شکر کنی، زیاد می کنم برای شما. گاهی این زیاد کردن به عدد و رقم است و گاهی به لذت از زندگی است.

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهج البلاغه شریف آموزش مهارت های زندگی حجت الاسلام مهدوی ارفع نوجوانان تربیت دینی تعلیم و تربیت مهارت های زندگی نهج البلاغه شریف نهج البلاغه خوانی حجت الاسلام مهدوی ارفع مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ اولین جلسه‌ی شورای فرهنگ‌عمومی استان در امسال با حضور حجت الاسلام و المسلمین  حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان، علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان، حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران‌کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط و اعضای این شورا برگزار شد.

شعبانی موثقی  در این جلسه  با بیان اینکه استان همدان به جهت زیر ساخت تربیتی برای جوانان دچار ضعف است. گفت: اگر نوجوانی در شهر دچار اعتیاد و آسیب اخلاقی است همه مسئولیم وباید شورای فرهنگ عمومی استان تدبیری بیاندیشد چرا که همدان نیاز به زیرساخت تربیتی دارد.


نماینده ولی فقیه در استان به کمبود خوابگاه دانشجویی نیز اشاره کرد و افزود:کمبود خوابگاه دانشجویی امنیت ذهنی را از خانواده دانشجویان میگیرد و به این امر نیز باید توجه ویژه شود.

استاندار نیز از دستگاه‌های حمایتی که امکاناتی برای زیرساخت فرهنگی دارند خواست در قالب جامعه هدف باشند و تغییر کاربری خودسرانه صورت نگیرد و اماکن فرهنگی را به پارکینگ یا رستوران تبدیل نکنند.


قاسمی فرزاد گفت:برای اوقات فراعت دانش آموزان باید تدابیری اتخاذ شود.

حاجی بابایی نماینده مردم همدان هم از افزایش ۳۶ هزار میلیارد به بودجه فرهنگی کشور خبر داد و گفت:می‌توان از این فرصت برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی استان استفاده کرد.

در پایان هم از پوسترجمعیت رونمایی شد که رونمایی از پوستر فراخوان دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت است که در هفت بخش، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، خانواده‌های با شکوه، نخبگان، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و دستگاه‌های دولتی، می‌توانند تا ۱۰ اردیبهشت آثار و مستندات خود را به دبیر خانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به نشانی استانداری دفتر امور بانوان تحویل دهند این رویداد با هدف فرهنگ سازی با موضوع خانواده و جوانی جمعیت و افزایش نرخ باروری ست.

دیگر خبرها

  • زیر ساخت‌های تربیتی در استان همدان ضعیف است
  • زیرساخت‌های تربیتی در استان همدان ضعیف است
  • بازگشت به تعالیم قرآن و نهج البلاغه تکلیف حوزه و دانشگاه است
  • استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان
  • شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود
  • کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تیرماه 1403 در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار می‌شود
  • جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان
  • اقدامات تأمینی و تربیتی برای خانواده های زندانیان
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم
  • جذب ۷۷۷ معلم جدید در مدارس چهارمحال و بختیاری