Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشور در سه دهه آینده با افت شدید شاخصه‌های جمعیتی رو‌به‌رو خواهد شد؛ با وجود اینکه جامعه ایرانی بیش از تعداد فرزندانی که دارد، مایل به فرزندآوری است اما هفت موضوع در حوزه جمعیت مانع هستند و متاسفانه این موضوعات از سوی مسئولان این حوزه نیز رها شده‌! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بر اساس دو مطالعه ملی نگرش‌سنجی که در سال‌های 82 و 94 انجام گرفت، مشخص شده که جامعه ایرانی بیش از تعداد فرزندانی که دارد، مایل به فرزندآوری است؛ این نکته نشان می‌دهد که موانعی بر سر راه زوجین قرار دارد که مانع از برآورده شدن این تمایل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی از موانع به راحتی رفع شدنی است اما برخی دیگر نیاز به مطالعه دارد؛ بر این اساس، جامعه ایران دو سال دیرتر از تمایل خود ازدواج می‌کند! سیاستگذاران باید از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح، این روند را تسهیل کنند تا جوانان در زمانی که تمایل دارند، قادر به ازدواج و فرزندآوری باشند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که 20 درصد جمعیت کشور که ظرفیت باروری دارد با "ناباوری" درگیر است! مسئله افزایش طلاق و توجه به جایگاه و شأن مادری در میان مردم نیز از مواردی است که حتماً باید در مسئله فرزندآوری و جمعیت مورد توجه قرار گیرد.

کشور در سه دهه دهه آینده با افت مشخصه‌های جمعیتی رو‌به‌رو خواهد شد و امروز زمانی است که می‌توان به مسئله "افزایش جمعیت" پرداخت و آن را اصلاح کرد، همانطور که در دیگر کشورهای جهان نیز این اتفاق افتاده است.

در ادامه با بررسی معضلات اجتماعی که در کشور با آن رو به رو هستیم؛ چند فاکتور مهم موثر بر مقوله "جمعیت" شناسایی شده که حل آنها، سهم عمده‌ای در تغییرات و افزایش جمعیت ایفا می‌کند؛ بر  این اساس رسیدگی به موضوعات زیر باید مورد توجه دولت، مجلس و ارگان‌های مربوطه قرار گیرد:

1- کاهش سن ازدواج و جلوگیری از افزایش آن

ــ وام ازدواج (افزایش هدفمند با وجود منابع عالی کشور)

ــ ترغیب و حمایت از جوانان قائل به تأخیر ازدواج

2- ارائه مشوق‌های فرزندآوری

ــ وام فرزندآوری (بر اساس پژوهش‌ها، هزینه سالانه آن فقط 1.300 میلیارد تومان است)

ــ کمک‌هزینه فرزندآوری و بیمه هزینه‌های بارداری و زایمان

3- بیمه ناباروری (20 درصد زوجین کشور در سن باروری با این معضل رو‌به‌رو هستند!)

ــ مجموع هزینه سالانه درمان ناباروری 200 میلیارد تومان است که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد اما محل هزینه‌کرد آن نامعلوم است!

ــ تعداد کل متخصصان این حوزه در سطح کشور تنها 135 نفر است!!!

4- حفظ ارزش مادری و خانه‌داری

ــ ارج ‌نهادن به زحمت مادران و جلوگیری از تحقیر آنان

5-کنترل طلاق(طلاق طی 10 سال اخیر دو برابر شده است)

ــ در این رابطه باید دخالت پیشگیرانه داشته باشیم نه عارضی!

6- سقط جنین (در کشور سالانه حدود 300 هزار سقط خودخواسته انجام می‌شود!)

ــ ارائه آمار و اطلاعات صحیح درباره سقط جنین، تشریح  پیادمد‌های وخیم جسمی و روحی سقط برای توده با مردم و برجسته‌کردن حرمت سقط فرزند، جلوگیری از انتشار آزادانه مطالب در فضای مجازی با محوریت آموزش روش‌های سقط جنین!

7- رصد کارشناسی وضعیت جمعیت

ــ ایجاد ساختارهای ضدفساد در رصد وضعیت جمعیت

ــ جلب مشارکت مردم در درک مسئله جمعیت

تجمع 70 درصد جمعیت در 40 درصد مساحت کشور به خاطر سوءمدیریت!آیت‌الله شب‌زنده‌دار: آینده اسلام و نظام به قضیه مهم "جمعیت" گره خورده استغفلت عجیب آموزش و پرورش در نادیده گرفتن مسئله "جمعیت" در کتاب‌های درسی!

انتهای پیام/

R1534/P/S2,18,24,1417/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سقط جنین وام ازدواج غربالگری مادران باردار سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری کاهش جمعیت بیشتر بخوانید... تجمع ۷۰ درصد جمعیت در ۴۰ درصد مساحت کشور به خاطر سوءمدیریت! آیت‌الله شب‌زنده‌دار: آینده اسلام و نظام به قضیه مهم "جمعیت" گره خورده است غفلت عجیب آموزش و پرورش در نادیده گرفتن مسئله "جمعیت" در کتاب‌های درسی! قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... تجمع ۷۰ درصد جمعیت در ۴۰ درصد مساحت کشور به خاطر سوءمدیریت! آیت‌الله شب‌زنده‌دار: آینده اسلام و نظام به قضیه مهم "جمعیت" گره خورده است غفلت عجیب آموزش و پرورش در نادیده گرفتن مسئله "جمعیت" در کتاب‌های درسی! واژه های کاربردی مرتبط سقط جنین وام ازدواج غربالگری مادران باردار سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری کاهش جمعیت پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ چند نکته درباره "کرونا" از نگاه طب سنتی ۲ وزیر بهداشت: کنکور در موعد مقرر برگزار می‌شود ۳ وزیر بهداشت: خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم ۴ بستری ۶۶۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در پایتخت/ پیش‌‌بینی کاهش شیب بیماری در ۱۰ روز آینده ۵ گروگان‌ گرفتن نانوا و شاگردش برای فرار از دست پلیس! ۶ زورگیری سارقان جوان از پسر ۱۴ ساله/ کشف قمه آغشته به خون از متهمان ۷ کارگران "نیشکر هفت تپه" چطور قربانی فساد یک جوان ۳۰ ساله شدند؟! ۸ توضیحات سازمان غذا و دارو درباره واردات احتمالی "واکسن کرونای روسی" مهمترین اخبار اجتماعی جامعه ایرانی مایل به "فرزندآوری" است اما این ۷ عامل مانع شده‌اند! اعطای وام ۲ میلیون تومانی به ۱۵۰۰۰ تاکسیران تأثیر "نیش زنبور" بر درمان بیماری کرونا؟! ضروت تشکیل کارگروهی با وزارت صمت و جهاد کشاورزی برای توسعه گیاهان دارویی مهمترین اخبار تسنیم جهاد اسلامی: رژیم صهیونیستی هرگز قادر به پیروزی در برابر مقاومت نخواهد بود انتقاد قوه قضائیه از معرفی قطره چکانی متخلفان ارزی/ ۴۴۵ متخلف ارزی بازداشت شدند گسترش اعتراضات در فلسطین اشغالی؛ آیا «نتانیاهو» به سرنوشت «رابین» دچار خواهد شد؟ گزارش تحلیلی تسنیم از پشت پرده قیر رایگان / راهکار نمایندگان برای جلوگیری از رانت چیست؟ مخالفت وزیر اقتصاد با بحث جاماندگان سهام عدالت/ دژپسند: همه گرفتند، سهامی باقی نمانده است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سقط جنین وام ازدواج غربالگری مادران باردار کاهش جمعیت سقط جنین وام ازدواج غربالگری مادران باردار کاهش جمعیت جامعه ایرانی درصد جمعیت سقط جنین رو به رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت از کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در کشور خبر داد و ثبت احوال نیز آمار مرتبط با سن فرزندآوری را اعلام کرد.

‌به گزارش همشهری‌آنلاین، صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، با بیان اینکه ۵۰۰ مرکز آموزش هنگام ازدواج در سراسر کشور با خدمات رایگان فعال هستند، گفت: هم‌اکنون خدمات درمان ناباروری در همه مراکز دولتی کاملا رایگان ارائه می‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک مرکز ناباروری سطح ۳ وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر درمان، خدمات پیشگیری از ناباروری و اصلاح سبک زندگی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جباری ادامه داد: هنوز درصد سزارین‌ها در کشور ما بالاست که برای سلامت مادر و جنین خطرات جدی به همراه دارد.

وی افزود: به روایت آمار، خطر ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی در کودکان سزارینی نسبت به کودکان متولدشده با زایمان طبیعی بیشتر است.

جباری گفت: تجهیز خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی و افزایش وام ودیعه دانشجویی و کاهش نوبت شب‌کاری کادر درمان از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت است.

وی به اجرای منشور کرامت مادری اشاره کرد و افزود: فاصله سن ازدواج و فرزندآوری از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته و توصیه ما به زوجین این است که تا ۲ سال ابتدای ازدواج به فرزندآوری اقدام کنند.

میانگین سن پدر‌ها و مادر‌ها در اولین فرزندآوری

آمار‌های سازمان ثبت احوال نیز نشان می‌دهد در اولین فرزندآوری در کل کشور در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر ۳۲.۱ سال و میانگین سن مادر ۲۷.۳ بوده است.

بر اساس گزارش این سازمان، در سال مذکور میانگین سن پدر در نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ سال بوده است.

همچنین، بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به تهران با رقم ۳۴.۵ سال و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

در این خصوص مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴/۴ سال است.

بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری بین استان‌ها مربوط به تهران با ۳۰.۸ سال و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۲.۷ سال است.

دیگر خبرها

  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • ایدئال‌گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود