Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با ایجاد پنجره واحد شروع کسب‌وکارها زمان صدور مجوزها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش یافته است، از راه‌اندازی پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکارها در سراسر کشور تا پایان مهرماه خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، فرهاد دژپسند در نود و هفتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره لزوم تعامل بخش خصوصی با دولت و حاکمیت سخن گفت و اظهار کرد: همانطور که ما در مدیریت اقتصاد زمان جنگ موفق بودیم در سایه همین همراهی و همدلی می‌توانیم در این دوره هم موفق باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پنجره واحد فیزیکی، گفت: ما در این طرح توانستیم خیلی از موانع مزاحم تولید و بخش خصوصی را برطرف کنیم؛ مثلاً شروع کسب‌وکار از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت رسیده است. برای همین تاکید می‌کنم که اگر بخش خصوصی، تعاونی و بخش عمومی غیر دولتی با هم همکاری داشته باشند، خیلی از مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود.

وزیر اقتصاد درباره وضعیت پذیره‌نویسی شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی در بورس نیز تصریح کرد: قرار است تا پایان امسال ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس پذیرش شوند. دژپسند گفت: عملکرد مثبت در مقررات‌زدایی و بهبود کسب‌وکار در سایه همراهی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی اتفاق افتاد که بنا داریم در تعمیق بخشی به بازار سرمایه نیز از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

دژپسند افزود: بعد از اینکه در سال ۹۴ قانون رفع موانع تولید، مواردی را برای اجرا مشخص کرد امسال توانستیم بخشی از آن را اجرایی کنیم که مهم‌ترین آن پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکار است.

به گفته وی، این کار ابتدا در تهران و سپس در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اجرایی شد که بنا داریم در آینده نزدیک پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکار را در ۱۲ استان دیگر و تا پایان مهر برای کل کشور در تعامل با بخش خصوصی اجرایی کنیم.

وزیر اقتصاد همچنین با تاکید بر تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی گفت: در شرایط کنونی که صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز برای ما بسیار مهم است الگوی مشارکتی صادرکنندگان ریشه‌دار و دولت می‌تواند این موضوع را به سرعت رفع کند، زیرا عمده صادرکنندگان ما ریشه‌دار هستند و صادرکنندگانی که از کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند در اقلیت هستند.

دژپسند اظهار کرد: به طور نمونه هفته گذشته بیش از دو میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه‌شده که به واردات مواد اولیه کمک کرده است. در ادامه دژپسند افزود: اگر در تعامل دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی نتایج موفقیت‌آمیزی در مقررات زدایی و سرعت بخشی به بهبود فضای کسب‌وکار کسب کردیم، می‌توانیم از این ظرفیت در واگذاری‌ها، تعمیق بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره‌برداری از تولید و جایگزینی واردات نیز استفاده کنیم.

وی افزود: اگر در دفاع مقدس بسیج نقش محوری داشت امروز هم می‌توان از تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی نیز همانند نقش محوری بسیج در ساماندهی به امور اقتصادی استفاده کرد که البته مصداق این تعامل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مدیریت دوره کرونا نشان داد در حالی که در ابتدای شیوع این ویروس، واردکننده برخی کالاها بودیم بعد از مدتی به صادرکننده همان کالاها تبدیل شدیم این موضوع نشان می‌دهد اگر مدیریت به موقع اعمال شود می‌توان به اهداف دست‌یافت.

دژپسند اضافه کرد: یکی از مراکزی که می‌تواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویت‌کننده داشته باشد شورای گفتگو است البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دوسویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی زمان اعطای مجوزها از ۵۴ روز به چهار روز و شروع کسب‌وکار از ۷۲ روز به سه روز می‌رسد این نتیجه همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این در بازار ارز که امروز دغدغه ماست با تعامل دوسویه می‌توانیم موفق عمل کنیم. البته در تعامل دوسویه باید به گونه‌ای گام برداریم که تولید و صادرات ما دچار آسیب نشود.

وزیر اقتصاد افزود: هفته گذشته نخستین عرضه یک شرکت ۱۰۰ درصد خصوصی در سال ۹۹ در بازار سرمایه انجام شد که با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شد.

به گزارش ایمنا، در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره آخرین تحولات بازار سرمایه و تسهیل ورود شرکت‌های خصوصی به بورس گفت‌وگو شد. همچنین در این نشست که با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سایر فعالان حوزه اقتصادی برگزار شد، درباره راه‌اندازی پنجره واحد ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه «سامانه رهسا» گفتگو شد.

کد خبر 437080

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اتاق بازرگاني ايران رئیس اتاق بازرگانی ایران غلامحسین شافعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دستگاه های اجرایی دولت و بخش خصوصی شروع کسب وکار بازار سرمایه بخش خصوصی وزیر اقتصاد پنجره واحد تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش هوش مصنوعی در تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در اولین کنفرانس دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جز ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، اظهار داشت: پنجره واحد مدیریت زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.

وی سامانه زمین را نتیجه تلاش‌های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و راهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه‌های متولی مدیریت زمین دانست که ذی‌نفعان آن علاوه بر مردم، سازمان اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و قوه قضائیه هستند و خاطرنشان ساخت: پیش از آغاز به کار این سامانه، وجود نقض در حوزه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضائی، چالش‌هایی را جهت تأمین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بود. تا حدی که ۱۵ درصد پرونده‌های قضائی کشور به نارضایتی‌های مردم و سرمایه‌گذاران در حوزه زمین اختصاص داشت.

خوانساری سامانه زمین را از جمله پروژه‌هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم گفت: سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در ۳۱ استان کشور و پوشش ۵ پهنه آسیب‌پذیر به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است. در همین راستا، شناسایی ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی از جمله مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی توسط دو شرکت دانش بنیان در شناسایی تخلفات مؤثر بوده است.

در این کنفرانس علمی، معاون وزیر ارتباطات، استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور را نخستین تجربه‌ای دانست که توسط سامانه زمین محقق شده است و افزود: در حال حاضر از میان ۴۷ دستگاه اجرایی که هر یک به نوعی نقشی در صدور مجوزهای زمین محور به عهده دارند، ۲۰ دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شده‌اند. این تعامل باعث ارائه ۱۹ عنوان استعلام الکترونیکی بین دستگاهی، صدور ۶ عنوان مجوز، گواهی، موافقت‌نامه و قرارداد واگذاری و ۳ خدمت-استعلام شده است که نمونه بی‌نظیری از خدمت‌رسانی یکجا به مردم است.

معاون وزیر ارتباطات، با ارائه آماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تا کنون ۱۸ هزار و ۳۹۰ درخواست توسط مردم استان بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوزهای زمین محور به ثبت رسیده است که از این تعداد بالغ بر ۱۳ هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود ۵ هزار درخواست نیز در مراحل مختلف بررسی در دستگاه‌ها است.

خوانساری ادامه داد: از مجموع درخواست‌های تکمیل شده، ۱۰ هزار و ۲۹۱ درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» تعلق دارد که ۷ هزار و ۷۷۰ درخواست تعیین تکلیف شده و ۲ هزار و ۴۹۹ درخواست نیز در حال بررسی است.

وی همچنین گفت: البته درخواست برای انجام استعلام «ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. به طوری که تا کنون، ۵ هزار و ۸۹ درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که ۴ هزار و ۹۱۶ درخواست، تعیین تکلیف شده‌اند.

خوانساری تصریح کرد: درخواست تغییر کاربری اراضی نیز از طریق این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشه‌های فنی از دستگاه‌های مختلف است که دستگاه‌ها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

گفتنی است، معاون وزیر ارتباطات در سفری به استان بوشهر از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبر نوری در این استان بازدید و با مدیران ارشد استانی دیدار کرد.

کد خبر 6085895 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • تسهیل امور مردم در پنجره واحد زمین با استفاده از هوش مصنوعی
  • نقش هوش مصنوعی در تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین
  • ابلاغ دستورالعمل نحوه تدوین مقررات محیط کسب‌وکار
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟