Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@15:51:02 GMT

بایدها و نبایدهای خدا برای انسان مانند نسخه پزشک است

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۵۷۷۵

بایدها و نبایدهای خدا برای انسان مانند نسخه پزشک است

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: ما چیزهایی را انتخاب می‌کنیم که برایمان خوب است، حال برخی را می‌شناسیم و بعضی را نه. حالا اگر متخصصی بگوید چیزی خوب است یا دکتری دستورالعملی دهد، قبول نمی‌کنید؟ بایدها و نبایدها خدا قالبش همین است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علی رضائیان در برنامه «بدون توقف» که ۱۳ مردادماه از شبکه سه روی آنتن رفت، در خصوص مفهوم آزادی در دین اظهار داشت: آزادی نسبت به محدوده انتخاب‌های ما تعریف می‌شود و نسبت به عمل ماست نه افکار ما، چراکه هیچ نوع فکری قابل تحمیل نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امور فکری و قلبی به هیچ وجه قابل تحمیل کردن نیست، شما هم اگر به من تحمیل کنید من اگر نخواهم آن طور فکر نمی‌کنم، در مورد عمل این طور نیست، عمل را می‌توان تحمیل کرد، اما به زور نمی‌توان گفت چیزی را دوست داشته باش، ولی اگر شما یک فکر یا عقیده‌ای را پذیرفتید، باید شرایط آن را هم قبول کنید.

وی در ادامه با طرح این سؤال که «ما چه چیزهایی را انتخاب می‌کنیم»، عنوان کرد: قطعا ما چیزهایی را انتخاب می‌کنیم که برای‌مان خوب است، حالا بعضی را می‌شناسیم و بعضی را نمی‌شناسیم، حالا اگر جایی خوب را نمی‌شناختیم و متخصصی گفت این خوب است قبول نمی‌کنید؟ اگر دکتر گفت اگر می‌خواهی خوب شوی این کار را بکن، قبول نمی‌کنید؟ همه بایدها و نبایدها، واجب و حرام خدا قالبش همین است، عزیزم، مخلوقم اگر می‌خواهی عاشق شوی و استعداد خود را پرورش دهی این راهش است، پس باید و نباید را کسی نمی‌تواند به ما تحمیل کند یا ما قبول می‌کنیم یا نمی‌کنیم. 

این کارشناس دینی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم بهترین را پیدا کنیم بایدها و نبایدها لازم است، خدای خالق مهربان می‌گوید «بنده من اگر می‌خواهی حبیب شوی این راهش است»، در خداشناسی باید به این برسیم که خدا عالم مطلق و بهترین است.  یکی که می‌خواهد ماهواره به مدار بفرستد آنجا دنبال بهترین متخصص می‌گردد که به طور دقیق محاسبات کند یا کسی که خیلی سخت نگیرد؟ انسان هم به دنیا آمده تا رها شود کسی که می‌خواهد رها شود و در مدار بالا قرار بگیرد، در پیدا کردن متخصص دین می‌رود کسی را پیدا کند که آسان بگیرد یا می‌رود سراغ کسی که عالم‌تر و باتقواتر است.

رضائیان با اشاره به اینکه این فرد نمازش را چنان با لذت می‌خواند که در اوج قرار بگیرد، اظهار کرد: چون نماز برایش معراج است و قرار است او را در مدار بالا قرار دهد، چون او دیگر خوف ندارد، می‌شود آدمی که یک دنیا به احترامش می‌ایستند مثل حاج قاسم سلیمانی، چون رها شده و عاشق‌ترین است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص جمله لا اکراه فی الدین نیز توضیح داد: اساسا در امور فکری و قلبی اجبار امکان‌پذیر نیست، اما از طرفی معنا ندارد اگر چیزی را خودم با عقل پذیرفتم و با تحقیق وارد دین شدم بگویم این بخش آن را نمی‌خواهم، چون می‌دانم خدای رحمان می‌خواهد مرا در  آن مدار بالا قرار دهد، پس من با شوق آن مسیر را طی می‌کنم، خدا می‌فرماید «آنانکه بعضی احکام دین را قبول می‌کنند و بعضی را نه، به معنای واقعی خسران کردند» چون  مجموعه دین قرار است ما را به هدف برساند و اگر بگوئیم این را می‌خواهیم آن را نه از رسیدن به آن بهترین جا مانده‌ایم، لذا اگر انسان عاقل بهترین را بشناسد حتما قبول می‌کند و ادیان الهی هم برای همین آمده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه پس با این حساب هر محدودیتی لزوما بد نیست، تصریح کرد: محدودیت در شریعت عین آن چیزی است که انسان دوست دارد چون برای ما لذت‌بخش است، انسانی که دوست دارد به بهترین برسد، کسی که می‌خواهد در مدار اوج قرار گیرد خدا می‌گوید از این پلکان بالا بیا این لذتش بیشتر می‌شود. انسانی که کمال‌طلب است دنبال گزینه‌ای می‌گردد که او را رها کند، اگر خدای متعال ۱۰ گزینه جلوی من گذاشت چرا من بگویم آن بد است، آن عین همان چیزی است که من دوست دارم، محدودیت به معنای انتخاب عقلانی است. 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «فرقه‌های جدید و کاذب برای جذب مردم نبایدهای دین ما را گرفته و محدودیت‌ها را برداشتند و مذهبی جدید ارائه کردند» یادآور شد: دقت کنید مگر ما آرامش کاذب نداریم، مگر وقتی کسی جنس با خلوص بالا استفاده می‌کند نمی‌گوید لذت بردم، حالا هر چه متخصص بگوید که آن خوب نیست، برایش اهمیت ندارد، مثل کسی که درد دارد برای برطرف کردن مقطعی درد به جای حل مشکل مُسکّن می‌خورد، اگر مُسکنی می‌بینیم اولا باید ببینیم واقعی است یا کاذب است، در حالی که ما برای  انسانی که دنبال کمال است معیار داریم.

وی در پایان یادآور شد: دقت کنید در مسیحیت در انجیل، از کلام خدا ۳۶ جمله وجود دارد، بقیه خاطرات است، در حالیکه در قرآن خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر یک کلمه کم و زیاد کنی رگ حیاتت را می‌زنیم، برای چه تا این حد مقام عصمت برای ما مهم است چون می‌خواهیم از سلسله ذهبیه به پیامبر(ص) و از آن به خدا برسیم. مراجع فقط می‌خواهند کشف کنند که پیامر(ص) و امامان ما، از طرف خدا چه گفتند، پس نقشه راه و معیار داریم. حالا می‌خواهم به مسیحیت رجوع کنم، ما برای عیسی بن مریم(ع) احترام ویژه‌ای قائل هستیم، اما این دین شریعت و قوانین ندارد، بوده اما حذف شده و بیشتر مکاشفات علمای آنهاست چون تحریف شده است، حالا اگر تو بنده دنبال بهترین شدن هستی باید کدام شریعت را انتخاب کنی؟.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انسان عقل دین حکمت علی رضائیان برنامه بدون توقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟

یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است دولتی که بزرگترین شعار‌ها برای ساماندهی بازار مسکن را داده است، حالا تلاش دارد با نسخه چینی درد مسکن در اقتصاد ایران را شفا دهد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین سال فعالیت دولت سیزدهم در حالی به پایان رسید که بحران مسکن در اقتصاد ایران همچنان عرض اندام می‌کند.

دولت سیزدهم یکی از بزرگترین شعار‌ها را در خصوص ساماندهی بازار مسکن داد و برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را مطرح کرد. برنامه ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال در شعار‌های انتخاباتی رییس دولت سیزدهم اعلام شد. برنامه‌ای که بعد‌ها به ساخت دو میلیون واحد مسکونی تقلیل یافت، اما با وجود این پایان دو سال فعالیت دولت نیز سبب نشد این پروژه حداقل به نیمه برسد.

قیمت مسکن در دوران فعالیت دولت رییسی افزایشی چشمگیر را تجربه کرده است. در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، وقتی دولت رییسی فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی چیزی در حدود ۳۱ میلیون تومان بود، اما این رقم در بهمن ماه سال گذشته از ۸۳ میلیون تومان در هر متر مربع در تهران عبور کرد تا روشن شود فاصله قدرت خرید با قیمت مسکن به دره‌ای عمیق و غیرقابل پر کردن تبدیل شده است.

در این میان انچه سبب شد اخبار مسکنی در نیمه دوم سال بر صدر خبر‌ها قرار گیرد، انتشار خبر ورود چینی‌ها به حوزه ساخت و ساز مسکن در ایران بود. خبری که البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

سازمان نوسازی شهر تهران نیز در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که با هدف‌هایی از قبیل رفع مشکلات و بهبود محیط‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای خروج از رکود ساخت‌وساز و رسیدن به رونق در بخش مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و جذب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از تجربه و قدرت آن‌ها به منظور ایجاد تحول در فرآیند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوق در حال فعالیت است.

همچنین در همان زمان اعلام شد که چینی‌ها در سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه و فناوری، مشارکت خواهند داشت و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوین ساخته خواهد شد.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه از جمله کسانی است که در این خصوص نظراتی را مطرح کرد و گفت با اینکه با ورود خارجی‌ها تحت عنوان سرمایه‌گذار و منتقل کننده تکنولوژی موافق است، اما نسخه کنونی چین برای بازار مسکن را شفادهنده نمی‌داند.

وی گفت: اصلا دلیل خوشحالی دولت و شهرداری از ورود چینی‌ها را نمی‌فهمم. مگر ما انبوه ساز کم داریم؟ آنچه کمبودش در ایران احساس می‌شود، تکنولوژی روز ساخت است و تشکیل شرکت‌هایی که بتوانند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند. البته که در این زمینه کمبود داریم، اما از جزییات حضور چینی‌ها هم مطلع نیستیم و بر این عقیده‌ام که اگر قرار باشد تکنولوژی وارد ایران شود، طبیعتا باید منتظر آن باشیم که ثمره ورود این سرمایه گذاران در دو تا سه سال آینده مشخص شود، اما من تصورم این است که چنین موضوعی در ذهن مقامات و سیاستگذاران نیست بلکه آن‌ها می‌خوهند به سرعت وارد عرصه ساخت شوند تا امار نشان بدهند و به اعداد افتخار کنند.

وی تاکید کرد: احتمالا پای تسویه حساب با پول نفت در میان است و من هم معتق بازپرداخت پول به نوعی با نفت ارتباط می‌یابد.

او گفت: در ضمن هشدار می‌دهم در ساختار اقتصاد ما بخش خصوصی چین قادر به فعالیت نیست، اقتصاد چین به مراتب بازتر از ایران است، پس من نگرانم که ماجرای ساخت مسکن به این ختم شود که رانتی در اختیار بخشی چینی قرار گیرد و در نهایت دست انبوه ساز و پیمانکار ایرانی خالی بماند.

دیگر خبرها

  • تاریخ معرفی گوشی‌های سری هواوی P70 لو رفت
  • فرج‌الله سلحشور، بهترین غذا را برای چه کسی سرو می‌کرد؟
  • پزشک و پیشکسوت ورزش پهلوانی ایران درگذشت
  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • جایگزین سراتو به بازار آمد!/ عکس
  • حمله یک پرسپولیسی به رکورد خاطره انگیز دراگان اسکوچیچ
  • نسخه الکترونیکی «آتش» منتشر شد/ این بارگوش می‌بیند و چشم می‌شنود
  • گوشی ریلمی 12X چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • رمضان؛ بهترین فرصت برای تغییر و تحوّل‌
  • اندروید ۱۵ نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را غیرممکن می‌کند