Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@21:03:36 GMT

«رسانه‌شناسی یهود در عراق» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۵۹۵۶

«رسانه‌شناسی یهود در عراق» منتشر شد

«رسانه‌شناسی یهود در عراق؛ رویکردی تاریخی» نوشته حسن بشیر منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب از «مجموعه رسانه‌شناسی یهود در جهان اسلام» است که در راستای درس «رسانه‌ها در کشورهای اسلامی» تدوین شده و یک کتاب دانشگاهی به‌شمار می‌آید.

در معرفی این کتاب آمده است: رسانه‌شناسی یهود در جهان اسلام، بسیار مهم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریباً در همه کشورهای اسلامی، یهودیان نقش اساسی در رابطه با راه‌اندازی رسانه‌ها و یا مشارکت در تولید محتواهای رسانه‌ای داشته‌اند. این‌که چه عواملی باعث حضور فعال یهودیان در این زمینه شده و چه اهدافی در این رابطه وجود داشته، نیازمند تحقیقی جامع است.

هدف از نگارش اثر حاضر، تاریخ‌نگاری توصیفی است که با رویکردی تاریخی با استفاده از منابع فراوان، اعم از کتاب‌ها، مقالات، پایگاه‌‎های اینترنتی و … تدوین شده و در حقیقت یک کتاب ترجمه‌ای و تألیفی است که در هفت فصل تدوین شده است.

 حسن بشیر مدرس و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات و عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق است، همچنین ریاست سابق موسسه مطالعات اسلامی لندن را هم در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسن بشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر ولاضرار» اثر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دزفولی در ۷۸۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

حکمرانی حِکمی در عرصه مباحث فقهی، افزون بر به کارگیری استراتژی اجتهاد قسم اول و دوم و سوم، شدیداً به قواعد فقهیه نیازمند است و مهم‌ترین قاعده از قواعد فقهیه قاعده لا ضرر است که سراسر فقه را در بر می‌گیرد.

اثر حاضر با عنوان «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» حاصل تدریس یک سال تحصیلی استاد خسروپناه است که بخش نخست، یعنی فقه قاعده لا ضرر، به تبیین و تحلیل فقهی قاعده لا ضرر و بیان انتقادی نظرات فقها و ارائه دیدگاه برگزیده اختصاص دارد.

بخش حکمرانی قاعده لاضرر نیز به کاربست این قاعده در ابواب مختلف فقه از طهارت تا دیات و فقه معاصر و مباحث حقوقی مربوط است.

نگارنده بر این باور است که بدون نگرش حکمرانی اسلامی، دولت اسلامی که مقدمه جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، شکل نمی‌گیرد.

ساختار اثر

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «فقه قاعده لا ضرر و لاضرار» مشتمل بر پنج فصل است؛ فصل اول با عنوان «کلیات قواعد فقهی» چیستی فقه، تنبیهات تعریف قواعد فقهیه و تقسیم قواعد فقهی را بیان کرده و منابع و مصادر قواعد فقهی، اهمیت و فواید قواعد فقهی و تعداد قواعد فقهی را به نگارش درآورده است.

فصل دوم با عنوان «مقدمات قاعده لا ضرر و لاضرار» تعبیرها و چیستی قاعده لا ضرر و لاضرار، اهمیت قاعده لا ضرر و لاضرار و ساختار مباحث قاعده لا ضرر و لاضرار را بررسی می‌کند.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «مدارک قاعده لاضرر و لاضرار» دلیل عقلی و سیره عقلا بر قاعده لا ضرر و لاضرار، دلایل قرآنی قاعده لا ضرر و لاضرار و دلایل روایی قاعده لا ضرر و لاضرار نزد شیعه را تبیین می‌کند.

«فقه الحدیث قاعده لا ضرر و لاضرار» عنوان چهارمین فصل از بخش اول کتاب حاضر است که در آن تهافت در حدیث سمره، معنای ضرر و ضرار و تطبیق معنای هیئت لا ضرر بر قصه سمره بیان شده و شمول حدیث نسبت به احکام عدمی، ضرر شخصی یا نوعی و نفی ضرر، رخصت یا عزیمت به رشته تحریر درآمده است.

فصل پنجم با عنوان «تنبیهات قاعده لا ضرر و لاضرار» اشکال تخصیص اکثر در قاعده لاضرر و لاضرار، توجیه تقدیم قاعده لا ضرر و لاضرار بر ادله احکام اولی و ضرر واقعی یا ضرر علمی را تشریح کرده و حرمت یا عدم حرمت اضرار به نفس، حکم سازی قاعده لا ضرر و لاضرار و تعارض قاعده لا ضرر و لاضرار با قاعده سلطنت را مورد تأکید قرار داده است.

بخش دوم با عنوان «حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» مشتمل بر دو فصل است؛ نویسنده در فصل اول با عنوان «کاربست قاعده لا ضرر و لاضرار در فقه» کاربست قاعده لاضرر در فقه عبادات، کاربست قاعده لا ضرر در فقه خانواده و کاربست قاعده لا ضرر در فقه اقتصاد را تبیین کرده، کاربسته قاعده لاضرر در فقه قضاء و شهادات، کاربست قاعده لا ضرر در فقه سیاسی - اجتماعی و کاربست قاعده لاضرر در فقه اخلاق - تربیت را بررسی کرده و کاربست قاعده لا ضرر در فقه پزشکی، کاربست قاعده لا ضرر در فقه هنر و کاربست قاعده لا ضرر در فقه محیط زیست را به نگارش درآورده است.

دومین و آخرین فصل از این کتاب با عنوان «کاربست قاعده لا ضرر و لاضرار در حقوق» به تشریح کاربست قاعده لا ضرر در قانون اساسی، کاربست قاعده لا ضرر در منشور حقوق شهروندی و کاربست قاعده لا ضرر در حقوق مدنی پرداخته و کاربست قاعده لا ضرر در قانون تجارت، کاربست قاعده لا ضرر در قوانین بین المللی و کاربست قاعده لا ضرر در قانون حریم آب‌های زیرزمینی را مورد تأکید قرار داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • دفاع جمهوری اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی مایه خرسندی برای تمامی منصفان عالم بود
  • تکذیب بیانیه منسوب به کتائب حزب‌الله عراق
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی/ تدوین کتاب برای آشنایی دانش‌آموزان با محیط زیست