Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،کلیات طرح شفافیت در نشست امروز کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید.

 

وی افزود: جزئیات این طرح برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شد تا پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی برای برررسی و تصویب به صحن کمیسیون ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس این گزارش، طرح شفافیت آرای نمایندگان روز 13 خرداد ماه در مجلس اعلام وصول شد. طراحان این طرح در دلایل تدوین آن تاکید دارند: با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اکثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری و نظر به اینکه پیش از استفاده از سیستم الکترونیکی، آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده است این طرح تقدیم مجلس می‌شود.

 

این طرح شامل یک ماده واحده و چند تبصره است که در ذیل می‌آید:

 

ماده واحده:

تغییرات ذیل در متن قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعمال می‌شود:

۱- تبصره ذیل در ماده ۵، اضافه می‌شود:

 

تبصره ۳- نماینده رسانه ملی با رعایت شرایط مندرج در این ماده اجازه حضور و تهیه گزارش از جلسات کمیسیون‌های مجلس را خواهد داشت.

 

۲- در ماده ۶۴، پس از عبارت "به اطلاع نمایندگان" کلمه "و مردم" اضافه می‌شود.

 

۳- در ماده ۱۱۹، تبصره ذیل اضافه می‌شود:

 

تبصره: هیئت رییسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هریک از نمایندگان را به جز مصادیق بند ۳ ماده ۱۱۸ به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی بطور شفاف اعلام کند به نحوی که مشاهده و داده پردازی آن برای آحاد ملت امکان پذیر باشد.

 

گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هرماه توسط هیئت رییسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع رسانی شود.

 

۴- در ماده ۱۲۰ عبارت «هر یک از روش‌های دیگر اخذ رای» جایگزین عبارت «استفاده از دستگاه الکترونیکی یا قیام و قعود» می‌گردد.

 

۵- بند ۳ در ماده ۱۲۲ حذف می‌شود.

 

۶- تبصره ذیل در ماده ۱۲۲ اضافه می‌شود:

 

تبصره: در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع مورد درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: شفافیت آرا کمیسیون مجلس مجلس شورای اسلامی اضافه می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۶۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب کلیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره کلیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی که با عنوان طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع شناخته می‌شود، با کلیات این طرح موافقت کردند.

مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع  گفت: امروز در سالروز تاسیس شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در زمانی که نیروهای مسلح ما در سپاه اقتدار، صلابت و قدرت مردم عزیز ما را به نمایش گذاشتند و رژیم صهیونیستی را تنبیه کردند، در مجلس هدیه خوبی به نیروهای مسلح و بدنه دفاعی نظام اسلامی داده شد.

وی با بیان اینکه «دنیا به سمت جنگ‌ها و تجهیزات نوین و زیستی در حال حرکت است»، اظهار کرد: اقدام امروز مجلس زمینه فعالیت مدافعان کشور را در پیش دستی در کسب قدرت بازدارندگی و تنبیه دشمنان اسلام و ضمانت امنیت کشور، امکان پذیر کرد؛ در همین زمینه نیز از نیروهای مسلح وزارت دفاع و همه عزیزان حوزه دفاعی و همچنین نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • اصلاح طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه
  • تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس
  • بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین
  • رای موافق مجلس به کلیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • تصویب کلیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در مجلس
  • کلیات طرح تشکیل سازمان «سپند» وزارت دفاع تصویب شد