Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فریده خدادادی: یادش بخیر هنگام آلودگی هوا یا ابتلاء به سرماخوردگی از این وسیله به ظاهر ساده استفاده می‌کردیم، وسیله‌ای که توسط دوبند و چند تکیه پارچه بهداشتی مخصوص ساخته شده است و احتمال ابتلاء به بیماری‌های موجود در هوا را کاهش داده و مانع از تنفس ذرات گرد و غبار موجود در هوا ناشی از آلودگی می‌شد که به آن ماسک گفته می‌شود، هیچ گاه به ذهن ادمی خطور نمی‌کرد که این وسیله روزی پر کار برد شود و اجباری شدن آن تا ۹۰ درصد احتمال ابتلاء به کرونا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امان از کرونا و آسیب‌های بی حساب و کتابش. از اسفند ماه تاکنون علاوه بر ضررهای اقتصادی هر روز بر جان هزاران انسان رخنه می‌کند و داغ دلمان با ازدست دادن هم وطنان تازه ترمی شود. انسان‌هایی که در سنین مختلف گرفتار آن می‌شوند و در هر گوشه‌ی دنیا در حال مبارزه با آن هستند و پرستاران و کادر درمان که همچون خانواده و در نهایت دلتنگی و دوری از خانواده و پوشیدن لباس‌های بظاهر ساده اما گرم در ثانیه ثانیه درد و رنج این بیماری بیماران را همراهی و به امید بهبودی از تلاش دست بر نمی‌دارند و از خداوند طلب یاری می‌کنند تنها یک خواسته دارند " کادر درمان خسته اند لطفاً ماسک بزنید".

حال با گذشت پنج ماه از شیوع کرونا و افزایش آمار مبتلایان لزوم استفاده از لوازم پیشگیری از ابتلاء به این بیماری در مکان‌های عمومی بیشتر احساس می‌شود. نظر کارشناسان بهداشتی و پزشکی در مورد پیشگیری ماسک از ابتلاء افراد به کرونا آن‌قدر مهم است که رئیس جمهور استفاده از ماسک را یکی از راه‌های مهم به‌عنوان عامل بازدارنده در انتقال ویروس کرونا برشمرد و با اشاره به برنامه دولت برای تولید ماسک ارزان‌قیمت توسط وزارت صمت با بهره‌مندی از یارانه دولتی، تأکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده و تجمع‌ها اجباری است.

از طرفی راه‌اندازی کمپین من ماسک میزنم سعی شد مردم به استفاده هرچه بیشتر از ماسک تشویق شوند. در ابتدا شیوع کرونا با کمبود ماسک و ملزومات بهداشتی و حتی احتکار آن توسط عده‌ای سودجو مواجه بودیم. حال با وجود شدت گرفتن کرونا این ملزومات بهداشتی که ماسک در اولویت آن است بایستی با قیمت‌های مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و یک تیم نظارتی بر عرضه ماسک بهداشتی نظارت کند.

مشاهدات خبرنگار مهر در سطح بازار و اقصی نقاط شهر بیانگر قیمت‌های مختلف ماسک و عرضه نامناسب آن بوده است به طوری که در دکه روزنامه فروشی چند مدل ماسک تحت عنوان ماسک نانو قابل شستشو از ۶ تا ۱۰ هزار تومان، ماسک‌های پارچه‌ای معمولی ۵ هزار تومانی و… عرضه شده بود که دارای پوشش پلاستیکی بدون هیچ نشان استاندارد بود که متأسفانه مردم نیز اقدام به خریداری می‌کردند. فروش ماسک با همین عناوین توسط دستفروشان روی زمین و یا اینکه ماسک‌های بچه گانه با طرح‌های مختلف و قیمت‌های نجومی ۱۲ هزار تومان و حتی بیشتر و حتی فروش آن در مغازه‌ها یا ثابت نبودن قیمت‌ها در داروخانه‌ها و مراکز قانونی عرضه ماسک همچنان وجود دارد و نظارت چندانی نیست.

حتی با پیگیری در فضای مجازی و برنامه‌هایی مانند دیوار نیز ماسک وسیله برای درآمد افراد شده به طوری که عناوین نیازمند بازار ماسک، بیرون بر ماسک و… مشاهده می‌شود که نظارتی نیز در این حوزه وجود ندارد.

حال این پرسش مطرح است چرا با وجود موج جدید کرونا و آمارهای تلخ افزایش مبتلایان و تاکید به رعایت نکات بهداشتی باید با افزایش قیمت یک وسیله ساده به نام ماسک مواجه بود؟ خبرنگار مهر درباره بررسی این موضوع با چند نفر از مسئولین به گفتگو پرداخته است که در ادامه منتشر می‌شود.

بهره برداری ۲ واحد تولیدکننده ماسک نیمه صنعتی در شهرستان‌های اراک و شازند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ۱۴ تیرماه در نشست پدافند زیستی استان از بهره برداری ۲ واحد تولیدکننده ماسک نیمه صنعتی با ظرفیت تولید ۵۰ هزار عدد ماسک در روز در شهرستان‌های اراک و شازند ظرف خبر داد.

سعید فرخی با بیان اینکه مشکلی در عرضه ماسک در استان وجود ندارد، گفت: در راستای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا استفاده از ماسک در بین مردم باید افزایش پیدا کند.

وی عنوان کرد: فرمانداران شهرستان‌ها با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه به منظور افزایش ظرفیت تولید ماسک کارگاه‌های تولید ماسک را شناسایی و فعال کنند و دانشگاه علوم پزشکی برای صدور مجوز تولید ماسک بهداشتی در این کارگاه‌ها اقدام کنند. البته رعایت موارد بهداشتی در تولید ماسک الزامی است.

گران فروشی در مراکز قانونی عرضه ماسک تخلف است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی همچنین در چند روز اخیر در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی عنوان کرده است قیمت تمام شده ماسک در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی صنفی ۱,۳۶۰ تومان و قیمت این کالای بهداشتی برای مصرف‌کنندگان ۱,۵۰۰ تومان است و هرگونه گران‌فروشی در این راستا تخلف محسوب شده و با خاطی برخورد قاطع می‌شود.

هشت میلیون ماسک ماهانه در کارگاه‌های استان مرکزی تولید می‌شود

فرخی عنوان کرد: هشت میلیون ماسک ماهانه در کارگاه‌های استان مرکزی تولید می‌شود و اکنون تعادل بین عرضه و تقاضای این کالای بهداشتی در استان وجود دارد و هر روز بیش از ۲۵۰ هزار عدد ماسک آماده توزیع در بازار مصرف است.

تأمین پارچه تولید ماسک کارگاه تولیدی بر عهده بسیج اصناف است

وی ادامه داد: تأمین پارچه برای کارگاه‌های تولید ماسک استان مرکزی برعهده سازمان بسیج اصناف است که به صورت سهمیه‌بندی این مهم جریان دارد و با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و نظارت گسترده نهادهای نظارتی پارچه مورد نیاز دوخت ماسک بین کارگاه‌ها توزیع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی بیان کرد: اگر چه توزیع ماسک در بیشتر واحدهای صنفی و حتی دستفروشان استان صورت می‌گیرد اما، تاکید ستاد تنظیم بازار استان بر نظارت هر چه بیشتر فروش این محصول از طریق داروخانه‌ها، تجهیزات پزشکی و فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و زیر نظر مستقیم دانشگاه علوم پزشکی است.

فرخی بیان کرد: در صورت مشاهده هرگونه کم‌فروشی و احتکار از سوی تولیدکنندگان یا فروشندگان عمده و خرده با جدیت اعمال قانون می‌شود.

در ادامه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر به میزان کافی محلول ضدعفونی کننده و به ویژه ماسک در داروخانه‌های استان توزیع شده و وضعیت خوب است و باید آن را مدیریت کرد و استمرار بخشید.

توجه مردم به خرید ماسک از مراکز قانونی

عباس علیمرادیان گفت: چندین بار به مردم از سوی دانشگاه علوم پزشکی تاکید شده است که عرضه ماسک تنها در داروخانه‌ها و مغازه‌های تجهیزات پزشکی و در مواقع خاص نیز فروشگاه‌های بزرگ امکان پذیر است.

به گفته وی اگر ماسک در مکان‌های به جز مراکز تعیین شده عرضه شود و چون عملاً روی این نوع عرضه ماسک نظارتی نیست به صلاح مردم نیست که برای خریداری آن اقدام کنند.

نظارت در عرضه ماسک در خارج از مراکز تعیین شده کافی نیست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که چرا روی این نوع عرضه نظارتی وجود ندارد، بیان کرد: نظارت این موضوع با اتاق اصناف استان است و نظارت کافی نسبت به این قضیه وجود ندارد و ما نیز به صورت موردی با نحوه عرضه ماسک در خارج از ساختار تعیین شده برخورد می‌کنیم.

علیمرادیان به مردم توصیه کرد که کالاهای سلامت محور از قبیل ماسک، محلول‌های ضدعفونی کننده از داروخانه و تجهیزات پزشکی تهیه کنند چرا که در بهداشتی بودن این کالاها از طرق دیگر تضمینی وجود ندارد.

وی گفت: برای تولید ماسک‌های استاندارد و بهداشتی در استان بسیار تلاش شده است و تأمین پارچه مورد نیاز از طریق بسیج اصناف صورت می‌گیرد تا در اختیار کارگاه‌های تولیدی قرار گیرد.

عرضه ماسک در داروخانه‌ها و واحدهای صنفی باید با قیمت ۱,۵۰۰ تومان باشد

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماسک‌های تولیدی استان در داروخانه‌ها و واحدهای صنفی با قیمت ۱,۵۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود که با این حجم تولید کمبود ماسک در استان وجود ندارد و در صورت مشاهده هرگونه کمبود اتاق اصناف آماده همکاری برای رفع مشکل است.

جمشید زند گفت: عرضه این ماسک بیشتر از این قیمت تخلف است و اگر مردم موردی را مشاهده کردند با شماره ۳۸۲۰ تماس حاصل کنند.

وی افزود: یک تیم ویژه نظارتی به صورت دائم فقط به نظارت در نحوه توزیع و قیمت گذاری ماسک مشغول هستند و تخلفاتی نیز مشاهده شده که به تشکیل پرونده منجر شده و برخوردهای قاطع نیز حتماً صورت می‌پذیرد.

وی اظهار کرد: یک واحد تولید صنعتی ماسک در استان فعال است که روزانه ۱۰۰ هزار ماسک تولید می‌کند و محصولات آن توزیع کشوری دارد.

رایزنی اتاق اصناف استان برای رفع مشکل کمبود مواد اولیه

زند افزود: اکنون برخی واحدهای تولیدی استان مرکزی با کمبود مواد اولیه تولید ماسک از جمله پارچه و کش مواجه هستند که رایزنی برای رفع مشکلات در حال انجام است.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شیوع کووید ۱۹ استفاده از ماسک اجباری شد و مردم به استفاده از آن رغبت پیدا کردند.

عباس مهر آبادی بیان کرد: ماسک‌های جراحی سه لایه از پارچه‌هایی به نام "نبافت" از اسپان باند و ملت بلون تهیه می‌شوند. این ماسک‌ها در استاندارد ترین حالت از دولایه اسپان و یک لایه ملت بلون تهیه می‌شوند و از طرفی پارچه‌هایی که به SNS معروف است برای تولید ماسک نیز استفاده می‌شود که در این صورت می‌توان گفت این ماسک‌ها بهداشتی است.

وی گفت: محیط تولید این ماسک‌ها نیز باید محیط بهداشتی و قابل قبول باشد.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پاسخ به خبرنگار مهر نسبت به بهداشتی بودن یا نبودن سایر ماسک‌های تولید شده با پارچه‌های مختلف در جامعه افزود: در سطح جامعه ماسک‌های مختلف از قبیل پارچه‌ای مشاهده می‌شود که استفاده از آن می‌تواند تا حدودی از انتشار بیماری جلوگیری کند اما نه به کیفیت قبل.

مهر آبادی گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با بسیج اصناف در مراکز تولید ماسک صنعتی یا نیمه صنعتی پارچه نبافت در اختیار آن‌ها قرار گیرد و تا حدودی این کار آغاز شده است.

وی افزود: مراکز توزیع این نوع ماسک‌ها داروخانه‌ها، مراکز تجهیزات پزشکی و فروشگاه‌های هستند و تولید کننده و فروشندگان باید با لیبل های خاصی شامل مجوز دانشگاه، اصناف، تاریخ تولید، آدرس کارگاه عرضه کنند.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: امکان بررسی تمامی محل‌های تولید ماسک نیست و با وجود همکاری نیروی انتظامی قالب این مراکز تولید در منازل یا زیر پله‌ای است اینکه که بتوان همه این موارد را کشف و معدوم کرد قابل اجرا نیست و اگر مردم به استفاده از ماسک‌های استاندارد توجه و آن را از مراکز تعیین شده خریداری کنند از تولید ماسک‌های غیر بهداشتی کاسته می‌شود و امکان عرضه آن کم خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای شروع کرونا یعنی اسفند ماه ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تعداد کارگاه‌های فعال تولید ماسک بهداشتی در استان ۶۰ مورد بوده است.

کمبود پارچه و تعطیلی کارگاه‌های تولید ماسک

امید محترمی: در حال حاضر به دلیل وجود مشکل پارچه و مواد اولیه از تعداد کارگاه‌ها کاسته می‌شود به طوری که از ۳۰ مورد به ۲۵ مورد کاهش یافته است. بسیج اصناف نیز در حال پیگیری تهیه پارچه‌های مورد نیاز برای تولید ماسک بهداشتی است.

افزایش روز افزون متقاضی ماسک

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و صفر و همچنین بازگشایی مدارس متقاضی ماسک روز به روز افزایش پیدا می‌کند و همچنان با مشکل پارچه برای تهیه ماسک مواجه هستیم.

محترمی افزود: اگر مشکل تأمین پارچه و مواد اولیه تولید ماسک بهداشتی برطرف شود، تعداد کارگاه‌ها می‌تواند مجدد افزایش پیدا کند.

مسئول یک کارگاه جهادی تولید ماسک در اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تولید روزانه ماسک در این کارگاه با همکاری جهاد گران روزانه یک هزار و ۲۰۰ عدد بوده و در مجموع از ابتدای کرونا تاکنون ۱۸۰ هزار عدد ماسک تولید شده است.

نادری گفت: پارچه‌های ماسک تولیدی در این کارگاه از اسپان باند در مرحله اول سه لایه و در مرحله دوم شش لایه تولید شده است. البته عمده پارچه این ماسک‌ها را خودم خریداری کردم.

وی عنوان کرد: برای تأمین پارچه مورد نیاز ماسک بهداشتی بسیار دوندگی کردیم و کمکی به ما نشد. از طرفی عده‌ای ماسک را با قیمت ۱۷۰۰ یا بیشتر عرضه می‌کنند با اینکه این ماسک را با قیمت ۱,۲۰۰ تومان عرضه می کتیم.

مسئول این کارگاه تولیدی گفت: این ماسک‌ها پس از دوخته شدن و اتوکلا سریع بسته بندی می‌شوند و از طریق بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مورد تأیید قرار گرفته است و به پایگاه‌های بسیج و سپاه و مدارس آموزش و پرورش ارسال می‌شود. فروش شخصی هم نداریم.

به گزارش مهر، با وجود کرونا و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید حداقل ماسک با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد بنابراین می‌طلبد مسئولین مربوطه برای یکسان سازی قیمت این کالای سلامت محور تلاش کنند.

کد خبر 4990392

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید ماسک قیمت گذاری ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا عید سعید قربان گرگان قزوین شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا ماه محرم اقامه نماز جمعه بیرجند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفتگو با خبرنگار مهر اظهار دانشگاه علوم پزشکی اراک دانشگاه علوم پزشکی تولید ماسک بهداشتی کارگاه های تولید داروخانه ها برای تولید ماسک استفاده از ماسک تولید ماسک تجهیزات پزشکی عرضه ماسک تأمین پارچه استان مرکزی ماسک ها هزار تومان بسیج اصناف مواد اولیه وجود ندارد اتاق اصناف کارگاه ها مورد نیاز قرار گیرد تعیین شده قیمت ۱ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۷۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم

آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس‌ایکس فکر نمی‌کند موجودات فضایی وجود داشته باشند.

به نقل از بی‌آی، ماسک روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: من هیچ مدرکی مبنی بر وجود موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر وجود داشتند باخبر می‌شدم.

وی همچنین در مصاحبه اخیر خود در یک پادکست که در تاریخ ۱۹ آوریل پخش شد، به اظهار نظر در این باره پرداخت. دیگر مهمان این پادکست گفت که فکر می‌کند بیگانگان مدت زیادی است که اینجا بوده‌اند و مدعی شد که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها در زیر اقیانوس و زیر زمین هستند.

اما ماسک با نظر او مخالف بود و گفت من هیچ مدرکی برای موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر بودند می‌دانستم.

این اولین باری نیست که ماسک به طور علنی درباره وجود فرازمینی‌ها اظهار نظر می‌کند. وی در ژوئن ۲۰۱۸ نیز گفته بود: معلوم نیست که ما تنها تمدنی باشیم که در حال حاضر در جهانِ قابل مشاهده زندگی می‌کند.

ماسک همچنین در ماه ژوئیه با اشاره به پرسش‌های فیزیکدانی به نام انریکو فرمی در مورد اینکه چرا انسان‌ها هنوز موجودات فضایی را کشف نکرده‌اند، نوشت: ترسناک‌ترین پاسخ به تناقض فرمی این است که اصلاً بیگانه‌ای وجود ندارد.

ماسک علاقه خاصی به کشف آنچه در خارج از فضا وجود دارد، نشان داده است. کارهای او در اسپیس‌ایکس برای پرتاب موشک‌ها و ماهواره‌ها به ویژه برای ارتش ایالات متحده، او را به یک پیمانکار دفاعی بزرگ در این کشور تبدیل کرده است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز نقش مهمی در جنگ روسیه و اوکراین ایفا کرده است، جایی که سربازان اوکراینی از آن برای اداره ناوگان پهپادهای خود و برقراری ارتباط در مناطق درگیری استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک امیدوار است تا در نهایت ۴۲ هزار ماهواره استارلینک را به فضا بفرستد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • ارزان‌ترین گوشی ناتینگ به‌زودی رونمایی می‌شود
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • تقویت نظارت ها بر عرضه بهداشتی شیر در مدارس از مهمترین مصوبات کمیته صیانت از سلامت و امنیت غذایی مردم
  • آیا حاضرید آیفون را ارزان‌تر بخرید، ولی با بدنه پلاستیکی؟