Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تازه ترین دور مذاکرات درباره سد النهضه، جدال لفظی میان مصر و اتیوپی شکل گرفت و در حالی که مصر درخواست تنظیم یک جدول زمانی را داشت، سودان اتخاذ تصمیماتی قطعی را خواستار شد و آمریکا نیز نسبت به اتمام مهلت دستیابی به توافقی برای پایان دادن به این بحران چند ساله هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، دور دوم مذاکرات سد النهضه که روز دوشنبه با نظارت اتحادیه آفریقا به صورت ویدیو کنفرانس میان وزرای آبیاری و منابع آبی اتیوپی، مصر و سودان و با مشارکت ناظرانی از آمریکا و اتحادیه آفریقا برگزار شد، بار دیگر متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه گفتگو در پی جدال لظفی وزیر آبیاری اتیوپی با همتای مصری او بر سر برنامه‌های نشست متوقف شد. یاسر عباس، وزیر آبیاری سودان تلاش خود را برای ازسرگیری روند مذاکره و تعیین جدولی برای مذاکرات انجام داد.

این جلسه با توافق درباره ازسرگیری مذاکرات فنی طی دو روز آتی در دو روند موازی و ارائه نتایج در نشست وزارتی جدید در پنج‌شنبه آتی پایان یافت.

وزارت آبیاری مصر کمی پس از اتمام نشست وزارتی نسبت به در پیش گرفتن اقدامات یک جانبه بدون رایزنی با دو کشور واقع در محل مصب رودخانه هشدار داده و خواهان پایبندی به نتایج نشست کوچک سران آفریقا شد که به تازگی برای تعیین سقف زمانی مذاکرات ظرف دو هفته و توافق درباره برنامه‌های تعیین شده برگزار شد.

سودان نیز خواست با مشخص کردن برنامه‌های دوره دو هفته‌ای مذاکرات، اعطای نقشی بزرگتر به ناظران برای نزدیک کردن رویکردها، تمرکز بر مشکلات موجود و پایبندی به عدم طرح هرگونه برنامه‌ جدیدی در مذاکرات، دور فعلی مذاکرات تعیین کننده و قطعی باشد.

در این نشست وزارتی، وزیر آبیاری مصر به اقدام اتیوپی در پر کردن مخزن سد النهضه بدون مشورت با دو کشور دیگر واقع در محل مصب رودخانه (یعنی مصر و سودان) اعتراض کرد.

عبد العاطی در ادامه خواستار آن شد به سرعت توافقی درباره پر کردن و راه‌ندازی سد النهضه حاصل شده و درباره تمامی موارد مورد اختلاف توافق شود.

او افزود: نشست‌های فعلی برای دو هفته ادامه خواهند داشت.

 وزیر آبیاری سودان نیز با هشدار نسبت به هرگونه اقدام یک جانبه پیش از هرگونه توافق، بر لزوم دستیابی به توافقی الزام‌آور درباره به‌کارگیری و راه‌اندازی سد تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به الجزیره گفت: زمان برای دستیابی به توافقی درباره سد النهضه که قرار است اتیوپی از ابتدای سال ۲۰۲۳ از آن به طور کامل در تولید برق استفاده کند، رو به اتمام است.

این مسؤول وزارت خارجه آمریکا در بیانیه مکتوبی اظهار کرد: پیشرفت بزرگی که طرف‌های مربوطه در مذاکرات قبلی محقق کردند، در صورت پایبندی همه طرف‌ها، احتمال رسیدن به توافقی متعادل و منصفانه را که در آن منافع سه کشور لحاظ شده، نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: آمریکا باید هر سه طرف را به مشارکت سازنده و نتیجه‌بخش تشویق کند، آمریکا به شکل جدی معتقد است که راه‌حل مساله از راه گفتگو و همکاری سازنده در دسترس است.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی حدود دو هفته قبل از اتمام مرحله اول عملیات آب‌گیری مخزن سد در پی بارش‌ها خبر داد. پیش از آن نیز آدیس آبابا از پر کردن مخزن بدون هیچگونه توافقی خبر داد اما در ادامه زمانی که مصر به صورت تلویحی به ارجاع این پرونده به شورای امنیت اشاره کرد، آدیس آبابا از این کار منصرف شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکرات سد النهضه وزیر آبیاری سد النهضه دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

نزاع و درگیری لفضی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده باعث تذکر مجری برنامه شد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، افرادی که نمی‌توانند در یک برنامه تلویزیونی بدون توهین و درگیری لفظی با یکدیگر صحبت کنند مدعی تصمیم گیری برای آینده ایران هستند.

.

 

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس
  • نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • نیروهای واکنش سریع به دنبال تاسیس دولت در غرب سودان