Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@15:20:59 GMT

کشف شباهت‌های مغز انسان و سگ

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۸۰۸۸

کشف شباهت‌های مغز انسان و سگ

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج بررسی تازه‌ای نشان می‌دهند که سگ‌ها و انسان هر دو صدا‌ها را در بخش‌های مختلفی از مغز مورد پردازش قرار می‌دهند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سگ‌ها بخش عمده پردازش صدا را در بخش‌های زیرین مغز انجام می‌دهند. پردازش معنای واقعی واژه‌ها را نیز در قشر بیرونی مغز انجام می‌دهند.

این بررسی نشان می‌دهد علیرغم آن که سگ‌ها قادر به صحبت کردن نیستند فرایند پردازش صحبت‌ها و صدا‌هایی که می‌شنوند را در چارجوبی مشابه انسان انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بدان معناست که انسان و سگ هر دو به طور جداگانه بالا و پایین شدن اصوات را در مغز پردازش کرده تا معنای واژه‌های شنیده را درک کنند.

پژوهشگران در مجارستان با بررسی تصاویر ام ار آی مغزی، فعالیت مغز سگ‌ها و تغییرات مرتبط با جریان خون را تشخیص دادند. در بررسی مشخص شد که مغز انسان‌ها و سگ‌ها هر دو قادر به پردازش صحبت‌های شنیده شده و تحلیل واژگانی و نشانه شناختی آن برای درک معنای سخن گفته شده هستند.

محققان دانشگاه "اتوش لورند" در بوداپست معتقدند که کشف شباهت‌ها و تفاوت‌های فرایند جستجو و کشف معنای سخنان شنیده شده در مغز انسان و سگ می‌تواند به درک مراحل تکامل صحبت کردن کمک کند. این بررسی نشان می‌دهد که سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها به پیام‌های رد و بدل شده در ارتباطات انسانی از جمله پیام‌های واژگانی حساسیت نشان می‌دهند.

برای مثال، در این بررسی مشخص شد زمانی که با صدای بلند یک سگ را تحسین می‌کنیم او پیام مثبتی دریافت می‌کند و خوشحال به نظر می‌رسد و می‌تواند با نشستن، پریدن و ایستادن روی پاهایش به این پیام پاسخ دهد. هم چنین، یسیاری از سگ‌ها قابلیت تشخیص واژگان حتی در صورت تغییر لحن بیان آن واژه را از خود نشان داده اند.

با این حال، محققان هنوز اطلاعات زیادی درباره چگونگی این فعل و انفعالات در مغز سگ‌ها در اختیار ندارند و در مراحل آغازین پژوهش قرار دارند.

نتایج پژوهش نشان داد مغز سگ‌ها مشابه انسان‌ها پردازش صحبت‌های شنیده شده را به صورت سلسله مراتبی انجام می‌دهد. پردازش واژگان شناخته شده در سطوح بالاتر در قشر‌های بیرونی و پردازش واژگان کم‌تر شناخته شده در سطوح پایین در بخش‌های زیرین مغز صورت می‌گیرند.

به طور جالب توجهی در تحقیق مشخص شد که سگ‌های مسن‌تر قدرت تمییز کم تری در مورد واژگان شنیده شده در مقایسه با سگ‌های جوان دارند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: انسان سگ مغز شنیده شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد

۴۱ شرکت و نماد در صنعت فلزات اساسی بازار سرمایه درج شده و معامله می‌شوند، اما از بین تمام آن‌ها تنها ۵ شرکت وجود دارد که محصولات اصلی آن‌ها میلگرد و تیرآهن است. پس قاعدتاً آن شرکت‌ها به واسطه افزایش نرخ پایه رقابتشان در بورس کالا بیشتر مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت؛ چرا که محصولات خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش رسانده و سود بیشتری شناسایی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، قبل از بررسی شرکت‌های تولید کننده تیرآهن و میلگرد، به بررسی نرخ دلاری که شمش فولاد خوزستان با آن معامله می‌شود، میپردازیم. بررسی نرخ‌های هفتگی معاملات شمش فولاد خوزستان در بورس کالا نشان می‌دهد که رقابت صورت گرفته در معاملات، عملا نرخ‌گذاری بالاتر دلار را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده میشود این نرخ در ابتدای سال ۱۴۰۲ حوالی ۳۲ هزار تومان بوده است و طی یک روند صعودی به ۴۱ هزار تومان رسیده است که حاکی از کم شدن فاصله بین دلار آزاد و دلار معاملاتی است. از سوی دیگر، در مقطع فعلی نرخ دلار نیما به ۴۱ هزار تومان رسیده و قطعا نرخ معاملاتی برای اردیبهشت و خرداد بالاتر از این اعداد را خواهد دید!

حال با فرض نرخ دلار ۵۰ هزار تومان و همچنین اعمال فرمول جدید در معاملات ۵ شرکت تولید کننده تیرآهن و فولاد یعنی فرود، کویر، فجهان، فخاس و ذوب، می‌توان عملکرد آن‌ها را به روز رسانی کرد.

در صورتی که نرخ پایه ۱۶ درصد بالاتر از بیلت باشد، شرکت‌های مذکور به طور متوسط ۲۶ درصد افزایش سودآوری را تجربه خواهند کرد. (شرکت ذوب آهن اصفهان به علت زیان‌ده بودن آن، از محاسبات حذف شده است)

با این تفاسیر میتوان p/e آینده‌نگر شرکت‌ها را به دست آور که به اعداد خارق العاده‌ای میرسیم؛ اعدادی که سهامداری در این شرکت‌ها را بسیار کم ریسک کرده و در کنار رشد خزنده نرخ دلار نیما، این ریسک به صفر نزدیک می‌شود.

جدول زیر p/e کنونی و آینده شرکت‌های مذکور را نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • شباهت جالب نوه گوگوش به ترلان پروانه همه را شوکه کرد + عکس
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان
  • (تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • (ویدئو) صحبت‌های خسرو حیدری، سوژه هواداران پرسپولیس شد!
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم