Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصورعلی زارعی گفت: ممنوع کردن واردات برنج برای دو ماه هیچ منطقی ندارد چون تا 28 تیرماه سال جاری برنج وارد شد و بعد آن هم می‌توانند وارد کنند در حالی که باید واردات برنج را یک سال ممنوع کنند تا کشاورز آسیبی نبیند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصورعلی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه اگر در کل کشور جمعیت 83 میلیونی روزانه 100 گرم به طور متوسط برنج مصرف کنند در سال حدود سه میلیون تن می‌شود و این در حالی است که در کشور حدود دو میلیون و 500 هزار تن تولید داریم، اظهار کرد: برای رسیدن به خودکفایی تولید برنج باید در بعضی جاها که می‌توانیم کشاورز را با تشویق و امکانات در میدان و زمین به سمت تولید بیشتر هدایت کنیم مثلا در مازندران می‌توانیم 100 هزار تن تولید بیشتر داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون تن برنج در مازندران تولید می‌شود که 42 درصد برنج تولیدی کشور است و می‌توانیم آن را به یک میلیون و 100 هزار تن برسانیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت و جهادکشاورزی کمک کند و یارانه‌ایی که در کشور برای واردات برنج وجود دارد را به کشاورزان اختصاص دهد می‌توانیم به خودکفایی برسیم، خاطرنشان کرد: برای واردات برنج از امسال ارز نیمایی به آن داده شده است اما تا سال گذشته با ارز دولتی وارد می‌شد با این حال اگر یک سال تا دو سال هم برنج وارد نکنند و از تولید داخل حمایت کنند مشکل در کشور به‌وجود نمی‌آید.

زارعی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون تن برنج خارجی در کشور وجود دارد و اگر جهاد کشاورزی استان ادعای ما را نپذیرد سامانه انبار دارند و آن را اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر در نهاده‌های تولیدی مانند کود، سم، بذر و ... که کشاورز نیاز دارد مقداری به آنها کمک شود و یارانه به جای اینکه به‌دست تجار و واسطه برای واردات داده شود به کشاورزان اختصاص داده شود می‌توانیم نیاز داخل را تولید کنیم، افزود: زمانی که برنج ارز دولتی می‌گیرد در واقع حداکثر قیمت برنج 70 سنت است و وارد کننده برنج حداکثر با 5 هزار تومان به ازای هر کیلو وارد می‌کند ولی در بازار حداقل 12 هزار تومان به فروش می‌رفت یعنی عملا چند برابر تولید کننده داخلی سود می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز دلالان و واسطه‌ها دارند سود می‌برند و ما باید تمام تلاشمان حمایت از تولید داخل باشد، گفت: برنج‌های خارجی کیفیت برنج حتی پرمحصول ما را ندارند و به همین دلیل می‌توانیم با حمایت از کشاورز و کشت ارقام پرمحصول به خودکفایی برنج برسیم.

زارعی ممنوع کردن واردات برنج در زمان برداشت کشاورزان را حرف نادرستی دانست و بیان کرد: ممنوع کردن واردات برنج برای دو ماه هیچ منطقی ندارد چون تا 28 تیرماه سال جاری برنج وارد شد و بعد آن هم می‌توانند وارد کنند در حالی که باید واردات برنج را یک سال ممنوع کنند تا کشاورز آسیبی نبیند.

وی با تاکید بر اینکه باید قیمت توافقی و تضمینی اعلام شود، افزود: برابر آنالیزی که جهاد کشاورزی کرده قیمت حداقل باید 18 تا 20 هزار تومان باشد متاسفانه امروز به واسطه دلال‌ها و واسطه‌ها که در میدان هستند برنج را ارزان از کشاورز خریداری می‌کنند.

زارعی گفت: کشاورز برای پرداخت وام‌ها و سلف‌های خود مجبور است برنج را به واسطه‌ها بفروشد و از طرفی مکان نگهداری هم ندارند الا اینکه دولت حمایت کند و قیمت توافقی با این ویژگی که بلافاصله پول را به کشاورز پرداخت کند اجرا شود نه اینکه مثل گندم چندین ماه بعد از خریداری آن را پرداخت کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برنج باید با قیمت تضمینی و توافقی از کشاورز خریداری شود تا کم‌کم زمینه خودکفایی برنج که دور از ذهن نیست در کشور اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: واردات برنج واسطه ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید رضا شاهمرادی گفت: باتوجه به گستردگی حوزه تجهیزات پزشکی در کشور، این حوزه دارای ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری بوده که حدود ۶۰ درصد این ارزش، از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

وی بیان کرد:  در سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های حمایت از تولید این نسبت تقریباً به هم نزدیک شده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

  شاهمرادی تصریح کرد: تکیه اصلی ما بر توانمندی های داخلی است زیرا می توان به عنوان منبعی که تداوم بیشتری دارد روی آن حساب کرد. به همین خاطر رونق اقتصادی در بخش تولید بیشتر از سال های گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای جهش تولید در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از دیم زار‌های استان
  • خسارت سیل به منازل مسکونی و مزارع بخش محروم لوداب
  • عضویت  ۱۰ هزار روستایی،کشاورز و عشایر همدانی در صندوق بیمه اجتماعی
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • درگیری کشاورزان با پلیس؛ بروکسل غرق در کود و کاه!
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • برای تحقق شعار سال، باید مالیات‌های سنگین از دلالی و واسطه گری اخذ شود