Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگرچه ثبات نسبی قیمت مسکن در ۹ماهه پارسال فرصت خوبی برای برقراری مالیات بر عایدی بود اما برای تبدیل این بازار سرمایه‌ای به یک بازار مصرفی گامی برداشته نشد و مسکن، آبستن صعود قیمت باقی ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  جهانبین نیوز؛ در حالی که قیمت مسکن بار دیگر روند صعودی در پی گرفته، اما تنها برنامه دولت به جای حل ریشه‌ای و اساسی این مشکل، تزریق مُسکِن های موضعی با استفاده از تمرکز بر روی اجرای برنامه اقدام ملی مسکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متأسفانه رشد لجام گسیخته نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم از یک سو و کم کاری در برقراری ابزارهای مالیاتی جهت تبدیل بازار مسکن از حالت سرمایه‌ای به حالت مصرفی موجب رشد چند برابری قیمت مسکن طی سالهای اخیر شده است به طوری که خرید آپارتمان حتی با متراژهای کوچک برای بسیاری از دهک‌های درآمدی به آرزویی دست نیافتنی و محال بدل گشته است.

طرح ملی مسکن اگرچه اقدامی مناسب برای افزایش عرضه مسکن به بازار است اما معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، قرار نیست نهادی اجرایی و عملیاتی برای ساخت و ساز باشد؛ بلکه اصلی ترین وظیفه این معاونت، برنامه ریزی برای کنترل بازار است؛ بازاری که سالهاست به حال خود رها شده است؛ و در دوره‌های مختلف، طرح و برنامه‌های متعدد و بدون پشتوانه کارشناسی برای آن ارائه شده و نهایتاً به طرح اقدام ملی تولید مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی منجر شده است.




افزایش قیمت مسکن در شهرکرد موجب شده است که کسی توان خرید مسکن نداشته باشد

یکی از شهروندان شهرکرد در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار داشت: قیمت مسکن در شهرکرد افزایش قابل توجهی داشته است و همین امر نیز موجب افزایش رهن و کرایه خانه شده است.

صمیمی بیان کرد: افزایش قیمت مسکن موجب شده است که کسی توان خرید مسکن نداشته باشد و امیدی به خانه دار شدن نیز نداشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت مسکن در شهرکرد آنقدر بالا رفته است که با پس انداز و گرفتن وام مسکن نیز نمی تواند یک واحد مسکن با متراژ پایین خرید.

این شهروند شهرکردی بیان کرد: بسیاری از اجاره نشین ها در سطح شهر شهرکرد به علت افزایش رهن و اجاره در پی افزایش قیمت مسکن از شهرکرد خارج شده اند و به روستاها و شهرهای حاشیه ای مهاجرت کردند.



هیچ استانی همانند چهارمحال و بختیاری افزایش تورم در نرخ مسکن را ندارد

فهمیه نجفی یکی از شهروندان شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، با اشاره به وضعیت موجود بازار مسکن در چهارمحال وبختیاری اظهار کرد: قیمت ها در استان سرسام آور بوده و هیچ استانی مانند استان ما افزایش تورم در نرخ  مسکن را ندارد.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته با تلاش بسیار توانسته ایم  مقداری پس انداز در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات  جمع آوری کنیم افزود: با این افزایش قیمت ها دیگر این وام نیز بدردمان نمی خورد

نجفی گفت: سال پیش با امیدواری از بسیاری از مخارج جانبی خود زده و فکرمیکردیم  با گرفتن وام مسکن بتوانیم خانه بخریم اما یکباره قیمت ها اوج گرفت و حتی قیمت ها به چهار یا پنج برابر رسید.
 
نجفی باگلایه مند بودن از دولت گفت: بر اساس قوانین بانک مسکن،  آبان ماه امسال وام ما آزاد می شود اما دیگر نه میتوانیم در شهرکرد و نه در شهرستان های اطراف خانه بخریم و هیچ امیدی به آینده وخانه دار شدنمان نداریم.
 
این بانوی شهرکردی نبود نظارت بر روی قیمت ها را مشکلی اساسی دانست و گفت: استان ما استان محرومی بوده چراکه هیچ مسئول دلسوزی در آن مشغول به کار نیست و هیچ کسی درد ما جوانان را نمی فهمد.

بخش مسکن پیشران اقتصاد نیست

حسین عبده‌تبریزی یکی از کارشناسان حوزه مسکن در یکی از مصاحبه های خود  در خصوص گرانی مسکن گفت: در سال ۹۹ همه باید بپذیرند بخش مسکن پیشران اقتصاد نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم خانه‌های خالی و قدرت خرید مردم، بعید است در سال ۹۹ بتوان روی بخش مسکن به‌عنوان حوزه پیشران رشد اقتصادی حساب باز کرد.

عبده تبریزی ادامه داد: بنابراین توقع سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران بازار ساختمانی از این بازار باید متفاوت از آنچه در دهه ۷۰ رخ داد، باشد. حتی توقع سیاست‌گذاران اقتصادی هم از رشد این بخش باید واقعی باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن نمی‌تواند کمبود‌های ناشی از افت فروش نفت را جبران کند خاطر نشان کرد: فعالان مسکن باید متناسب با تصویر واقعی این بخش، فعالیت‌های خود شامل میزان ساخت، کیفیت ساخت و توقع از فروش تعریف کنند. بنابراین بازتعریف در فعالیت فعالان ساختمانی لازم و ضروری است.

بازار معاملات مسکن تعادلی ندارد

سلمان خادم‌المله یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن در این باره گفت: بازار معاملات مسکن در وضعیت خاص بی‌تعادلی بین عرضه و تقاضا قرار دارد .

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸. قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران نزدیک به ۵ برابر متوسط درآمد ماهانه خانوار است  اظهار کرد:  این باعث خروج تقاضای مصرفی از بازار شده است.

خادم‌المله  بیان داشت: از طرفی به‌خاطر انتظارات تورمی و شرایط خاص بازارهای رقیب، سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن درحال انجام است هر چند حجم این دو گروه در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ کم شد.

وی افزود: امسال اگر بازار سرمایه با افت شاخص و خروج سرمایه مواجه شود نقش این دو در بازار مسکن پررنگ می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ برای اکثریت جامعه‌ اتفاقی نیست که هر روز اتفاق بیفتد. چه بسا بسیاری از مردم در طول عمرشان تنها یک بار بتوانند خانه بخرند و صاحب خانه شوند. علت اصلی این امر قیمت بالای مسکن نسبت به درآمد اکثریت جامعه است. اینجاست که افراد زیادی به خصوص زوجین جوان برای خرید خانه به فکر گرفتن تسهیلات وام خرید خانه و وام مسکن یکم بانک مسکن می‌افتند.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی از آغاز پرداخت تسهیلات مستأجران (کمک ودیعه مسکن) به ‌زودی از سوی وزارت راه و شهرسازی، خبر داد.

اما آیا این تسهیلاتی که برای خرید خانه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد به قدری هست که مشکلات جوانان را حل کند؟

متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۲۱ میلیون تومان رسید
 
دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تیرماه پایتخت را ۲۰ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان اعلام کرد.

ارزش ریالی معاملات مسکن در تیرماه امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که این شاخص در تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان تعیین شده است که رشد ۳۵۸ درصدی ارزش معاملات در تیرماه رقم خورده است. ضمن اینکه در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۶۰ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کل معاملات مسکن برآورد شده است.

شهرکردسومین شهر گران در حوزه مسکن است

احمد راستینه نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن و در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  جهانبین نیوز؛ درباره وضعیت گرانی مسکن در شهرکرد گفت: امروز یکی از مشکلات جدی در شهرکرد نرخ مسکن است زیرا نرخ مسکن در شهرکرد بسیار گران است و این امر موجب می شود مردم در فشارهای اقتصادی قرار بگیرند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح دو فوریتی در خصوص مالیات بر مسکن های خالی بسیار حساب شده بود و امیدواریم که این طرح بتواند خانه های خالی را ساماندهی کند، تصریح کرد: با منطقی شدن نرخ مسکن و ایجاد اشتغال پایدار می توان بسیاری از دغدغه های اقتصادی مردم را در شهرکرد مرتفع کرد.

راستینه افزود: ضریب ساخت مسکن  در شهرکرد افزایش یابد تا بتوان وضعیت مسکن را به حالت تعادل رساند و این درحالی است که خوشبختانه میزان واحدهای مسکن در حوزه محرومین و روستاییان با افزایش روبه رو شده است که امیدواریم این جنس از طرح ها در حوزه مسکن به طریق مستمر دنبال شود.

وی ادامه داد: مسکن یکی از اساسی ترین نیازهای مردم است بنابراین دولت میبایست شرایطی را محیا کند که نرخ مسکن با اوضاع اقتصادی مردم همخوانی داشته باشد.

به گزارش  جهانبین نیوز سال گذشته قیمت مَسکن نیز مانند سایر کالا‌ها روند افزایشی را طی نمود و این افزایش قیمت به گونه‌ای بود که دیگر خرید مسکن از سبد خرید خانوار‌ها خارج شدکه این بازار نه به نفع خریداران و نه فروشندگان است.
 
روند افزایش بی رویه نرخ مسکن از نظر کارشناسان منطقی نبوده و تنها سودکنندگان این ماجرا را دللان این حوزه می دانند  که هر روز بر قدرت مالیشان افزوده می شود.

کارشناسان دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت مسکن بیان کرده اند که از آن جمله می‌توان به افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره نمود.

بسیاری از خریداران نیز که قدرت خرید خود را در چنین بازاری از دست داده اند منتظر مانده و امیدوارند، چنانچه در ماه های آینده قیمت مسکن با کاهش روبه رو شود، بتوانند مسکن مورد نیازشان را تامین کنند.
 
با این وجود برخی کارشناسان و فعالان این حوزه در حالی که رشد قیمت مسکن در سال گذشته را غیرمنطقی می دانند اما چندان به کاهش قیمت زمین و مسکن حداقل تا یک سال آینده خوش بین نیستند.

افزایش قیمت در  سراسر کشور قابل تامل بوده و نیازمند پیگیری و مدیریت است تا شاهد مراقب افرادی باشیم که درآمد آنچنانی ندارند و زیر بار مخارج زندگی کم نیاورند.

لازم است مدیریتی صورت گیرد تا افزایش قیمت مسکن در شهرهای مختلف کنترل شده و متناسب با درآمد خانواده باشد تا عدالت اجتماعی شکل گیرد و تنها عده ای خاص سود کلان نبرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش قیمت مسکن مسکن در شهرکرد معاملات مسکن جهانبین نیوز قیمت مسکن بازار مسکن حوزه مسکن سال گذشته بخش مسکن نرخ مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ناترازی بانک ها یکی از عوامل افزایش تورم است گفت: اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد  ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای مهار تورم و مهار رشد نقدینگی اظهار کرد: اقدامات مربوط به مهار تورم باید با توجه به عوامل موجد تورم انجام شود.

وی یکی از عوامل تورم را رشد بی رویه نقدینگی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که رشد نقدینگی را به 24 درصد کاهش داده که اقدام خوب و مثبتی است اما عامل دیگری به نام کسری بودجه هم وجود دارد که به عنوان منشأ رشد نقدینگی شناخته می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از ناترازی بانکها به عنوان یک عامل دیگر افزایش تورم یاد کرد و گفت: در حال حاضر چند بانک ناتراز در دستور بررسی بانک مرکزی قرار دارند که بنده معتقدم اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

 مصباحی مقدم انتظارات تورمی را مهم ترین عامل کنونی افزایش تورم دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون یک عامل دیگر به عنوان انتظارات تورمی هم بروز کرده که البته قبلاً هم وجود داشت و به همان انتظارات مردم برمی گردد. در حقیقت، وقتی مردم انتظار دارند که تورم در فروردین ماه هر سال مجدداً افزایش پیدا کند بنابراین همان ذهنیت باعث می‌شود به استقبال افزایش قیمت‌ها حرکت کنند و خود استقبال از افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه معتقد است مهم ترین مسئله در مهار انتظارات تورمی، اعتماد مردم به دولت است بطوریکه اگر مردم به وعده‌های دولت اعتماد کنند که محقق شدنی است انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند.

وی انتظارات تورمی را ناشی از فعالیت کانال‌های تلگرامیِ مربوط به نرخ ارز دانست و گفت: کانال‌های تلگرامی کانال‌هایی است که بیگانگان روی آن سوار هستند و البته برخی از این کانال‌ها نیز در داخل کشور فعالیت می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در حال حاضر اراده بانک مرکزی این است که اقدام به تثبیت قیمت ارز کند و به همین دلیل قیمت ارز در طول یک سال اخیر ثبات نسبتاً خوبی طی کرد.

 مصباحی مقدم تأکید کرد: عامل کنونی افزایش تورم، انتظارات تورمی است و انتظارات تورمی هم معلول نرخ ارز بازار آزاد (بازار تأمین کالاهای قاچاق) است که در اختیار دولت نیست و دولت نمی‌تواند آن را کنترل کند.

وی افزود: اگر همه مبادلات ارزی داخل کشور از طریق بانکها و صرافی‌ها انجام می‌شد ما دیگر عامل انتظارات تورمیِ ناشی از قیمت ارز را نداشتیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است