Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: فضای مجازی در تولید محتوا و آگاه سازی صحیح مردم دچار شلختگی شده است.

بهروز اکرمی امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ساوه در دفتر امام جمعه این شهرستان اظهار کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای و امنیت ملی از دستور جلسات هوشمند و مدبرانه در شورای فرهنگ عمومی است که با سه مفهوم امنیت ملی، رسانه و سواد رسانه مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی امنیت ملی را صیانت از مرزهای جغرافیایی، هویتی، اعتقادی و ارزشی دانست و افزود: ملت‌ها در تمامی کشورها از مرزهای امنیت ملی صیانت می‌کنند.

وی رسانه را ابزار انتقال دانش، آگاهی اطلاعات، وقایع، اخبار و ... دانست و افزود: سواد رسانه‌ای به میزانی از سطح دانش و آگاهی از کارکردهای رسانه می‌گویند و باید بین رسانه و دانش رسانه ای برای ارتقای امنیت ملی ارتباط معناداری ایجاد کرد.

معاون استاندار مرکزی  در ادامه گفت: رسانه باید تقویت کننده امنیت ملی باشد و کسی نمی تواند به بهانه انتشار اخبار و اطلاعات، مرزهای امنیت ملی را خدشه دار کند. در هیچ کشوری اجازه داده نمی‌شود که از رسانه برای تضعیف پایه‌ها و ارکان امنیت ملی استفاده شود.

وی تصریح کرد: افزایش سواد رسانه‌ای باید در بین اصحاب رسانه و جامعه مخاطب رسانه، صورت گیرد. رسانه ها باید بدانند که دیگران چه خوابی برای آنها دیده‌اند و برای خنثی سازی توطئه ها باید دانش رسانه ای را ارتقا داد.

اکرمی به شلختگی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که به تعداد افراد جامعه، رسانه ایجاد شود. هر فردی با گوشی همراه هوشمند خود یک رسانه است و اگر دانش رسانه‌ای نباشد قطعا امنیت ملی خدشه‌دار می‌شود.

وی گفت: سواد رسانه‌ای به واکسینه کردن جامعه در مقابل هجمه‌های دشمنان کمک می‌کند و در مدیریت و کنترل فضای مجازی موثر است. توسعه فضای مجازی موجب فعالیت خبرنگار نماها شده است که باید به صورت مستمر از آموزش لازم برخوردار شوند و باید بین خبرنگار و خبرنگارنما تفکیک قائل شد.

معاون استاندار مرکزی خواستار رعایت مرزهای اخلاق و انصاف در بین رسانه‌ها برای تولید محتوا شد و افزود: نباید به راحتی قضاوت کرد البته هر مسئول در نظام اسلامی باید در معرض انتقاد قرار گیرد تا نقاط ضعف برطرف شود.

وی خواستار جلوگیری از انتشار اخبار غیرواقعی و مخرب شد و افزود: باید در انتشار اخبار خدای تعالی را در نظر گرفت و فقط نیمه خالی لیوان را ندید. تولید خبر منفی در جامعه فضای کشور را با یاس و ناامیدی مواجه می کند.

اکرمی در ادامه از جمهوری اسلامی به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه یاد کرد و گفت: نباید دستاوردهای نظام را نادیده گرفت، بلکه باید آنرا به گونه ای تبیین کرد که دشمن نسبت به مواضع خود عقب نشینی کنند.

وی افزود: در حوزه رسانه فعالیت ها بیشتر واکنشی است تا کنشی، در حالی که باید رفتار رسانه ها مبتنی بر تولید محتوا و کنشی باشد. افزایش سواد رسانه اراده ملی و همگانی را می طلبد.

وی در ادامه گفت: در نظام اسلامی نباید موضوعی از  نظر مردم مخفی بماند. مدیران وظیفه دارند با جریان سازی در روند اخبار و اطلاعات از جامعه ابهام زدایی کنند و همه مسئولان مکلف به همکاری و ارتباط موثر با خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.

معاون استاندار مرکزی در ادامه از آحاد مختلف جامعه خواست تا از رسانه صیانت کرده و با رعایت الفبای رسانه‌ای در انتقال خبر و اطلاعات هوشمندانه عمل کنند. رفتار حرفه‌ای و ‌هوشمندانه مدیران و رسانه موجب صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی و حفظ منافع مردم خواهد شد.

در ادامه فرماندار ساوه گفت: سواد رسانه ای از موضوعات روز و مهم است که در جلسات شورای فرهنگ بدان پرداخته شده و با مهندسی دقیق بدنبال تبیین سازوکار عملی شدن آن است.

علی میرزایی افزود: رسانه‌ها قادرند به طور تدریجی و نامحسوس سبک زندگی را تغییر دهند. رسانه‌ها می‌توانند خیلی از موضوعات را وارونه جلوه داده و بسیاری از واقعیت ها را به خوبی تبیین کنند چرا که رسانه مسیر اصلی جامعه را مشخص می‌کند.

فرماندار ساوه با بیان اینکه تصریح کرد: باید تفکر مسئولانه در جامعه ایجاد کرد، از نقش آفرینی رسانه‌های ساوه در تبیین موضوعات گوناگون بویژه پیشگیری و درمان کرونا ویروس، کمک مومنانه، ارتقای امنیت ملی، پیشگیری از وقوع جرم در جامعه تقدیر کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي فرهنگ عمومي سواد رسانه ای ساوه استانی فرهنگی و هنری سواد رسانه ای فضای مجازی امنیت ملی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ گفت: یکی از موضوعاتی که هر ساله با آن مواجه هستیم افراد فرصت طلب مجازی هستند که در فصل امتحانات نهایی و کنکور با ادعای دلسوزی و حمایت از داوطلبان خود را به آن‌ها نزدیک می‌کنند و به بهانه فروش سوالات و ابزار پیشرفته تقلب از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات همه جانبه پلیس در این حوزه افزود: طی حضور همه جانبه‌ی پلیس فتا در فضای مجازی و در اجرای طرح برخورد با کلاهبرداران اینترنتی ویژه کنکور و امتحانات نهایی تعداد زیادی صفحه، کانال و گروه در شبکه‌های اجتماعی رصد و مورد پیگیری تخصصی قرار گرفت.

 این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: در قدم بعدی این پرونده مشخص شد بیش از بیست کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی با بیش از یک میلیون نفر دنبال کننده ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور و ابزار تقلب را داشته و آنها را با قیمت‌های گزاف در این کانال‌ها به فروش می‌رسانند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: پس از بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی تعداد هجده نفر از افراد اصلی این تیم مجرمانه شناسایی و پس از احراز هویت و تشریفات قضایی پلیس موفق شد در یک اقدام غافلگیرانه این شیادان کلاهبردار را در محل اختفای خود در مناطق مختلف تهران بزرگ دستگیر و در چرخه پیگیری قضایی قرار دهد.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه این مجرمین نیز همانند دیگر متهمین دستگیر شده سنوات قبلی هیچگونه سوالی در اختیار نداشتند، تصریح کرد: تعداد زیادی از این افراد صرفا با اعلام فروش سوالات کنکور بلافاصله بعد از واریز وجه کاربر را مسدود می‌کردند و برخی دیگر نیز سوالات بی ربط و قدیمی را بعنوان سوالات جدید برای داوطلبان ارسال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که با تبلیغات دروغین ادعای فروش سوالات کنکور و امتحانات نهایی را دارند هدفی جز کلاهبرداری ندارند در توصیه به دانش آموزان و خانواده‌هایشان افزود: داوطلبان کنکور به تبلیغات واهی و دروغین فضای مجازی توجه نکنند چرا که فرآیند آزمون تعریف شده و امن است و تجهیزاتی که تحت عنوان راه‌های تقلب در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسد نه تنها کمکی به داوطلبان نمی‌کند بلکه ممکن است آسیب‌های بسیار جدی به آنها وارد کند و سلامت این عزیزان را به خطر بیندازد. 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • بازداشت شیادان بی سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است