Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق ارزیابی‌های انجام‌شده٬ عربستان در سایه کاهش بی سابقه نفت ، پیامدهای ناشی از ویروس کرونا و هزینه‌های نظامی در جنگ یمن قادر به ادامه این جنگ نخواهد بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان در سایه کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه ، پیامدهای اقتصادی ناشی از اپیدمی ویروس کرونا و اقدامات ریاضتی انجام شده توسط مقامات سعودی برای مقابله با کسری بودجه ، هنوز در حال جنگ با یمن است که هزینه خزانه آن میلیاردها دلار در ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از گذشت 5 سال از جنگ با یمن ،عربستان متحمل میلیاردها دلار خسارت‌شده که نسبت به هر زمان دیگری به پایان جنگ با یمن نزدیک است به ویژه که در وضعیت اقتصادی بی سابقه ناشی از اپیدمی ویروس کرونا به سر می‌برد.

بر اساس گزارش مجله آمریکایی «فوربس»، ریاض ماهانه نزدیک به 120 میلیارد دلار برای تامین هزینه‌های جنگی در یمن هزینه می‌کند. بدین ترتیب عربستان با برنامه‌های ریاضت اقتصادی اخیر و تحمیل مالیات‌های جدید بر شهروندان سعودی و همچنین وام گرفتن برای رفع کسری بودجه،سعی دارد تا خسارت‌های متحمل شده را جبران کند.

ارتش سعودی به دلیل پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ، هیچ اقدامی برای نشان دادن عقب نشینی خود در جنگ یمن اعلام نکرده و یا حتی آتش بس‌ را به صورت موقتی و لحظه‌ای اعلام می‌کند و این اقدام سوالاتی را در مورد توانایی عربستان در تأمین هزینه های این جنگ ایجاد می‌کند.

عجز و حقارت عربستان

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بودجه عربستان به طور چشمگیری کاهش یافته است.این کمبود 109.2 میلیارد ریال (حدود 29.12 میلیارد دلار) در سه ماهه دوم سال جاری است که خزانه عمومی تحت تأثیر افت قیمت نفت قرار دارد.

طبق گزارش اخیر وزارت دارایی عربستان مجموع درآمد‌های این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد کاهش داشته است که درآمد‌های این کشور به دلیل تعلیق فعالیت‌های اقتصادی ناشی از حواشی ویروس کرونا 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. با این حال، کسری سه ماهه اول سال جاری همچنان نسبت به سه ماهه اول به 109.2میلیارد ریال (29.12میلیارد دلار) سه برابر شد.

در حالی که پیش از این،عربستان اعلام کرد سقف بدهی‌های عمومی از 30 درصد تا 50 درصد افزایش یافته ؛ بنابراین در سال میلادی جاری 100 میلیارد دلار وام خواهد گرفت.

در همین راستا عربستان اقدامات ریاضتی مانند به تعویق انداختن برخی از موارد هزینه‌های عملیاتی برای تعدادی از سازمان های دولتی،کاهش اعتبار تعدادی از ابتکارات در راستای چشم انداز 2030 و همچنین سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده به کار گرفت.

ریاض در نتیجه ادامه جنگ با یمن و هزینه میلیاردها دلار در ماه قصد دارد در سال جاری، 220 میلیارد ریال (80 میلیارد دلار)، وام بگیرد و بر اساس گزارش قبلی وزیر امور خارجه عربستان، این وام به دلیل پیامدهای ناشی از ویروس اپیدمی کرونا است.

بر اساس ارقام و داده‌ها عربستان در جنگ با یمن میلیاردها دلار متحمل ضرر شده و به دنبال کاهش تولید نفت و همچنین بحران ناشی از کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت، پیشرفتی حاصل نکرد؛ بلکه هزینه‌های اقتصادی و معیشتی نیز در این کشور افزایش یافت.

شهروندان سعودی و هم‌پیمانان عربستان به پیروزی در جنگ با یمن امیدوار نیستند ؛ چرا که انصارالله تهدید جدی برای تجاوزات عربستان محسوب می‌شوند.

در سطح داخلی یمن نیز تلاش شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات و عربستان برای بازگشت « عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به موفقیتی نرسیده؛ درحالی‌که بسیاری از شهرها یمن متحمل خسارت‌هایی شده اند.

کاهش درآمدهای عربستان

«عبدالواحد العوبلی» محقق امور اقتصادی یمن تاکید کرد که عربستان با جنگ در یمن اهداف سیاسی دارد و به دنبال اهداف استعمارگری نیز در این کشور است که برای اجرای برنامه‌های استعماری خود در یمن آماده باید منابع لازم را در اختیار داشته باشد.

بر اساس گزارش العوبلی درآمد نفت و گاز عربستان پاسخگوی بحران اقتصادی کنونی این کشور نخواهد بود .

العوبلی تصریح کرد که درآمدهای عربستان تحت تأثیر قرار گرفته و در ماه‌‌های مارس و آوریل 2020 به دلیل پایین بودن قیمت نفتی و کاهش تولید نفت به میزان محدودی رسید.

این محقق اقتصادی افزود که درآمدهای عربستان بر شهروندان و مقیمان این کشور تاثیر گذاشته تا جایی که مشقت ریاضت اقتصادی اعمال شده از سوی دولت مانند جمع‌آوری مالیات، گمرک، عوارض و افزایش قیمت کالاها و خدمات را تحمل می‌کنند.

یمن|ادامه جنگ مزدوران عربستان و امارات/ تحکیم سیطره جدایی‌طلبان بر «سقطری»عمران خان : میانجی‌گری پاکستان میان ایران و عربستان پیشرفت کُندی داشته استافشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویرعربستان دوباره قیمت نفت را پایین می‌آورد

العوبلی خاطر نشان کرد که عربستان طور مستقیم از اقتصاد یمن از خلال تسلطش بر تصمیم سیاسی در این کشور،سوءاستفاده می‌کند به گونه‌ای که با سقوط مداوم ارزش ریال یمن ،ملت یمن اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و ریاض از این شرایط برای ایجاد معامله با ریال سعودی استفاده می‌کند.

در همین راستا معامله یمنی‌ها با ریال سعودی فرصت بزرگی را برای عربستان فراهم خواهد کرد تا اسکناس‌های بیشتری برای جبران کسری بودجه خود چاپ کند.

واردات اسلحه؛ هزینه‌های گزاف و بیهوده

عربستان علاوه بر ضررهای سیاسی،نظامی و اقتصادی ناشی از جنگ یمن، به دلیل قتل‌عام غیرنظامیان و کودکان یمنی مورد انتقادهای بین‌المللی قرار گرفته است.

در همین راستا بسیاری از کشورهای جهان در پاسخ به مطالبات پارلمان و نهادهای حقوق بشری تصمیم گرفتند تا صادرات اسلحه به عربستان را متوقف کنند؛ چرا که اقدامات عربستان در یمن نقض حقوق بشر است که عربستان سال‌ها مرتکب آن بوده است.

به طور کلی، طبق اعلام موسسه تحقیقاتی بین‌المللی صلح استکهلم ، ریاض در صدر فهرست واردکنندگان اسلحه در منطقه قرار دارد و ایالات متحده نیز از صادرکنندگان اسلحه به عربستان با فروش بیش از 43 میلیارد دلار ، بین سال‌های 2015 تا 2020 است.

فروش تسلیحات به عربستان شامل تجهیزات نظامی، بالگردها، کشتی‌های جنگی ،تانک‌های آبراهامز و هواپیماهای جنگی است .عربستان همچنین برای تهیه مقادیر مختلف سیستم دفاع موشکی و تجهیزات نظامی با آمریکا توافق‌نامه ای را امضا کرد.

مقدار هزینه‌های ارتش سعودی در سال جاری 67 میلیارد (600 میلیون دلار) بوده است و عربستان در بین 3 کشوری قرار دارد که بیشترین هزینه‌ها را در سال 2019 برای ارتش خود صرف کرده است.

نیروی هوایی عربستان 270 جنگنده، 82 هواپیمای جنگی، 283 فروند بالگرد ، 34 فروند بالگرد جنگی ، 208 فروند هواپیمای آموزشی ، 49 فروند هواپیمای حمل و نقل و 13 هواپیمای عملیات ویژه در اختیار دارد.

در مواجهه با این واقعیت‌ها ، سوالاتی در این زمینه مطرح می‌شود که عربستان چگونه می‌تواند بودجه جنگ را با توجه به افزایش بدهی‌های عمومی و درخواست میلیون‌ها دلار وام و پیامدهای ناشی از ویروس کرونا، تأمین کند؟

منبع:الخلیج آنلاین

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "یمن" اخبار "عربستان سعودی" بیشتر بخوانید... یمن|ادامه جنگ مزدوران عربستان و امارات/ تحکیم سیطره جدایی‌طلبان بر «سقطری» عربستان دوباره قیمت نفت را پایین می‌آورد افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... یمن|ادامه جنگ مزدوران عربستان و امارات/ تحکیم سیطره جدایی‌طلبان بر «سقطری» عربستان دوباره قیمت نفت را پایین می‌آورد افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر واژه های کاربردی مرتبط اخبار "یمن" اخبار "عربستان سعودی" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ گزارش سازمان ملل: کره شمالی احتمالا به توانایی نصب تجهیزات هسته‌ای روی موشک دست یافته است ۲ پیروزی روسیه در مسابقه با آمریکا بر سر تولید سریع‌تر واکسن کرونا ۳ اعلام تاریخ تولید واکسن کرونای ساخت موسسه "وکتور" روسیه ۴ اولین اظهار نظر وزیر خارجه جدید لبنان؛ تاکید بر لزوم همکاری با سوریه ۵ عمران خان : میانجی‌گری پاکستان میان ایران و عربستان پیشرفت کُندی داشته است ۶ حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه و حومه دمشق دفع شد ۷ چاووش‌اوغلو: ایزدی‌ها از قتل‌عام داعش نجات یافته اما به چنگ پ.ک.ک افتادند ۸ گسترش اعتراضات در فلسطین اشغالی؛ آیا «نتانیاهو» به سرنوشت «رابین» دچار خواهد شد؟ مهمترین اخبار بین الملل آلمان لانه امن تروریست‌ها/ وزارت خارجه برلین را پاسخگو کند مستند «خانه عنکبوت»؛ نفوذ اطلاعاتی جهاد اسلامی به سرویس‌های امنیتی و جاسوسی اسرائیل گزارش| سقوط آزاد اقتصاد آمریکا و آدرس غلط ترامپ؛ آیا انتخابات مسئله اصلی است؟ لبنان| آغاز ماموریت وزیر خارجه جدید/ تاکید بر لزوم انجام اصلاحات مالی مهمترین اخبار تسنیم روحانی: القای ناکارآمدی دولت و تحریف توانایی‌ها محور اصلی جنگ روانی دشمنان علیه ملت ایران است بانک مرکزی: معرفی سری جدید صادرکنندگان متخلف به قوه قضائیه/۲۵۰ صادرکننده‌ای که معرفی کردیم یک دلار هم برنگردانده بودند وزیر خارجه بوسنی هرزگوین: قدردان حمایت‌های ایران هستیم تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون بودجه «علاج تحریم»| شکسته‌بند: ۹ پیشنهاد برای عبور از تحریم/ تحریم به تنهایی کمر ما را خم نمی‌کند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار یمن اخبار عربستان سعودی اخبار یمن اخبار عربستان سعودی اقتصادی ناشی میلیاردها دلار ناشی از ویروس میلیارد دلار ویروس کرونا جنگ با یمن ادامه جنگ بین الملل هزینه ها قیمت نفت سال جاری جنگ یمن بر اساس سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

مردم می‌پرسند چرا فضا با وجودی که پر از ستاره هاست، اما تاریک است. این سوال نام خاصی دارد؛ «پارادوکس اولبرس». پارادوکس اولبرس نام یکی از پارادوکس‌های معروف است که نخستین بار توسط هاینریش البرس در سال ۱۸۲۳ پرسیده شد. صورت کوتاه این پارادوکس چنین است: «چرا آسمان شب تاریک است؟»

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، ستاره شناسان تخمین می‌زنند که حدود ۲۰۰ میلیارد تریلیون ستاره در جهانِ قابل مشاهده وجود دارد. بسیاری از آن ستارگان به روشنی یا حتی درخشان‌تر از خورشید هستند. بنابراین، چرا فضا با این همه نور خیره کننده پر نمی‌شود؟

مطالعه ستارگان و سیارات دور به ستاره شناسان کمک کرده تا بفهمند چرا فضا تا این حد تاریک است.

احتمالا حدس بزنید که این اتفاق به این دلیل است که بسیاری از ستارگان در جهان دور از زمین قرار دارند. البته این درست است که هر چه ستاره دورتر باشد، درخشش ان کمتر است– ستاره‌ای که ۱۰ برابر دورتر است، ۱۰۰ برابر تیره‌تر به نظر می‌رسد. اما این تمام پاسخ نیست.

یک حباب را تصور کنید

برای لحظه‌ای وانمود کنید که کیهان به قدری پیر است که نور ستارگان به اندازه کافی زمان داشته تا به زمین برسد. در این سناریوی خیالی، تمام ستارگان جهان اصلاً حرکت نمی‌کنند.

حباب بزرگی را تصور کنید که زمین در مرکز آن است. اگر قطر حباب حدود ۱۰ سال نوری بود، حدود ۱۲ ستاره را در خود جای می‌داد. البته، در فاصله چند سال نوری از زمین، بسیاری از آن ستارگان بسیار کم نور به نظر می‌رسند.

اگر قطر حباب را تا ۱۰۰۰ سال نوری، سپس به ۱ میلیون سال نوری و سپس ۱ میلیارد سال نوری بزرگ کنید، دورترین ستاره‌های درون حباب کم‌نورتر به نظر می‌رسند. اما ستاره‌های بیشتری در داخل حباب بزرگتر و بزرگتر وجود خواهند داشت که همه آنها نور را منتشر می‌کنند. حتی اگر دورترین ستاره‌ها کم نورتر و کم نورتر به نظر می‌رسند، تعداد آنها بسیار بیشتر خواهد بود و کل آسمان شب می‌بایست بسیار روشن به نظر برسد.

سن مهم است

در تصویر حباب خیالی، این پیش‌فرض را داشتید که ستاره‌ها حرکت نمی‌کنند و جهان نیز بسیار پیر و قدیمی است. اما جهان تنها حدود ۱۳ میلیارد سال سن دارد.

اگرچه این زمان از نظر انسانی بسیار طولانی است، اما از نظر نجومی کوتاه است. به اندازه‌ای کوتاه است که نور ستارگان دورتر از حدود ۱۳ میلیارد سال نوری هنوز واقعاً به زمین نرسیده است؛ بنابراین حباب واقعی اطراف زمین که شامل تمام ستارگانی است که می‌توانیم ببینیم، تنها تا حدود ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین گسترش یافته است.

اگر فقط ستاره‌های درون حباب را در نظر بگیرید آنها برای پر کردن تمامی خطوط دید کافی نیستند. البته، اگر به برخی از جهت‌ها در آسمان نگاه کنید، می‌توانید ستاره‌ها را ببینید. اگر به بخش‌های دیگر آسمان نگاه کنید، هیچ ستاره‌ای را نمی‌بینید. به این دلیل که در آن نقاط تاریک، ستارگانی که می‌توانند خط دید شما را پر کنند بسیار دور هستند و نور آنها هنوز به زمین نرسیده است. با گذشت زمان، نور این ستارگان دورتر، زمان بیشتری خواهد داشت تا به زمین برسد.

تغییر داپلر

ممکن است بپرسید که آیا آسمان شب در نهایت به طور کامل روشن می‌شود یا نه؟ اما موضوع چیز دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که در ابتدای نوشته تصور کردید: اینکه همه ستاره‌ها حرکت نمی‌کنند. جهان در واقع در حال انبساط است و دورترین کهکشان‌ها با سرعتی نزدیک به نور از زمین دور می‌شوند.

از آنجایی که کهکشان‌ها به سرعت دور می‌شوند، نور ستاره‌های آنها به رنگ‌هایی تبدیل می‌شود که چشم انسان نمی‌تواند ببیند. این اثر «تغییر داپلر» نامیده می‌شود. بنابراین، نور ستارگان حتی اگر زمان کافی برای رسیدن به زمین داشته باشد، باز هم نمی‌توان نور دورترین ستاره‌ها را با چشمان خود دید و آسمان شب به طور کامل روشن نمی‌شود.

اگر زمان بیشتر شود، در نهایت تمام ستارگان فرسوده و خاموش می‌شوند؛ ستارگانی مانند خورشید تنها حدود ۱۰ میلیارد سال عمر می‌کنند. اخترشناسان فرض می‌کنند که در آینده‌ای دور - هزار تریلیون سال دیگر - جهان تاریک می‌شود و تنها بقایای ستاره‌هایی مانند کوتوله‌های سفید و سیاه‌چاله‌ها در آن به حیات خود ادامه می‌دهند. 

اگرچه آسمان شب ما به طور کامل پر از ستاره‌ها نیست، ما در زمان بسیار خاصی از حیات جهان زندگی می‌کنیم، زمانی که به اندازه کافی خوش شانس هستیم تا از یک آسمان شب غنی و پیچیده پر از نور و تاریکی لذت ببریم.

tags # نجوم سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم
  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • این سریال‌های کره‌ای مثل تراپی هستند
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان