Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:59:40 GMT

تئاترهای شاخص کانون را در قالب فیلم ببینید

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۹۵۵۶

تئاترهای شاخص کانون را در قالب فیلم ببینید

فیلم آثار شاخص تئاتر کودک و نوجوان که سال‌های گذشته در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر روی صحنه رفته است، در قالب طرحی با عنوان «نمایش‌نما» در فضای مجازی نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون با اعلام این خبر افزود: مرکز تئاتر کانون نزدیک به نیم قرن است که فعالیت می‌کند و طی این زمان بیش از ۲۰۰ عنوان نمایش برای کودکان و نوجوانان بر روی صحنه برده است و به‌عنوان تنها مرکز تخصصی این حوزه، نقش مهمی را در تربیت هنرمندان صاحب‌نام و ترویج و پیشرفت این هنر در جامعه برعهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر مشهدی‌عباس در ادامه توضیح داد: در سال‌های گذشته تصویربرداری از برخی از این آثار به صورت حرفه‌ای صورت گرفته است و کانون قصد دارد در زمانی که به علت شیوع بیماری کرونا سالن‌های مرکز تئاتر کانون تعطیل شده است و کودکان و نوجوانان از دیدن تئاتر محروم هستند فیلم این آثار خاطره‌انگیز و با کیفیت را در پرتال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «هر روز یک تئاتر» در معرض تماشای خانواده‌ها و مخاطبان اصلی این نمایش‌ها قرار دهد.

به‌گفته‌ی وی طی توافق با یکی از سایت‌های تخصصی فروش آنلاین، طرح نمایش‌نما (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) از روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ آغاز می‌شود و بر اساس آن بچه‌ها و والدین‌شان می‌توانند با خرید بلیت از گیشه فروش مجازی نمایش‌ها، در بخش تئاتر سایت کانون پرورش فکری به نشانی th.kpf.ir با یک‌سوم قیمت اقدام کنند و از دیدن نمایش‌هایی که در سال‌های گذشته برای آن‌ها تولیدشده است، در کنار خانواده لذت ببرند.

مشهدی‌عباس با بیان این که فیلم ۳۶ عنوان از نمایش‌های کانون به‌عنوان آثار باکیفیت مرکز تولید تئاتر برای اکران انتخاب شده است، یادآور شد: قرار است در این بخش پرتال هر هفته سه نمایش بارگذاری و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد تا کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و فارسی‌زبانان سراسر دنیا بتوانند به‌راحتی از این فرصت استفاده کنند.

«پیرمرد و ببر»، «تو مثل طوطی»، «خرس آرکانسا»، «راز گنجور»، «عقل صورتی»، «کلوچه دارچینی»، «کلوچه‌های خدا»،« کوزه عسل»، «ماهی»، «هدیه اسرارآمیز و...» عنوان برخی از این تئاترهاست که مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون از نمایش فیلم آن‌ها در پرتال کانون خبر داد.

او در همین حال بابیان این‌که باید شرایطی فراهم کنیم تا هنرمندان در این دوران رکود تئاتر به خاطر وجود بیماری کرونا نشاط دوباره خود را بازیابند، افزود؛ هنرمندان تئاتر به‌عنوان یکی از محجوب‌ترین اقشار جامعه هنری در چند ماه گذشته به‌دلیل تعطیلی نمایش‌ها و دور ماندن از صحنه تئاتر با بحران‌های اقتصادی سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ازاین‌رو کانون برای حمایت از هنرمندان عزیز تئاتر کودک و نوجوان، بخشی از درآمد حاصله از فروش بلیت را به عوامل اجرایی این نمایش‌ها اختصاص می‌دهد و با اجرای این طرح، هم تئاتر را به خانه‌ها و جمع خانوادگی - که در حال حاضر از دیدن این آثار محروم‌اند - می‌برد هم از گروه‌های نمایشی حمایت می‌کند.

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون در پایان با اشاره به همکاری برخی شبکه‌های تلویزیونی برای تبلیغ این طرح یادآور شد؛ روابط عمومی گروه‌های نمایشی که آثارشان از سوی کانون در فضای مجازی بارگذاری می‌شود و در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، هم می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده برای جذب مخاطبان تلاش کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم تئاتر كودك کودکان و نوجوانان تئاتر کانون نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانه‌ای از هنر پیشینه‌دار سیاه‌بازی و افسانه‌ای کهن از داستان‌های هزار و یک شب را بازگو می‌کند. 

تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش تهران است که‌ این روز‌ها ضرورت تعمیر، نگه‌داری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.

شاه ماران یا شاماران اسطوره‌ای از موجودی نیمه‌زن و نیمه‌مار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطوره‌ای نشستند.‌

می‌توان اسرار هویدا کرد و نجات یافت

تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاه‌بازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانه‌ای جامانده از هزاره‌ها به دنبال انتقال همان پیام‌هایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.

بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهره‌پردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار می‌دهد. هر چند کارگردان می‌تواند کمی از ابهام ماجرا‌ها کاسته و کلید‌های بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.

سیاه‌باز در نقش جاماسب ظاهر می‌شود. جوانی که در افسانه‌ها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس می‌شود و دوستانش تنهایش می‌گذارند. در‌این نمایش گنجی که می‌تواند زندگی سیاه‌باز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاه‌باز در قبرستان‌ها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.

در افسانه جاماسب او به باغ مار‌ها که در کنار شاه مار خود زندگی می‌کنند می‌رسد و به شرط آن که جایی از‌این مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز می‌کند. شاه مار با چهره‌ای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بار‌ها و بار‌ها عهدشکنی می‌کند.

آنجا که دروغ است وقاحت موج می‌زند

شاماران یکی از سمبل‌های مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانه‌ها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزی‌هایی در بین لوازم زندگی دیده می‌شود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدم‌های روی زمین به وفاداری و صداقت ارج می‌نهد.

اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج می‌زند و سیاه‌باز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخره‌گی به عهده خود پشت پا می‌زند.

اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است می‌گوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.

سیاه‌باز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر می‌شود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده می‌شود. سیاه‌باز می‌گوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما در‌این داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانه‌های بومی و طرح آموزه‌های آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.

نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانه‌اش به دست پادشاه می‌دهد و او تکه تکه می‌شود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش می‌رسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی می‌شود، سیاه‌باز در قعر کرده‌های خود روسیاه باقی می‌ماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاه‌باز به کمکش می‌آید تا بتواند تیره‌روزی و تیره‌رویی خود را به کنار بزند.

نمایش سیاه‌بازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیین‌های اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.

این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • خدمات صادقانه و بی منت در منطقه سیدآباد مهاباد
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد