Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@18:08:00 GMT

چه کسانی یک کلاهبردار را کارآفرین معرفی کردند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۹۷۹۰

چه کسانی یک کلاهبردار را کارآفرین معرفی کردند؟

پرونده گوهر ناز یکی از پروندها در محاکم قضائی قم است که بیش از چند هزار شاکی دارد که مدیرعامل آن از سوی رسانه ملی به‌عنوان یک کارآفرین شناخته شد و مردم را به دردسر انداخت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از قم فردا، پرونده گوهر ناز یکی از پروندها در محاکم قضائی قم است که بیش از چند هزار شاکی دارد اما ماجرای گوهر ناز و اعتماد مردم برای سپردن سرمایه زندگی‌شان به این شرکت از تبلیغات وسوسه‌انگیز صداوسیما و بیلبوردهای تبلیغاتی که سطح شهر قم را تا دورترین نقاط پوشانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم فریب تبلیغات را خوردند

اعتبار مدیرعامل این شرکت روزبه‌روز با تبلیغات در صداوسیما و رسانه‌های معتبر نزد مردم بیشتر می‌شد تا جایی که این شخص بدون اینکه هیچ تولید و صادراتی داشته باشد، به‌عنوان کارآفرین و صادرکننده نمونه معرفی شد.

سودهای وسوسه‌انگیز 35 و 45 درصدی، بیش از 250میلیارد تومان از سرمایه مردم را روانه این شرکت کرد و حتی  مردم استان‌های مختلف به امید کسب سود بیشتر و نقش‌آفرینی در رونق تولید و صادرات، پولشان را در صنایع ‌غذایی گوهرناز سرمایه‌گذاری کردند.

زمستان سال گشته بود که ناگهان خبری تلخ برای سرمایه‌گذاران این شرکت در رسانه ها منتشر شد ، دستگیری مدیرعامل شرکت گوهرناز به جرم کلاه‌برداری شوکی بزرگی برای سرمایه گذاران این شرکت که حالا تبدیل به مالباخته شده بودند وارد کرد.

 

غریب دادستان عمومی و انقلاب قم در این باره گفت: این فرد هم مانند دیگر متخلفان گذشته، از طریق کمک به هیئت‌های مذهبی و امور عام‌المنفعه، خودش را فردی متدین نشان می‌داد. از سوی دیگر در موعد مقرر سود سرمایه‌گذاران را با پول‌هایی که جذب کرده پرداخت می‌کرد. علاوه بر این، به‌ عنوان انسان قدردان، یک درصد از سرمایه جذب‌شده را به افرادی که سرمایه‌گذاران جدید را معرفی کنند، می‌داد. این‌ها کدهای کلاهبرداری است. فرد اگر خودش را انسان موجهی نشان ندهد، نمی‌تواند جذب سرمایه داشته باشد. در این شرایط سرمایه‌گذاران هم بهتر معرف افراد موجه می‌شوند و این راز جذب مداوم سرمایه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب تصریح کرد: مدیرعامل گوهرناز از سال 92 تا 98 مشغول جذب سرمایه‌های مردم و واریز سود بود. کارخانه در تیر 98 ایجاد شده بود و سوله آن هم برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شد. همچنین متهم چند روز قبل از دستگیری یک کارخانه بافندگی خریده بود که این موضوع نشان می‌دهد متهم در طول چند سال، فقط بخشی از سرمایه‌های جذب‌شده را به عنوان سود به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کرد و هیچ فعالیت اقتصادی نداشت

متهم با پول مردم یک زندگی اشرافی برای خود رقم زده

وی با بیان این‌که در قرارداد مضاربه، سرمایه‌های جذب‌شده باید در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی به‌ کار گرفته شود، بیان می‌کند: اقدام متهم برای ایجاد دو کارخانه و کارگاه هم به این دلیل بود که می‌خواست یک فعالیت اقتصادی کوچک را به‌عنوان پوشش سرمایه‌گذاری داشته باشد که سرمایه‌گذاران و نهادهای نظارتی به او شک نکنند. پس از دستگیری این فرد، قرار بود کارخانه به فعالیتش ادامه دهد و سود آن برای پرداخت به سرمایه‌گذاران به حساب دادگستری واریز شود، اما بعد از تحقیقات تکمیلی و بررسی مدارک و اسناد به این نتیجه رسیدیم که این کارخانه نه تنها سودی ندارد، بلکه زیان‌ده هم هست.

 وی تأکید داشت: این فرد باید کل سرمایه‌های مردم را وارد صنایع مختلف، تولید یا کشاورزی و فرآوری می‌کرد و به اندازه تمام پولی که از سرمایه‌گذاران گرفته بود، کارخانه ایجاد و سرمایه‌گذاری اقتصادی می‌کرد؛ در حالی ‌که کل سرمایه‌ای که در جریان تولید هزینه شده حدود 10میلیارد تومان است. متهم با پول مردم یک زندگی اشرافی برای خود رقم زده است. او حدود 250 میلیارد تومان از سرمایه مردم را جذب کرده درحالی‌که کل دارایی‎های نقدی و غیرنقدی متهم حدود 50میلیارد تومان است و به دلیل اینکه فعالیت متهم، غیرقانونی و غیرشرعی بوده پرونده قضایی برای او تشکیل شد.

در ابتدا شایعاتی بین سرمایه گذاران مطرح شد که اگر از این شخص شکایت نشود وی آزاد شده و پول مردم را بر می گیرداند همین مسئله باعث تعلل برخی از سرمایه گذاران در طرح شکایت بود در پرونده شرکت گوهر ناز بیش از 4000 مال باخته و شاکی وجود دارد که تنها 2200 نفر از آن‌ها فعلاً شکایت خود را تقدیم کرده اند، به همین خاطر به گفته دادستان قم تا تجمیع همه شکات نمی‌توان تصمیمی اتخاذ کرد به علاوه این که برخی پرونده ها به دلیل شیوع کرونا نیز با وقفه و کاهش سرعت مواجه شده است.

مالباختگان گوهر ناز چه زمانی به پول خود میرسند

اما بعد از گذشت حدود 6 ماه از دستگیر مدیرعامل و چند نفر از عوامل این شرکت به تعداد شاکی ها افزوده می شود تا جایی که امروز بازپرس شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب قم گفت: با توجه به وسعت پرونده شرکت گوهر ناز و تعداد بالای شکات و اینکه پرونده مذکور تاکنون دارای 22 جلد و جمعاً 4533 صفحه شده است، طبعاً رسیدگی به چنین پرونده‌ای نیازمند زمانی بیش از این خواهد بود.

 

بسیاری از سرمایه‌گذاران شرکت گوهر ناز در پیام‌ها و گفتگوهایی که با خبرنگار قم فردا داشتند علاوه بر رسیدگی به پرونده مدیران و عوامل گوهر ناز درخواست رسیدگی به انگیزه عواملی که مدیرعامل گور ناز را به عنوان کارآفرین مطرح می کردند و تریبون رسانه ملی را در اختیار این فردی هیچ فعالیت اقتصادی نداشت قرار دادند را داشتند.

مالباختگان شرکت گوهر ناز سؤال‌های زیادی در ذهن دارد که برایشان بی پاسخ مانده که مهمترین آن این است که چه زمانی به پول خود که حالا ارزش آن یک چهارم شده می رسند؟


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فعالیت اقتصادی سرمایه گذاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است

فرماندار تایباد گفت: منطقه آزاد دوغارون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی شهرستان تایباد است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تایباد، مهدی شیردل صبح امروز در میزگرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد دوغارون در حوزه کشت زعفران گفت: کشت زعفران یکی از مهمترین کشت‌های شهرستان تایباد است و کشاورزان این حوزه می‌توانند با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون آشنا شوند.

وی افزود: منطقه آزاد دوغارون ظرفیتها و مزیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و کشاورزان شهرستان می‌توانند از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه آن استفاده کنند.

مدیر اجرایی منطقه آزاد دوغارون نیز گفت: فرصت حضور سرمایه‌گذاران برای تمام کشاورزان شهرستان در منطقه آزاد دوغارون وجود دارد.

محسن پوراحمدی افزود: یکی از مهمترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون معافیت 25 ساله است که یک ظرفیت بسیار خوب برای سرمایه‌گذاران است.

وی گفت: همجواری با افغانستان و بازار هدف آن یک ظرفیت بالقوه برای سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی به خصوص زعفران است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد نیز گفت: کشاورزی در حوزه زعفران بخشی از زندگی مردم شهرستان تایباد است.

جواد اعتضادی افزود: سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان 8500 هکتار است که رتبه سوم تولید زعفران در خراسان رضوی را دارد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • واگذاری واحد‌های شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • واگذاری واحدهای شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • شهرداری‌ها با تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جذب کنند
  • تاثیر دامیننس بیت کوین بر بازار تتر
  • «ارتش» گوهر درخشان ایستادگی و حفاظت از خاک وطن
  • مجتبی ذوالنوری: کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند /با سلبریتی‌ها و هنجارشکن های متعمد برخورد تند می شود
  • تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در استان‌ها
  • نرخ خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک افزایش یافت
  • دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است
  • رشد ۵۱ درصدی واگذاری زمین به کارآفرینان در خراسان رضوی