Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ جلسه اول مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نفت پاسارگاد در روز 24 تیرماه ماه برگزار شد اما به دلیل حاضر نبودن مفاصاحساب سازمان امور مالیاتی مجمع به تنفس خورد.

جلسه دوم مجمع در روز شنبه 11 مرداد با حضور 92 درصدی سهامداران برگزار شد. در ابتدا حسین نیکخواه مدیرعامل جدید نفت پاسارگاد به ارائه گزارش عملکرد فعالیت هیات مدیره در سال مالی 98 پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه نوبت به بررسی بندهای حسابرسی رسید که در همان ابتدا صدای اعتراض سهام‌داران حقیقی نسبت به ذخیره 92 میلیارد تومانی جهت رفع تعهدات ارزی و ذخیره 226 میلیارد  تومانی ذخیره احتیاطی بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش های صادراتی شرکت فرعی هرمز پاسارگاد بلند شد.

سوال اینجا بود که چرا هنوز تکلیف این تعهدات ارزی مشخص نشده تا این ذخیره از حساب ها خارج شود؟

گفتنی است شرکت هرمزپاسارگاد زیرمجموعه نفت پاسارگاد است که وظیفه فروش محصولات این شرکت را برعهده دارد. البته لازم به ذکر است که هرمزپاسارگاد طبق صورت های مالی منتهی به اسفند 98، سود 33 میلیارد تومانی سال 97 را به زیان 4 میلیارد تومانی تبدیل کرده و همواره پایه ثابت ابهامات بندهای حسابرسی نفت پاسارگاد است. اما یکی از سوالات و ابهامات سهام‌داران حقیقی در مجمع نیز در خصوص تبدیل سود به زیان شرکت هرمز پاسارگاد در مدت 20 روز بود!

چطور ظرف 27 روزگزارشات شرکت زیر و رو می شود؟

یکی از سهام‌داران حقیقی از رئیس مجمع پرسید چرا ناگهان در تاریخ 22 تیرماه از یک ذخیره سنگین در حساب های نفت پاسارگاد به دلیل زیان‌دهی هرمز پاسارگاد رونمایی شده و شرکت هرمزپاسارگاد به یک‌باره مشمول ماده 141 می شود؟ سوال این بود که چطور می شود ظرف 20 روز از گزارش صورت های مالی حسابرسی نشده به گزارش روز 22 تیرماه هرمز پاسارگاد و ذخیره بیش از 200 میلیارد تومانی برای این شرکت در حساب های نفت پاسارگاد منظور شود.

در خصوص تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده هرمز پاسارگاد به میزان 226 میلیارد تومان، نماینده تاپیکو ضمن تایید تکرار چندین ساله است این موضوع بعنوان یکی از بندهای حسابرسی در نفت پاسارگاد افزود، در تلاش بودیم تا قبل از برگزاری مجمع امسال ، این موضوع برطرف شود اما تعلل صورت گرفته از سوی سازمان امورمالیاتی برای تعیین وتکلیف مقصد نهایی مالیات بر ارزش افزوده که شرکت هرمز پاسارگاد است یا نفت پاسارگاد، سبب شد تا مفاصاحساب برای تکمیل فرآیند حسابرسی از سوی سازمان امور مالیاتی به دست نفت پاسارگاد نرسد و دلیل اصلی به تعویق افتادن مجمع نیز همین موضوع بود. در نتیجه حسابرس شرکت نیز تاکید داشت که برای مالیات بر ارزش افزوده حتما باید ذخیره ای در حساب ها منظور شود. به همین جهت در اصلاحیه صورت های مالی سالانه، شرکت نفت پاسارگاد مجبور به گرفتن ذخیره برای هرمز پاسارگاد شد و این دلیل اختلاف دو گزارش منتشر شده در تاریخ های مذکور بود.

اما سهام‌دار شاکی از پاسخ نماینده تاپیکو قانع نشد چرا که اگر قرار به ذخیره گرفتن بود، باید همان سال اول این ذخیره در صورت های مالی نفت پاسارگاد گرفته می شد.

ظن دستکاری در قیمت سهام شرکت

در ادامه نیز یکی از سهام‌داران حقیقی نسبت به تغییر قابل توجه سود پیش بینی شده برای شش ماهه ابتدایی سال جاری در گزارش تفسیر مدیریت منتشر شده در تاریخ 27 خرداد و 21 تیرماه معترض بود. وی در این خصوص بیان داشت که چطور پیش بینی سود شش ماهه در گزارش تفسیری منتشر شده در تاریخ 27 خرداد برابر با 250 میلیارد تومان بود اما در گزارش تفسیری 21 تیرماه این عدد یکباره به 80 میلیارد تومان کاهش یافت؟

در این رابطه مدیرعامل پاسارگاد گفت: ما باتوجه به بودجه تولید و فروش شرکت در سال گذشته، پیش بینی از سود برای سال جاری داشتیم اما گزارش حسابرسی شده از صورت های مالی سال گذشته تا زمان پیش بینی سود در دست نداشتیم که بتوانیم بر آن مبنا تصمیم گیری کنیم. اما وقتی گزارش حسابرسی شده به دستمان رسید توانستیم بر مبنای عملکرد دقیق سه ماهه اول، پیش بینی سود برای سه ماهه دوم را تعدیل کردیم و همین باعث شد که در گزارش دوم سود پیش بینی شده شش ماهه اول را کاهش دادیم.

اما در این قسمت سهام‌دار حقیقی معترض شد که چطور در تاریخ 27 خرداد که گزارش اولیه پیش بینی سود منتشر شد، شرکت اطلاعی از میزان فروش دو ماهه ابتدایی سال نداشته است؟ وی افزود: نماینده سازمان بورس باید دقت داشته باشد که پس از انتشار گزارش دوم‌ تفسیر مدیریت در تاریخ 21 تیرماه، سهام شرکت برای چند روز متوالی صف فروش را تجربه می کند و20 درصد سهام شرکت افت قیمت می یابد. در نتیجه این سهامدار در خصوص ظن دستکاری در قیمت سهام شرکت معترض بود.

در پایان این قسمت با وجود توجیه نماینده تاپیکو درباره عدم اطلاع شرکت در خصوص فروش صادراتی تا اوخر خردادماه، باز هم سهام‌داران حقیقی قانع نشدند.

پربیننده ترین عراق بیش از گذشته به ایران وابسته می‌شود/ همسایه غربی بر سر دو راهی صندوق دولتی پالایشی‌ها یک قدم به عرضه نزدیک‌تر شد/ سریال واگذاری پالایشگاه‌ها تابستان پایان می‌پذیرد از افزایش سرمایه تا بورسی شدن زیرمجموعه‌ها در هلدینگ خلیج فارس/ سرعت پیشرفت پروژه‌ها افزایش یافته است پاسخ شرکت ملی پخش به مطلب اقتصادآنلاین رد پای نفت سپاهان در اختلال بازار روغن موتور/ خام فروشی روغن پایه ادامه دارد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مریم علیزاده صنعت نفت قیر تولید قیر مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت نفت پاسارگاد قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سهام داران حقیقی میلیارد تومانی صورت های مالی نفت پاسارگاد پیش بینی سود ارزش افزوده شرکت هرمز سهام شرکت منتشر شد حساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی مخازن ذخیره آب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ساخت نسل جدید این مخازن از فناوری نانو استفاده شده است که خاصیت ضد باکتریایی و افزایش ماندگاری بالا آب را فراهم می‌کند.
(گزارش)

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور
  • دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • مدیران نگران چه هستند؟
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • آیا حاضرید آیفون را ارزان‌تر بخرید، ولی با بدنه پلاستیکی؟
  • قیمت سهام استقلال و پرسپولیس مشخص شد
  • بومی سازی مخازن ذخیره آب