Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه جوانان و نظام یادگیری دو محور ساختن آینده جامعه هستند، اظهار کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مجال بیشتری برای پرورش استعدادهای جوانان فراهم کند.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در آیین تکریم فاطمه مهاجرانی آخرین رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و الهام یاوری اولین رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، باتقدیر و تشکر از زحمات فاطمه مهاجرانی رئیس سابق این مرکز و تبریک دهه ولایت و امامت اظهار کرد: ساختن جامعه و تلاش برای آینده بهتر از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه جوامع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت‌ها برای رفاه و توسعه بیشتر تلاش می‌کنند و پژوهشگران، فناوران و اندیشمندان درصدد کشف‌های بیشتر برای بهترشدن شرایط آینده هستند؛ بنابراین مسئله ساخت و ایجاد شرایط بهتر از گذشته و ایجاد راه‌هایی در افق‌های نو برای آینده‌ای پربارتر دغدغه همگانی است.

اولین محور ساختن آینده؛ جوانان هستند

حاجی میرزایی بابیان اینکه وقتی صحبت از آینده می‌شود با دو مفهوم جوانان و نظام یادگیری روبرو می‌شویم، اظهار کرد: نمی‌توان از آینده جامعه سخن گفت و این دو اصل را مورد توجه قرار نداد. هرچقدر جامعه از جوانان با هویت‌تر، باشخصیت‌تر و کسانی که سبک زندگی سالم‌تری دارند و از دانش و تجربه عمیق گذشتگان در حل مسائل بهره می‌گیرند، استفاده کند، موفق‌تر است به همین دلیل در بیانات مقام معظم رهبری جوانان از اهمیت خاصی برخوردارند و در گام دوم انقلاب نیز تأکید ایشان بر جوانان بوده لذا جوانان نقطه کانونی این بیانیه هستند و بیشترین امید درکلام ایشان برای ساختن آینده جامعه متوجه جوانان است.

دومین محور ساختن آینده؛ جریان یادگیری جامعه است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دومین محور ساختن آینده، جریان یادگیری جامعه است، تصریح کرد: هر چه در جامعه جریان یادگیری کارآمدتر، توانمندتر، عمیق‌تر و اصولی‌تر باشد به همان نسبت آینده آن جامعه بهتر و روشن‌تر است. یادگیری پایدارترین وجه و کلیدی‌ترین عنصر در ساختن آینده است. همه اندیشمندان معتقدند که امروز محصول یادگیری دیروز و فردا محصول یادگیری امروز است لذا  هر چه یادگیری عمیق‌تر باشد آینده بهتر و متوازن‌تر است.

وی گفت: ساختن آینده تنها وجه ایجابی ندارد؛ لذا باید به مجموعه‌ای تبدیل شویم که شاداب و محرک است و توانایی مراقبت از عناصر فعال و با استعداد جامعه را دارد. همچنین از عزت، استقلال و خوداتکایی جامعه مراقبت کنیم و با تقویت امید به انرژی جوانان برای ساختن آینده افزایش دهیم. بنابراین اگر جریان یادگیری نتواند امید به آینده را در ذهن، فکر و روان انسان‌ها تقویت کند این موتور از کار می‌افتد.

 حاجی میرزایی با اشاره به اینکه توجه به آینده و تقویت امید در جوانان به‌عنوان یکی از محورهای مهم گام دوم انقلاب است، گفت: دشمن در تلاش است آینده را از جوانان این کشور بگیرد تا بتواند آینده جامعه را بگیرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رویارویی با دو پدیده تحریف و تحریم در جامعه گفت: تحریف به معنای تضعیف داشته‌ها، تمرکز برنداشته‌ها، دیدن ضعف‌ها، ندیدن ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های گسترده‌ای که برای حرکت به سمت آینده وجود دارد، است.

نظام آموزشی نقطه اصلی حرکت جامعه به سمت آینده است

حاجی میرزایی نظام آموزشی را نقطه اصلی حرکت برای آینده جامعه دانست و افزود: برای بهتر شدن آینده از منظر سند تحول بنیادین دو اتفاق مهم باید در نظام آموزشی رخ دهد؛ در مرحله اول لازم است تربیت جایگزین آموزش شود. لذا بیش از آنکه نیاز داشته باشیم ذهن دانش آموزان را از مجموعه دانش‌ها انباشته کنیم باید روش، منش، شخصیت و هویت آن‌ها را برای یک زیستن شرافتمند آماده کنیم.

وی مرحله دوم تغییر در نظام آموزشی را توجه به تربیت چندساحتی طبق آنچه در سند تحول بنیادین ذکرشده دانست و گفت: توجه به تمام ساحت‌های تربیتی مهم است و برای داشتن آینده‌ای پربار باید تمام ساحت‌های تربیتی را در جوانان تقویت کنیم تا به صورت رشد متوازن و تربیت همه جانبه برای آینده قدم بردارند.

وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: درآموزش‌وپرورش با انسان‌های متفاوتی ازنظر استعداد روبرو هستیم. وقتی ساحت‌های تربیت متنوع می‌شود عرصه‌های بروز استعداد و توانمندی افراد هم متنوع می‌شود. نظام آموزشی کارآمد و شایسته، نظامی است که بیشترین توجه را به همه استعدادها داشته باشد و مجال بیشتری برای شناسایی استعدادها فراهم کند؛ لذا آن  نظام آموزشی موفق‌تر و قوی‌تری است.

حاجی میرزایی گفت: سازمان ملی استعداد درخشان به‌عنوان یکی از نقطه‌های درخشان عملکرد نظام آموزشی ایران مسئولیت فراهم آوردن مجال بیشتر برای پرورش استعدادهای جوانان را دارد.

وی با اشاره به شناسایی استعدادها از دوران مدرسه گفت: اگر جامعه‌ای نتواند استعدادها را تشخیص دهد این جامعه تضییع کننده فرصت‌ها است؛ بنابراین رسالت پرورش استعدادها به‌عنوان یک رسالت عظیم موضوعیت پیدا می‌کند. لذا امیدوارم با تبدیل‌شدن مرکز پرورش استعدادهای درخشان به سازمان ملی استعدادهای درخشان و پیگیری مستمر همکاران این سازمان در رسالت خود موفق‌تر از قبل عمل کند.

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: تغییر و تحول مجالی برای نگاه کردن به مسائل یک سازمان از منظر دیگر است و امیدواریم این تغییر باعث پیشرفت شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان با بیان برخی اولویت‌هایی که در دوره اخیر دارای اهمیت است، اظهار کرد: استقرار سازمان، بهره‌گیری از تلاش‌ها و تجربیات گذشته، نگاه مؤثر به آینده، تعیین سهم این سازمان و تأثیر آن‌ در حل مسائل و مشکلات جامعه و سعی در ارتقا علمی جامعه و ارائه الگویی عملی از تحقق کامل سند تحول از مهم‌ترین نکاتی است که باید در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محسن حاجی میرزایی مرکز استعدادهای درخشان مدارس سمپاد استعدادهای درخشان پرورش استعدادهای پرورش استعدادها آموزش وپرورش جریان یادگیری حاجی میرزایی آینده جامعه نظام آموزشی سازمان ملی برای آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۰۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد

کرباسچی معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه مدیریت منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در جهت اجرای طرح افق شاهد با هدف توانمندسازی آموزگاران مدارس شاهد استان، ۶ ساعت کارگاه آموزشی یا ۱۲ ساعت دوره ضمن خدمت برای ۱۸۳ آموزگار دوره ابتدایی ۲۰ مدرسه در۳ قطب بیرجند، قاین و فردوس از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال برگزارمی شود.

او با بیان این که طرح افق شاهد در زمینه ارتقای فعالیت‌های قرآنی مدارس ابتدایی شاهد استان اجرایی می‌شود، افزود اداره شاهد و امور ایثارگران، یکی از ارزشی‌ترین ارکان آموزش و پرورش استان به شمار می‌رود.

کرباسچی بر توجه ویژه و وافر به این بخش اثرگذار در فرایند‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی دانش آموزان تأکید کرد و ادامه داد: تمامی فعالیت‌های تعلیم و تربیت باید به ایثارگری ختم شود و چنانچه از تبیین ارزش‌ها به ویژه فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش‌آموزان غفلت کنیم، تمامی فعالیت‌های ما بیهوده خواهد بود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی وتوسعه مدیریت منابع آموزش وپرورش خراسان جنوبی، بیان کرد: برگزاری کارگا‌های توانمند سازی باهدف تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای و اعتقادی آموزگاران مدارس ابتدایی شاهد در درس قرآن، مهم‌ترین رویکرد اداره امور شاهد و ایثارگران است که در این کارگاه‌ها معلمان باروش‌های نوین تدریس قرآن، در بخش‌های روان خوانی و روخوانی از سوی مدرسان میانی، به عنوان راهبران قرآنی طرح افق شاهد آشنا می‌شوند.

او ازبرپایی اردوی زیارتی، سیاحتی و ترویجی ۳روزه برای دانش آموزان دختر دوره‌های اول و دوم متوسطه شاهد و ایثارگر استان همزمان با عید سعید فطر خبر داد و تصریح کرد: این دانش آموزان به زیارت حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) برادر بزرگوار امام رضا (ع) در طبس مشرف شده و از جاذبه‌های تاریخی، آموزشی، تربیتی، سیاحتی و گردشگری شهرستان طبس بازدیدمی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • مهارت‌های پرتقاضا در بازار کار آینده
  • سیستان و بلوچستان منبع ظرفیت‌های فراوانی در حوزه اقتصادی و گردشگری است
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • بستر حضور جوانان در تیم ملی فوتبال باید آماده شود
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • کاهش فقر حرکتی دانش آموزان
  • (ویدیو) هشدار مصطفی معین درباره مهاجرت دانش‌آموزان
  • ابتکار بولونیا در افزایش مهارت و مشارکت اجتماعی جوانان
  • هویت محوری و عدالت گستری، مولفه‌ای مهم در تهیه خبر