Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@00:42:22 GMT

شاید روزی نتوانیم گلستان بخوانیم

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۱۳۵۶

شاید روزی نتوانیم گلستان بخوانیم

اگرچه گسترش شبکه‌های اجتماعی فرصت‌هایی پیش روی زبان فارسی قرار داده، اما برخی از کارشناسان معتقدند خط و زبان فارسی در این حوزه با آسیب‌های جدی روبروست. به گفته آذر، ممکن است در ۲۰۰ سال آینده دیگر از خط فارسی آنقدر دور شویم که نتوانیم گلستان بخوانیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش کاربران فضای مجازی در ایران طی سال‌های اخیر هم فرصت‌هایی را برای زبان فارسی ایجاد کرده و هم آن را با تهدید مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زبان فارسی که طی سده‌های مختلف با پیشینه‌ای به عنوان میراثی گرانبها به دست ما رسیده، اکنون در مواجهه با فضای مجازی و افزایش سرعت استفاده کاربران، همانند دیگر زبان‌ها در معرض آسیب‌های مختلف در حوزه محتوا و زبان است.

فضای مجازی که از دهه 70 در میان کاربران ایرانی جای خود را باز کرد، فرصت‌هایی مانند ایجاد ارتباطات گسترده برای کاربران فراهم کرد، اما در عین حال اقدام به شکل نوینی از طرح افکار ادبی را پیش روی نویسندگان و شاعران قرار داد. هرچند ارتباط‌ها سریع‌تر و گسترده‌تر شد، اما شتابزدگی در نوشتن، سطحی شدن برخی از آثار و نقدها، ایرادهای نوشتاری، گسترش انتشار مطالب جعلی ادبی و انتصاب آن به بزرگان ادبیات و ... سبب شده تا بسیاری از کارشناسان نسبت به آسیب زبان فارسی از این طریق هشدار دهند.

هرچند این مسئله تنها مختص به زبان فارسی نیست و بسیاری از زبان‌ها در دنیا در مواجهه با رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی، در معرض آسیب‌های جدی هستند، اما فقدان پژوهش‌های اساسی و به تبع آن عدم ارائه راهکارهای مؤثر در جهت حفظ زبان فارسی در مواجهه با پدیده‌های نو، این زبان را در معرض آسیب بیشتر قرار داده است. از سوی دیگر، کمبود محتوای دقیق و صحیح که به حفظ و در عین حال گسترش زبان فارسی در فضای مجازی کمک کند، از دغدغه‌های کارشناسان در سال‌های اخیر بوده است.

بنیاد رودکی با همکاری معاونت فرهنگی ارشاد در نظر دارد با اجرای طرحی تا حدی ضعف موجود در این زمینه را جبران کند. امیراسماعیل آذر، پژوهشگر، که کار گردآوری و تدوین این طرح را برعهده دارد، درباره آن به تسنیم بیشتر توضیح داد و گفت: خوشبختانه این طرح به تصویب رسیده و در شرف انجام است. قرار است در این طرح 150 قطعه از نثر و نظم فارسی به صورت تصویری ارائه می‌شود. قطعات از آثار ادبی انتخاب خواهد شد و قرار است آثاری ارائه شود که در استحکام و رشد زبان فارسی تأثیرگذار باشد. تمامی قطعات انتخاب شده در دو تا سه دقیقه به صورت تصویری ضبط خواهند شد.

وی ادامه داد: فضای مجازی تاحدودی پر است از آثار موهوم و ناروا. به همین دلیل ما با ضعف تألیف و گفتار در این عرصه مواجه هستیم. در این طرح سعی شده تا با در نظر گرفتن ضعف‌های موجود، قطعاتی انتخاب شود که هم آرامش‌بخش باشند و هم قابلیت این را داشته باشد که مخاطب به راحتی آن را به حافظه بسپارد.

آذر یادآور شد: به نظرم اگر انجام این نوع کارها تداوم داشته باشد، تأثیر مثبتی بر مخاطبان فارسی‌زبان خواهد گذاشت. از زمانی که آهنگسازها کار خوب تولید نکردند و شاعرانی مانند معینی کرمانشاهی حضور نداشتند، موسیقی اصیل ایرانی کم‌کم فراموش شد و موسیقی پاپ جای آن را گرفت. این در حالی است که برخی از آهنگ‌های پاپی که تولید می‌شود، هیچ حاصلی برای شنونده ندارد و تنها اصواتی است که به گوش می‌رسد. وقتی برای کسی بانگ کلاغ خوش‌اهنگ شد، دیگر به صدای بلبل گوش نمی‌سپارد. زبان فارسی نیز چنین وضعیتی دارد. اگر مطالب جذاب برای مخاطب فارسی‌زبان وجود نداشته باشد، او به مطالب و محتوای غیر اصیل دلخوش می‌کند. 

این پژوهشگر همچنین در ادامه به تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی اشاره و اضافه کرد: اولین مشکلی که فضای مجازی برای زبان فارسی ایجاد کرده، تغییر خط فارسی است. خط ما در حال حاضر به گونه‌ای است که حرف می‌زنیم. این می‌تواند در درازمدت برای خط فارسی خسران به بار بیاورد. اگر بین خط و زبان شکاف ایجاد شود، ممکن است در 200 سال آینده دیگر از خط فارسی آنقدر دور شویم که نتوانیم غزل حافظ و گلستان سعدی بخوانیم و آن را بفهمیم.

وی ادامه داد: دومین ضربه‌ای که فضای مجازی به زبان فارسی زده است، اشتباه خواندن متون ادبی است. خاطرم هست زمانی که کلاس ششم ابتدایی تحصیل می‌کردم، یکی از کتاب‌های ما گلستان سعدی بود. اما امروز دانشجویانی که تحصیلات بالایی هم دارند، بوستان و گلستان را غلط می‌خوانند. متأسفانه جامعه ما به این سمت پیش می‌رود که کمتر به سمت خواندن مطالب ادبی روی می‌آورد. مادران در روزگار ما برای کودکان خود قصه‌های کلیله و دمنه می‌خواندند، اما الآن کودکان ما وقت خود را پای شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گذرانند. خواندن‌هایمان کم شده چون پدر و مادرها دیگر مطالعه نمی‌کنند.

فرصتی برای شنیدن صدای شعر انقلاب/معرفی آثار شاعران فارسی‌زبان در دانشگاه‌های هنداولین کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان فارسی در هندوستان

 

آذر تأکید کرد: راه حل در چنین شرایطی این است که مسئولان و اولیای امر، مطالب کوتاهی را تدوین و به مردم ارائه دهند تا آنها شیرینی این زبان را حس کنند.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترویج و گسترش زبان فارسی بیشتر بخوانید... فرصتی برای شنیدن صدای شعر انقلاب/معرفی آثار شاعران فارسی‌زبان در دانشگاه‌های هند سروده‌های بانوی شاعر هندوستانی به ایران رسید/ چراغ روشن زبان فارسی در شبه‌قاره نگرانم که زبان فارسی روزی زبان اول ایران و افغانستان نباشد/ رواج عجیب واژگان بیگانه به فارسی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... فرصتی برای شنیدن صدای شعر انقلاب/معرفی آثار شاعران فارسی‌زبان در دانشگاه‌های هند سروده‌های بانوی شاعر هندوستانی به ایران رسید/ چراغ روشن زبان فارسی در شبه‌قاره نگرانم که زبان فارسی روزی زبان اول ایران و افغانستان نباشد/ رواج عجیب واژگان بیگانه به فارسی واژه های کاربردی مرتبط ترویج و گسترش زبان فارسی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ دستورالعمل وزارت بهداشت برای محرم/ برگزاری جلسات در فضای باز اولویت باشد ۲ سرلشکر سلامی: انتقام خون شهید سلیمانی به یک آرمان تبدیل شده است ۳ چرا ایندیپندنت از فعالیت شبکه‌های برون مرزی ایران نگران است؟ ۴ عزای امام حسین(ع) به جامعه نشاط و پویایی می‌بخشد/ هیئتی‌ها پایبند به اصول بهداشتی در محرم‌اند ۵ شهیده‌ای که کفنش حرم امام رضا (ع) را طواف کرد ۶ خاطره خوش اسلام‌زاده از طالب‌زاده/ برای پدر مستندسازان انقلابی دعا کنید ۷ «بی ماسک پشیمانم و با ماسک پریشان»/ از حافظ تا بابا طاهر؛ شوخی شاعران با کرونا ۸ سفر دوباره هنری جیمز با «تصویر یک زن» به ایران مهمترین اخبار فرهنگی پیشنهاد ایجاد تغییرات ساختاری در جایزه ادبی جلال به شورای عالی انقلاب فرهنگی عزای امام حسین(ع) به جامعه نشاط و پویایی می‌بخشد/ هیئتی‌ها پایبند به اصول بهداشتی در محرم‌اند شرایط سخت فیلمبرداری سریال پُربازیگر دفاع‌مقدس/ "سامو بندری" همچنان بلاتکلیف انجمن صنفی دشمن خانه موسیقی نیست / از هیچ ارگانی کمک مالی نگرفته‌ایم مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: انتقام خون شهید سلیمانی به یک آرمان تبدیل شده است نماینده جهاد اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم تشریح کرد ؛ ضربه امنیتی مقاومت فلسطین به دستگاه جاسوسی اسرائیل قالیباف: باید در ۵ سال آینده به ثبات اقتصادی بدون نفت برسیم گفت‌وگو| تحلیلگر عراقی تشریح کرد: چالش‌ها و موانع برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق گفتگو با عباس عبدی: مسئولان دولتی از ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی منع شوند/ تمام جامعه از نابرابری آموزشی ضربه شدید می‌خورد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زبان فارسی فارسی زبان فضای مجازی خط فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورایس: شاید روزی هم اسم من را صدا بزنند؛ برای بالا رفتن نباید پا روی کسی بگذاریم

 

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، ژوزه مورایس در نشست خبری پس از تقابل تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در داربی فوتبالی اصفهان که با پیروزی یک بر صفر شاگردانش همراه شد، اظهار کرد: بازی ساده‌ای نبود. بالاخره در این بازی از خودمان ثبات نشان دادیم. ذوب‌آهن با توجه به اتفاقات اخیر از نظر احساسی بر ما برتری داشت؛ به بازیکنان بابت تلاش، کنترل خود بر بازی و اتفاقاتی که در دو بازی اخیر و جو پیرامون تیم داشتند، تبریک می‌گویم. در این بازی با نتیجه یک بر صفر پیروز شدیم که به نظر من لیاقت آن را داشتیم.

او در خصوص شرایط تیم سپاهان افزود: به عنوان یک سازمان حرفه‌ای باید از پس این مشکلات بربیاییم. باید روی کار خودمان تمرکز داشته باشیم و بهترین خودمان را ارائه دهیم. آرزو می‌کردیم در این بازی حمایت بیشتری داشته باشیم، اما باز هم باید کارمان را به صورت حرفه‌ای انجام دهیم. به هر حال حتی چهره من هم موقع ترک زمین مانند بازنده‌ها بود.   مورایس تصریح کرد: از هوادارانی که در بازی امروز از ما حمایت کردند، تشکر می‌کنم. درک می‌کنم شرایط ساده نیست، اما همه چیز قابل تغییر است. به هر حال، حتی وقتی ببرید، افرادی هستند که علیه شما هستند و حمایت نمی‌کنند و به همه این تفاوت‌ها احترام می‌گذارم.   سرمربی تیم فوتبال سپاهان با اشاره به برخی شعار‌ها علیه او روی سکو‌ها خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم این اتفاق برای اولین بار در این باشگاه باشد، اما شاید زمانی نیز باشد که اسم من را صدا بزنند؛ در حالی که مربی دیگری روی نیمکت است. نویدکیا دوست من و اسطوره باشگاه است. در آینده چرا که نه؟! از نظر من برای بالاآمدن نباید پا روی کسی بگذاریم. با هم بودن را بیشتر قبول می‌کنم و آرزو می‌کنم ارزش درست را برای همه قائل باشیم.

دیگر خبرها

  • مورایس: شاید روزی هم اسم من را صدا بزنند؛ برای بالا رفتن نباید پا روی کسی بگذاریم
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟
  • «وعده صادق» گنبد آهنین پوشالی اسرائیل را درهم ریخت