Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@11:57:46 GMT

جایزه پولیتزر چیست؟ بنیانگذار و شرایط دریافت آن

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۱۶۷۲

جایزه پولیتزر چیست؟ بنیانگذار و شرایط دریافت آن

جایزه پولیتزر چیست؟ رازهای موفقیت پولیتزر، اولین جوایز پولیتزر، سال‌هاست که نام پولیتزر و روزنامه نگاری با یکدیگر پیوند خورده است. نمی‌توان دنیای روزنامه نگاری و ادبیات را بدون پایه‌گذار اصلی این جایزه معتبر یعنی- ژوزف پولیتزر- به یاد آورد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سال‌هاست که نام پولیتزر و روزنامه نگاری با یکدیگر پیوند خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمی‌توان دنیای روزنامه نگاری و ادبیات را بدون پایه‌گذار اصلی این جایزه معتبر یعنی- ژوزف پولیتزر- به یاد آورد.

جایزه پولیتزر و شرایط دریافت آن

جایزه‌ ای در روزنامه ‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش‌های گوناگون دارد. این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی، در سده نوزدهم نام‌گذاری شده‌است.

هم ‌چنین هر ساله بنیاد پولیتزر جوایز نیم میلیون دلاری خود را به بهترین عکس‌های خبری در زمینه‌های مختلف می‌دهد که در میان تمام عکس‌های خبری جهان به عنوان بهترین عکس خبری افشاگرانه و جسورانه معرفی می‌شوند.

تلاش های پولیتزر در کار

ژوزف پولیتزر که مظهر روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در آمریکاست، در اصل مجاری تبار بود و در ۱۰ آوریل ۱۸۴۷ از پدری بازرگان و مادری آلمانی و کاتولیک به دنیا آمد و او  به‌دنبال استخدام در ارتش بود ولی به‌دلیل دید کم و وضعیت نامناسب جسمی، هرگز تقاضای او برای ورود به ارتش اتریش پذیرفته نشد.

او در سال ۱۸۶۴ به آمریکا مهاجرت کرد تا در جنگ داخلی آمریکا وارد میدان شود و به‌ رویای خود برای حضور در ارتش، جامه عمل بپوشاند.

پس ‌از این دوران به سنت لوئیز رفت. جوزف پولیتزر می‌توانست به‌خوبی به زبان آلمانی و فرانسوی صحبت کند، اما زبان انگلیسی‌اش بسیار ضعیف بود، ازاین‌رو در اوقات بیکاری به مطالعه‌ی زبان انگلیسی و حقوق می‌پرداخت. پس از چند سال کار و تلاش در سال ۱۸۶۹ در روزنامه‌ای آلمانی ‌زبان به نام وست لیش استخدام شد.

در این زمان به حزب جمهوری‌خواه آمریکا گرایش یافت و برای پیروزی هوراس گریلی در انتخابات ریاست جمهوری تلاش فراوانی کرد؛ ولی با شکست این کاندیدا در انتخابات سال ۱۸۶۹، حزب جمهوری‌خواه منحل شد و پولیتزر پس از مدتی به دموکرات‌ها پیوست.

پس از چندی تلاش در عرصه‌ی روزنامه‌ نگاری و کسب تجربه‌های تازه موفق شد در سال ۱۸۷۲ روزنامه‌ی پست را به مبلغ ۳۰۰۰ دلار خریداری کند که البته سهم خود در این روزنامه را سال بعد با سودی سرشار فروخت. در ۱۸۷۹ نیز به‌طور هم‌زمان دو روزنامه‌ی سنت لوئیس دیسپچ و سنت لوئیس پست را خریداری کرد و پس از ادغام این دو در یکدیگر، روزنامه سنت لوئیس پست دیسپچ را انتشار داد که هنوز هم این نشریه به نام سنت لوئیس فعالیت دارد. این روزنامه، جایگاه و تریبونی مناسب برای او فراهم کرد تا بتواند عقاید پوپولیستی خود را به‌راحتی ابراز نماید.

در ۱۸۸۲ پولیتزر به مردی متمول و ثروتمند تبدیل شده بود و موفق شد امتیاز روزنامه نیویورک ورلد را به مبلغ ۳۴۶هزار دلار از جی گولدخریداری کند. این روزنامه که پیش از آن، سالانه
۴۰ هزار دلار ضرر به بار می‌آورد، با درایت و مدیریت علمی پولیتزر به روزنامه‌ای پرتیتراژ تبدیل شد.

او با دقت، خلأهای موجود در دنیای روزنامه نگاری را پیداکرد و داستان‌های مورد علاقه مردم را در آن به چاپ رساند. از سوی دیگر، او بسیار افشاگرانه و جنجالی کار می‌کرد و پرده از بسیاری رازها برمی داشت. کمی بعد با استخدام روزنامه نگار و محقق معروف، نلی بلای در ۱۸۸۷ کار خود را به اوج رسانید.

روزنامه ورلد در سال ۱۸۹۵ میلادی، نخستین روزنامه کمدی رنگی به نام یلو کید را به مردم معرفی کرد. این روزنامه نیز بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و شمارگان آن در مدت زمان کوتاهی از ۱۵ هزار به ۶۰۰ هزار نسخه رسید.

جنجال ها و دادگاهی پولیتزر

موفقیت‌های پی در پی پولیتزر، حسادت رقبای کاری او را برانگیخت و بسیاری از آنها برای خراب کردن وجهه اجتماعی او دست به کار شدند. سردبیر روزنامه نیویورک سان مدعی شد که پولیتزر از دین برگشته است و مردم نباید با خرید روزنامه یک کافر، از او حمایت کنند.

هر پولیتزر در این زمان به‌دلیل بیماری در روزنامه حضور نداشت ولی این مجموعه را از دور مدیریت می‌کرد.

 در ۱۸۹۵ ویلیام راندولف هارست امتیاز روزنامه نیویورک ژورنال را از برادر پولیتزر خریداری کرد و در پوشش دادن اخبار جنگ آمریکا و اسپانیا، رقابتی شدید بین این ۲ روزنامه درگرفت. این جنگ با انفجار یک رزم ناو آمریکایی در خلیج هاوانا در سال ۱۸۹۸ آغاز شد.

هارست با برانگیختن احساسات مردم تلاش می‌کرد اسپانیا را در این ماجرا مقصر قلمداد کند ولی از آنجا که پولیتزر به‌دنبال کشف حقیقت بود، تلاش می‌کرد نشان دهد در این حادثه هیچ تعمدی در کار نبوده و این انفجار، ناشی از اختلال در موتورخانه بوده است.

همین اختلاف نظر یک جنگ تمام عیار بین این ۲روزنامه به راه‌انداخت و سرانجام در سال ۱۹۰۹ به اتهام توهین به تئودور روزولت و جی. پی. مورگان، علیه پولیتزر اعلام جرم کردند و او به پرداخت ۴۰ میلیون دلار غرامت محکوم شد. البته افشاگری‌های او در سال ۱۹۱۱ نتیجه داد و پس از اعلام نتیجه نهایی کمیسیون تحقیق مبنی بر عمدی نبودن حادثه، او نیز از این اتهام مبرا شد.

رازهای موفقیت پولیتزر

در ۱۸۸۲ پولیتزر به مردی متمول و ثروتمند تبدیل شده بود و موفق شد امتیاز روزنامه نیویورک ورلد را به مبلغ ۳۴۶ هزار دلار از جی گولد خریداری کند. این روزنامه سالانه4۰ هزار دلار ضرر به بار می‌آورد که با درایت و مدیریت علمی پولیتزر به روزنامه‌ای پر تیتراژ تبدیل شد.

 پولیتزر به علت علاقه خاصی که به روزنامه نگاری داشت با دقت، خلأهای موجود در دنیای روزنامه نگاری را پیدا می کرد و داستان‌های مورد علاقه مردم را در آن به چاپ می رساند. از سوی دیگر، او بسیار افشاگرانه و جنجالی کار می‌کرد و پرده از بسیاری رازها برمی داشت.

با استخدام روزنامه نگار و محقق معروف، نلی بلای در ۱۸۸۷ کار خود را به اوج رسانید. روزنامه ورلد در سال ۱۸۹۵ میلادی، نخستین روزنامه کمدی رنگی به نام یلو کید را به مردم معرفی کرد. این روزنامه نیز بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و شمارگان آن در مدت زمان کوتاهی از ۱۵ هزار به ۶۰۰ هزار نسخه رسید.

وصیت نامه پولیتزر

پولیتزر به‌دلیل عشق و علاقه اش به روزنامه نگاری، مدرسه‌ای را در ایالت کلمبیا تأسیس کرد که هنوز هم یکی از معتبرترین مراکز آموزش روزنامه نگاری در سراسر جهان محسوب می‌شود. در ابتدا در سال‌۱۸۹۲ با پیشنهاد مبلغی پول به ست لو رئیس دانشگاه کلمبیا، از او درخواست کرد نخستین مدرسه روزنامه نگاری جهان را پایه گذاری کند؛ ولی او هیچ علاقه‌ای به این درخواست نشان نداد. در سال 1902 با تعویض رئیس دانشگاه ست لو رئیس، نیکلاس موری باتلر رغبت بیشتری برای ساخت این مدرسه از خود نشان داد؛ اما تا یک سال بعد از مرگ پولیتزر عملی نشد. این اسطوره روزنامه نگاری، در وصیتنامه خود، ۲ میلیون دلار برای دانشگاه کلمبیا در نظر گرفت.

مرگ پولیتزر

ژوزف پولیتزر سال ۱۹۱۱ میلادی در بندر چارلستون کارولینای جنوبی دیده از جهان فرو بست و در گورستانی واقع در برونکس نیویورک به خاک سپرده شد.

اولین جوایز پولیتزر

یک سال پس از مرگ پولیتزر، دانشگاه کلمبیا اقدام به ساخت مدرسه علمی روزنامه نگاری کرد. هرچند در آن زمان مدرسه روزنامه نگاری دیگری در دانشگاه میسوری تاسیس شده بود. البته امروزه، هنوز هم مدرسه روزنامه نگاری کلمبیا یکی از معتبرترین مراکز آموزش روزنامه نگاری در سراسر جهان محسوب می‌شود و بسیاری از روزنامه نگاران برجسته در این محل آموزش می‌بینند.

پس از تاسیس این مدرسه، در سال ۱۹۱۷ آرزوی پولیتزر به تحقق پیوست و نخستین جوایز پولیتزر به منتخبان خبرنگاری، ادبیات، نمایشنامه، تاریخ و بیوگرافی اعطا شد.

برندگان پولیتزر 2019

آوریل هر سال برندگان جایزه پولیتزر اعلام می شود.

در سال 2019 در بخش ادبیات داستانی رمان «سایه‌بان» نوشته «ریچارد پاورز» در رقابت با «مؤمنان واقعی» نوشته «ربکا ماکای» و «آن‌جا آن‌جا» از «تامی اورنج» برنده جایزه شد.

در سایر بخش‌های مرتبط با ادبیات جوایز پولیتزر ۲۰۱۹، «دید منصفانه» نوشته «جکی سیبلی دروری» برنده جایزه بهترین نمایشنامه شد و «دیوید دابلیو بلایت» برای نوشتن کتاب «فردریک داگلاس: پیامبر آزادی» عنوان برنده جایزه بهترین کتاب تاریخی را به دست آورد.

جایزه بخش زندگی‌نامه نیز به «سیاه جدید: زندگی آلن لاک» نوشته «جفری سی. استوارت» رسید.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: روزنامه نگاری نویسندگی دنیای روزنامه نگاری روزنامه نیویورک ی روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا جوایز پولیتزر جایزه پولیتزر سنت لوئیس هزار دلار تبدیل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد

پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا (پن) در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن ادبی مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرده است.

به گزارش فارس به نقل از گاردین، این گروه بخش عمده‌ای از تلاشش را به آزادی بیان معطوف کرده است، روز گذشته اعلام کرد که مراسم هفته آینده را لغو می‌کند.

بر اساس بیانیه این گروه، از ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جایزه، ۲۸ نفرشان در مرحله بررسی آثار انصراف دادند.

سوزان نوسل، عضو هیأت مدیره انجمن قلم آمریکا گفت: «این یک رویداد دوست‌داشتنی است و زحمت زیادی برای آن کشیده می‌شود، بنابراین همه ما از این نتیجه متاسفیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری مراسم به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم ممکن نیست.»

۹ نفر از ۱۰ نویسنده‌ای که برای جایزه کتاب انجمن قلم آمریکا نامزد شده بودند، به دلیل عدم حمایت این مجموعه از نویسندگان فلسطینی، از این رقابت انصراف دادند.

کلاریس روزاز شریف، مدیر برنامه‌های ادبی انجمن قلم آمریکا، هم گفت: «ما به این که نویسندگان از وجدان خود پیروی کرده‌اند بسیار احترام می‌گذاریم، چه در بخشی که کتابشان نامزد شده است باقی بمانند یا نه».

او اضافه کرد: «متاسفیم که این وضعیت بی‌سابقه به وجود آمد، به ویژه که توجه از آثار خارق‌العاده‌ای که داوران محترم، با بصیرت و سخت‌کوش انتخاب کرده بودند، برداشته شد.»

نامزد‌های قلم در هفته‌های اخیر چندین نامه سرگشاده امضا کردند و به دلیل آنچه گرایش این نهاد علیه غزه خوانده‌اند انتقاد کردند.

در نامه‌ای که ماه گذشته چندین نویسنده به نام از جمله میشل الکساندر، نائومی کلاین و زینا عرفات امضا کردند، آمده است: «ما معتقدیم در چارچوب جنگ مداوم اسرائیل علیه غزه، انجمن قلم آمریکا به تعهد خود این سازمان برای صلح و برابری برای همه، و آزادی و امنیت برای نویسندگان خیانت کرده است.»

دیگر خبرها

  • رقابت دو بازی ایرانی برای کسب جایزه فستیوال ۲۰۲۴ بازی سال منا
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • حد نگاری اراضی ملی سیرجان
  • پرتاب توپ بسکتبال از میانه میدان و دریافت جایزه 20 هزار دلاری توسط تماشاگر حاضر در سالن
  • «جامعه برف» برنده بزرگ جوایز پلاتینو شد/همدردی با سینمای آرژانتین