Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از خانه ملت، در این نشست علاوه بر رییس مجلس شورای اسلامی و برخی روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس، همتی رییس کل بانک مرکزی، زنگنه وزیر نفت، مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، میراشرفی رییس کل گمرک و شافعی  رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست که سومین جلسه مشترک مجلس و دولت در موضوع بازگشت ارز صادراتی تشکیل می شود، بر ضرروت هم افزایی دولت و مجلس در موضوع مدیریت عرصه تجارت خارجی، بازگشت ارز صادراتی و تامین کالاهای اساسی تاکید کرد و افزود: در حوزه اقتصادی، کشور نیاز به یک عزم و اراده ملی و کار جهادی شبانه روزی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعامل بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و مجلس در موضوع اطلاعات و سامانه های حوزه تجارت خارجی و بویژه بازگشت ارز، تصریح کرد: اگر شناسایی و اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد، نمی توان تصمیم درستی گرفت. باید اطلاعات به روز و جامع باشد و در اختیار دست اندرکاران امر قرار گیرد.

وی همچنین در موضوع سوء استفاده از کارت های بازرگانی گفت: باید بین صادرکننده خوش حساب و کسانی که بصورت اجاره ای از کارت بازرگانی دیگران سوء استفاده می کنند و یا از هویت افراد دیگر برای صادرات از طریق دریافت کارت بازرگانی اقدام می کنند، تفکیک قائل شد.

قالیباف، اعلام آمادگی کرد که در موارد لازم مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین و مقررات مربوط به صدور کارت بازرگانی اقدام کند.

 رییس مجلس شورای اسلامی  بر اقداماتی همچون تنوع بخشیدن به روش های ورود ارز و کالا به کشور، ضرورت انجام مذاکره و ایجاد تفاهم با صادرکنندگان عمده و خوش حساب، درنظر گرفتن اعتبار مالیاتی اشخاص در موضوع پروانه صادراتی و رصد زنجیره توزیع کالا از گمرک تا مصرف کننده نهایی تاکید کرد.

همتی: توافق خارج از سامانه نیما خلاف است

همچنین در این جلسه رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک گزارشی از میزان ارز بازگردانده شده به کشور ارائه کردند و وضعیت فعلی را رو بهبود دانستند که باعث می شود تا سیاستگذاری های بانک مرکزی ثبات پیدا کند.

همتی سامانه نیما را مرجع اصلی خرید و فروش ارز برای واردات و صادارت عنوان کرد و هرگونه توافق خارج از آن را خلاف دانست.

مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت نیز در این دیدار به تشکیل کمیته اقدام ارزی در ۳۱ استان اشاره کرد که با همکاری نمایندگان اتاق های بازرگانی و تعاون به تفاهم با صادرکننده ها می پردازد.

وی همچنین درخصوص تعهدات صادرکنندگان گفت: ۲هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی را تعلیق کردیم که هیچ ارزی را برنگرداندند و تولیدی هم نبودند. تا ۱۵ شهریور نیز به کسانی که زیر ۳۰ درصد ارز برگرداندند و تولیدی نیستند، مهلت دادیم که ارز را برگردانند.

شافعی، رییس اتاق بازرگانی نیز در این جلسه درخواست که نگاه به صادرکننده، واقعی باشد و خشک و تر با هم سوزانده نشود.

وی تاکید کرد که ممکن است عده ای تخلف کنند، اما قاطبه صادرکنندگان، آبرو و حیثیتی که به سختی جمع آوری کردند را حراج نمی کنند.

 وی گفت ما از سال گذشته به آقای رییس جمهور پیشنهاد دادیم که برای کارت های بازرگانی، درجات مختلفی درنظر بگیرید. اما به پیشنهاد ما توجهی نشد.

 میراشرفی، رییس کل گمرک نیز به آماری از واردات کالاهای اساسی و ترخیص شده از گمرک اشاره کرد.

 در این جلسه روسای کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه، صنایع و معادن، کشاورزی و برخی نمایندگان متخصص حوزه اقتصادی حضور داشتند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی بیژن نامدار زنگنه اتاق بازرگانی ایران سامانه نیما نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی بیژن نامدار زنگنه اتاق بازرگانی ایران سامانه نیما نفت مجلس شورای اسلامی بیژن نامدار زنگنه اتاق بازرگانی ایران سامانه نیما نفت رییس مجلس شورای اسلامی کارت بازرگانی رییس کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اتاق بازرگانی از رئیسی و قالیباف برای تعطیلی شنبه‌ها

رییس اتاق ایران در نامه‌های جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و رییس مجلس، برنامه‌ریزی و همراهی برای مطابق سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی را خواستار شد.

به گزارش مشرق، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نامه‌های جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن یادآوری نکات مهم و کارشناسی درباره تغییر تعطیلات آخر هفته و مواضع بخش خصوصی در این زمینه، خواستار برنامه‌ریزی و همراهی برای مطابق سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی و اعلام روز شنبه به‌عنوان تعطیلی شد.

در این نامه‌ها، ضمن حمایت از اقداماتی که موجبات افزایش رفاه نیروی کار را فراهم می‌آورد، نکات مهمی که فعالان اقتصادی را نگران کرده، اعلام شده است.

۱- تصویب روز پنجشنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس منجر به ایجاد وقفه‌ای ۴ روزه در ارتباطات مالی و تجاری با دنیا خواهد شد. در واقع تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا و تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشورمان، مراودات مالی و بازرگانی را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار خواهد کرد و زیان اقتصادی ناشی از آن چشمگیر خواهد بود. بیم آن می‌رود که با کاهش روزهای کاری مشترک با قاطبه شرکای تجاری، وضعیت تجاری کشور در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیازمندیم، متأثر گردد.

۲- در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها در حدود چهار دهم درصد (۰.۴) است و در راستای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، هرگونه سیاست‌گذاری در حوزه‌های تأثیرگذار بر تجارت کشور باید به‌دقت انجام شود. در دنیای پرشتاب امروز که گسترش زنجیره‌های ارزش جهانی، وابستگی متقابل اقتصادی و تجاری بین کشورها را به‌شدت افزایش داده، عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای ۴ روز متوالی به معنی ایجاد یک اصطکاک بزرگ در بازار و اساساً مانع رشد و توسعه تجارت و پیوند با اقتصاد بین‌المللی است. ناهماهنگی میان شرکای تجاری و درنتیجه عدم امکان پیگیری کارهای اداری به‌واسطه این وقفه، شرایط را برای کشوری مانند کشور ما که به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه، با محدودیت‌های فراوانی روبه‌روست، دشوارتر خواهد ساخت و هزینه‌های مبادله را افزایش خواهد داد.

۳- اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که تعطیلی کامل پنجشنبه‌ها به دلیل عدم تطبیق با روزهای تعطیلی سایر کشورها، تنها از کانال کاهش تجارت با ۵ شریک عمده تجاری کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، خسارتی معادل با ۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد خواهد ساخت. لذا کاهش حتی یک روز عدم انطباق با سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک‌تر شدن به استانداردهای جهانی و کاستن از هزینه‌های فزاینده برای فعالان اقتصادی داخلی است.

۴- اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس برای کاهش زیان‌های ناشی از آن، طی تصمیمی یکپارچه از سال ۲۰۰۸ میلادی و به‌صورت تدریجی طی ۵ سال، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند.

۵ - موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (۲۶) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مطرح شده است و طبق آن «دولت مجاز نیست روزهای کاری سال را مگر در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه یا بروز خطرات جانی، تعطیل اعلام کند.» اگرچه این حکم مربوط به روزهای کاری در محیط داخل کشور است اما با برداشت موسع از آن درخواست داریم که به جهت ضرورت انطباق روزهای کاری در داخل با روزهای کار طرف‌های تجاری، از اعلام روز پنجشنبه به‌عنوان تعطیل رسمی خودداری شود و تدبیر لازم در انتخاب روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی پایان هفته به کار گیرند.

رئیس اتاق ایران در نامه به دفتر مقام معظم رهبری، تقاضا کرده است: با توجه به جمیع موارد اشاره شده و نظر به حسن ظن همیشگی معظم له نسبت به بخش خصوصی و پیگیری همیشگی در خصوص رفع دغدغه‌های فعالان اقتصادی، دستور فرمایند تدابیری اتخاذ شود تا مراتب فوق به نحو مقتضی حل‌وفصل شده و روز شنبه به‌جای پنجشنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل رسمی پذیرفته شود.

در نامه حسن‌زاده در نامه ریاست جمهوری، این‌گونه آمده است: موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (۲۶) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مطرح شده است و طبق آن «دولت مجاز نیست روزهای کاری سال را مگر در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه یا بروز خطرات جانی، تعطیل اعلام کند.» اگرچه این حکم مربوط به روزهای کاری در محیط داخل کشور است؛ اما با برداشت موسع از آن درخواست داریم که به جهت ضرورت انطباق روزهای کاری در داخل با روزهای کار طرف‌های تجاری، از اعلام روز پنجشنبه به‌عنوان تعطیل رسمی خودداری شده و تدبیر لازم در انتخاب روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی پایان هفته اتخاذ شود.

همچنین در نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست شده است: فرصتی در اختیار اتاق ایران و نمایندگان آن هنگام طرح موضوع در صحن علنی مجلس قرار گیرد تا نکات مورد نظر و دلایل توجیهی بخش خصوصی برای مخالفت با تعیین روز پنجشنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات در صحن علنی مطرح شود تا نمایندگان محترم مجلس با اطلاع کامل، نسبت به تصمیم‌گیری نهایی، اقدام کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • درخواست اتاق بازرگانی از رئیسی و قالیباف برای تعطیلی شنبه‌ها
  • مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها
  • چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟
  • اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
  • مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها
  • (عکس) احترام نظامی به قالیباف در مجلس
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کنیم
  • قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود