Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@15:03:44 GMT

استعفای وزیر خارجه لبنان توطئه فرانسوی – آمریکایی

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۲۷۸۹

استعفای وزیر خارجه لبنان توطئه فرانسوی – آمریکایی

رسانههای لبنان و منطقه در دو روز گذشته حدس و گمانهای مختلفی برای استعفای ناصیف حتی اعلام کردند، ولی زمان زیادی نگذشت که معلوم شد، دست‌های خارجی مداخله‌گر در لبنان عامل استعفای وزیر خارجه این کشور بوده‌اند.

هرچند رسانه‌های متعلق و وابسته به جریان غربگرای «۱۴ مارس» و برخی رسانه‌های منطقه تلاش داشتند با انحراف، دلیل استعفای "حتی" را شخص "جبران باسیل" وزیر خارجه پیشین لبنان که داماد میشل عون نیز هست، معرفی کنند، اما به سرعت معلوم شد که دخالت‌ها و فشارهای دولت‌های آمریکا و فرانسه علت اصلی استعفای ناصیف حتی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا و فرانسه به عنوان دو کشور غربی و همچنین عربستان، تلاش می‌کنند با ایجاد موانع بسیار اقتصادی و سیاسی، دولت حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان را ناکارآمد جلوه دهند.

** داستان استعفای وزیر خارجه لبنان

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه دوم مرداد ماه در سفری ۳ روزه به لبنان با بسیاری از مقامات این کشور دیدار و گفت وگو و درخواست خود را برای دیدار با مقامات «جنبش حزب الله» نیز اعلام کرد که با دست رد این جنبش مواجه شد.

قبل و در طول سفر لودریان به بیروت رسانه‌های جریان ۱۴ مارس با انتشار اطلاعات اشتباهی در میان لبنانی‌ها شایع کرده بودند که پاریس به سمت بیروت چرخیده و ابتکار عمل و برنامه‌های زیادی برای نجات لبنان از بحران اقتصادی و رفع تحریم‌ها دارد؛ حتی تحرکات مالی لبنان نیز تحت تاثیر این شایعات بود و بانک‌های این کشور گمان می‌کردند فرصتی برای ساماندهی به اوضاع آنها پیش خواهد آمد.

در جریان دیدار لودریان با حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان از برخورد تحقیرآمیز و سخنان مداخله‌جویانه وزیر خارجه فرانسه علیه مقاومت و بی‌احترامی او به جنبش حزب الله که ناصیف حتی نیز در آن دیدار حضور داشته، دیاب عصبانی شده و در پاسخ لودریان گفته است: "ما در لبنان از کسی دستور نمی‌گیریم؛ من سعد الحریری نیستم که هرچه امر از خارج آمد، انجام دهم".

پس از برخورد قاطع دیاب در مقابل سخنان غیردیپلماتیک و خارج از عرف وزیر خارجه فرانسه علیه مقاومت لبنان، ناصیف حتی که به داشتن گرایش‌های خارجی بویژه به پاریس مشهور است، از قاطعیت دیاب ناراحت شده و استعفا خود را دیروز اعلام کرد.

مقامات آمریکایی‌ به ویژه سفیر واشنگتن در بیروت و مقامات فرانسوی به بهانه فعالیت حزب‌الله در فرآیندهای سیاسی، لبنان را زیر فشارهای اقتصادی قرار داده‌اند و در یک برنامه‌ریزی هدفمند، وزیران هم‌سو با غرب در کابینه حسان دیاب را به سمت استعفا کشانده تا در نهایت جریان مقاومت را مسئول شرایط لبنان معرفی کنند که استعفای ناصیف حتی نیز در همین راستا ارزیابی شده است .

با روی کار آمدن حسن دیاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان از ابتدای بهمن ماه سال گذشته، شرایط خوبی برای حل مشکلات اقتصادی این کشور به وجود آمده و تاکنون برخی از مشکلات لبنان نیز حل شده، هرچند این کشور برای رسیدن به ثبات اقتصادی و سیاسی راه درازی در پیش دارد.

اقدامات دیاب در لبنان و نگاه ملی او به حل مسایل و مشکلات و حمایتش از مقاومت این کشور موجب نگرانی عمیق سه کشور آمریکا، فرانسه و عربستان شده است. سه کشور یاد شده با اقدامات مختلف خود سعی کرده‌اند که در هفت ماه گذشته چوب لای چرخ کابینه لبنان بگذارند و مسیر حرکت آن را منحرف یا کند کنند.

هم اکنون بحران اقتصادی و سقوط ۷۰ درصدی ارزش لیره در برابر دلار، لبنان را با مشکلات عدیده‌ داخلی و خارجی روبه‌رو کرده است به حدی که دلار آمریکا که تا چند ماه پیش با ۱۵۰۰ لیره لبنان معامله می‌شد در روزهای گذشته با ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ لیره معامله شد. بانک‌های لبنان نیز در مقابل درخواست شهروندان، میزان اندکی از سپرده‌های سپرده‌گذاران را به دلیل بحران مالی به آنها باز می‌گرداند.

فساد در دولت قبلی لبنان موجب اعتراضات شدید مردم این کشور شد و همین امر موجب گردید که دولت سعد الحریری در پنجم آبان ماه سال گذشته استعفا و در دوم بهمن ماه نیز  حسن دیاب که فردی ملی‌گرا و بدون گرایش به جریان‌های سیاسی لبنانی بود، سکان هدایت کابینه این کشور را با اعتماد میشل عون رییس جمهوری و سپس پارلمان به عهده گرفت؛ فردی که توانست دست‌های برخی از عوامل داخلی و خارجی در بحرانی کردن اوضاع اقتصادی لبنان را نمایان کند و در اقدامی که اکثر ناظران منطقه آن را بی‌سابقه خواندند، ارزش نرخ لیره لبنان را که در مقابل ارزهای خارجی به شدت کاهش یافته بود، تا حد زیادی به سطح گذشته بازگرداند.

اقدامات حسن دیاب به ویژه حمایت وی از جریان مقاومت ضدصهیونیستی به مذاق جریان غربگرای ۱۴ مارس خوش نیامده و حامیان آمریکایی- فرانسوی آن مشکلات عدیده‌ای برای نخست‌وزیر و مردم لبنان ایجاد کرده‌اند و این جریان تلاش دارد تا دوباره سعد الحریری را که سرمنشاء بسیاری از مشکلات لبنان است، روی کار آورد.

هم اکنون رژیم صهیونیستی نیز با اعزام شمار زیادی نیرو و تسلیحات نظامی به نزدیکی مرزهای لبنان به دنبال فشار بر مقاومت و دولت بیروت است تا کابینه دیاب با فشارهای همه جانبه حزب الله را خلع سلاح کند، اقدامی که آرزوی صهیونیست‌ها و عوامل داخلی آنها در لبنان است.

  

برچسب‌ها فرانسه واشنگتن لبنان ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی ژان ایو لودریان سعد الحریری میشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه واشنگتن لبنان ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی ژان ایو لودریان سعد الحریری میشل عون فرانسه واشنگتن لبنان ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی ژان ایو لودریان سعد الحریری میشل عون سعد الحریری وزیر خارجه نخست وزیر حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

به گزارش ایرنا، در بدو ورود «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نیویورک، در گفتگویی از او سوال شد: پس از اینکه ایران در عملیات تنبیهی وعده صادق پاسخ اسرائیل را داد، آیا پیام خاصی از سوی آمریکا داشتید و در مدتی که ایران می‌خواست پاسخ اسرائیل را بدهد، چند پیام و از چه کانال‌هایی پیام‌ها میان ایران و آمریکا رد و بدل شد؟ آیا کانال ارتباطی همیشگی یعنی سوئیس میان تهران – واشنگتن فعال بود یا کانال‌های کشور‌های منطقه فعال بودند؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال در نیویورک گفت: «به دلیل اینکه رژیم اسرائیل در یک اقدام تروریستی، سفارت جمهوری اسلامی ایران را در دمشق بصورت مستقیم هدف قرار داد، و مستشاران رسمی نظامی ما در سوریه در این اقدام تروریستی اسرائیل به شهادت رسیدند، و ما مدت‌ها با درک شرایط منطقه خویشتنداری کرده بودیم و مرتب به دبیرکل سازمان ملل اعلام می‌کردیم که شورای امنیت باید به وظیفه خودش برای مقابله با این اقدامات رژیم اسرائیل عمل کند؛ از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد، که در چارچوب حقوق بین الملل و دفاع مشروع، پاسخ لازم روی رژیم اسرائیل داده شود و هشدار و تنبیه لازم صورت بگیرد، ما آمریکا را مطلع کردیم.»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «به آمریکایی‌ها به صراحت و روشنی گفتیم که تصمیم در جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور کشورم برای پاسخ دادن به رژیم (اسرائیل) قطعی است و پیام‌هایی هم قبل از عملیات تبادل شد و هم بعد از اینکه اقدام (عملیات وعده صادق) انجام شد، ساعت تقریبا ۲ و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری، پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم و به صراحت و روشنی به آمریکا در این پیام‌ها سعی کردیم بگوییم ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. آن چیزی که توسعه تنش در منطقه را می‌تواند افزایش دهد، رفتار‌های رژیم صهیونیستی است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: «قبل ازعملیات (وعده صادق) به طرف آمریکایی به روشنی گفتیم که ما پایگاه‌ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، الا در شرایطی که در پاسخی که به رژیم اسرائیل می‌دهیم، اقدامی را آمریکا بخواهد در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «تبادل پیام‌ها به ویژه از کانال سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا و مجاری رسمی دیپلماتیک با هدف اینکه درک درستی از اقدام ایران به وجود آید و با هدف کنترل جلوگیری از توسعه تنش و بحران در منطقه، بین ما و آمریکا شکل گرفته و انجام شده است.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هدف سفر خود به نیویورک نیز گفت: نشست شورای امنیت سازمان ملل با بررسی تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) و تمرکز بر موضوع فلسطین روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

امیرعبداللهیان گفت: این نشست در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود؛ با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه واقعا به نقطه جوش رسیده است و سر ریز این وضعیت در منطقه و تحولات منطقه، نمودار می‌شود؛ فرصتی است برای اینکه که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه تبیین کنیم و در عین حال، با استفاده از فرصت حضور در سازمان ملل در دیدار با دبیرکل سازمان ملل و دیگر وزرای امور خارجه و همتایان و برخی از مدیران ارشد سازمان‌های بین المللی برای برون رفت از این مشکل، توقف فوری جنگ، ارسال کمک‌های گسترده انساندوستانه و سایر مسایل مرتبط با موضوع فلسطین و امنیت منطقه رایزنی داشته باشیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

وزیر خارجه ایران قرار است روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست عالیرتبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد فلسطین ذیل دستور کار «وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین» شرکت و سخنرانی کند.

ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد و سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل از دیگر برنامه‌های رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این سفر خواهد بود.

همچنین انجام چندین ملاقات دوجانبه و مصاحبه مطبوعاتی هم از برنامه‌های دیگر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر است.

امیرعبداللهیان قبل از عزیمت به نیویورک، توقفی در استانبول ترکیه داشت و از سرکنسولگری ایران در این شهر بازدید کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شیرینی فرانسه، قنادی محبوب خیابان انقلاب چرا دوباره پلمپ شد؟
  • دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس
  • لیل (3) 3-3 (4) استون ویلا؛ امی مارتینز، نامی که فرانسه فراموش نمی‌کند!
  • بورکینافاسو ۳ دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد
  • دیدنی های امروز؛ از سال نو ایزدی ها تا خرید جو بایدن
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات «وعده صادق» به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن
  • امیرعبداللهیان: قبل و بعد از عملیات به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • (ویدیو) امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • روزنامه آمریکایی: وزیر خارجه آمریکا به چین می‌رود