Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@06:28:24 GMT

عزم و همدلی ملی راهکار مدیریت عرصه تجارت خارجی کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۳۱۱۱

عزم و همدلی ملی راهکار مدیریت عرصه تجارت خارجی کشور

رییس مجلس بر ضرروت هم افزایی دولت و مجلس در موضوع مدیریت عرصه تجارت خارجی، بازگشت ارز صادراتی و تامین کالاهای اساسی تاکید کرد و افزود: در حوزه اقتصادی، کشور نیاز به یک عزم و اراده ملی و کار جهادی شبانه روزی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست مشترک مسئولان اقتصادی با رییس مجلس و روسای کمیسیون های اقتصادی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست که در محل تالار آیینه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، علاوه بر رییس مجلس شورای اسلامی و برخی روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس، همتی؛ رییس کل بانک مرکزی، زنگنه؛ وزیر نفت، مدرس خیابانی؛ سرپرست وزارت صمت، میراشرفی؛ رییس کل گمرک و شافعی؛ رییس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند.

قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست که سومین جلسه مشترک مجلس و دولت در موضوع بازگشت ارز صادراتی تشکیل می شود، بر ضرروت هم افزایی دولت و مجلس در موضوع مدیریت عرصه تجارت خارجی، بازگشت ارز صادراتی و تامین کالاهای اساسی تاکید کرد و افزود: در حوزه اقتصادی، کشور نیاز به یک عزم و اراده ملی و کار جهادی شبانه روزی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعامل بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و مجلس در موضوع اطلاعات و سامانه های حوزه تجارت خارجی و بویژه بازگشت ارز، تصریح کرد: اگر شناسایی و اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد، نمی توان تصمیم درستی گرفت. باید اطلاعات به روز و جامع باشد و در اختیار دست اندرکاران امر قرار گیرد.

وی همچنین در موضوع سوء استفاده از کارت های بازرگانی گفت: باید بین صادرکننده خوش حساب و کسانی که بصورت اجاره ای از کارت بازرگانی دیگران سوء استفاده می کنند و یا از هویت افراد دیگر برای صادرات از طریق دریافت کارت بازرگانی اقدام می کنند، تفکیک قائل شد.

قالیباف، اعلام امادگی کرد که در موارد لازم مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین و مقررات مربوط به صدور کارت بازرگانی اقدام کند.

در ادامه رییس مجلس بر اقداماتی همچون تنوع بخشیدن به روش های ورود ارز و کالا به کشور، ضرورت انجام مذاکره و ایجاد تفاهم با صادرکنندگان عمده و خوش حساب، درنظر گرفتن اعتبار مالیاتی اشخاص در موضوع پروانه صادراتی و رصد زنجیره توزیع کالا از گمرک تا مصرف کننده نهایی تاکید کرد.

همچنین در این جلسه رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک گزارشی از میزان ارز بازگردانده شده به کشور ارائه کردند و وضعیت فعلی را رو بهبود دانستند که باعث می شود تا سیاستگذاری های بانک مرکزی ثبات پیدا کند.

همتی سامانه نیما را مرجع اصلی خرید و فروش ارز برای واردات و صادارت عنوان کرد و هرگونه توافق خارج از آن را خلاف دانست.

همچنین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت نیز در این دیدار به تشکیل کمیته اقدام ارزی در ۳۱ استان اشاره کرد که با همکاری نمایندگان اتاق های بازرگانی و تعاون به تفاهم با صادرکننده ها می پردازد.

وی همچنین درخصوص تعهدات صادرکنندگان گفت: ۲۵۰۰ کارت بازرگانی را تعلیق کردیم که هیچ ارزی را برنگرداندند و تولیدی هم نبودند. تا ۱۵ شهریور نیز به کسانی که زیر ۳۰ درصد ارز برگرداندند و تولیدی نیستند، مهلت دادیم که ارز را برگردانند.

شافعی، رییس اتاق بازرگانی نیز در این جلسه درخواست کرد که نگاه به صادرکننده، واقعی باشد و خشک و تر با هم سوزانده نشود.

وی تاکید کرد که حتما ممکن است عده ای تخلف کنند، اما قاطبه صادرکنندگان، آبرو و حیثیتی که به سختی جمع آوری کردند را حراج نمی کنند.

وی گفت: ما از سال گذشته به آقای رییس جمهور پیشنهاد دادیم که برای کارت های بازرگانی، درجات مختلفی درنظر بگیرید. اما به پیشنهاد ما توجهی نشد.

در این جلسه، میراشرفی، رییس کل گمرک نیز به آماری از واردات کالاهای اساسی و ترخیص شده از گمرک اشاره کرد.

بر اساس این گزارش در این جلسه روسای کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه، صنایع و معادن، کشاورزی و برخی نمایندگان متخصص حوزه اقتصادی حضور داشتند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف محمد باقر قالیباف قالیباف مجلس شورای اسلامی کارت بازرگانی تجارت خارجی بازگشت ارز رییس مجلس رییس کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برگزاری اجلاس ACD فضای اقتصادی، تجاری و بین‌المللی شهر را تغییر خواهد داد و به دنبال مطرح کردن اصفهان در بین شهرهای مهم حوزه سرمایه‌گذاری هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD به میزبانی ایران در روزهای 10 و 11 اردیبهشت در اصفهان برگزار خواهد شد.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست خبری این اجلاس که در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: شهریور ماه سال گذشته دبیرکل ACD پیشنهاد برگزاری اجلاس در اصفهان را مطرح کردند که پس از موافقت وزارت امور خارجه، قرار شد که دومین اجلاس عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در اصفهان برگزار شود.

وی افزود: از شهریور ماه تاکنون برای برگزاری هر چه بهتر اجلاس ما موضوعات مختلفی را طی کردیم و وزارت امور خارجه نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشت و به نظر می‌رسد با وجود همه مشکلات ایجاد شده، از نظر تعداد اتاق‌های بازرگانی حاضر در اجلاس بی‌‌توجهی اتاق‌های بازرگانی رکورد خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری اولین دوره این اجلاس در استانبول ترکیه، یادآور شد: اولین دوره این اجلاس به صورت مجازی برگزار شد، اما در این دوره نمایندگان اتاق‌های بازرگانی به حضوری در اجلاس حاضر خواهند شد و از این جهت حضور این تعداد از نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، یک رکورد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی در جهان 3 وظیفه مهم را بر عهده دارند،گفت: آموزش‌ فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، رابطه بین صنعت و دانش‌ها و آموزش‌های ویژه یکی از وظایف اتاق‌های بازرگانی است و علاوه بر آن اتاق‌های بازرگانی وظیفه ارتباط با حاکمیت، دولت، مجلس و چانه‌زنی با نهادهای حاکمیتی و دفاع از حقوق و تولیدات بخش خصوصی بر عهده دارند و ایجاد ارتباطات تجاری داخلی و خارجی سومین وظیفه اتاق بازرگانی به شمار می‌رود.

کشانی با بیان اینکه متأسفانه اتاق‌های بازرگانی کشور به وظیفه‌شان در حوزه ارتباطات‌ تجاری به ویژه از نوع خارجی چندان توجه نداشته‌اند، گفت: در این راستا تلاش کردیم تا این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و در همین زمینه اولین تجربه ما برگزاری ICC  بود و تجربه خوبی شد تا بتوانیم اجلاس ACD به بهترین نحو برگزار کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه آموزش اتاق‌های بازرگانی اشاره کرده و افزود: آمارها نشان می‌دهد که میزان و نحوه آموزش‌ها در اتاق اصفهان با سایر نقاط کشور قابل مقایسه نیست و پیشرفت بسیار خوبی داشتیم، همچنین در طول سال گذشته و امسال بنا به مناسبت‌های مختلف به حوزه چانه‌زنی با دولت و نهادهای حاکمیتی در موضوعات مختلف از جمله بازگشایی زاینده‌رود، اختصاص ارز و غیره توجه ویژه داشتیم و تلاش کردیم به بهترین شکل وظیف‌مان را انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: در بحث ارتباطات بین‌الملی نیز تلاش داریم تا بتوانیم با شهرهای مختلف آسیایی میزهای مشترک داشته باشیم. اجلاس ACD  یک فرصت مناسب بود و تلاش کردیم تا به سرعت آماده برگزاری اجلاسی با این سطح در اصفهان شویم و زمینه رشد اتاق بازرگانی اصفهان را فراهم کنیم. در این خصوص تدارکات خوبی اندیشیده شده و هیئتی از اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در اصفهان حاضر خواهند شد و فضای اقتصادی، تجاری و بین‌المللی شهر را تغییر خواهند داد.

وی با بیان اینکه این اجلاس در 6 زمینه مختلف برگزار خواهد شد، گفت: این اجلاس در حوزه‌های ارتباطات، علم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، ارتباط متقابل امنیت غذایی، انرژی و آب، فرهنگ و گردشگری و رویکردهای تدریجی توسعه پایدار و فراگیر برگزار خواهد شد و به دنبال مطرح کردن اصفهان در بین شهرهای مهم حوزه سرمایه‌گذاری هستیم.

برگزاری بیش از 600 نفر ساعت جلسه در شورای سیاست‌گذاری

در ادامه این نشست حمیدرضا امیدان دبیر اجلاس، درباره روند برگزاری این اجلاس گفت: هیئت نمایندگان مجلس در دوره دهم برگزاری اجلاس ADC را با دو رویکرد توسعه صادرات و دیپلماسی تجاری تصویب کرد.

وی افزود: در این راستا شورای سیاست‌گذاری چارت اجلاس را مشتمل بر 5 کمیته مصوب کرد و  بر اساس شرح وظایف اعضاء، ابلاغ صادر شد و تاکنون در شورای سیاست‌گذاری 650 نفر ساعت جلسه داشتیم و همچنین در ستاد برگزاری کمیته اجرایی نیز هزار و 200 نفر ساعت در 20 جلسه برگزار نمودیم.

اعلام آمادگی 24 کشور برای حضور در اجلاس

در بخش دیگری از این جلسه سعید ابراهیمی، گفت: اجلاس ACD به منظور ایجاد گفت‌وگو بین کشورهای آسیایی ایجاد شده و اگر چه این سازمان به معنای حقوق بین‌المللی نیست، اما بیشترین دامنه شمول را در آسیا بر عهده دارد.

وی افزود: با احتساب جمهوری اسلامی ایران 35 کشور عضو اجلاس ACD هستند و با هماهنگی وزارت خارجه به 32 کشور دعوت‌نامه فرستادیم و از طریق دبیرخانه مجمع در کویت و همچنین دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور و دفاتر نمایندگی در تهران پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا هفته گذشته 24 کشور اعلام آمادگی کرده بودند که در این اجلاس حاضر شوند.

قائم‌مقام دبیر اجلاس با بیان اینکه در مبحث دیپلماسی تجاری، روابط بین‌الملل به دو شکل دیده می‌شود، گفت: اول روابط جمهوری اسلامی با همه کشورهای هدف و موضوع دوم روابط چندجانبه است؛ روابط چندجانبه، بیشتر به سرمایه‌گذاری‌های می‌پردازد که بیشتر روابط دو جانبه را تسهیل خواهد کرد. بنابراین در روابط دوجانبه اهداف کوتاه و میان‌‌مدت و در روابط چندجانبه اهداف بلندمدت هدف‌گذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: اتاق‌‌های بازرگانی بر اساس قانون و سیاست کلان کشور، وظیفه روابط چندجانبه را بر عهده دارند، اما متأسفانه ظرف چند سال اخیر بررسی و توسعه روابط چندجانبه مغفول مانده است.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • چند نکته برای مدیریت گوشی همراه هنگام سفرهای خارجی
  • اقدامات دولت برای کمک به تجارت
  • راهکار‌های رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی بررسی شد
  • راهکار ۶ بندی برای حل مسئله ارز/ گفتگو با حسین صمصامی